Flytta över processor och ramminne till nytt passande moderkort.

Permalänk

Flytta över processor och ramminne till nytt passande moderkort.

Hej
Jag har idag en dell PowerEdge T20 som jag använder till unraid och tänkte uppgradera mig med ett nytt chassi som får plats med fler hårddiskar. Jag är annars väldigt nöjd med hårdvaran men vill i framtiden enklare kunna uppgradera mig.
Nu är Dell lite speciella och använder sin av egna nätagg osv vilket gör uppgradering av hårdvaran till en utmaning. För att spara pengar tänkte jag om det är möjligt att flytta över processor och ramminne till den nya servern.
Jag har tittat på Fractal design node 804 som chassi.
Så min fråga är vilket moderkort kan ni rekommendera som är prisvärt till det chassit.
Det ska passa till en: Xeon Intel Pentium G3220 64 bit 3 MB processor.2*8 gb DDR3 PC3-12800E ECC UDIMM.
Är det möjligt eller är det bara dumt att försöka? Jag behöver hjälp då min kunskapsnivå när det gäller hårvaran är 0. Jag vill ha plats för 10 hårddiskar men det kanske kan lösas med en sata controller.

Mina användningsområden är förs o främst filserver med Plex med sonarr radarr osv.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ptja, vilket 1150-moderkort som helst bör passa, men det blir nog svårt att få tag på om du inte vågar dig ut på begagnat-marknaden.

Kan du inte bara köpa större hårddiskar istället för att köpa fler?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det blir rätt svårt tror jag. Det enda som du kan spara om du inte vill ha kvar nuvarande plattform är processorn, som är ganska klen redan nu, så det finns egentligen inga fördelar med att ha kvar den - det är svårt att få tag på 1150-moderkort och de kostar lika mycket som nyare moderkort. Minnena är ECC-minnen och kräver moderkort för det. Då är det bättre att ge sig på en modernare plattform med ett OK mATX-moderkort i lägre prisklassen, en lite enklare processor med 2-4 trådar, Intel eller AMD och 8-16GB DDR4.

Det bästa du kan göra är att ha kvar datorn som den är och kolla om du kan få i en extra hårddiskbur så att du åtminstone kan ha 6 st diskar. Om det bara är lagringen som är problemet. Du kan ju alltid byta till större diskar ifall du skulle behöva, snarare än att ge dig på att migrera delarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Det va väl det jag misstänkte (o behövde höra)
Om man skulle satsa på nya prylar har ni med er kunskap förslag på vilka delar jag skulle satsa på dvs moderkort processor minnen. Hdd och grafikkort har jag. det ska vara prisvärt så jag framöver kan uppgradera typ processor/minnen.

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Göktytan:

Det va väl det jag misstänkte (o behövde höra)
Om man skulle satsa på nya prylar har ni med er kunskap förslag på vilka delar jag skulle satsa på dvs moderkort processor minnen. Hdd och grafikkort har jag. det ska vara prisvärt så jag framöver kan uppgradera typ processor/minnen.

Väldigt billiga grejer som funkar i en lagringsdator:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12952829

CPU:n verkar inte komma in förrän nästa år, men går kanske att få tag på liknande någon annanstans. 4 trådar på den.

6 SATA-portar på moderkortet, stöd för 64 GB RAM. Går att köra tyngre CPU:er om så önskas, t.ex. i3 eller i5 med fler trådar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle ju också kunna skaffa ett externt chassi för diskarna och tex koppla det via e sata för dellen har väl nån ledig expansionsplats så du kan ansluta ett e sata kort ?
Det borde väl också gå att flytta allt du redan har till en ny stor låda och montera in ett satakontroller kort om du har slut på sataanslutningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.