Dator utan grafikkort, värt att köpa nytt och sälja?

Permalänk

Dator utan grafikkort, värt att köpa nytt och sälja?

Hej,

Jag har en gammal dator som saknar grafikkort, annars är den komplett. Har även en skärm som vill sälja.
Frågan är om det är värt att köpa ett nytt grafikkort och sälja den som ett paket (dator + skärm)

Kommer kostnaden för ett nytt grafikkort äta upp säljpriset? Hur mycket skulle ett datorn vara värd? Vilket grafikkort skulle vara passande för detta system?

Dator:
i5 2500k
Gigabyte GA-8?(osäker vilken modell)
8 GB minne
1 st SSD 128 GB
1 1 TB hårddisk

Skärm:
Dell u2412m 24" 1920 x 1200

Tack för input

Permalänk
Medlem

Processorn har integrerad grafik, men frågan är vilket moderkort du har eftersom inte alla moderkort har bildutgångar.

Permalänk

@perost: Tack, det glömde jag faktiskt. Moderkortet ser jag nu är ett gigabyte ga-z68ap-d3 och jag ser att den har ett VGA/HDMI utgång. Vet inte hur intressant en sådan dator är, men kan iofs testa lägga ut en annons.

Permalänk
Medlem

Absolut inte värt att köpa nytt gfx. Seriösa kort skulle flaskas av prollen, och enklare nya kort är ändå så pass dåliga att ett beggat gtx780/gtx960 skulle vara bättre och ca 50% billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agent_Orange:

@perost: Det glömde jag faktiskt. Moderkortet ser jag nu är ett gigabyte ga-z68ap-d3 och jag ser att den har ett VGA-uttag. Vet inte dock hur vanligt det är med monitorer med vga ingång.

Det har ingen VGA-utgång, det är en serieport du ser Däremot har moderkortet en HDMI-utgång, så då kan du gott sälja datorn som den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agent_Orange:

@perost: Tack, det glömde jag faktiskt. Moderkortet ser jag nu är ett gigabyte ga-z68ap-d3 och jag ser att den har ett VGA/HDMI utgång. Vet inte hur intressant en sådan dator är, men kan iofs testa lägga ut en annons.

Enligt bilderna på https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z68AP-D3-rev-10#ov har kortet HDMI-uttag, ej VGA.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

2500K är väl fortfarande en helt ok cpu för spel fram till 2017 eller nått och nyare titlar som inte vill ha så många kärnor.

skulle säga att något ur mid 900 serien typ 970 är väl det senaste cpu faktiskt klarar att hantera utan att strypa allt för hårt i nyare spel.

Alternativt typ 1050ti 4GB eller ett 1060 6gb (motsvarar väl ungefär ett 970 kort där 1050 ti ligger något under och 1060 6gb något över ett 970 kort.

personligen tror jag du får mer för delarna löst ska du ha ett någorlunda attraktivt budget-pc paket är det nog typ ett 980 eller 1060 som gäller vilket kommer kosta dig i runda slängar typ 1000:- begagnat.

moderkort med LGA1155 sockeln är ganska eftersökta då många sitter kvar på 2600k eller 3770k typ vilket fortfarande är helt ok cpuer men deras modermodem börjar lämna in så typ 200-500:- eller nått beroende på vilket kort det är

cpun är väl inte direkt eftersökt kanske men ett par hundralappar till någon som söker en 1155 cpu till ett budgetbygge typ.

minnena är väl kan ja tro 4GB moduler vilket kanske inte är vad folk vill ha men nån hundring eller 2 för minnena iaf

nån hundralapp för SSD och typ en till hundring för den mekaniska disken.

skärmen säljs ju fortfarande ny fortfarande från legita butiker för 1800-2200:- men säg 1000-1500:- begagnatvärde på den kanske.

så frågan lyder tror du att du kommer kunna få igen pengarna skärmen och att lägga till ett grafikkort kommer kosta dig vilket är de 2 dyrare delarna till datorn isf omd du försöker klämma ihop det till ett komplett kit?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows