Högre prestanda med ray tracing i senaste DirectX 12

Permalänk
Melding Plague

Högre prestanda med ray tracing i senaste DirectX 12

Microsoft avtäcker kommande funktioner i DirectX 12 och ray tracing-gränssnittet DXR. Bland nyheterna finns bättre stöd för strömmande högupplösta texturer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Provat nya Moder Warfare campaign med ray tracing, cut scenes är magiskt. Häftigt om det blir mer optimerat och kan köras utan att tappa för mycket prestanda. Ray tracing är framtiden för ljussättning i spel, har testat lite i Unreal engine och är super enkelt att använda. Bara prestandan i grafikkorten som saknas, men det kommer med åren.

Permalänk
Medlem

Det låter ju som bra uppdateringar, hoppas bara att dom kommer att utnyttjas och att det funkar i praktiken.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Kan ingen börja göra spel som ser ut som ser ut i stil med texhdemon ovan? Det kan vara enkel grafik, med med raytracing ser det skitcoolt ut. Typ "miniature effect".

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hjälpsam

Tror att Meshshaders, är det som Primitive shaders hade kunnat bli, om man fortsatt utvekla dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Detta var välkommet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kan ingen börja göra spel som ser ut som ser ut i stil med texhdemon ovan? Det kan vara enkel grafik, med med raytracing ser det skitcoolt ut. Typ "miniature effect".

Ja, min tanke också. Ser väldigt trevligt ut.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Datavetare

Presentation från Juli i år kring mesh-shaders
https://on-demand.gputechconf.com/siggraph/2019/video/sig944-applications-of-mesh-shading-with-dx12/
Där tar man upp begränsningarna med nuvarande pipeline och hur detta kan förbättras med mesh-shaders.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Suveränt vad tydliga (god språkkänsla) och bra dina artiklar är @Loevet

Vad beträffar DXRv1.1, så kan man nu kanske ha förhoppning om att även 2060(S) skall kunna komma att prestera bättre -avseende RT.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Underbart att det går framåt. Detta vill vi verkligen höra
Nextgen vilket betyder mycket högre baseline plus nya och förbättring av olika delar -rendering. Plus nästa generations GPU'er. RT är här och det har aldrig varit mera gött att vara en gamer

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@NutCracker: jag får bocka och tacka för de vänliga orden, kul att jag lyckas förmedla härliga tekniknyheter på ett vettigt sätt

Ang. DXR 1.1 bör det också leda till att ray tracing-beräkningar utförs mer effektivt på grafikkretsar utan dedikerad RT-hårdvara. Och om patenten för AMD:s RT-lösning i Navi/RDNA stämmer bör dessa effektiviseringar även komma till nytta där. Så ja, goda nyheter på alla sätt!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Det är väl bra, men de borde släppa DX12 till Win7 nån gång. Några fler nyheter om detta? De borde ha fiskat ut alla onödiga Win10-licenser genom att frånhålla Win7 det utan anledning vid det här laget.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Såhär säger NVIDIA och AMD om uppdateringen:

"DirectX Raytracing momentum continues to grow! DXR Tier 1.1 and Turing's mesh shading feature are being added to DX12. All supported first and only on GeForce GPUs"

"AMD looks forward to supporting Microsoft’s new DirectX 12 features in future Radeon graphics products. This fits with our strategy to enable broad ecosystem support for advanced features and the best possible gaming experience for future RDNA architectures."

Navi12 släpps i framtiden , behöver dock inte betyda att de menar just den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Det är väl bra, men de borde släppa DX12 till Win7 nån gång. Några fler nyheter om detta? De borde ha fiskat ut alla onödiga Win10-licenser genom att frånhålla Win7 det utan anledning vid det här laget.

Varför skulle de lägga ner mer jobb på ett OS som når End Of Life om drygt två månader? Det är ju knappast någon med nyare datorhårdvara som installerar Windows 7, utan det är folk som sitter på gamla maskiner (tidsfråga innan de går sönder) i diverse länder med låg BNP, samt en och annan som av ett eller annat skäl inte vill köra Windows 10 -- vilka knappast kan räknas som någon relevant målgrupp av kundkretsen för några investeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför skulle de lägga ner mer jobb på ett OS som når End Of Life om drygt två månader? Det är ju knappast någon med nyare datorhårdvara som installerar Windows 7, utan det är folk som sitter på gamla maskiner (tidsfråga innan de går sönder) i diverse länder med låg BNP, samt en och annan som av ett eller annat skäl inte vill köra Windows 10 -- vilka knappast kan räknas som någon relevant målgrupp av kundkretsen för några investeringar.

Där är en hel del som kör 7:an fortfarande. Ungarna här hemma har det då jag hade licenser över. Vet många ute på företag jag besöker med.

Samtidigt håller jag med dig om att det är dags att släppa taget. Folk som lägger 30000 på en ny maskin och sen snålar med os är väldigt märkligt. Ett lastgammalt os på en 9900k och 2080ti känns bara b.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Såå...hur går det för AMDs Primitive Shaders då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Såå...hur går det för AMDs Primitive Shaders då?

1. För Vega är de EOL och borttagna.
2. För Navi så är det aktivt och bestäms av kompilatorn.

"The one exception to all of this is the primitive shader. Vega’s most infamous feature is back, and better still it’s enabled this time. The primitive shader is compiler controlled, and thanks to some hardware changes to make it more useful, it now makes sense for AMD to turn it on for gaming. Vega’s primitive shader, though fully hardware functional, was difficult to get a real-world performance boost from, and as a result AMD never exposed it on Vega."

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Varför skulle de lägga ner mer jobb på ett OS som når End Of Life om drygt två månader? Det är ju knappast någon med nyare datorhårdvara som installerar Windows 7, utan det är folk som sitter på gamla maskiner (tidsfråga innan de går sönder) i diverse länder med låg BNP, samt en och annan som av ett eller annat skäl inte vill köra Windows 10 -- vilka knappast kan räknas som någon relevant målgrupp av kundkretsen för några investeringar.

Det räcker att inte tycka om touch-paradigmen för att inte vilja ha Win10, utan vilja ha ett desktop-OS.

Snarare är det de som inte har råd med en licens för ett riktigt OS som får det förinstallerat. T.ex. de som bor i fattiga länder.

Det finns många andra anledningar att inte vilja ha Win10, men de två största är att du inte äger produkten, och att de kommer att tvinga in dig i Windows Store-monopolet när ditt Win10 tvångsuppdaterar till Win10S.

Jag tycker dessa anledningar visar att Win7 fortfarande är ett bra val. Jag är ledsen att du missuppfattat hur bra Win7 är; dina anledningar framstår som irrelevanta i jämförelse. Ämnet är fortfarande DX12 för Win7. Det är välkommet, men har kommit på tok för sent utan giltig teknisk anledning.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Där är en hel del som kör 7:an fortfarande. Ungarna här hemma har det då jag hade licenser över. Vet många ute på företag jag besöker med.

Jo företag kan ju försvara att köra lite allt möjligt om det är något produktionssystem som fungerar i en viss miljö, men det är ofta grav okunnighet och ovilja till förändring bakom, särskilt när IT-chefen bara råkade ha jobbat längst i företaget när tjänsten utannonserades.

Skrivet av serverfel:

Samtidigt håller jag med dig om att det är dags att släppa taget. Folk som lägger 30000 på en ny maskin och sen snålar med os är väldigt märkligt. Ett lastgammalt os på en 9900k och 2080ti känns bara b.

Det blir nog svårt med sån hårdvara utan drivrutiner, och gamla konsumentprylar somnar in dagligen.

Skrivet av HolyFather:

Snarare är det de som inte har råd med en licens för ett riktigt OS som får det förinstallerat. T.ex. de som bor i fattiga länder.

Windows 10 är dock fullt möjligt att få en licens till helt kostnadsfritt fortfarande, oavsett vilken version man hade innan.

Skrivet av HolyFather:

Det finns många andra anledningar att inte vilja ha Win10, men de två största är att du inte äger produkten, och att de kommer att tvinga in dig i Windows Store-monopolet när ditt Win10 tvångsuppdaterar till Win10S.

Vad menar du att det är för avgörande skillnad i "ägandeskap" mellan licenserna till Windows 7 respektive Windows 10?

Microsoft Store är verkligen inget vidare monopol med tanke på att man är fri att installera vad man vill som inte kommer därifrån. Det känns som att din information är väldigt, väldigt gammal... och att det är gammal hederlig förändringspsykologi i grunden här.

Skrivet av HolyFather:

Jag tycker dessa anledningar visar att Win7 fortfarande är ett bra val. Jag är ledsen att du missuppfattat hur bra Win7 är; dina anledningar framstår som irrelevanta i jämförelse. Ämnet är fortfarande DX12 för Win7. Det är välkommet, men har kommit på tok för sent utan giltig teknisk anledning.

Mina anledningar -- som att det inte är relevant att installera Windows 7 på ny datorhårdvara, och att det är meningslöst med stöd på system som är på fallrepet och i de flesta fall ändå inte orkar driva några nyare speltitlar som överhuvudtaget implementerar DX12?

Det är inte av tekniska skäl det dröjt utan rent ekonomiska och att Windows 7 är en återvändsgränd sedan 2015.

Permalänk

Jag är ledsen för att jag tagit upp Win7 här. Det finns ingen teknisk anledning att föredra Win10 före Win7. Ett OS är till för att köra så många mjukvaror som möjligt på så många hårdvarukonfigurationer som möjligt. Istället är trenden solklar, att begränsa på alla upptänkliga sätt. Nej, jag menar inte åtkomsträttigheter.

Huvudpoängen är att jag klarar mig finfint med Win7 utan åratal och TB av onödiga uppdateringar. Microsofts beslut att frånhålla Win7 DX12 är ren taktik för att mjölka mer pengar från användare som inte behöver ett nytt OS.

Men som sagt, det räcker att tycka mer om Win7 för att vilja köra det, och detsamma gäller Win10. Skillnaden är att 99% som har Win10 inte valde det.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

1. För Vega är de EOL och borttagna.
2. För Navi så är det aktivt och bestäms av kompilatorn.

"The one exception to all of this is the primitive shader. Vega’s most infamous feature is back, and better still it’s enabled this time. The primitive shader is compiler controlled, and thanks to some hardware changes to make it more useful, it now makes sense for AMD to turn it on for gaming. Vega’s primitive shader, though fully hardware functional, was difficult to get a real-world performance boost from, and as a result AMD never exposed it on Vega."

Danke!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Windows 10 är dock fullt möjligt att få en licens till helt kostnadsfritt fortfarande, oavsett vilken version man hade innan.

How? (Edit: Never mind. There are a few articles around with instructions on how to upgrade, so the option seems to be available.)