Internet föddes idag för 50 år sedan

Permalänk
Melding Plague

Internet föddes idag för 50 år sedan

Den 29 oktober 1969 skickades världens första meddelanden mellan två datorer över avstånd, och utgjorde därmed grunden för vad som blev internet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Världen hade sett väldigt annorlunda idag utan internet.
Det vore rätt intressant att se hur utvecklingen sett ut om vi inte hade tillgång till internet.

Ett stort tack till de som omnämns här!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Minns när man var liten och vart tvungen att övertala pappa att man bara skulle surfa någon timme för det var så dyrt. Och så gick det inte att ringa samtidigt. Hopplöst. 😝

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grattis #Internet50

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Hjälpsam

Har varit med halva vägen, kom online 1994 när brorsan började på Chalmers och körde via deras modempool. Innan dess hängde man på BBSer.

Så jag fyller 25år online iår

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Måste fira med lite nostalgi:

Permalänk
Moderator
Testpilot

Mamma! Lägg på!

*Didididudidudidu*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Måste vara en av få som gick direkt från 28k-modem till 100 Mbit fiber (runt år 2001 skulle jag tippa att det var), och inte via 56k och ADSL i diverse låga Mbit-hastigheter som alla andra klasskompisar. Satan vilken skillnad det var!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Och tänk så mycket som på internätet finns idag som är infantilt.

Det är vad min pappa sade för något år sedan.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Minns när man var liten och vart tvungen att övertala pappa att man bara skulle surfa någon timme för det var så dyrt. Och så gick det inte att ringa samtidigt. Hopplöst. 😝

Skickades från m.sweclockers.com

Det var därför man skaffa dubbla telefon linor.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Fick låna ett modem av en kompis som hade det via sitt företag, man börjar från botten så det var givetvis ett 9600 modem😀
Började med IRC och lite chattar, napster givetvis porr och då jag precis flyttat hemifrån så fick man själv ta hand om telefonräkningen, inga problem att landa på runt 2-3000kr.
Det var ca -95 så har väl varit på nätet halva tiden iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Och tänk så mycket som på internätet finns idag som är infantilt.

Det är vad min pappa sade för något år sedan.

Japp, tänk vad internet kommer vara om 100 år? 1000 år?

Permalänk
Medlem

Någon som kommer ihåg termer som K56 flex och V90? :). Vi hade ett just sånt US Robotics modem som ansågs high-end då. Kommer ihåg att jag uppgraderade firmware för att stödja V90 (vet inte om det blev någon hastighetsskillnad).

Största lyftet var ju när jag övertalade föräldrarna att skaffa Telia Duocom ISDN. Trots endast en marginell förbättring i nedladdningshastighet blev surf och spel så sanslöst mycket snabbare tack vare den lägre latensen.

Jag lyckades senare med konststycket att övertala till att skaffa fastprisinternet (vad hette operatören?). För ca 600kr/mån fick man 6h surf om dagen vilket var sjukt schysst :). (Halva tiden om man använde bägge linorna för 128kbit).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Det är nog svårt att greppa hur står påverkan Internet har haft på världen, en av mänsklighetens största bedrifter någonsin.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

1969 var man fem år!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Av Nathan W Pyle @ Instagram

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är riktiga internet? När började t.ex första internetabonnemanget säljas i Sverige? När såldes första analoga telefonmodemet till en privatperson i en "vanlig" butik?

För meddelande mellan två datorer kallar jag mer att teknologin fyller 50 år. Inte nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Hur gammalt är riktiga internet?

Om du menar Internet (med stort I) så åsyftas alltså det globala Internet, och man kan säga att det "föddes" när diverse universitet kopplades samman. När det var ett militärt experiment var det fortfarande ett internet.

Ett internet (litet i) kan fortfarande vara relevant, men används slentrianmässigt för att åsyfta det globala Internet. Själv blir jag fullständigt jävla galen när folk skriver internet men menar Internet, men så glömmer jag att ta min medicin ibland också.

Permalänk
Medlem

Ofattbart

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Leffe_B: mitt första egna modem var just ett V.90-modem från US Robotics, hade använt internetuppkoppling hos en kompis som hade 33K-modem innan dess så V.90 kändes helt rasande snabbt! Det var allt jag hade fram till att jag flyttade för att plugga på universitetet, och den 10 Mbit/s-uppkopplingen jag hade där kändes faktiskt som Ludicrous speed från Space Balls En kompis på högstadiet hade börjat plugga extrakurser på högskolan och hade ADSL-bredband där, det var till honom alla kompisar vände sig för att "få tag på saker" på internet

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Undra var vi hade varit idag i utvecklingen om vi aldrig haft krig. Finns inget som skyndar på och skapar utveckling av allt som under krigstider. För de mesta i alla fall

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Hehe... internet va rätt coolt på den tiden. Minns hur fula websidorna va med animerade gifs och fula färgscheman. Och alla frames... Icq. Aftonbladet chatt. Det ÄR bättre nu men då va det mer fritt och spännande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

såg detta nu att de ens finns kvar är obegripligt!!! https://www.generic.se/uppringt-internet/

Max
Månadsavgift: 99 kr

Öppningsavgift: 0 kr

Samtalsavgift: 0 kr/min

3000 minuters fri uppkoppling ingår. Uppkopplad tid över 3000 min kostar 0,29 kr/samtal och 0,29 kr/min.

Medium
Månadsavgift: 25 kr

Öppningsavgift: 0,59 kr

Samtalsavgift: 0,59 kr/min

Minimiavgift 25 kr/mån. I avgiften igår uppkopplingstid för 25 kr.

Small
Månadsavgift: 0kr

Öppningsavgift: 0,99 kr

Samtalsavgift: 0,99 kr/min

Fakturering sker endast vid användning. Om tjänsten är inaktiv under en period skickas ingen faktura och ingen kostnad debiteras för perioden.

Permalänk

Satt i mitten av 80-talet med pappas 1200 bauds (eller så var det ännu långsammare) modem och letade roliga saker på bbs:er, minns att Hallunda BBS hade roligt innehåll.

Nostalgi: http://www.textfiles.com/bbs/BBSLISTS/08listan.txt

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Hehe... internet va rätt coolt på den tiden. Minns hur fula websidorna va med animerade gifs och fula färgscheman. Och alla frames... Icq. Aftonbladet chatt. Det ÄR bättre nu men då va det mer fritt och spännande.

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska nog se att vi snart är där igen med rörliga bilder och alla möjlig effekter när folk kommer på att hemsidor inte behöver vara monokroma och tråkiga som de är nu för tiden. Inte för att jag vill tillbaka till onödiga gifs, men lite kärlek kan ändå designen få.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Du ska nog se att vi snart är där igen med rörliga bilder och alla möjlig effekter när folk kommer på att hemsidor inte behöver vara monokroma och tråkiga som de är nu för tiden. Inte för att jag vill tillbaka till onödiga gifs, men lite kärlek kan ändå designen få.

Designen på hemsidorna är väl det som stör mig minst idag dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

Du ska nog se att vi snart är där igen med rörliga bilder och alla möjlig effekter när folk kommer på att hemsidor inte behöver vara monokroma och tråkiga som de är nu för tiden. Inte för att jag vill tillbaka till onödiga gifs, men lite kärlek kan ändå designen få.

Du menar ett roligt flygplan som flög över skärmen och tog två minuter att ladda in? Hatade alla dessa gifar som skulle fylla hemsidorna och än värre när de skulle röra på sig.

Alla skulle ha en egen hemsida, annars fanns man inte.
Hade en sida, tobbes länkar eller tobbes hemsida, en sida med massor av bra att veta länkar till olika sidor indelade i olika kapitel. Var innan googles tid så var smidigt att ha mycke samlat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

I'm 48

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

1994

Med en Compaq Presario kunde världen öppnas för både surf i 28.8-modem, e-post, spel, musik och chatt. Då var jag 24 år.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag minns att sitta med ett 28.8K-modem och surfa och hålla koll på tiden. Wineasy har jag för mig var min första ISP. Sen skaffades US Robotics-modem med 56.6k. ISDN, dubbla ISDN och sen fick vi 10 Mbps via Bredbandsbolaget i lägenheten. Tog över 1 år och man satt och väntade och väntade. Såg kablarna hänga säkert ett halvår innan allt kopplades in ....

Gammal som man är minns jag tiden när man kunde köpa Gula Sidorna för Internet för att hitta alla sidor man behövde .... eller när tidningen .Net hade topplista varje nummer över de "bästa sidorna på internet". Lite stolt att frugans (då flickvän) hemsida (thelipstickpage.com) en månad tog sig in på listan. Hon var tidigt ute med att få mig att hjälpa henne att skapa en sida där besökare kunde se vilken kulör olika läppstick hade. 1994 har jag för mig den startades. 1995 fixade jag en sida om Windows 95 och sen Bjorn3d.com.

Mina barn har växt upp i en värld där allt kan hittas på nätet. Att förklara för dom att man på min tid fick slå i uppslagsverk för att hitta info eller gå till biblioteket för att hitta böcker om ämnen är inte lätt. eller att inte alla kunde se youtube i en surfplatta eller telefon.

Min son sa till min fru när hon hade förklarat att vi inte hade surfplattor när vi var unga: "varför spelade ni inte på era telefoner då?".

Som alla uppfinningar finns det tråkiga sidor och saker som kunde vara bättre men överlag tycker jag det är en av de viktigaste uppfinningarna som gjorts i historien, i samma klass som tryckpressen.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com