Geforce Game Ready Driver 441.08

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Geforce Game Ready Driver 441.08

GeForce Game Ready driver 441.08 includes the following changes

Adds support for GeForce GTX 1660 SUPER GPU
Adds support for image-sharpening from NVIDIA Control Panel
Added Image Sharpening control to the NVIDIA Control Panel->Manage 3D Settings page.
Increases the level of sharpness, detail, or clarity of images in games and applications
Adds support for G-SYNC compatibility with NVIDIA Ultra Low Latency Mode
Added Ultra Low Latency G-SYNC+ V-Sync feature
Provides tear-free, low-latency gaming using G-SYNC displays.
To enable, set Low Latency Mode to Ultra, turn on V-Sync, and enable the G-SYNC display.
Adds support for 7 new G-SYNC compatible monitors
Adds support for ReShade filters within GeForce Experience
Adds support for HDMI 2.1 VRR.

Download:

Windows10 x64: http://us.download.nvidia.com/Windows/441.08/441.08-desktop-w...
Windows7/8/8.1 x64: http://us.download.nvidia.com/Windows/441.08/441.08-desktop-w...

Release notes: http://us.download.nvidia.com/Windows/441.08/441.08-win10-win...

Branch : [ r440_98-5 ]

Fixed Issues :

There are no fixed issues listed in this release.

Open Issues :

[Super Robot Wars V]: The game crashes to a white screen. [2720588]
[War Thunder]: The game may crash during gameplay. [2738521]
[Battlefield V][G-SYNC][HDR]:When G-SYNC and HDR are enabled, the game cannot be maximized to full-screen after being minimized to the taskbar. [200558314]
[Grand Theft Auto V]: The game frequently crashes.
NVIDIA is working with the application developer to resolve the issue

Image Sharpening Feature

NVIDIA Control Panel Image sharpening controls, including GPU upscaling, are introduced in the R440 driver. Currently, the following limitations apply.

Scaling is not supported on MSHybrid systems.
Vulkan / OpenGL applications are currently not supported for sharpening.
HDR displays driven by pre-Turing GPUs will not support scaling.
Scaling will not work with VR.
Scaling will not work with displays using YUV420 format.
Scaling uses aspect ration scaling and will not use integer scaling.
Sharpening will not work with HDR displays.
GPU scaling engages when games are played only in full-screen mode, and not in windowed or borderless windowed mode.
Some monitors, such as R2 and R3 monitors, have a 6-tap/64-phase scaler which scales.
better than that offered by Turing's 5-tap/32-phase scaler.
To avoid accidentally triggering scaling by applications or DWM, first change to the desired (<native) resolution from the NVIDIA Control Panel and then launch the application.
Turing's 5-tap upscaler may not engage on certain monitors, based on the monitor's vblanktiming.
Turing's 5-tap upscaler may not engage if the input resolution is greater than 2560px in either the x or y dimension.
Scaling is turned off automatically when switching display devices.
"Restore Defaults" option in the control panel currently does not revert the upscaling
resolution.

Nvidia Reshade files: https://international-gfe.download.nvidia.com/GFE/GFEClient/R...
(det är de filerna han nämner i videon som man skall lägga i kataligen C:\Program Files\NVIDIA Corporation\Ansel )

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

"Scaling will not work with VR."
NOOOOOOOO!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Adds support for image-sharpening from NVIDIA Control Panel
Added Image Sharpening control to the NVIDIA Control Panel->Manage 3D Settings page.
Increases the level of sharpness, detail, or clarity of images in games and applications

Det är inte denna drivis som skulle börja med ReShade eller?

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Det är inte denna drivis som skulle börja med ReShade eller?

Adds support for ReShade filters within GeForce Experience

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Adds support for ReShade filters within GeForce Experience

Javafan... jag är en idiot!

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Kilrah:

Javafan... jag är en idiot!

Jag gjorde den raden tjockare så man ser det lite lättare i all text

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Image Sharpening är jag intresserad av. Hoppas det funkar bra på 1070 med.
ReShade vore ju kul att se vad dom gjort med. Men installera GeForce Experience... vet i fan om jag vill.

Har ni provat??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Image Sharpening är jag intresserad av. Hoppas det funkar bra på 1070 med.
ReShade vore ju kul att se vad dom gjort med. Men installera GeForce Experience... vet i fan om jag vill.

Har ni provat??

Testade sharpening i Fallout 4 för att få bort blurret på alla texturer lite funkar helt kanon.

iom att ENB inte funkar ihop med F4se (har iaf inte fått dem att lira ihop bra och inte crascha spelet typ var 10e minut) så försöker jag se om Nvidia reshade funkar kört med vanliga reshade innan men tänkte testa om det ev är mindre prestandakrävande.

försöker bara hitta i experience var fasen man hittar det...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

ja hitta det... man va tvungen å ha game overlay igång. hade det avstängt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Provat image sharpening nyss på AC Odessy och blev lite för mycket. Många små vassa kanta på varje sten, grus och blad... Jobbig men dock kool

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darrenj:

Provat image sharpening nyss på AC Odessy och blev lite för mycket. Många små vassa kanta på varje sten, grus och blad... Jobbig men dock kool

Det är därför du kan skruva ner det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: eller skruva upp

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Ni med Nvidia-kort. Äter Nvidias-image sharpening mycket pc-kraft? (Skulle kunna testa med mitt 1070 iofs.) AMDs fungerar ju riktigt bra med väldigt låg FPS förlust.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darrenj:

@SeF.Typh00n: eller skruva upp

Fast det var ju inte det som var ditt problem

Skrivet av employed:

Ni med Nvidia-kort. Äter Nvidias-image sharpening mycket pc-kraft? (Skulle kunna testa med mitt 1070 iofs.) AMDs fungerar ju riktigt bra med väldigt låg FPS förlust.

Nej, det tar lika lite på Nvidia-kort.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Nvidias-image sharpening drar inte ner någon prestanda för mig,men man ser ju allt mycket tydligare vilket gör det lättare i BF serien att se fienden.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Verkar inte som det fungerar på Outer Worlds även fast de kör UE4 med DX11? Alt+F3 funkar inte då det står att freestyle stöds av spelet och ställer jag in det som universal inställning i Nvidia-inställningarna i Windows så ser jag ingen skillnad. Trodde universala inställningarna skulle vara just universala? Någon annan som testat som har annan historia att delge?

Inte provat att starta om spelet vid inställningarna utan gjort det genom att Alt-tabba och testa (Provade vrida upp till 100% sharpening då det syns tydligt när det är på då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Ni med Nvidia-kort. Äter Nvidias-image sharpening mycket pc-kraft? (Skulle kunna testa med mitt 1070 iofs.) AMDs fungerar ju riktigt bra med väldigt låg FPS förlust.

*Overwatch:

-No filters: 65-66% GPU usage

-NVCP Sharpen: 67-68% GPU usage

-GFE Sharpen: 70-72% GPU usage

*Apex Legends:

-No filters: 43-44% GPU usage

-NVCP Sharpen: 45-46% GPU usage

-GFE Sharpen: 49-50% GPU usage

*CSGO:

-No filters: 338.41fps

-NVCP Sharpen: 330.32fps

-GFE Sharpen: 302.97fps

Did the testing on Practice Range (OW) / Tutorial (Apex) /FPS Benchmark Workshop Map (CSGO) to avoid any variables.

Basically, the NVCP sharpen has a 1-2% performance impact, the GFE sharpen has a 5-6% performance impact. CSGO has a 10% perf impact using GFE but I consider that an outlier, still, nice to see the NVCP Sharpen perf impact manages to stay at 2%.

Källa

Har någon testat uppskalningen än? Skulle vara intressant att veta hur bra det fungerar, för då kanske man kan undvika att köra native 4k och dra ner till kanske 1440.

Permalänk
Medlem

ultralåg latens har funnits ett tag redan, jag fick dock problem med stutters
"now out of beta" , det var alltså beta när jag testade.. Värt ett försök till då

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kan någon översätta till svenska!

Vad betyder detta i praktiken, praktiska exempel? 0,001% bättre svarstid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Men installera GeForce Experience... vet i fan om jag vill.

Har ni provat??

Jag har provat att installera GeForce Experience och jag kör med det. Det är skit och jag borde avinstallera det. Hade det bara för highlights, men det blev också skit i slutändan. Helt plötsligt defaultade den till .gif i stället för nått videoformat så man inte kan trycka spara direkt utan måste ändra det först.

Fan vad dåligt det är. Jag tycker så fruktansvärt illa om det. Det finns ingen annan anledning för mig att ha det.

Tack för att då påminde mig om att jag ska avinstallera det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Ni med Nvidia-kort. Äter Nvidias-image sharpening mycket pc-kraft? (Skulle kunna testa med mitt 1070 iofs.) AMDs fungerar ju riktigt bra med väldigt låg FPS förlust.

Har iofs inget NVIDIA kort men jag såg en kommentar från en person som hade gjort mätningar och vid det här laget verkar det mest försumbart, då de placerat det i kontrollpanelen.

Tar man mellanskillnaden av värdena i CS:GO så blir det 0,072ms , vilket är ungefär den bör landa. AMD beskriver själva att 5700XT tar under 0,1ms i 1080p, vilket också är försumbart.

Det är ju också intressant att de hamnar såpass nära varandra, nästan som om det vore samma algoritm.

Permalänk

@Ragnarok:

Det här förstår jag inte riktigt:

"Provides tear-free, low-latency gaming using G-SYNC displays.
To enable, set Low Latency Mode to Ultra, turn on V-Sync, and enable the G-SYNC display."

Jag trodde att hela vitsen med G-sync var att den ger just tearfree gameplay.
Att spela med V-sync samtidigt som G-sync är på genererar väl bara 60 fps, vilket tar bort hela vitsen med att ha G-sync från början??? (för de som vill spela över 60 fps vill säga)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Nästrimmarmannen:

@Ragnarok:

Det här förstår jag inte riktigt:

"Provides tear-free, low-latency gaming using G-SYNC displays.
To enable, set Low Latency Mode to Ultra, turn on V-Sync, and enable the G-SYNC display."

Jag trodde att hela vitsen med G-sync var att den ger just tearfree gameplay.
Att spela med V-sync samtidigt som G-sync är på genererar väl bara 60 fps, vilket tar bort hela vitsen med att ha G-sync från början??? (för de som vill spela över 60 fps vill säga)

V-SYNC måste va igång för g-sync ska funka

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vem som skrev rubriken på framsidan men den får det att låta som att "ultralåg latens" är något nytt men det var rätt många versioner sedan det dök upp. Det som är nytt är ju att det ska fungera med g-sync nu men att det inte gjorde det tidigare av någon anledning.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

PUBG i 1440p, allt på ultra, 120 scaling och lite sharpening ser SKARPT ut. Hot damn.

Men det bästa med dessa rutiner och för dom med LG Oled:

Är nog fasen dags att flytta pc'n in i bion nu lagom till RDR2.

Gsync på Oled 4K ftw.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

"Scaling will not work with VR."
NOOOOOOOO!

Har det någonsin funnits något skärpefilter som inte sabbat bilden dock?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av darrenj:

Provat image sharpening nyss på AC Odessy och blev lite för mycket. Många små vassa kanta på varje sten, grus och blad... Jobbig men dock kool

Man får undvika att gå barfota i gruset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nice har kört med "gamla" sharpeningen i GeForce Experience som är riktigt bra då man kan ändra hur mkt man vill ha. Ska bli nice testa NV CP sharpen istället.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Image Sharpening är jag intresserad av. Hoppas det funkar bra på 1070 med.
ReShade vore ju kul att se vad dom gjort med. Men installera GeForce Experience... vet i fan om jag vill.

Har ni provat??

nVidia Image Sharpening räddade spelet Control för mig med alla RTX funktioner samt DLSS påslaget som annars blev en salig sörja utan Sharpening. Ville använda det i The Outer Worlds men då kommer vi till det stora minuset med funktionen...det är bara vissa spel som fungerar vilket jag tycker är värdelöst. Varför ska GFE bestämma detta? Vore det inte bättre att det bara fungerade med alla spel?

Positivt = Gör stor skillnad i grötiga spel
Negativt = Stödjer bara ett fåtal spel

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9