Tom Scott: "VPN-reklam är mest skrämselpropaganda"

Permalänk
Medlem

Inget tekniskt fel i artikeln men att prata om vilseledande marknadsföring och sen inte nämna ESNI och DoH/DoT i samband med att skydda metadata från sin ISP.

För intreserade https://blog.cloudflare.com/encrypted-sni/

Permalänk
Medlem

@nicoX:

I slutändan handlar det ändå om att du litar mer på Opera i det här fallet än din ISP.

Sen är ju en intressant frågeställning vilken attackvektor som är mer intressant, en singulär individ, eller ett företag som hanterar VPN-tjänster för hundratusentals individer.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Betalar 160 kr för 1000 Mbit och jag märker knappt någon skillnad när jag kör VPN.
Vanlig surfning, streama m.m är ingen skillnad, laddar jag ner nått är de lite sämre fart men de ligger ändå på 10-12mb/s och de räcker för mig, inte så ofta man har någon glädje av högre farter.

Nu betalar du förvisso i princip ingenting för dina 1000Mbit, men vid nedladdningar så förlorar du ca 900Mbit då när du kör via VPN. Det är inte "knappt någon skillnad" det.

Jag själv hade aldrig accepterat en sån hastighetsminskning på min gigabit-lina. Jag betalar för en hastighet och vill då också få ut denna.

Permalänk
Medlem

Har aldrig testat VPN, men funderar på det när jag nu ska ner till Kina 2 veckor då sist det var otroligt tråkigt utan googles saker x)

Sen funderar jag på att skaffa det så jag kan se kinesiska kanaler hemma.

Permalänk
Medlem

Tycker inte 30 spänn i månaden är speciellt mycket för lite peace of mind

Permalänk
Hedersmedlem

VPN är vettigt om man vill:

1. Gå förbi olika sorters geografiska restriktioner.
2. Dölja sin riktiga IP-adress från sidorna man besöker.
3. Inte litar på sin internetleverantör, nätverket man ansluter till eller landet man befinner sig i.

Och precis som Tom Scott säger så är 3 mycket mindre av ett problem idag då mer och mer trafik går krypterad.

Hade vart ett intressant "internetsocialt" experiment att blockera port 80 utgående (som används för okrypterad webbtrafik) och switcha över till någon slags krypterad DNS-tjänst (DoH eller DNScrypt), och se hur mycket (lite) som faktiskt går sönder. (Edit: Gjorde en egen tråd om detta, eftersom det inte riktigt hör hit.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Tycker inte 30 spänn i månaden är speciellt mycket för lite peace of mind

Hur betalade du? Med kontokort eller genom paypal?

Då har du ju gett VPN-företaget din identitet och det kan även visa sig att de har, vad de än sagt, ägnat sig åt att logga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyberly:

Nu betalar du förvisso i princip ingenting för dina 1000Mbit, men vid nedladdningar så förlorar du ca 900Mbit då när du kör via VPN. Det är inte "knappt någon skillnad" det.

Jag själv hade aldrig accepterat en sån hastighetsminskning på min gigabit-lina. Jag betalar för en hastighet och vill då också få ut denna.

Har aldrig sådan hastighet, utan VPN har jag runt 600-700Mbit.
Och den enda gången jag märker stor skillnad är om jag via steam laddar ner ett spel, då kan jag komma upp i ca 100mb/s utan VPN men annars om jag bara surfar eller streamar nått är de ingen som helst skillnad.

Permalänk

Man borde kanske berättan om nackdelarna med VPN också, som att många websiter, t.ex. Steam, kräver ny inlogg (ofta med tvåfaktorautentisering) varje gång man loggar in, att Twitter och Facebook flaggar en som bot och låser kontot, och att Google bombarderar en med uppjagade "inlogg från ny device" mails.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Awakeruad:

Man borde kanske berättan om nackdelarna med VPN också, som att många websiter, t.ex. Steam, kräver ny inlogg (ofta med tvåfaktorautentisering) varje gång man loggar in, att Twitter och Facebook flaggar en som bot och låser kontot, och att Google bombarderar en med uppjagade "inlogg från ny device" mails.

Förutom att det är irriterande kan det också göra att om du väl blir hackad missar varningen om ny enhet p.g.a. att du får det hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Kineser inskränker inte på mitt privatliv så som amerikaner och västeuropeiska regeringar gör. Opera är registrerad i Norge och Kanada, och följer norska lagar.

Fortsätt tro det om Kina du.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Jag använder VPN för en sak kan inte säga exakt vad för på Sweclockers är det inte tillåtet att diskutera piratkopiering

Så. Galet. FYNDIG! Pls teach

Permalänk
Medlem

VPN är bra för att koppla upp sig mot jobbat, koppla upp sig mot hemmet om man vill se ut att vara från Sverige när man är utomlands, tjänster på nätet känns som uppenbar skumraskverksamhet. Däremot borde vi erbjuda ISP utan gränser som en slags gratistjänst för människor som lever under åsiktsförtryck, tex i xxx eller yyy. Tänker inte debattera vilka länder som har värst internetfilter.

Permalänk
Medlem

Visste inte att det var krav på att android och iphone-appar var tvungna att köra https. Det känns tryggt att de ställer de kraven. Så länge man inte surfar på sidor utan https när man sitter på oskyddade nätverk kan man vara lugn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Grattis, du hittade skämtet.

Ett skämt som dessutom med största säkerhet är lånat från någon annan upphovsperson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Använder VPN för att komma runt geoblocking på bl.a Netflix.

Skickades från m.sweclockers.com

Funkar det fortfarande nu när NetFlix väl spärrat rätt många VPN tjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

Nu betalar du förvisso i princip ingenting för dina 1000Mbit, men vid nedladdningar så förlorar du ca 900Mbit då när du kör via VPN. Det är inte "knappt någon skillnad" det.

Jag själv hade aldrig accepterat en sån hastighetsminskning på min gigabit-lina. Jag betalar för en hastighet och vill då också få ut denna.

Det beror helt på vad du har för routerhårdvara (samt protokoll), jag maxar ut mitt 600 Mbit/s abonnemang via VPN. Kör man däremot OpenVPN på nån skräprouter så är det rätt brutalt tapp. Jag kör sen några år all trafik genom VPN (dvs hela nätverket), primärt dock för att göra det lite svårare för Google osv att profilera mig.

Permalänk
Medlem

Har kört med Private Internet Access I flera år och är riktigt nöjd med det. Känns skönt när man är utomlands osv om man behöver koppla upp sig på ett öppet wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag använder VPN för det gör det lättare för mig att lönnmörda människor. 😏

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hur betalade du? Med kontokort eller genom paypal?

Då har du ju gett VPN-företaget din identitet och det kan även visa sig att de har, vad de än sagt, ägnat sig åt att logga.

Flera VPN servicar låter dig betala via Bitcoin, som gör det avsevärt svårare att spåra. Sen kvittar det om dom loggar din kontokort info, för i och med de inte loggar någon av internet trafiken. Så kan de inte koppla något av det till deras kunder.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Var ju inte kul

Skrivet av improwise:

Ett skämt som dessutom med största säkerhet är lånat från någon annan upphovsperson

Det var ett fyndigt sätt för han/hon att indirekt säga något utan att explicit säga det.

Saker blir inte alltid roligare/bättre för att man sönderanalyserar allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Flera VPN servicar låter dig betala via Bitcoin, som gör det avsevärt svårare att spåra. Sen kvittar det om dom loggar din kontokort info, för i och med de inte loggar någon av internet trafiken. Så kan de inte koppla något av det till deras kunder.

Finns väl även någon VPN leverantör som accepterar kontant betalning.
Långsammare betalningsmetod och finns risk att pengarna kommer bort på vägen.
Det beror väl lite på varför man skaffar VPN och hur paranoid man är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det beror helt på vad du har för routerhårdvara (samt protokoll), jag maxar ut mitt 600 Mbit/s abonnemang via VPN. Kör man däremot OpenVPN på nån skräprouter så är det rätt brutalt tapp. Jag kör sen några år all trafik genom VPN (dvs hela nätverket), primärt dock för att göra det lite svårare för Google osv att profilera mig.

Nu får du gärna undervisa mig lite, jag förstår inte riktigt hur det blir svårare att profilera dig för att du använder vpn.
Säg att du inte har vpn, du använder googles tjänster inloggad med ett gmailkonto. Du blir profilerad.
Säg att du har vpn, du använder googles tjänster inloggad med ett gmailkonto. Du blir profilerad. Bara det att du kommer från en annan ip denna gång.

Eller har jag missat något?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eltarion:

Har kört med Private Internet Access I flera år och är riktigt nöjd med det. Känns skönt när man är utomlands osv om man behöver koppla upp sig på ett öppet wifi.

Har också ett PIA-abonnemang. Tyvärr så "dör" nästan trafiken när jag lägger in det på min Synology NAS för att köra DownloadStation. Kanske gör jag fel, dock fungerar det men med kraftigt reducerad hastighet.

Det får bli att använda det enbart för att komma åt tjänster utomlands (eller om man är utomlands och vill titta på SVTPlay eller liknande )

Permalänk
Medlem

Vill bara tacka för uppmärksammandet av den här videon. Informativ och bra. Varit fundersam på om man behöver VPN men riskerna har alltid kännts överdrivna och nu fick jag det bekräftat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Nu får du gärna undervisa mig lite, jag förstår inte riktigt hur det blir svårare att profilera dig för att du använder vpn.
Säg att du inte har vpn, du använder googles tjänster inloggad med ett gmailkonto. Du blir profilerad.
Säg att du har vpn, du använder googles tjänster inloggad med ett gmailkonto. Du blir profilerad. Bara det att du kommer från en annan ip denna gång.

Eller har jag missat något?

Det är så klart inte enda åtgärden om man vill förbli någorlunda anonym (utan att för den sakens skull uppnå foliehattklass). Men t.ex. en sådan sak som att din IP adress inte kan spåras till dig och heller inte geolokaliseras (iaf inte där jag befinner mig) är saker som uppnås via VPN. Även om de flesta ISPar har dynamiska IP adresser i teorin så skulle jag tro att de flesta i praktiken har sina IP adresser statiskt under en lång tid, som då pekar på en specifik användare, till skillnad mot en VPN IP som används av ett stort antal kunder osv. Sen har jag inga större illusioner om att vara någon slags skuggmedborgare som inte finns någonstans, utan snarare att det iaf inte ska vara öppet mål gällande profilering, tracking (som sker bara jag skriver detta) osv.

Ser är detta lite som IT-säkerhet, att det är en ständig kamp mellan säkerhet/anonymitet och smidighet, t.ex. får jag nästan alltid upp Google på ett annat språk en svenska eller engelska på nya enheter eftersom Google anser att dom vet var jag är samt att man får göra lite specialkonfiguration för tjänster som ogillar VPN som NetFlix osv.

Permalänk
Medlem

Ja, det är det.

Men det handlar ju om att alla inte har behov av en VPN medan företagen gärna vill påskina att så är fallet.

Jag använder en VPN-tjänst eftersom jag spenderar mycket tid på öppna och halvöppna nätverk på hotell, vandrarhem och lägenheter där man inte har en aning om vem som har kontroll över nätverket. Även om min VPN-leverantör skulle spåra och kartlägga mitt användande så föredrar jag det framför att hotellets personal eller hyresvärden gör det. För VPN-företaget är jag en bland många användare, inte en person som man möter i korridoren.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Inaktiv

Jag har då inga problem med Netflix, viaplay ja alla typer av streaming tjänster då jag kör VPN, kan nog bero på att ExpressVPN är en av få där allt funkar.

Permalänk
Medlem

Behövs främst mera decentraliserade tjänster än VPN för den gemene individen.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Jag är supernöjd med Integrity VPN som jag har via Bahnhof. Får bra hastighet också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II