Kemikalieskatt även för utländska säljare i förslag från regeringen

Permalänk
Melding Plague

Kemikalieskatt även för utländska säljare i förslag från regeringen

I en promemoria vill regeringen beskatta utländska säljare som idag är undantagna från den svenska kemikalieskatten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hmm, då ni svennar sluta köpa från Tyskland?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Mer skatter förvånande S

Var det inte en på gång för kläder också?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Ja det är väl bättre, då spelar alla på samma villkor, både svenska och utländska försäljare. Bra för den svenska marknaden.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Snart flyttar jag från detta kalla land med fler och fler avgifter...

Har länge sneglat på Spanien, kanske blir nått då... 🤔

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja det är väl bättre, då spelar alla på samma villkor, både svenska och utländska försäljare. Bra för den svenska marknaden.

Bästa vore att avskaffa den löjliga skatten.
Den är endast till för skatteintäkter, inte för miljön.

Nej, desto snabbare jag hittar ett bra jobb utomlands desto snabbare drar jag.
Har fått nog av Sveriges regering.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Bästa vore att avskaffa den löjliga skatten.
Den är endast till för skatteintäkter, inte för miljön.

Nej, desto snabbare jag hittar ett bra jobb utomlands desto snabbare drar jag.
Har fått nog av Sveriges regering.

Dom flesta miljö-skatterna vi har gynnar väll knappast miljön, känns väll mer som ett sätt att få in pengar till statskassan.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Alla dessa smyg skatter..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är inte rimligt.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Skatt på skatt på skatt på skatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja det är väl bättre, då spelar alla på samma villkor, både svenska och utländska försäljare. Bra för den svenska marknaden.

Om man tog bort skatten skulle de också spela på samma villkor.

Permalänk
Medlem

Man kan säga vad man vill om kemikalieskatten men det är väl endast bra att den också börjar påverka importen från utländsk webhandel? Vad jag minns var det största klagomålet på kemikalieskatten att det skulle döda inhemska återförsäljare.

Permalänk
Inaktiv

Tröttnat på alla avgifter våra "folkvalda" hittar på för att dra in kosing. Har de släppt utvärderingen på kemikalieskatten än? Menar, om man sätter något på prov så måste man ju ha en utvärdering, speciellt om man ska höja nya avgiften.
Bäst vore om de tog bort dessa avgifter från konsumenten och la det på tillverkaren... Ah juste, tillverkarna betalar ju redan elektronikhanteringsavgifter.

Gör oss alla en tjänst. Rösta Öldemokraterna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Man kan säga vad man vill om kemikalieskatten men det är väl endast bra att den också börjar påverka importen från utländsk webhandel? Vad jag minns var det största klagomålet på kemikalieskatten att det skulle döda inhemska återförsäljare.

Skatten bör inte existera från första början.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att göra en kartläggning kring hur många som i trådarna om svensk skatte- och miljöpolitik ivrigt låter meddela att de ska fly utomlands över några kronor extra avgifter på konsumtion faktiskt gör slag i saken.

"Svenskt forum för datornördar flyr utomlands i protest mot kemikalieskatt på tysk import" är nog en tidningsrubrik vi inte lär se någon gång närmaste tiden.

Mitt raljerande åsido, visst, kemikalieskatten är i grunden feltänkt om målet är att minska konsumtionen av miljöfarliga kemikalier eller tillverkningsprocesser. En del kemikalier som används har en miljönytta genom förlängd livslängd eller minskad risk för elektronikbrand. Samt att i princip ingen volymproduktion sker i Sverige i vilket fall, och vi med en så liten marknad inte kan förväntas ha någon meningsfull effekt hos de stora tillverkarna på kontinenten eller i Asien.

Däremot är det politiska målet snarare att försöka få till testad lagstiftning och en modell som andra länder i EU kan inspireras att ta efter, vilket i sin tur på sikt värnar för att få till en EU-standard som kan verka för en ändamålsenlig miljönytta genom att skapa tydligare incitament för tillverkare att tillverka mer miljövänliga produkter.

Jag är kluven.

Permalänk
Medlem

"Kemikalieskatten vars syfte är att agera styrmedel för minskad användning av farliga kemikalier i elektroniska varor"
Om de verkligen vill minska mängden farliga ämnen så känns det så korkat att lägga skatten på slutanvändaren. Helst när det endast är några få procent av slutkunderna. Detta borde ligga högre än på Sverige nivå och istället på företagen om det ska göra någon skillnad för miljön. Detta är bara ett sätt att få in mer pengar till staten.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

EU: Vi ska ha en gemensam marknad utan inre gränser och tullar

Sverige: Håll min surströmming!

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

"Kemikalieskatten vars syfte är att agera styrmedel för minskad användning av farliga kemikalier i elektroniska varor"
Om de verkligen vill minska mängden farliga ämnen så känns det så korkat att lägga skatten på slutanvändaren. Helst när det endast är några få procent av slutkunderna. Detta borde ligga högre än på Sverige nivå och istället på företagen om det ska göra någon skillnad för miljön. Detta är bara ett sätt att få in mer pengar till staten.

Det ligger på företagen med de måste ju ta ut den någonstans, alltså oss användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det hade varit intressant att göra en kartläggning kring hur många som i trådarna om svensk skatte- och miljöpolitik ivrigt låter meddela att de ska fly utomlands över några kronor extra avgifter på konsumtion faktiskt gör slag i saken.

"Svenskt forum för datornördar flyr utomlands i protest mot kemikalieskatt på tysk import" är nog en tidningsrubrik vi inte lär se någon gång närmaste tiden.

Mitt raljerande åsido, visst, kemikalieskatten är i grunden feltänkt om målet är att minska konsumtionen av miljöfarliga kemikalier eller tillverkningsprocesser. En del kemikalier som används har en miljönytta genom förlängd livslängd eller minskad risk för elektronikbrand. Samt att i princip ingen volymproduktion sker i Sverige i vilket fall, och vi med en så liten marknad inte kan förväntas ha någon meningsfull effekt hos de stora tillverkarna på kontinenten eller i Asien.

Däremot är det politiska målet snarare att försöka få till testad lagstiftning och en modell som andra länder i EU kan inspireras att ta efter, vilket i sin tur på sikt värnar för att få till en EU-standard som kan verka för en ändamålsenlig miljönytta genom att skapa tydligare incitament för tillverkare att tillverka mer miljövänliga produkter.

Jag är kluven.

Nu handlar det inte om Kemikalieskatten som enskild. Landet är på väg utför.
Istället för att det görs förbättringar i samhället blir det försämringar på alla plan. Utan att gå in i politik så tycker jag landet är sämre på i princip allt jämfört med 15 år sedan.

Började aktivt söka mig utomlands för ~2 månader sedan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Loot lådor och kemikalieskatt denna morgon.

Dags för en kopp kaffe nu, skål.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

"Kemikalieskatten vars syfte är att agera styrmedel för minskad användning av farliga kemikalier i elektroniska varor"
Om de verkligen vill minska mängden farliga ämnen så känns det så korkat att lägga skatten på slutanvändaren. Helst när det endast är några få procent av slutkunderna. Detta borde ligga högre än på Sverige nivå och istället på företagen om det ska göra någon skillnad för miljön. Detta är bara ett sätt att få in mer pengar till staten.

Ändå verkar det inte finnas några sätt att komma runt skatten. Vilka kemikalier är det som är farliga?
Kan tillverkarna som har väldigt miljövänliga produkter komma runt skatten? Svar: Nej.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Bästa vore att avskaffa den löjliga skatten.
Den är endast till för skatteintäkter, inte för miljön.

Precis som du säger, pengarna är inte till för att förbättra miljön. Hade dom varit det så hade dom varit öronmärkta att gå till specifika resurser inom miljöförbättringar, vilket dom inte är och därför bara ett sätt att dra in mer pengar till deras bristfälliga politik som inte klarar av att gå runt själv.

Skrivet av Lodisen:

Nej, desto snabbare jag hittar ett bra jobb utomlands desto snabbare drar jag.
Har fått nog av Sveriges regering.

Jag ligger steget före Flyttar till Nederländerna i Januari

Permalänk
Medlem

Jag tror det finns en riska att återförsäljare helt enkelt slutar skicka till Sverige istället för att hålla på och väga varor och ta betalt efter kategori.

Bra för inhemska återförsäljare, men dåligt för oss konsumenter.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

När kommer skatten per foruminlägg?

Permalänk
Avstängd

Det är nyheter som dessa som får mig att ställa mig frågan, "Hur sjutton kan så många i 'Vad har du i lön?' tjäna så mycket pengar? Verkar inte som om något företag kan gå runt i Skattlandet!".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Visst kan man vara en föregångare på miljöområdet men Sverige i förhållande till övriga EU är ett litet land och kan inte påverka andra länders konsumtion...… men visst konsumerar vi mycket elektronik i Sverige, per capita, i förhållande till länder i östeuropa. Det finns skatt att tjäna, ingen tvekan på det.

En gemensam EU-skatt är bättre, mer rättvist, men en skatt ska tas ut på alla och inte bara på kunder hos svenska återförsäljare. Annars drabbas de svenska butikerna. Det är samma sak som avgiften på Kina-paket. En orättvis marknad ska "utrotas". Skatten ska betalas av de som konsumerar elektronik ( inga andra) oberoende var butiken finns, varorna levereras ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Precis som du säger, pengarna är inte till för att förbättra miljön. Hade dom varit det så hade dom varit öronmärkta att gå till specifika resurser inom miljöförbättringar, vilket dom inte är och därför bara ett sätt att dra in mer pengar till deras bristfälliga politik som inte klarar av att gå runt själv.

Jag ligger steget före Flyttar till Nederländerna i Januari

Ta med dig snorkel om havsnivåerna stiger drastiskt ...och njut av alla skumma ölsorter de har där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

När kommer skatten per foruminlägg?

Vi har väl redan länkskatten, det är bara en fråga om tid!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Om regeringen kan lova att denna skatt öronmärks till miljöprojekt med oberoende uppföljning, som solpaneler på offentliga byggnader eller liknande, då kan jag tänka mig acceptera denna "skatt". Innan dess kommer jag rösta på vad som röstas kan för att få bort den.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Precis som du säger, pengarna är inte till för att förbättra miljön. Hade dom varit det så hade dom varit öronmärkta att gå till specifika resurser inom miljöförbättringar, vilket dom inte är och därför bara ett sätt att dra in mer pengar till deras bristfälliga politik som inte klarar av att gå runt själv.

Jag ligger steget före Flyttar till Nederländerna i Januari

Vad blir det för jobb där nere?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3