Späder proshop.se ut omdömen på prisjakt?

Använder Proshop om dom har ett bättre pris, och jag inte har jätte brått med att få det hem, beställd lite då o då, och själv har jag aldrig haft problem. Senaste var Harmony Elite som var ca 300:- billigare där än andra.

Baserat på min egen erfarenhet av ProShop så utgår jag ifrån att 95% av betygen på Prisjakt är ren fejk. Tror aldrig jag varit med om ett företag som är sämre på att hantera kundservice, trots flera mail under flera veckors tid har jag fortfarande inte fått något svar alls.

Det kan bli dyrt att lämna ett omdöme.
En man köpte fiskedrag på internet. De var slarvigt gjorda med grader och vassa kanter. Men kunden kunde fixa problemet med lite filande. Han skrev ett negativt omdöme om detta.
Efter ett tag blev kunden stämd av företaget för att han skulle ha lämnat ett felaktigt omdöme.
Kunden förlorade! Han kunde ju inte bevisa att dragen inte var perfekta eftersom han själv förbättrat dem. Dyrt skadestånd och rättegångskostnader fick kunden betala för att ha lämnat ett "felaktigt" omdöme. Detta var i Tyskland, men kan kanske hända här också.

Skrivet av improwise:

Baserat på min egen erfarenhet av ProShop så utgår jag ifrån att 95% av betygen på Prisjakt är ren fejk. Tror aldrig jag varit med om ett företag som är sämre på att hantera kundservice, trots flera mail under flera veckors tid har jag fortfarande inte fått något svar alls.

Jag tror dom 95% är sådana som är nöjda med sin produkt, kundservice och produktproblem med varan är en annan historia.

Själv har jag aldrig haft problem med produkter från dom.

Skrivet av Irre:

Det kan bli dyrt att lämna ett omdöme.
En man köpte fiskedrag på internet. De var slarvigt gjorda med grader och vassa kanter. Men kunden kunde fixa problemet med lite filande. Han skrev ett negativt omdöme om detta.
Efter ett tag blev kunden stämd av företaget för att han skulle ha lämnat ett felaktigt omdöme.
Kunden förlorade! Han kunde ju inte bevisa att dragen inte var perfekta eftersom han själv förbättrat dem. Dyrt skadestånd och rättegångskostnader fick kunden betala för att ha lämnat ett "felaktigt" omdöme. Detta var i Tyskland, men kan kanske hända här också.

Ursäkta, inget personligt men det här tror jag inte på för fem öre.

Skrivet av Sebastian V:

Jag tror dom 95% är sådana som är nöjda med sin produkt, kundservice och produktproblem med varan är en annan historia.

Själv har jag aldrig haft problem med produkter från dom.

Det är igen hemlighet att missnöjda kunder är med "ljudliga" än nöjda kunder. Vilket gör det än mer osannolikt i min värld att just de anonyma recensionerna är så väldigt mkt mer positiva än de icke anonyma, samt att de dessutom verkar väldigt snarlika varandra i utformning. Sett till att jag överhuvudtaget aldrig ens får svar från deras kundtjänst (mer än från deras mailserver berättare att mina mail raderas olästa) så vet jag inte ens hur deras faktiska kundservice är, i den mån någon ens existerar. Men att läsa ett antal recensioner som säger att det i princip är omöjligt att komma i kontakt med kundtjänsten vid problem är iaf inget som jag sett på andra liknande återförsäljare. Att däremot folk anser sig vara missnöjda med de svar dom får osv är en annan sak.

Ser att det är samma visa på deras Facebook sida (som heller inte går att kontakta dom via), de positiva recensionerna är till största delen "Bra utbud och snabb leverans" och "Bra priser och snabb leverans". Märkligt likt det som man kan tänka sig att en marknadsföringsavdelning skulle skriva i en annons...

Det borde vara lag på att man som butik (fysisk som online, det kvittar) ska vara tvungen att hålla eget lager med sina varor och att deras lager ska (i onlinebutik) ska vara uppdaterad med max en halvtimme. Det är fan för mycket bluffande med lagersaldon och fejkande av vilka produkter som finns att köpa nu för tiden. Och kan man inte hålla eget lager utan har som affärsmodell att beställa varan från ett annat bolag (distributör eller whatever) så är man inte värd att existera som bolag.

Vi måste börja rensa upp bland företagen som finns och se till att så få oseriösa ska finnas.

Proshop är ett mystiskt ställe att handla på. Köpte en gång en hel dator där, visst kom grejerna fram men först två veckor senare trots att allt skulle finnas i lager och redo för att skickas. Skulle nog inte bli förvånad om man gett sina omdömen en knuff i rätt riktning...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Irre:

Det kan bli dyrt att lämna ett omdöme.
En man köpte fiskedrag på internet. De var slarvigt gjorda med grader och vassa kanter. Men kunden kunde fixa problemet med lite filande. Han skrev ett negativt omdöme om detta.
Efter ett tag blev kunden stämd av företaget för att han skulle ha lämnat ett felaktigt omdöme.
Kunden förlorade! Han kunde ju inte bevisa att dragen inte var perfekta eftersom han själv förbättrat dem. Dyrt skadestånd och rättegångskostnader fick kunden betala för att ha lämnat ett "felaktigt" omdöme. Detta var i Tyskland, men kan kanske hända här också.

Nej. Det där stämmer inte alls.

Finns det någon teknik-sida som har riktiga tekniknyheter på svenska där de gör lite mer grävande journalistik och skulle kunna ta upp saker som dessa? Eller är alla som sweclockers och förmedlar andras nyheter och lägger endast ut egna tester av produkter som de ofta fått skickade till sig? Det är väl så här världen blir när allt handlar om att skydda potentiella annonsörer och inte våga stöta sig med någon aktör.

Kapitalistiska samhället i ett nötskal, företag kan göra nästan vad de vill utan att ordentligt ifrågasättas och avslöjas annat än av några enstaka missnöjda kunder. Pengar har blivit allt och vanliga personer är inget värda för nyhetssidor av olika slag. Jag ser samma sak hos de få fiskenyhetssidor där det aldrig skrivs negativa saker om de svenska aktörerna och nästan alla "avslöjanden" om oseriösa (utländska så klart, de vill ju värna om sina reklamkällor) företag är artiklar som redan rapporterats av andra nyhetssidor.

Många företag använder köpta omdöme eller fake konto, inklusive Svenska företag.

Personligen har jag bara goda erfarenheter av Proshop, handlat en del där ifrån, även 1 retur gick smidigt.
Men det är ju inte min go to butik direkt, utan det är om de har bra priser på något bara.

Prisjakt mixtrar med betygen och det har de gjort länge. Förut när skalan var 10-stjärnig så fick man i vissa lägen inte lägga ett lägre betyg än 3-stjärnor. Prisjakt har plockat bort låga betyg på uppmaning av återförsäljare
De har även blandat in betyg som man lämnar precis efter köpet (via butik) med de vanliga via prisjakt när det kommer till genomsnittsbetyget på butiken. Då det är sällan någon har några problem att genomföra en beställning så blir dessa betyg naturligtvis höga och ger en falsk bild av butiken i fråga.

Prisjakt tillåter även "butiker" som inte har någon avsikt att leverera några varor lista sina varor som billigast på enorma mängder varor. Ta t.ex. RDEBUTIK vilka har förpestat datorkategorin under många månader.

Skrivet av tintinj:

Det borde vara lag på att man som butik (fysisk som online, det kvittar) ska vara tvungen att hålla eget lager med sina varor och att deras lager ska (i onlinebutik) ska vara uppdaterad med max en halvtimme. Det är fan för mycket bluffande med lagersaldon och fejkande av vilka produkter som finns att köpa nu för tiden. Och kan man inte hålla eget lager utan har som affärsmodell att beställa varan från ett annat bolag (distributör eller whatever) så är man inte värd att existera som bolag.

Vi måste börja rensa upp bland företagen som finns och se till att så få oseriösa ska finnas.

Åtminstone kan man förhindra att de anger lagerstatus hos sina leverantörer som eget lagerstatus eller att man måste flagga för att lagerstatus är som bäst indikativt när man visat fel lagerstatus ett antal gånger.

Har beställt från Proshop åtskilliga gånger och endast en gång haft en vara som tagit lite längre tid än inledningsvis beräknat att få. Och då var det på grund av att leverantören hade meddelat fel lagerstatus vilket ju man inte kan klandra Proshop över

Har vid en utav beställningarna problem med en produkt och det var inga konstigheter att lösa det och skicka tillbaka för att få en ny.

Ingen aning om alla betygen är fejk eller ej men här har ni en som har bra erfarenhet av dem iallafall och nog kommer fortsätta beställa från dem om behovet och priset föranleder

Skrivet av veckans:

Prisjakt mixtrar med betygen och det har de gjort länge. Förut när skalan var 10-stjärnig så fick man i vissa lägen inte lägga ett lägre betyg än 3-stjärnor. Prisjakt har plockat bort låga betyg på uppmaning av återförsäljare
De har även blandat in betyg som man lämnar precis efter köpet (via butik) med de vanliga via prisjakt när det kommer till genomsnittsbetyget på butiken. Då det är sällan någon har några problem att genomföra en beställning så blir dessa betyg naturligtvis höga och ger en falsk bild av butiken i fråga.

Prisjakt tillåter även "butiker" som inte har någon avsikt att leverera några varor lista sina varor som billigast på enorma mängder varor. Ta t.ex. RDEBUTIK vilka har förpestat datorkategorin under många månader.

Jo, det blir ju lite komiskt när de positiva anonyma recensionerna säger precis det som företaget själva säger i sin marknadsföring. T.ex. i fallet med Proshop är deras slogan "Mycket mer >> Mycket snabbare" vilket som av en händelse är vad flertalet av deras anonyma recensioner också säger ("Stort utbud och snabba leveranser"). Har svårt tänka mig att en riktig kund skulle formulera sig så oavsett hur nöjda man är.

Men jag har svårt att tro att ProShop skulle vara unika just här, även om det så klart är så att desto fler faktiska nöjda kunder man har, desto mindre är behovet av att fejka det. T.ex. Inet tror jag har så många bra riktiga recensioner att dom aldrig skulle ta risken att bli påkommen med påhittade osv.

Jag kollade på Proshops senaste betyg från "omdöme i webbutiken". Det är ju helt uppenbart att det bara är en bot som auto-genererar generiska texter utifrån en ordlista. Samma ord återkommer gång på gång i lite slumpad ordning bara.

"Snabb leverans och lätt att beställa"
"Bra pris och snabb leverans."
"Snabbt och prisvärt"
"Bra priser. Snabb leverans."
"Prisvärd, snabb leverans och väldigt nöjd med produkten."
"Snabbt och enkelt"
"Snabb leverans, bra pris, inget krångel"
"Snabbt och prisvärt!"

Riktiga människor är inte fullständigt lyriska och ger 10/10 bara för att en vara levereras på utlovad tid. Det är bara staplar med selling points. Helt generiska betyg som medvetet kan gälla vilken vara som helst i vilken butik som helst.

Hade det t.ex. stått namn under omdömena så hade det bara varit slumpade svensson-namn typ Anna Svensson, Ola Håkansson, Peter Nilsson, Rikard Olofsson, Åke Nilsson osv osv.

Senast redigerat 2019-10-29 13:05

@improwise: Jag har själv skrivit liknande i recension av mina ordrar så du sitter och spekulerar extremt mycket nu...

Det är typ standard svar inom min hobbys europeiska marknad för privatpersoner. Där privatpersoner säljer till varandra. Där brukar man ofta skriva typ snabb leverans bra pris.

Att det dyker in som anonyma recensioner är inget konstigt då de inte får tillåtelse att publicera namn på beställarna. Det hade ju varit knas om ens fulla namn och tex email stått i den recensionen för varje beställning.

Väldigt mycket foliehatt nu.

Skrivet av Mordekai:

Ursäkta, inget personligt men det här tror jag inte på för fem öre.

Varför skulle jag ljuga? Jag ser dagligen ca 2h tyska tv-program och de har konstig lagtillämpling ibland. Exempelvis har tyska apotek ofta ett äpple som symbol. Detta sedan många årtionden. Nu har de blivit stämda av Apple för att de använder ett äpple i reklamen. Apple vann!!

Du kan välja att inte tro på detta om du mår bättre av det!

Skrivet av Irre:

Varför skulle jag ljuga? Jag ser dagligen ca 2h tyska tv-program och de har konstig lagtillämpling ibland. Exempelvis har tyska apotek ofta ett äpple som symbol. Detta sedan många årtionden. Nu har de blivit stämda av Apple för att de använder ett äpple i reklamen. Apple vann!!

Du kan välja att inte tro på detta om du mår bättre av det!

Nu är jag halv-tysk och tittar också mkt på Tysk TV och konsumentprogram och jag hade inte hört någon av dessa. Har du länk till att Apple nu stämt tyska apotek och fått rätt? Jag googlade lite efter detta och det närmaste jag hittade var att de 8 år sedan stämde ett Café som hade ett äpple som logga och förlorade. Inte ett ljud om att apotek inte skulle få ha ett äpple i sina loggor. Kan inte säga att jag någonsin minns att det är mkt äpplen i loggorna för tyska apotek. Är i Tyskland just nu och pratade med min morbror och han såg också väldigt förvånad ut. Så lite nyfiken på om du har mer info.

När det gäller din andra grej (fiskedraget) har jag även försökt söka upp info men inte hittat. om det nu är känt borde det stått mkt om detta. Eller så suger min Google-Fu :).

Säger definitivt inte att du ljuger men problemet är att det finns väldigt mkt "jag har hört" och skrönor på nätet som sen vidarebefodras som sanning och till slut blir en "sanning". Lite "råttan i pizzan" som alla "känner någon som känner någon det hänt" men ingen riktigt kan säga vem det är. Eller varför inte "ingen mening att anmäla bedrägeri för polisen gör aldrig något" som dyker upp här på forumet titt som tätt även om det då lätt blir en självuppfyllande profetia. Därför tycker jag det är viktigt att det finns substans bakom sådana påstående. Det är väl det minsta man kan begära, eller?

Det sagt, visst kan behöva vara lite försiktig med var man skriver på nätet men de fall jag läst om där folk blivit stämda för saker de skrivit om företag har i alla fall varit i USA och inte alla har lyckats.

Skrivet av Björn Endre:

Nu är jag halv-tysk och tittar också mkt på Tysk TV och konsumentprogram och jag hade inte hört någon av dessa. Har du länk till att Apple nu stämt tyska apotek och fått rätt? Jag googlade lite efter detta och det närmaste jag hittade var att de 8 år sedan stämde ett Café som hade ett äpple som logga och förlorade. Inte ett ljud om att apotek inte skulle få ha ett äpple i sina loggor. Kan inte säga att jag någonsin minns att det är mkt äpplen i loggorna för tyska apotek. Är i Tyskland just nu och pratade med min morbror och han såg också väldigt förvånad ut. Så lite nyfiken på om du har mer info.

När det gäller din andra grej (fiskedraget) har jag även försökt söka upp info men inte hittat. om det nu är känt borde det stått mkt om detta. Eller så suger min Google-Fu :).

Blev nyfiken då jag jobbat en del mot Tyskland och kan inte heller hitta särskilt mycket. Hittade dock denna:

https://www.techdirt.com/articles/20171219/04034438840/apple-...

Men det verkar vara ett amerikanskt apotek.

Beställt ett par gånger från Proshop när de varit mycket billigare än andra alternativ, och det har funkat bra.
Hade en retur på en stavmixer som de styrde upp smidigt, fick fraktsedel och den var tillbaka på ett par veckor, reparerad.
Jag tror inte man ska ha för höga förväntningar på ett sånt här ställe.

Omdömen på prisjakt får man ta med en nypa salt. Filtrera bort de som är lämnade i butik och lita mer på de som skrivit mer text.

Skrivet av tintinj:

Det borde vara lag på att man som butik (fysisk som online, det kvittar) ska vara tvungen att hålla eget lager med sina varor och att deras lager ska (i onlinebutik) ska vara uppdaterad med max en halvtimme. Det är fan för mycket bluffande med lagersaldon och fejkande av vilka produkter som finns att köpa nu för tiden. Och kan man inte hålla eget lager utan har som affärsmodell att beställa varan från ett annat bolag (distributör eller whatever) så är man inte värd att existera som bolag.

Vi måste börja rensa upp bland företagen som finns och se till att så få oseriösa ska finnas.

Nej.

Men om du vill minska konkurrensen så är det något att satsa på, bara tillåta de aktörer som har egna lager (vilket kostar).

Att inte ha eget lager innebär inte automatiskt att man är oseriös.

Skrivet av ab3:

Åtminstone kan man förhindra att de anger lagerstatus hos sina leverantörer som eget lagerstatus eller att man måste flagga för att lagerstatus är som bäst indikativt när man visat fel lagerstatus ett antal gånger.

Det där är en mycket bättre idé, har man inte eget lager så skall det framgå. Eller så skulle det kunna läggas till i tex prisjakt.

Tycker det är mysko att generellt när man söker på obskyr/äldre elektronik på prisjakt så brukar det alltid vara ProShop som påstår sig ha kvar dessa i lagret.

De verkar väl som så att de helt enkelt presenterar sina leverantörers påstådda lagersaldo som sitt eget i hopp av att få till ett par extra beställningar från folk som tror de har produkterna inne.

Skrivet av Irre:

Varför skulle jag ljuga? Jag ser dagligen ca 2h tyska tv-program och de har konstig lagtillämpling ibland. Exempelvis har tyska apotek ofta ett äpple som symbol. Detta sedan många årtionden. Nu har de blivit stämda av Apple för att de använder ett äpple i reklamen. Apple vann!!

Du kan välja att inte tro på detta om du mår bättre av det!

Om du nu inte ljuger kan du väl ge oss en länk som bevisar att vi har fel?

Skrivet av Teddis:

Tycker det är mysko att generellt när man söker på obskyr/äldre elektronik på prisjakt så brukar det alltid vara ProShop som påstår sig ha kvar dessa i lagret.

De verkar väl som så att de helt enkelt presenterar sina leverantörers påstådda lagersaldo som sitt eget i hopp av att få till ett par extra beställningar från folk som tror de har produkterna inne.

Så du föredrar att inte kunna beställa obskyr elektronik?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Kwirek:

Så du föredrar att inte kunna beställa obskyr elektronik?

Skickades från m.sweclockers.com

Sicken irrelevant fråga? Jag föredrar förstås att säljare är ärliga med lagerstatusen.

Skrivet av Teddis:

Sicken irrelevant fråga? Jag föredrar förstås att säljare är ärliga med lagerstatusen.

Jag föredrar själv att det går att beställa, och proshop verkar vara de som enligt dig själv ger alternativet?

Har personligen inte haft problem med Proshop de få gånger som jag beställt därifrån. Däremot så verkar omdömen lämnat i onlinebutik på Prisjakt vara generellt högre än de omdömen som lämnats direkt genom Prisjakt.

Reagerade först på det när jag beställde på hemmy.se där min beställning inte gick bra, väldigt höga omdömen lämnade genom onlinebutik jämfört med direkt på Prisjakt. Skrev till Prisjakt angående att en nystartad butik fått så höga omdömen, men svaret var bara att det ska vara så... Tråkigt när man inte kan lita omdömen på Prisjakt.