Regeringen: "Nolltolerans mot att barn spelar om pengar via loot-lådor"

Skrivet av Mr.Borka:

Vad menar du med "barn ska inte ha tillgång till att köpa lådor utan sina föräldrars tillstånd"? Är det ett uttryck för en vilja kring hur saker borde gå till eller ett påstående om den rådande ordningen? Mig veterligen finns inga sådana hinder idag. Det krävs inte målsmans godkännande för minderåriga att köpa onlinevalutor eller betala för speltjänster med i butik inhandlade värdekoder.

Skillnaden mellan hockeykort och spellådor handlar mest om produktens utformning där den senare är utformad på ett sätt som är framtagen på ett mer aggressivt beroendeframkallande sätt enligt spelbolagens alla regler. Medan de är lika i sin natur, där kunden köper en produkt innehållande samlarprylar med slumpmässiga motiv så går nyansen förlorad om vi jämför spellådor med hockeykort. Det blir lite som att försöka jämställa koffein och nikotin, lika i det att de båda är beroendeframkallande - men olika i sin nivå av beroendeframkallande egenskaper.

Med tillstånd menar jag få tillgång till ett kontokort eller dyligt för att köpa lootlådor.
Jag gissar att många barn i 12 års åldern har kontokort nu och spelar fortnite, då är det väl i så fall upp till föräldrarna att begränsa pengarna som finns på kortet.
Om barnet i fråga inte har tillgång till pengar så är väl problemet "löst"?

Om vuxna människor vill kasta bort sina pengar på casinon eller lootlådor väl upp till dom själva, det är inte upp till staten att sätta stopp för det tycker jag.

De får gärna ta bort dem helt. Spelen kan sälja skins mm direkt istället och man vet vad man köper.

Att jämföra med hockeykort är inte helt rätt. De skickar inte hem en förpackning till en och sedan frågar om pengar för att man ska kunna öppna den. Vissa spel ger en lådor så man ska bli sugen att öppna dem. Sen är det också en annan grej när man blir överöst av incitament att köpa loot lådor i spel på ett helt annat sätt. Jag kände ingen när jag var liten som brände bort flera tusen i månaden på hockeykort men det är inte så ovanligt på loot lådor.

Själv undviker jag f2p spel så gått det går. Spel ska vara en kostnad och sedan möjligen ha DLC jag kan köpa om det är något intressant inte mjölka en på pengar och vara utformat så man måste köpa saker om man inte vill grinda i 100h för att komma vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av xray:

Med tillstånd menar jag få tillgång till ett kontokort eller dyligt för att köpa lootlådor.
Jag gissar att många barn i 12 års åldern har kontokort nu och spelar fortnite, då är det väl i så fall upp till föräldrarna att begränsa pengarna som finns på kortet.
Om barnet i fråga inte har tillgång till pengar så är väl problemet "löst"?

Om vuxna människor vill kasta bort sina pengar på casinon eller lootlådor väl upp till dom själva, det är inte upp till staten att sätta stopp för det tycker jag.

Problemet är att de använder psykologi som är djupt rotad inom människan för att lura kunderna att köpa fler. Man vinner inget på att spela Hasardspel.

Dvs, utan kunskap fastnar många i träsket, vissa lättare än andra.

Bra. Sjukt att det fått pågå så länge.. barnen bränner alla sina stålar på nått skit som har 0 värde i framtiden, en annan brände iaf pengarna på magic kort som visar sig vara värda en jävla massa mer nu

Skrivet av Foolwolf:

Just spelreklam är en av anledningarna att jag vägrar se på vanlig TV, rena rama skräpet med avdankade sportfånar som snattrar om hur mycket de ger tillbaka och hur många freespins du får eller inte får bla bla bla.....

Det har ju faktiskt beslutats om ett antal viten så det har ju börjat kosta att bryta mot reglerna men visst går det att göra ännu mera.

Men om barnet verkligen vet vad den håller på med?

Jag ser detta riktas främst mot sådana som farligt ger sig in i köp av lådor och hamnar i beroendeframkallande situationer.

Jag tror detta bara är en tidig period, menar det har ju inte varit så många år som loot-lådor och mikrotransaktion har funnits på marknaden och haft sitt rykte.

Senast redigerat 2019-10-29 10:18

Frankrike förbjöd ju loot lådor. Såhär gjorde Valve då för att enkelt gå runt lagen:
https://www.polygon.com/2019/10/1/20893490/cs-go-loot-box-x-r...

"The X-ray Scanner allows users to reveal the item inside any container. [...] Every container must first be placed into the X-ray Scanner to reveal the item inside before purchasing a key. The X-ray Scanner will consume the container and reveal the item inside. To use the X-ray Scanner again, the revealed item must be claimed; it is not possible to scan another Container without claiming the revealed item."

Skrivet av xray:

Med tillstånd menar jag få tillgång till ett kontokort eller dyligt för att köpa lootlådor.
Jag gissar att många barn i 12 års åldern har kontokort nu och spelar fortnite, då är det väl i så fall upp till föräldrarna att begränsa pengarna som finns på kortet.
Om barnet i fråga inte har tillgång till pengar så är väl problemet "löst"?

Om vuxna människor vill kasta bort sina pengar på casinon eller lootlådor väl upp till dom själva, det är inte upp till staten att sätta stopp för det tycker jag.

Man kan köpa värdekoder till många speltjänster i butik med kontanter.

Skrivet av Sebastian V:

Men om barnet verkligen vet vad den håller på med?

Jag ser detta riktas främst mot sådana som farligt ger sig in i köp av lådor och hamnar i beroendeframkallande situationer.

Jag tror detta bara är en tidig period, menar det har ju inte varit så många år som loot-lådor och mikrotransaktion har funnits på marknaden och haft sitt rykte.

Det är ju grejen med barn, dom har generellt ingen aning om vad dom håller på med, den insikten kommer senare.

Det största problemet är absolut att loot-lådor och makro-transaktioner spelar på den psykiska aspekten att vilja ha mer. Särskilt för barn och ungdomar som inte vet vad värdet av pengar är.
Men ett annat stort problem är ju att speltillverkare känner att de kan fullfölja live-service aspekten, leverera halvfärdiga spel på hype för de vet att de kommer tjäna långt mycket mer per konsument tack vare extra transaktioner. Detta resulterar ju i att vi som konsumenter blir beta testare som betalar tusentals kronor för att förhoppningsvis få ett komplett spel något/några år framöver.

Jag är för loot-lådor, men inte sådana som köps för riktiga pengar.

Skrivet av dagas:

De får gärna ta bort dem helt. Spelen kan sälja skins mm direkt istället och man vet vad man köper.

Att jämföra med hockeykort är inte helt rätt. De skickar inte hem en förpackning till en och sedan frågar om pengar för att man ska kunna öppna den. Vissa spel ger en lådor så man ska bli sugen att öppna dem. Sen är det också en annan grej när man blir överöst av incitament att köpa loot lådor i spel på ett helt annat sätt. Jag kände ingen när jag var liten som brände bort flera tusen i månaden på hockeykort men det är inte så ovanligt på loot lådor.

Själv undviker jag f2p spel så gått det går. Spel ska vara en kostnad och sedan möjligen ha DLC jag kan köpa om det är något intressant inte mjölka en på pengar och vara utformat så man måste köpa saker om man inte vill grinda i 100h för att komma vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen jämförelse mellan fysiska ting och digitalt blir helt rätt, och marknadsföringen från företagen som säljer har utvecklats enormt (men det är marknadsföring totalt som blivit mer manipulerande och direkt riktad). Skulle kunna säga att hockey kort var värre på vissa delar, de hade man med sig till skolan som statusobjekt, det stals eller revs sönder för mobbade barn m.m.

Kan det vara så att du inte kände någon som brände flera tusen i månaden på hockeykort för att barn inte hade tusentals kronor att röra sig med då? Även med inflation förstår jag inte hur barn och ungdomar idag har de pengarna att röra sig med, iaf innan/under högstadiet.

Skrivet av dakke:

Bra. Sjukt att det fått pågå så länge.. barnen bränner alla sina stålar på nått skit som har 0 värde i framtiden, en annan brände iaf pengarna på magic kort som visar sig vara värda en jävla massa mer nu

Ska snart flytta och bland kartongerna som legat i förrådet rätt många år sedan jag flyttade hemifrån hittade jag mina gamla Pokémonkort. Var tvungen att kolla igenom allt och det är ju en del pengar i den pärmen idag så att säga

Visst, nu lade man en hel del stålar på det där på den tiden men det är nog utan tvekan värt mer idag om man hittar rätt köpare.

Är ju helt ok skick på korten också. Inte nyskick men inga skadade kanter osv pga jag hade allt i min pärm med fickor i osv som skyddade. Tider det!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av mrqaffe:

Det har ju faktiskt beslutats om ett antal viten så det har ju börjat kosta att bryta mot reglerna men visst går det att göra ännu mera.

Japp, men det har ju visat sig att det är billigare att bara starta ett nytt bolag då allt bara är en re-skinning bransch nu förtiden.
De bevöver jobba mer beslutsamt för att verkligen hitta sätt att stävja reklamen och efterleva spärrtjänsterna för de som fastnat i beroendet.

Bra jobbat, om än förväntat sunt förnuft!

Nu inväntar jag snyftkritik från Dataspelsbranschen: "Hur vågar ni göra så att flera av våra lobbyister går arbetslösa? T_T"

Skrivet av Chris_Kadaver:

Fattar inte hur det ska gå till rent praktiskt? I Sverige är det förbjudet att göra TV-reklam som riktar sig till barn eller spritreklam för vuxna. Ändå förekommer detta hos viasat och canal digitals kanaler?

Free-to-play appar till mobiler är ju överösta med olika typer av betalfunktioner i spelen, för att inte tala om reklam i apparna som riktar sig till barn. Så om man inte ens kommer åt satelitkanalerna, hur ska man då kunna komma åt en spelbranch som är internationell?

Tro det eller ej så verkar man komma åt dessa saker!

Kolla t.ex. Belgien som röstade för att förbjuda dessa typer av saker, det medförde att man lär välja land i Origin (EA's version av "Steam"), och har man Belgien valt som land så kan man inte köpa loot-lådor (inte säker på hur det blir med FIFA och deras card-packs).

Ett annat exempel på vad som hände när Belgien började banna dessa och EU startade sin undersökning o.s.v. är Fortnite: Save the World (PvE delen av Fortnite), där får man se loot-lådans innehåll innan man köper, och "dagens låda" byts ut på löpande band så man kan välja om man vill köpa lådan eller inte

Spelindustrin tjänar mer pengar än någonsin på loot-lådor och/eller "gems/coins" för att köpa liv, men dom är livrädda för lagstiftning så dom gör allt för att hitta alternativa vägar innan dom hamnar i blås med risk för skadebelopp i miljonklasserna. Det handlar liksom inte om Sverige och lagar likt sprit reklam i vårat land, utan "loot box"-epidemin är något som hela väst-världen kollar över just nu och är därmed inte något man kan borsta bort bara om man vill vara verksam här.

Skrivet av inquam:

Problemet är ju dock att tydligt psykologiska manipulativa processer riktar in sig på barn. Ett spel med E-rating borde aldrig få innehålla dessa mekanismer. Det är lila "ok" som att alkoholreklam hade riktats till barn. Svårt att hävda att det är ok och att det är upp till föräldrar att se till att ungarna inte vill ha det som man försöker sälja på dem. Lägg där till hur spel just framhäver det sociala i skins osv och får barn att vilja ha bara för att inte vara den enda som inte har i skolan.

Loot-lådor och in game gambling får gärna vara kvar, men då skall spelet ha en A-rating för Adults only.

Detta. För det finns ju spel som helt bygger på slumpmässig mekanik, tex , magic the gathering, så vore ju trist om en hel genre skulle bli bannad. bättre då att sätta åldersgräns.

Men,,, frågan är väl om det har någon effekt på tex, EA spel. Jag skulle tro att dom inte skulle bry sig om deras spel fick högre åldersgräns i lilla sverige. Känns ju som att detta inte skulle hjälpa ett dugg.

Den största invändningen mot loot boxes som jag har är inte så mycket att det kostar pengar, för åldersgränser kan förhindra att det riktar sig till barn. (i teorin) Nä den största invändningen jag har är att spelen blir manipulativa och ändrar tja,, allt, för att man ska vara sugen på att köpa. Inte bara det slumpmässiga i att öppna en låda, XP tjänas långsammare, mindre rare drops i spelet, långsammare leveling överlag och kanske till och med svårare bossar. i princip hela spelet kan manipuleras till att styr en spelare till in-game shop. Så spelet i sig blir lidande.
Det kommer att krävas mer än att bara förbjuda slumpmässigt innehåll i lådor för att få bukt med det här.

Tänker de göra något åt saken, eller är det "nolltolerans" fast att inget händer?

Skickades från m.sweclockers.com

Kunde ju vara lämpligt att man gjorde något åt "loot-lådor" i leksaksbutikerna med. Det finns någon typ av leksak som dottern är galen i, som kallas för "LOL-dockor". Man köper en burk, boll, cylinder, etc., men vet inte vad som är i (förutom att det är små dockor med gigantiska huvuden och "kläder" som lätt går sönder).

Generellt sett är jag inte för förbud av olika slag jag heller. Dock används, som någon var inne på tidigare, människans inbyggda psykologiska mekanismer för att lura dem till att köpa något som egentligen är värdelöst. Det är en sak om varje människa förstod de grundläggande psykologiska mekanismerna som ligger bakom beteendet, men nu är dessvärre bildningsnivån i det här landet på väg nedåt, så allt fler begriper inte sådant. För att inte tala om de som hävdar att det inte direkt finns några inbyggda mekanismer som faktiskt sitter i vår biologi. Därför lutar jag faktiskt mot att detta borde tas bort. Barn begriper inte bättre, och deras föräldrar gör dessvärre inte det heller i den utsträckning man skulle önska.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Fattar inte hur det ska gå till rent praktiskt? ...

Juridiskt jämställa det med online-casino och alla deras begränsningar för vad som är tillåtet!

Skrivet av Sebastian V:

Men om barnet verkligen vet vad den håller på med? ...
Jag tror detta bara är en tidig period, menar det har ju inte varit så många år...

Kasinoverksamhet har faktiskt funnits ganska länge. Det är erfarenheterna därifrån som nu tillämpas för att locka av spelare pengar.
(Det är väl i princip bara Donald Trump som lyckats driva kasino med förlust.)

Skrivet av Esseboy:

Problemet är att de använder psykologi som är djupt rotad inom människan för att lura kunderna att köpa fler. Man vinner inget på att spela Hasardspel.

Sant! Den enda principiella skillnaden mellan kasinospel och spelen detta gäller är att i ett kasinospel finns en teoretisk möjlighet att vinna tillbaka insatsen och lite till.
Någon utgivare har varningar som kickar in om en "val" spenderar mer än $1000/vecka eller $5000/mån. Detta för att det finns risk att det betalas med stulna kort, inte för att skydda spelaren!
När en annan utgivare skryter med att en "val" betalat över 150 000 USD på ett skitspel har det gått ganska långt...

Ojoj, så nu passar det att "värna barnen". I 30 år har Viasat och cAnaldigital gjort reklam riktat mot barn etc. Och detta har tydligen inte varit något problem?
Skulle tro att "staten och kapitalet" syndromet spelar in.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Dunde:

Ojoj, så nu passar det att "värna barnen". I 30 år har Viasat och cAnaldigital gjort reklam riktat mot barn etc. Och detta har tydligen inte varit något problem?
Skulle tro att "staten och kapitalet" syndromet spelar in.

Skickades från m.sweclockers.com

Handlar nog mer om att psykologiska effekter klarlagts. Finns otroligt mycket som inte är klarlagts inom psykologin, så håll i hatten

Skrivet av Mr.Borka:

Lever vi verkligen i samma land?
Jag upplever istället att de individuella misslyckandena sällan möts upp av samhället, där de som faller mellan stolarna eller misslyckas låt säga i skolan lämnas åt sitt förbittrande öde. Däremot är det vanligt att hos politiker och aktivister att tala om samhällsstrukturer som orsak till gruppers misslyckanden - ofta baserat utifrån en ideologisk eller politisk färgning.

Om du lever i Sverige, ja.

Exempel:
Problem:
Folk blir feta i större utsträckning.

Lösning?
Sockerskatt

=

Man vill straffa alla för att X antal individer inte klarar av att inte proppa sig fulla av godis och skölja ner det med läsk. Mammasamhälle.

Skrivet av Dunde:

Ojoj, så nu passar det att "värna barnen". I 30 år har Viasat och cAnaldigital gjort reklam riktat mot barn etc. Och detta har tydligen inte varit något problem?
Skulle tro att "staten och kapitalet" syndromet spelar in.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm. Läget är väl inte helt identiskt här va?

Reklam riktat till barn har vi lagstiftning kring. Sedan länge.
Lootlådorna saknas det däremot lagstiftning kring vilket nu planeras införas.
Att denna lagstiftning kommer senare beror väl på att fenomenet uppstått senare.

Sedan är det väl en lite annan fråga att en del företag rundar lagen med satellitsändningar. Möjligt att en framtida lag kring lootlådor också kommer rundas.

Alltså jagg håller med dig att det är jäkla märkligt att man inte gjort mer för att stoppa reklamsändningarna. Borde väl egentligen inte vara svårare än att företagen inte får sälja sin tjänst i Sverige om de har reklam riktat till barn oavsett var de sänder ifrån.

Men i nuläget är det väl ganska olika case där ena området har lagstiftning och det andra området inte har det - ännu.

Skrivet av frong:

Om du lever i Sverige, ja.

Exempel:
Problem:
Folk blir feta i större utsträckning.

Lösning?
Sockerskatt

=

Man vill straffa alla för att X antal individer inte klarar av att inte proppa sig fulla av godis och skölja ner det med läsk. Mammasamhälle.

Norge har sockerskatt, inte Sverige.
Det handlar inte i sig om straff, utan en fördelning av samhällskostnaderna. Det torde vara rimligare att sätta punktskatter på produkter som är förknippade med oproportionerliga samhällskostnader hellre än att t ex höja momsen eller inkomstskatterna som påverkar alla oberoende av konsumtionsmönster för att få ihop den ekonomiska ekvationen.

Det finns andra vägar att gå, vilket är en av anledningarna till varför Sverige inte har sockerskatt medan b.la. Norge och vissa amerikanska stater har det.

Förstår inte hur senaste mario cart till mobiler lyckats slinka igenom, prenumerera på spelet för 700sek / år och köp "rubiner" till tombolan för 800:- så sinnessjukt prissatt och typ ett måste om du ska kunna kamma hem förstaplatsen. Sunkigaste spel Nintendo satt sitt namn på sedan super mario run antar jag.

Skrivet av Roger W:

Det där är en intressant jämförelse som jag funderat lite på också: är lootlådor egentligen värre än magic/hockey/pokemon kort? Borde vi inte banna dem också isåfall?

Jag gillar verkligen inte lootlådor, men är ramaskriet mot dem riktigt proportioneligt?

Ja de är det, på samma sätt som spel på nätet är värre än tex trisslotter.

Det är direkt på helt annan nivå och det är mycket enklare än göra av med stora summor pengar.

Är helt emot alla lootlådor och microtransactions.
Tror dock att man istället kommer se 100x mer saker i en vanlig "item shop" som man i stort sett behöver för att komma nånstans i spelet.
DLC, "Live action", microtransactions etc..jäkla skitpåfund.
Förr så fick man färdiga spel med allt.
Expansionerna var stora och inte en sidestory man klarar på 10 minuter.

Skrivet av filbunke:

Ja de är det, på samma sätt som spel på nätet är värre än tex trisslotter.

Det är direkt på helt annan nivå och det är mycket enklare än göra av med stora summor pengar.

Förstår jag dig rätt i att det inte är produkten i sig det då är fel på, utan den effektivitet och tillgänglighet som internet innebär för försäljning och marknadsföring?

Sätt 18års gräns på spelen så är det löst. Ska bli kul att se hur företagen kommer att lösa det ifall man plockar bort lootlådor och öppnar upp för att få sälja sina digitala kopior på en andrahandsmarknad.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Fattar inte hur det ska gå till rent praktiskt? I Sverige är det förbjudet att göra TV-reklam som riktar sig till barn eller spritreklam för vuxna. Ändå förekommer detta hos viasat och canal digitals kanaler?

Free-to-play appar till mobiler är ju överösta med olika typer av betalfunktioner i spelen, för att inte tala om reklam i apparna som riktar sig till barn. Så om man inte ens kommer åt satelitkanalerna, hur ska man då kunna komma åt en spelbranch som är internationell?

I Frankrike har Valve redan ändrat lootboxfunktionerna, så förmodligen är det bara att flippa en knapp för de stora spelarna. Dock håller jag med om att mobilspel kommer vara näst intill omöjligt att stoppa.

Skickades från m.sweclockers.com