AMD:s kvartalsrapport visar rekordhög ekonomisk hälsa

Permalänk
Melding Plague

AMD:s kvartalsrapport visar rekordhög ekonomisk hälsa

Hack i häl på Intels kvartalsrapport levererar AMD densamma med resultat som visar bolagets bästa ekonomiska hälsa på fjorton år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inget oväntat direkt. Är en del spekulanter som satt målet på $52 för aktien till slutet av 2020.
Kommer bara gå bättre och bättre för AMD framöver tror jag.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Vissa verkar tro att man kan göra en bra rapport med bra siffror utan att ha något att sälja. Det är väl ganska enkelt att har man bra produkter så blir rapporten bra inte tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag önskar att jag också hade haft hög ekonomisk hälsa!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD får växa i alla segment från bärbara till stationära till server/enterprise.

Även om det går bra för AMD så är Intel giganter i jämförelse.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Utöver detta så har AMD också betalat av över $100 miljoner i lån.
Så det ser ljust ut för framtiden.
Finns lite mer info om AMD-aktien här: https://www.reddit.com/r/AMD_Stock/comments/dp5si5/mosesmann_...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag önskar att jag också hade haft hög ekonomisk hälsa!

Samma här. Har inte pengar till en Ryzen ens

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det är glädjande att goda idéer och hårt arbete lönar sig.

Hatten av för Lisa Su. Hon är bevisligen en mycket duktig VD som vet vad hon sysslar med. Jag vågar till och med börja hoppas på grafikkortsdivisionen också. Peppar, peppar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det fanns ju en oro att deras marginaler skulle sjunka nu när TSMC står för tillverkningen men så verkar ju inte blivit fallet, vilket är bra Kul att det går bra för dem!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ser ju hyfsat ut. Vänta bara tills 2020, 2021 eller 2022. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Gött alltså.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Fantastiskt roligt att det äntligen går bra för dem! Kul att se

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Trevligt. Ser fram emot att få hjälpa till med Q4-resultatet lite med ett 3950X-köp snart.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Inte förvånande med tanke på vad som lanserats och hänt under året. Som vanligt ångrar man att man inte köpte AMD aktier när de snudd på gavs bort gratis men blir nog att köpa vid nästa tillfälle jag ska investera. De roliga tiderna är nog förbi men potential att öka än mer finns det nog säkert.

Hoppas bara att man får rejäl fart med utvecklingen av grafikkretsar igen, Navi så här långt är lovande men mer intressant att se vad som händer den närmaste tiden. Intels intåg på marknaden med kretsar som kan göra mer än att visa stillbilder lär vända om på stora delar av marknaden. Samt om raytracing får något seriöst fotfäste.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon5930:

Inte förvånande med tanke på vad som lanserats och hänt under året. Som vanligt ångrar man att man inte köpte AMD aktier när de snudd på gavs bort gratis men blir nog att köpa vid nästa tillfälle jag ska investera. De roliga tiderna är nog förbi men potential att öka än mer finns det nog säkert.

Hoppas bara att man får rejäl fart med utvecklingen av grafikkretsar igen, Navi så här långt är lovande men mer intressant att se vad som händer den närmaste tiden. Intels intåg på marknaden med kretsar som kan göra mer än att visa stillbilder lär vända om på stora delar av marknaden. Samt om raytracing får något seriöst fotfäste.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur mycket har den ökat sedan du köpte?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Hur mycket har den ökat sedan du köpte?

Har inte köpt alls ännu, vilket är vad jag ångrat.
Men köper hellre nu än sen då värdet bör kunna öka än mer om de tas upp av enterprise på allvar. Samt hur nu PS5 och Scarlet nu ökar värdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aktien dök ju efter rapporten så passa på nu (även om det var en bra rapport så var den sämre än väntat inom vissa områden). Jag tror på AMD och deras produkter iaf de kommande åren.

Personligen ligger jag plus knappt 18% men tror att inom några år är den värd det dubbla, runt $60.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon5930:

Har inte köpt alls ännu, vilket är vad jag ångrat.
Men köper hellre nu än sen då värdet bör kunna öka än mer om de tas upp av enterprise på allvar. Samt hur nu PS5 och Scarlet nu ökar värdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha ok, då missförstod jag.

Skrivet av mill:

Aktien dök ju efter rapporten så passa på nu (även om det var en bra rapport så var den sämre än väntat inom vissa områden). Jag tror på AMD och deras produkter iaf de kommande åren.

Personligen ligger jag plus knappt 18% men tror att inom några år är den värd det dubbla, runt $60.

Det där är ju alltid lurigt eftersom ett bra resultat inte behöver betyda att aktien ökar när det mer är knutet till löften och förväntningar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag köpte 1200 aktier på $ 2,17 för några år sedan. Sålde på $ 3,45 efter ett tag. Hade tänkt behålla dom men de steg kraftigt under en dag och började sen falla tillbaka. Värt att påpeka är att de sjönk ända ner till $ 1,61 efter att jag hade köpt dom så $ 3,45 kändes inte som en så dålig kurs just då. Där hade man gjort några hundra tusen om man inte sålt utan legat kvar vilket jag hade planerat från början.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Alltså, det är uppochned på Sweclockers rapportering om detta.

Häromdagen var det Intel, som ni hävdade gick dåligt, fast de gick bättre än väntat. Aktien rusade

Idag är det AMD, som ni säger går som tåget, fast deras forecast är sämre än befarat. Aktien faller.

Lite önsketänkande bakom dessa artiklar??

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Alltså, det är uppochned på Sweclockers rapportering om detta.

Häromdagen var det Intel, som ni hävdade gick dåligt, fast de gick bättre än väntat. Aktien rusade

Idag är det AMD, som ni säger går som tåget, fast deras forecast är sämre än befarat. Aktien faller.

Lite önsketänkande bakom dessa artiklar??

Nä då.
Siffrorna stämmer.
AMDs finanssiffror ser väldigt bra ut i senaste kvartalet.
Däremot är det inte säkert att börshandeln följer med upp vid positiva resultat. Börsvärdering är... spekulativt.
Ska skriva lite mer om det här snart som svar på annat inlägg. Oavsett är det inte ovanligt att man köper på rykte och säljer på nyhet. Det har alltså funnits "luft" i värderingen senaste dagarna och så cashar en del traders ut när rapporten kommer. Det kan göra att värderingen dippar trots bra siffror.
Hur det är med Intel tycker jag är svårare att säga. Jag vet inte riktigt faktiskt. De har ökat belåningsgraden senaste åren och tillväxten har väl stagnerat lite. Men jag vågar varken säga bu eller bä kring det finansiella läget hos Intel just nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Nioreh83: precis som @Söderbäck skriver är ett företags faktiska resultat och börsens reaktion på dessa två olika saker. AMD:s resultat har gått som tåget, vilket rapporten konstaterar, men börsen hade väntat sig bättre resultat vilket gör att aktiehandeln svajar och värdet dyker. Referensen i den här nyheten om Intels resultat tog också bara upp deras rapporterade utveckling, inte hur börsen tog emot resultaten.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Som vanligt ångrar man att man inte köpte AMD aktier när de snudd på gavs bort gratis men blir nog att köpa vid nästa tillfälle jag ska investera. De roliga tiderna är nog förbi men potential att öka än mer finns det nog säkert.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan bara råda till viss försiktighet kring AMDaktien. Jag har själv slantar där.
Men jag har lättare att argumentera mot än för ett bra case i det här fallet.

AMD går som tåget. Helt klart. Jag ser både tillväxtpotential och bra ekonomi. Det är inte problemet. Problemet ligger i nuvarande värdering av företaget vilket investerarna är ansvariga för.

Ett vanligt mått på hur "dyrt/billigt" ett företag uppskattas vara är P/E (price/earnings).
Alltså bolaget vinst i förhållande till vad bolaget är värderat till.
P/E är inget absolut mått. Det är inte ensamt viktigast. Det är ett av många mått vilket såklart är av relevans. Nystartade företag och raketer kan man inte alls mäta med denna siffra. Går man exempelvis back så har man inget P/E alls heller. Med stark framtidstro ligger också PEtalet högre vanligen.

Vanligen ligger PEtal för etablerade företag någonstans mellan 10 och 30 (gravt förenklat - gud vad det finns mycket att tilläga på den förenklingen, i know men det är nästan en egen wall of text).
Ett företag med PE10 kommer generera vinst som efter 10 år motsvarar värdet på hela företaget. Köper man företaget har man gått plus efter 10 år typ.
Ett företag med P/E 22 gör vinst som motsvarar att man kan köpa hela företaget efter 22 år. Efter 22 år går man plus typ.

Det ska tas med en nypa salt för både vinst och värdering ändras ju efterhand. Men det ger ett hum om hur mycket bolaget drar in jämfört med vad det värderas till.

Exempel på P/Etal för andra liknande bolag i samma branch:
Intel: 13
Nvidia: 45
Micron: 8
Apple: 20

Man kan se att det skiljer sig en del i siffrorna. Och det går säkert att motivera P/E-tal för respektive företag. 45 ser högt ut för nvidia -och det är det också faktiskt. Högt värderat. Men det finns stor framtidstro där.

Problemet med AMD då?
Ja det är att de har ett P/E-tal på 170 just nu.
Alltså etthundrasjuttio. Det är så otroligt högt att man bör dra öronen åt sig.

Hade AMD värderats mot dess avkastning likt Intel så hade AMDs aktier i dagsläget kostat närmre 3-4$. Men nu handlas de i 32$.

AMD har inte gjort något fel eller märkligt här. Företaget går bra så det är inga konstigheter.
Istället handlar det om att börsens aktörer redan har hämtat ut i förskott att AMD kommer gå som tåget framöver. Aktien handlas för långt långt över vad företaget visar i vinster.
Vad händer om AMD fördubblar vinsten på ett år? Alltså om det går MYCKET bättre kommande år än förra året?
Ja då är P/Etalet fortfarande skyhögt även om aktiepriset inte rört sig en millimeter. Vad händer om de året därpå dubblar sin vinst igen då? Ja då börjar vi komma in på begripliga värderingar i förhållande till vinsten.
Och om de år 3 kan dubbla vinsten en gång till och aktien står kvar i samma som idag så börjar de till och med närma sig Intel i P/E-tal.
Men det innebär att AMD behöver öka sin vinst med 800% mot den vinst de gör i dagsläget.

Med det sagt.
AMD har under väldigt lång tid handlats till priser med sådana glädjekalkyler. Inte bara sedan ryzen släpptes utan även vid tidigare uppgångar.
Så möjligheten är att det fortsätter. Så länge börsen skiter i att aktien handlas svindyrt så finns det pengar att göra. Frågan är hur länge en sådan värdering är gångbar...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag kan bara råda till viss försiktighet kring AMDaktien. Jag har själv slantar där.
Men jag har lättare att argumentera mot än för ett bra case i det här fallet.

AMD går som tåget. Helt klart. Jag ser både tillväxtpotential och bra ekonomi. Det är inte problemet. Problemet ligger i nuvarande värdering av företaget vilket investerarna är ansvariga för.

Ett vanligt mått på hur "dyrt/billigt" ett företag uppskattas vara är P/E (price/earnings).
Alltså bolaget vinst i förhållande till vad bolaget är värderat till.
P/E är inget absolut mått. Det är inte ensamt viktigast. Det är ett av många mått vilket såklart är av relevans. Nystartade företag och raketer kan man inte alls mäta med denna siffra. Går man exempelvis back så har man inget P/E alls heller. Med stark framtidstro ligger också PEtalet högre vanligen.

Vanligen ligger PEtal för etablerade företag någonstans mellan 10 och 30 (gravt förenklat - gud vad det finns mycket att tilläga på den förenklingen, i know men det är nästan en egen wall of text).
Ett företag med PE10 kommer generera vinst som efter 10 år motsvarar värdet på hela företaget. Köper man företaget har man gått plus efter 10 år typ.
Ett företag med P/E 22 gör vinst som motsvarar att man kan köpa hela företaget efter 22 år. Efter 22 år går man plus typ.

Det ska tas med en nypa salt för både vinst och värdering ändras ju efterhand. Men det ger ett hum om hur mycket bolaget drar in jämfört med vad det värderas till.

Exempel på P/Etal för andra liknande bolag i samma branch:
Intel: 13
Nvidia: 45
Micron: 8
Apple: 20

Man kan se att det skiljer sig en del i siffrorna. Och det går säkert att motivera P/E-tal för respektive företag. 45 ser högt ut för nvidia -och det är det också faktiskt. Högt värderat. Men det finns stor framtidstro där.

Problemet med AMD då?
Ja det är att de har ett P/E-tal på 170 just nu.
Alltså etthundrasjuttio. Det är så otroligt högt att man bör dra öronen åt sig.

Hade AMD värderats mot dess avkastning likt Intel så hade AMDs aktier i dagsläget kostat närmre 3-4$. Men nu handlas de i 32$.

AMD har inte gjort något fel eller märkligt här. Företaget går bra så det är inga konstigheter.
Istället handlar det om att börsens aktörer redan har hämtat ut i förskott att AMD kommer gå som tåget framöver. Aktien handlas för långt långt över vad företaget visar i vinster.
Vad händer om AMD fördubblar vinsten på ett år? Alltså om det går MYCKET bättre kommande år än förra året?
Ja då är P/Etalet fortfarande skyhögt även om aktiepriset inte rört sig en millimeter. Vad händer om de året därpå dubblar sin vinst igen då? Ja då börjar vi komma in på begripliga värderingar i förhållande till vinsten.
Och om de år 3 kan dubbla vinsten en gång till och aktien står kvar i samma som idag så börjar de till och med närma sig Intel i P/E-tal.
Men det innebär att AMD behöver öka sin vinst med 800% mot den vinst de gör i dagsläget.

Med det sagt.
AMD har under väldigt lång tid handlats till priser med sådana glädjekalkyler. Inte bara sedan ryzen släpptes utan även vid tidigare uppgångar.
Så möjligheten är att det fortsätter. Så länge börsen skiter i att aktien handlas svindyrt så finns det pengar att göra. Frågan är hur länge en sådan värdering är gångbar...

Snabbaste sättet för företag att sänka p/e är att minska återinvesteringen. Kolla Amazon som har p/e på 80 nu men legat mycket mycket högre (3000) senaste åren. Att AMD har högt p/e nu är för dom gått med förlust länge och har hög återinvesting nu för att pusha många nya produkter samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Hedersmedlem

@Knightmare: Yes. Visst är det så.

Det där med p/e-tal är ett mycket djupare ämne än jag får plats med i ett inlägg hehe. Det jag skrev ser nog lite mörkare ut än det är.

Det Amazon gjort är att satsa på att expandera på en marknad där det inte riktigt finns någon motsvarande konkurrent. I ett läge när de har kommit på ett vinnande koncept i kombination med att det finns utrymme kvar att växa så är det lätt att försvara en aggresiv strategi där all vinst slängs in i mer expansion för att snabbare nå marknadsmättning.
AMD har inte riktigt samma förutsättningar. De har inte riktigt en "ny marknad" på samma sätt att expandera på och det finns stora konkurrenter. Och inom tech så måste de spendera pengar på utveckling på ett annat sätt för att hänga med.

Aja. Jag tycker AMDs börsvärdering är på höga nivåer. Kanske inte orimligt höga. Men vill man köpa aktier här så tänker jag att det är bra att ha med sig att nuvarande börsvärde redan har framtida tillväxt inprisat i kursen.

Edit:
Och avslutningsvis ber jag övriga om ursäkt för att det blev rent aktiesnack här. Sömnpiller för en del - i know.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag kan bara råda till viss försiktighet kring AMDaktien. Jag har själv slantar där.
Men jag har lättare att argumentera mot än för ett bra case i det här fallet.

AMD går som tåget. Helt klart. Jag ser både tillväxtpotential och bra ekonomi. Det är inte problemet. Problemet ligger i nuvarande värdering av företaget vilket investerarna är ansvariga för.

Ett vanligt mått på hur "dyrt/billigt" ett företag uppskattas vara är P/E (price/earnings).
Alltså bolaget vinst i förhållande till vad bolaget är värderat till.
P/E är inget absolut mått. Det är inte ensamt viktigast. Det är ett av många mått vilket såklart är av relevans. Nystartade företag och raketer kan man inte alls mäta med denna siffra. Går man exempelvis back så har man inget P/E alls heller. Med stark framtidstro ligger också PEtalet högre vanligen.

Vanligen ligger PEtal för etablerade företag någonstans mellan 10 och 30 (gravt förenklat - gud vad det finns mycket att tilläga på den förenklingen, i know men det är nästan en egen wall of text).
Ett företag med PE10 kommer generera vinst som efter 10 år motsvarar värdet på hela företaget. Köper man företaget har man gått plus efter 10 år typ.
Ett företag med P/E 22 gör vinst som motsvarar att man kan köpa hela företaget efter 22 år. Efter 22 år går man plus typ.

Det ska tas med en nypa salt för både vinst och värdering ändras ju efterhand. Men det ger ett hum om hur mycket bolaget drar in jämfört med vad det värderas till.

Exempel på P/Etal för andra liknande bolag i samma branch:
Intel: 13
Nvidia: 45
Micron: 8
Apple: 20

Man kan se att det skiljer sig en del i siffrorna. Och det går säkert att motivera P/E-tal för respektive företag. 45 ser högt ut för nvidia -och det är det också faktiskt. Högt värderat. Men det finns stor framtidstro där.

Problemet med AMD då?
Ja det är att de har ett P/E-tal på 170 just nu.
Alltså etthundrasjuttio. Det är så otroligt högt att man bör dra öronen åt sig.

Hade AMD värderats mot dess avkastning likt Intel så hade AMDs aktier i dagsläget kostat närmre 3-4$. Men nu handlas de i 32$.

AMD har inte gjort något fel eller märkligt här. Företaget går bra så det är inga konstigheter.
Istället handlar det om att börsens aktörer redan har hämtat ut i förskott att AMD kommer gå som tåget framöver. Aktien handlas för långt långt över vad företaget visar i vinster.
Vad händer om AMD fördubblar vinsten på ett år? Alltså om det går MYCKET bättre kommande år än förra året?
Ja då är P/Etalet fortfarande skyhögt även om aktiepriset inte rört sig en millimeter. Vad händer om de året därpå dubblar sin vinst igen då? Ja då börjar vi komma in på begripliga värderingar i förhållande till vinsten.
Och om de år 3 kan dubbla vinsten en gång till och aktien står kvar i samma som idag så börjar de till och med närma sig Intel i P/E-tal.
Men det innebär att AMD behöver öka sin vinst med 800% mot den vinst de gör i dagsläget.

Med det sagt.
AMD har under väldigt lång tid handlats till priser med sådana glädjekalkyler. Inte bara sedan ryzen släpptes utan även vid tidigare uppgångar.
Så möjligheten är att det fortsätter. Så länge börsen skiter i att aktien handlas svindyrt så finns det pengar att göra. Frågan är hur länge en sådan värdering är gångbar...

Bra sammanfattning. Jag tycker definitivt Nvidia är det mest spännande bolaget av ovan nämnda. Visar framfötterna i AI, bilbranschen, telefonbranschen. Ja, dom finns liksom med lite över allt nu och är ett bolag för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@Knightmare: Yes. Visst är det så.

Edit:
Och avslutningsvis ber jag övriga om ursäkt för att det blev rent aktiesnack här. Sömnpiller för en del - i know.

och för en del andra liksom mig är det bland det roligaste man kan läsa om och diskutera. Jag sitter själv i AMD med GAV på 19 USD så jag funderar också på om det inte är dags att vara nöjd och hoppa av tåget för den här gången snart.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Bra skrivet och analyserat @söderbäck. Att det handlar om aktier i kommentarsfältet på en aktierapport kan väl vara ok.
Har själv aktier som köpts och sålts för allt mellan $2 och $34.
Jag har precis som du kikat lite på p/e och varit lite försiktig. Sålde endel i måndags innan rapport men köpte tillbaka lika mycket idag.
Det man ska komma ihåg när det gäller vinst är att den går väldigt fort upp från låga nivåer. Dels för att jämförelsetalen är låga, men framförallt för att stor del av kostnaderna är fasta och därmed lika höga om man säljer en som en miljon processorer, men intäkterna är rörliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Hedersmedlem

Får understryka till @anon5930 att hade jag inte alls trott på aktieutvecklingen för AMD så hade jag inte haft kvar dem - mitt långa inlägg om P/E-tal till trots ;).
Ville bara delge lite information om läget. Ett så långt utlägg om intel eller nvidia hade jag inte gjort. De har inte siffror som sticker ut på samma sätt riktigt.

@Ryzer @htbtoma @SpaceMan
Va kul att ni också går igång på det här ;). Och ja, ni har rätt i att det nog är rimligt att segla iväg i aktiesnack kring en nyhet om en kvartalsrapport. Var lite väl försiktig där kanske.

Ja jag hoppade på AMDtåget kring 10 dollar. Eller 12 kanske stämmer bättre eftersom jag sålde och köpte igen nånstans på vägen.

Nvidia är också intressanta i hur mycket de ökat i värde senaste tiden (bortsett från dippen förra hösten). Inte minst för att de har gått upp nästan lika mycket i värde procentuellt som AMD gjort de senaste 5 åren. Båda två har i runda svängar tiofaldigat värdet senaste 4 åren. Jag tror ganska många insett att AMD gått som tåget, men jag är inte lika säker på att folk är lika insatta i att man har kunnat tjäna nästan lika mycket på nvidiaaktien under samma period genom värdeökningen.
Letar man från absoluta botten under perioden så har AMD ökat mycket mer - men det inkluderar också en riktig lowpoint nå år innan ryzen kom.
Det nvidia gjort är att gå från att vara stor och marknadsetablerad till att öka på värdet som om de vore en ny innovativ startup. Inte vanligt att så stora företag som redan går bra kan ha så mycket att ge. Jag tycker det är lika imponerande som att AMD lyckats med en sådan comeback trots sin begränsade RnD-budget. De båda företagen imponerar, men på olika sätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Får tacka för insikten, väldigt intressant.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit