Internet föddes idag för 50 år sedan

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av serverfel:

Hehe... internet va rätt coolt på den tiden. Minns hur fula websidorna va med animerade gifs och fula färgscheman. Och alla frames... Icq. Aftonbladet chatt.

Vet inte hur mycket vi från 2010-talet ska säga om det egentligen …

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Herregud vad tiden går. Trots att jag inte ens var född då så levde jag i stenåldern och skaffade internet 30 år senare än alla andra hade gjort det. År 1999. Jag skäms.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Var igång i början på nittiotalet via telefonmodem och nedladdning av nödvändig mjukvara via bbs-servrar. Netscape var den webbläsare som gällde och sökmotorer som Yahoo och Altavista. Att vara uppkopplad via modem var inte billigt och snabbt gick det inte heller men väl uppkopplad var allt fortfarande gratis och ocensurerat som det var tänkt från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Snusfri

Började min uppkopplade bana med ett 300 baud modem, ett sk "Acoustic Coupler Modem", där man lägger telefonluren på modemet.

Far hade fått det av någon vän och med det började jag ringa BBS'er på min Amiga 500.

Detta uppgraderas genom åren till 2400, 9600, 19200 (Då startade jag även min egen BBS, Hellfire på en AST med en Cyrix 5x86 100 CPU och 850 MB HDD), 33600 och slutligen 56000.

Efter det byggde Telia ADSL i byggde och man fick den hiskeliga hastigheten ½ Mbit.

Så för mig började det med BBS'er och '94 beställde vi vårat första Internetabbonemang.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Minns när internet inte drevs av två mega-corporations... När man surfade runt på flertalet mindre, quirkiga sidor och forum med olika special-inriktningar. Innan sociala medier, innan alla mainstreammänniskor dök upp och påbörjade jakten att på bekräftelse och lajks. Innan varje klick eller sökning trackades och loggades och syddes ihop till en rekamprofil. Innan man började bombas med skräddarsydda reklambudskap. Innan fula thumbnails och sensationella, missvisande rubriker och click-baits. Kan sakna den tiden...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Minns när internet inte drevs av två mega-corporations... När man surfade runt på flertalet mindre, quirkiga sidor och forum med olika special-inriktningar. Innan sociala medier, innan alla mainstreammänniskor dök upp och påbörjade jakten att på bekräftelse och lajks. Innan varje klick eller sökning trackades och loggades och syddes ihop till en rekamprofil. Innan man började bombas med skräddarsydda reklambudskap. Innan fula thumbnails och sensationella, missvisande rubriker och click-baits. Kan sakna den tiden...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är intressant att nostalgi kan få folk att glömma. Clickbaits och missvisande rubriker har alltid funnits. Förut fick man även virus av att klicka på felhemsida. Cookies och popups i oändligheterna som installerade diverse program utan ens vetskap. Program som IRC, ICQ och andra program har alltid funnits för att ge folk bekräftelse. Internet är och har alltid varit ett wasteland för alla som vill utnyttja det.

Permalänk
Medlem

@Infiniti: Skaffar man sig en tillräckligt nischad hobby så lever detta kvar ska du veta.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem

Så grunden för mänsklighetens förfall lades redan innan jag föddes? Skönt att det finns någonting som rimligtvis inte kan vara mitt fel.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Jag själv har inte varit med sedan sweclockers begynnelse, men tycker att det är roligt att surfa in på https://web.archive.org/web/20000511193606/http://www.swecloc... för att se hur olika hemsidor utvecklats genom åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du nostalgiska minnen av när du första gången hörde modemljuden över telefonlinjen, eller har du alltid levt med rasande snabbt bredband?

Jag gick den udda vägen att börja med "rasande snabbt bredband" för att några år senare gå över till telefonmodem...

Mitt första minne av Internet är tidigt 90-tal, '92 eller '93. Jag pluggade på LiTH som var en del av SUNET som hade rejält bredband med dåtidens mått mätt, några tiotal Mbps.
En granne till mig berättade att Internet var ganska häftigt och värt att kolla in, så jag satte mig vid en dator i vårt PUL (ProgramUtvecklingsLaboratorium, dvs datorsal) vid namn CYD-poolen och startade en webbläsare. Det fanns både Mosaic och Netscape i version 1.0 att välja på, jag valde Mosaic. Kom till vad jag nu inser var en startsida som var intetsägande grå med någon svart text.
"Jaha, vad ska jag göra nu då?" frågade jag mig själv. Kom inte på något vettigt, utan konstaterade att Internet var kraftigt överreklamerat och stängde ner webbläsaren.

Först några år senare blev det i praktiken användbart med internet och jag "surfade" rätt mycket via SUNET 97-98.
Tog examen våren 98, fick ett jobb, skaffade "Hem-PC" med inbyggt 56K-modem. Fortsatte använda telefonmodem tills uppkopplingskostnaden översteg kostnaden för att använda långsammaste "bredband" (125 kbps).

Permalänk
Medlem

Med 28k8-modem på tidigt 90-tal med min Amiga, men minns inte exakt årtal (och inte heller namnet på webbläsaren). Hade hängt på BBS:er ett bra tag innan dess.

(Det var för övrigt väldigt trevligt att kunna gå över till ADSL-modem (512 Kb/s) några år senare.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Äsch, internet är bara en fluga...

*roll eyes*

Permalänk
Medlem

Fan vad kul, jag är ju jämnårig med Internet! Jag är knappt två månader äldre.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Ja jag hade mitt första internetkonto på Mitthögskolan tidigt 90-tal trots att jag inte ens var elev där. Höll också på med BBSer sedan 80-tal men det är ju inte riktigt samma sak som internet även om det var ganska kul det med.

Men jag hade en kompis som gick och läste data där och det slutade med att jag fick ett konto, där jag via min hemddators teminalprogram över telefonmodem kunde styra skolans dator att ladda ned saker med Gopher protokollet.( föregångare till www fast mer textbaserat)

Sedan fick jag åka in till skolan för att hämta mina filer, då mitt långsamma telefonmodem gjorde det alldeles för långsamt annars.

Efter det fick jag ett uppringt internetkonto hos Swipnet på någon datormässa där de delade ut några sådana till de personer de tyckte var intressanta. (att överhuvudtaget ha hunnit med att vara ute på internet dessa tidiga år gjorde att man blev intressant så därför fick jag ett företagskonto som privatperson med väldigt förmånliga villkor)

Fick sedan även ett Algonetkonto också utdelat på någon mässa.

Stjärn-tv som de hette då introducerade snabbt internet över kabeltv i skarven 90-talet och 00-talet och med de 10Mb/s jag fick i början så hade jag ensam mer hastighet än hela datorkonsultkontoret på jobbet som då bara hade en 2Mb/s anslutning.

Så jag är så gammal att jag använt internet sedan det blev tillgängligt utanför universitetsvärlden och via universitet lite tidigare än så.

Hur många här har kört Gopher protokollet eller vet vad det är?

Fast så är man med sina 59år numera ett fossil i datavärlden, men än hänger jag med.

Den dag jag åker in på något hem, så kommer de bli helt galna över att jag sitter och spelar mina spel på nätterna
.(har jag spelat halva mitt liv sedan slutet av 70-talet så tänker jag inte sluta bara för att jag blir gammal)

De kommer definitivt inte få mig i säng kl19 eller så, åtminstone så länge jag fortfarande kan spela mina datorspel.

Simulatorer fungerar nog även om man kanske inte kan räkna med att hänga med i snabba FPS spel när man sitter på hemmet. Fast kommer nog att försöka spela det som går ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Äsch, internet är bara en fluga...

"Surfa planlöst på Internet är bara en fluga..."
Ines Uusmann

Permalänk
Medlem

För femtio år sedan skrev jag mitt första program! Det var skrivet i Algol och beräknade egenvärden och egenvektorer ur en matris. Det var en svår uppgift och jag bestämde mig att datorer skulle jag inte ägna mig åt!
Och vi hade inte tillgång till Internet än, som dagens fuskande elever!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

"Surfa planlöst på Internet är bara en fluga..."
Ines Uusmann

"Ines Uusmann 20 år senare: Var inte felciterad
Uttalandet om att internet är en fluga har förföljt Ines Uusmann (S) i två decennier.

– Mina kollegor var så upprörda för att det var felciterat, men det var ju inte så, avslöjar hon nu i en intervju om tiden som ifrågasatt minister."

https://www.svd.se/internet-en-fluga--var-det-en-groda-ines-u...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Mitt första modem till min Amiga.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Mitt första modem var på 150 baude. Det var imponerande att se hur snabbt bokstäverna skrevs på termopappret!