Permalänk
Avstängd

ViewSonic ELITE XG270QG

ViewSonic ska släppa några nya skärmar i ELITE-serien mot slutet av året där XG270QG är toppmodellen. Den ska ha samma panel som LG GL850, dvs en IPS på 2560×1440 144 Hz, men med G-Sync modul och stöd för överklockning till 165 Hz. Det ska då förhoppningsvis också innebära stöd för ULMB.

https://www.viewsonic.com/elite/xg270qg/engineered4more/

För mig som varit sugen på en GL850 men velat på grund av att den inte har strobing, något jag kört med länge, så känns XG270QG högintressant. I alla fall om tester visar att den håller samma nivå som GL850 men med dessa extra funktioner.

Det verkar inte finnas några tester alls än, men har någon sett några förhandstester eller om några tester dyker upp snart så lägg gärna ut dem här i tråden. Jag har pengar som bränner i plånboken.

Det är även några fler skärmar i serien på gång enligt nedan.

ViewSonic ELITE XG270QG
27-inch IPS Display
165 Hz at 2560×1440
1ms GtG Response Time
NVIDIA G-SYNC Native

ViewSonic ELITE XG270
27-inch IPS Display
240 Hz at 1920×1080
1ms GtG Response Time
AMD FreeSync Compatible

ViewSonic ELITE XG270QC
27-inch Curved Display (troligen en VA-panel)
165 Hz at 2560×1440
3ms GtG, 1ms MPRT Response Time
AMD FreeSync 2 Compatible

ViewSonic XG2405
24-inch IPS Display
144 Hz at 1920×1080
1ms GtG Response Time
AMD FreeSync Compatible

ViewSonic XG2707
27-inch IPS Display
144 Hz at 1920×1080
1ms GtG Response Time
AMD FreeSync Compatible

https://www.blurbusters.com/viewsonic-expands-elite-gaming-mo...

VA-tillägg på XG270QC
Permalänk
Permalänk
Medlem

En väldigt intressant skärm. Jag velar också mellan GL850 och XG270QG!

Sen finns ju även Acer Predator VG272UP. Troligtvis samma panel som ovan skärmar.

Permalänk
Avstängd

XG270QG känns som en vettig uppgradering från min 1080p 144Hz TN. Hoppas att någon vettig återförsäljare tar in den och att produkten i sig är något att ha

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av holter:

Sen finns ju även Acer Predator VG272UP. Troligtvis samma panel som ovan skärmar.

Ja den ser också ut att ha samma panel som LG 27GL850. Det som verkar skilja mot XG270QG är att VG272UP kör FreeSync med G-sync support. Vilket då innebär att den inte har en riktig G-sync modul, och har därmed inte stöd för ULMB/Strobing.

Men det ska bli intressant att se lite recensioner på båda skärmarna framöver.

https://www.tftcentral.co.uk/blog/acer-predator-vg272up-with-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Ja den ser också ut att ha samma panel som LG 27GL850. Det som verkar skilja mot XG270QG är att VG272UP kör FreeSync med G-sync support. Vilket då innebär att den inte har en riktig G-sync modul, och har därmed inte stöd för ULMB/Strobing.

Men det ska bli intressant att se lite recensioner på båda skärmarna framöver.

https://www.tftcentral.co.uk/blog/acer-predator-vg272up-with-...

Det är sant, G-Sync-modulen gör att ViewSonic:en står ut i mängden.

Permalänk
Medlem

Spännande med dessa skärmar, känns som det har varit stillestånd på 1440p IPS sedan Asus Rog PG279Q, och det var ju ändå 4 år sedan Viewsonicen faller mig verkligen i smaken både estetiskt och specifikationsmässigt! Får se vad som säga i reviewsen senare

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Nån som vet vem som skulle kunna sälja denna skärm när den kommer ? Har frågat komplett då dem har andra ViewSonic skärmar men dem visste ej

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockep95:

Nån som vet vem som skulle kunna sälja denna skärm när den kommer ? Har frågat komplett då dem har andra ViewSonic skärmar men dem visste ej

Skickades från m.sweclockers.com

Viewsonic är väl inte den vanligaste skärmmärket i Sverige, men förhoppningsvis kommer denna finnas hos fler återförsäljare då den är unik i jämförelse med LG/Acer modellerna som saknar g-sync modul. Förhoppningsvis blir denna populär nog för inet, webhallen, Netonnet och komplett tex

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk

Vad tror ni att man kan förvänta sig för prislapp på denna skräm i svenska butiker?
Billigare eller dyrare än LG-modellen(som i skrivande stund kostar runt 6500)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bombastium:

Vad tror ni att man kan förvänta sig för prislapp på denna skräm i svenska butiker?
Billigare eller dyrare än LG-modellen(som i skrivande stund kostar runt 6500)

Skickades från m.sweclockers.com

Utgår man från LG skärmens 6500kr skulle jag tippa att denna landar på 7500-8000kr då den har en separat g-sync modul som brukar kosta någonstans mellan 1000-1500kr extra

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Avstängd

Har för mig att jag läst att den skulle gå på 599 USD. Borde mynna ut i ca 7500 kronor..

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

https://pcmonitors.info testar skärmen just nu så en full recension borde komma snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tretej:

https://pcmonitors.info testar skärmen just nu så en full recension borde komma snart.

Spännande! Hoppas på bra besked då

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Ha begär maximum!

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tretej:

https://pcmonitors.info testar skärmen just nu så en full recension borde komma snart.

Härligt. Ska bli intressant att se hur LG's panel funkar tillsammans med G-synk modulen.

Hoppas att tftcentral.co.uk också kommer med en recension snart.

Permalänk
Medlem

Ngn som vågar gissa på svenska priser? Sett att G-synk brukar bli ganska mkt dyrare jämfört med utan. Kollat prisjakt och GL850 ligger runt 6 500 kr utan G-synk. Känns svårt att komma under 7 000 kr med denna modellen från viewsonic då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Ngn som vågar gissa på svenska priser? Sett att G-synk brukar bli ganska mkt dyrare jämfört med utan. Kollat prisjakt och GL850 ligger runt 6 500 kr utan G-synk. Känns svårt att komma under 7 000 kr med denna modellen från viewsonic då?

Finns lite längre upp i tråden också men vi gissade då runt 7500kr, utgångspris ska vara 599 USD med moms och 10kr per usd borde det landa någonstans runt det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Lite trist att så få Svenska säljare verkar ta in Viewsonic dock.

Permalänk
Medlem

Otydligt på bilderna om det är en proprietär lösning för stativet eller om det sitter VESA-hål bakom stativets fästplatta. Men eftersom den inte är välvd borde det ju finnas stöd för VESA.

Permalänk
Medlem

Vill också rekommendera Lenovo Legion Y27q-20, är samma panel som dem.

Den verkar ha gått under radarn totalt. Men fick hem min igår.
Riktigt fin kvalitet, nu är det inte G-sync utan freesync. Men var inga problem att aktivera g-sync på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigTrain:

Vill också rekommendera Lenovo Legion Y27q-20, är samma panel som dem.

Den verkar ha gått under radarn totalt. Men fick hem min igår.
Riktigt fin kvalitet, nu är det inte G-sync utan freesync. Men var inga problem att aktivera g-sync på den.

Fin! Men tycker LGs egna är lite snyggare Finns ju ganska ”mycket” konkurrens med samma specs där 144/165 Hz FreeSync / Gsync Compatible, 1ms respons. Dock verkar det endast vara viewsonic med faktisk Gsync Modul som gör att det står ut ordentligt mot dom andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serdyllon:

Otydligt på bilderna om det är en proprietär lösning för stativet eller om det sitter VESA-hål bakom stativets fästplatta. Men eftersom den inte är välvd borde det ju finnas stöd för VESA.

Tittar man på Displayspecifications lista så har den 100x100 VESA. Nu är det ju iofs inte officiell info, men det känns troligt att det stämmer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BigTrain:

Vill också rekommendera Lenovo Legion Y27q-20, är samma panel som dem.

Den verkar ha gått under radarn totalt. Men fick hem min igår.
Riktigt fin kvalitet, nu är det inte G-sync utan freesync. Men var inga problem att aktivera g-sync på den.

Skrivet av LeJoke:

Fin! Men tycker LGs egna är lite snyggare Finns ju ganska ”mycket” konkurrens med samma specs där 144/165 Hz FreeSync / Gsync Compatible, 1ms respons. Dock verkar det endast vara viewsonic med faktisk Gsync Modul som gör att det står ut ordentligt mot dom andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar finnas ett par fina skärmar med LG's panel. Men just möjligheten att köra ULMB/Strobing smäller högt för mig när det kommer till ViewSonic'en.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Läst igenom recensionen. Ser ut att vara en fin skärm. Fast det gör o andra sidan GL850 med. Frågan är alltså om viewsonics dito är värt det extra prispåslaget med gsync jämfört med GL850? Annars kan man alltid lägga 2k på annat. Vad säger ni andra? Gsync värt priset?

Permalänk
Medlem

Det jag var intresserad av i denna jämfört med GL850 var ULMB men det verkade tyvärr inte vara så bra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jlarss:

Det jag var intresserad av i denna jämfört med GL850 var ULMB men det verkade tyvärr inte vara så bra

Samma här. Lite besviken på att det inte ULMB var bättre på den. Men jag avvaktar tills tftcentral.co.uk får ut en recension av den och ser vad de säger.

Direktlänken till PC-monitors test så slipper man passera via Youtube.
https://pcmonitors.info/reviews/viewsonic-xg270qg/

Permalänk
Medlem

Problemet fortfarande är väl att typ inga i Sverige säljer Viewsonic nästan.

Sure man kan köpa den på computersalg för 10k :-
https://www.computersalg.se/i/5854696/viewsonic-xg270qg-68-6-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Problemet fortfarande är väl att typ inga i Sverige säljer Viewsonic nästan.

Sure man kan köpa den på computersalg för 10k :-
https://www.computersalg.se/i/5854696/viewsonic-xg270qg-68-6-...

Tror inte den är riktigt släppt ännu. Men förhoppningsvis blir den inte så dyr

Finns även på en tysk webbshop. Dock kostar den 820€..

Skickades från m.sweclockers.com