Permalänk
Medlem

VHS till DVD

Hej!

Tanken slog mig att jag måste ta tag i dom gamla VHS filmerna i källaren, att få dom till dvd. Eller kanske tom usb. Eller varför inte bara direkt in i datorn. Hur gör jag det?! Har googlat lite att de finns scart till hdmi omvandlare. Men där kommer nästa problem, måste ju ha en videospelare...

Någon som gjort detta innan? Eller har tips på en bra butik i stockholmstrakterna som utför sånthär?

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

Capture card (vad det nu heter på svenska) med analog ingång är väl det som behövs (S-video eller komposit är det väl som gäller för VHS-spelare gissar jag). En VHS-spelare behövs såklart, men det borde väl inte vara så svårt att gräva fram. Någon äldre släkting som har på vinden eller second hand-butik kanske?

Har inte tips på någon butik men det finns ju en uppsjö butiker som riktat in sig på just den marknaden. Pris verkar ligga på runt 100kr/band eller strax över vid en snabb sökning. Om det lönar sig att ordna egen utrustning eller inte beror väl främst på mängden band du har, hur du värderar tiden du får lägga ner på det och ev. kvaliteten på slutresultatet. Videobutikerna har väl förhoppningsvis någorlunda professionell utrustning, frågan är hur stor skillnad det blir när det gäller VHS.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag har precis börjat med jobbet att digitalisera gamla VHS:er från när mina barn var bäbisar. Jag köpte en videograbber på Jula och den fungerar utmärkt. Drivrutinerna kommer på CD-skiva, vilket inte riktigt är nutid...

Den levereras med scartkontakt och anslutningssladdar till dongeln. Tyvärr är inte kontakterna riktigt kompatibla då det är honor på både sladdarna och scartkontakten. Man måste mao köpa till sladdar med hane-hane om man inte har sån tur (eller skicklighet) som jag hade med att jag sparar ALLT, t.o.m. gamla kompositvideosladdar...

Min svärmor hade kvar sin gamla VHS-spelare som tur var och om du saknar en sådan så finns det säkert nån begagnad till salu på blocket.

Lycka till!

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Jag har precis börjat med jobbet att digitalisera gamla VHS:er från när mina barn var bäbisar. Jag köpte en videograbber på Jula och den fungerar utmärkt. Drivrutinerna kommer på CD-skiva, vilket inte riktigt är nutid...

Den levereras med scartkontakt och anslutningssladdar till dongeln. Tyvärr är inte kontakterna riktigt kompatibla då det är honor på både sladdarna och scartkontakten. Man måste mao köpa till sladdar med hane-hane om man inte har sån tur (eller skicklighet) som jag hade med att jag sparar ALLT, t.o.m. gamla kompositvideosladdar...

Min svärmor hade kvar sin gamla VHS-spelare som tur var och om du saknar en sådan så finns det säkert nån begagnad till salu på blocket.

Lycka till!

Samma här, köpte en no name converter på cdon, funkade prima. Men man behöver ju en VHS spelare också, så det kan vara smart att göra det detta innan det inte går att få tag på fungerande spelare längre.