Regeringen: "Nolltolerans mot att barn spelar om pengar via loot-lådor"

Permalänk
Melding Plague

Regeringen: "Nolltolerans mot att barn spelar om pengar via loot-lådor"

En pågående utredning angående spel om pengar i datorspel konstaterar att nuvarande lagar inte skyddar unga tillräckligt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt rätt, spelföretag har verkligen tagit gambling till en helt ny åldersgrupp iom. lootlådor och olika betalstrategier för att få/öppna dom.

Får hoppas regeringen klarar av att formulera en lag som inte slår för brett bara. Har inte jättestor tilltro till att den kommer vara välgenomtänkt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur dessa lagar fungerar i praktiken? Har för mej att Nederländerna införde nyligen lagar mot div. loot-lådor.

Permalänk
Medlem

Bra. Bort med loot lådor och råkar det slå så brett att det helt blir ett BAN så är det bara bra.
Loot lådor som ej kostar pengar alltså sådan man vinner för att bara spela är väl OK, inget nytt i sig men man ska inte kunna köpa dessa heller.

Lådor aka bundles med innehåll ska ha tydlig information av vad man får, inget ska vara slumpat utan innehållet ska vara det som står vid köp.

All form av köp av lådor med random drops ska banas rakt av!

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur det ska gå till rent praktiskt? I Sverige är det förbjudet att göra TV-reklam som riktar sig till barn eller spritreklam för vuxna. Ändå förekommer detta hos viasat och canal digitals kanaler?

Free-to-play appar till mobiler är ju överösta med olika typer av betalfunktioner i spelen, för att inte tala om reklam i apparna som riktar sig till barn. Så om man inte ens kommer åt satelitkanalerna, hur ska man då kunna komma åt en spelbranch som är internationell?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Bra. Bort med loot lådor och råkar det slå så brett att det helt blir ett BAN så är det bara bra.
Loot lådor som ej kostar pengar alltså sådan man vinner för att bara spela är väl OK, inget nytt i sig men man ska inte kunna köpa dessa heller.

Lådor aka bundles med innehåll ska ha tydlig information av vad man får, inget ska vara slumpat utan innehållet ska vara det som står vid köp.

All form av köp av lådor med random drops ska banas rakt av!

Håller med. Kan bli jobbigt för Steam och deras taktik för att tjäna pengar, men inget jag skulle bli ledsen för om det försvann.

Har själv en grabb som älskar lådor och vill gärna öppna alla han får, men det blir nej, känns ju inte kul å lägga 25-30kr för att öppna en låda och få ett skin som som kostar typ 3kr.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fattar inte hur det ska gå till rent praktiskt? I Sverige är det förbjudet att göra TV-reklam som riktar sig till barn eller spritreklam för vuxna. Ändå förekommer detta hos viasat och canal digitals kanaler?

Free-to-play appar till mobiler är ju överösta med olika typer av betalfunktioner i spelen, för att inte tala om reklam i apparna som riktar sig till barn. Så om man inte ens kommer åt satelitkanalerna, hur ska man då kunna komma åt en spelbranch som är internationell?

Problem med med kanaler är väll mer att dom inte sänder ifrån Sverige och på så sätt går runt dom reglerna, det är surt men så det fungerar (Fick iaf lära mig det när jag gick Media utbildningen för många år sedan.)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

Ser hellre att dom sätter fasta priser på skins och dylikt...att ha lådor/dylikt där man får utlottat saker är ju ren spelverksamhet...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Problem med med kanaler är väll mer att dom inte sänder ifrån Sverige och på så sätt går runt dom reglerna, det är surt men så det fungerar (Fick iaf lära mig det när jag gick Media utbildningen för många år sedan.)

Precis det stämmer. Men hur många spelutgivare säljer sina spel "från Sverige"?
Ska Sverige tvinga google att ta bort alla free-to-play-titlar från sitt utbud i appstore på android mot användare som är lokaliserade i Sverige? Och göra samma sak med steam och alla andra typer av nätbutiker fastän de inte är lokaliserade i Sverige? Tror inte EU skulle gå med på att Sverige tar egna initiativ av det slaget eller att vi ens skulle kunna tvinga butikerna till detta.

Förslag som skulle kunna fungera vore åldersgräns på appar/spel och hålla föräldrar ytterst ansvariga för vad barnen håller på med. Dvs göra det straffbart för föräldrar att låta sina barn spela spelen. Men det tror jag skulle bli svårt att bevisa i rätten att föräldrarna uppsåtligen låter något sådant försegå.

Ett annat alternativ vore att sänka straffmyndighetsåldern till 5 år och straffa barn under, säg 18 år som ägnar sig ät att spela spel som innehåller köp i appen. Man pratar ju redan om att sänka straffmyndighetsåldern så Sverige är kanske redan på god väg?! XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Är inte för loot lådor generellt, men det är bara dagens magic eller hockey kort, och skulle de försvinna helt skulle jag inte gråta.

Men håller Sverige på att helt lämna all barnuppfostran till staten? Tycker det bara blir mer och saker som förut låg på föräldrarna att lära sin barn som flyttas till skolan eller ska lagstiftas bort

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Skulle tvinga spelföretagen att faktiskt höja kvalitén på spelet. Idag kan en spelare kompensera för 10 kunder, genom att köpa lootboxes. Nu vet ju företagen detta och därför vill man göra det till en självklarhet så småningom att man betalar en månadskostnad för att spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Detta kan likställas vid att sälja knark till barn.

Vad är det som tar så jävla lång tid.

Permalänk
Medlem

Det här med att kanalerna sänder reklam från utlandet och kommer undan är ju väldigt skumt. Det finns ju typ ingen annan bransch där du kan komma undan alla lagar bara för att du ”importerar” från utlandet. Ta alkoholen som exempel, det har ju satts lagar för att styra importen av alkohol och det gick ju undan. Förstår inte varför reklam eller andra saker som loot-lådor ska komma undan. Steam geoblockar ju till Sverige/EU för att man inte ska kunna köpa från en marknad som är billigare. Och när det gäller TV-reklamen går ju säkert majoriteten av sändningar via markbundet nät, då är det ju ett svenskreggat företag typ Comhem som ansvarar över vad de släpper igenom. Det är ju inte lagligt att ladda ned copyright från utlandet, men olaglig reklam enligt svensk lag är ok för Comhem att släppa ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sverige kan inte enskilt göra nåt åt problemet. Det måste lagstiftas på EU nivå för att det ska ske något.

Men bra att initiativet har tagits. Lootboxes är ett aber oavsett om man är barn eller vuxen. Ingen vill ha dom. Varje gång det införs så blir det ett jävla liv på youtube. Men det verkar som att spelföretagen inte bryr sig.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Är inte för loot lådor generellt, men det är bara dagens magic eller hockey kort, och skulle de försvinna helt skulle jag inte gråta.

Men håller Sverige på att helt lämna all barnuppfostran till staten? Tycker det bara blir mer och saker som förut låg på föräldrarna att lära sin barn som flyttas till skolan eller ska lagstiftas bort

Håller med dig här.
Jag tycker det är fel att banna loot-lådor för att inte föräldrar kan uppfostra sina barn.
Barn ska inte ha tillgång till att köpa lådor/nycklar utan sina föräldrars tillstånd så problemet skulle inte uppstå om föräldrarna är mer medveten om vad sitt barn gör vid datorn.
Men om barn går och köper hockeykort eller lootlådor för sin veckopeng är väl helt upp till barnet/familjen.

Visa signatur

Intel i7 9700K 5.0 GHz, Corsair Hydro H115i Pro || Corsair Vengence 3000MHz 16GB || MSI Gaming M5 Z370 || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 12GB || Samsung EVO 970, 2x EVO 860 || Fractal Design Define R6 TG Blackout

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av xray:

Håller med dig här.
Jag tycker det är fel att banna loot-lådor för att inte föräldrar kan uppfostra sina barn.
Barn ska inte ha tillgång till att köpa lådor/nycklar utan sina föräldrars tillstånd så problemet skulle inte uppstå om föräldrarna är mer medveten om vad sitt barn gör vid datorn.
Men om barn går och köper hockeykort eller lootlådor för sin veckopeng är väl helt upp till barnet/familjen.

Tycker samma.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Förr när jag lirade quake 1 kunde man med lätthet rita sina egna skins och det kostade inte en spänn extra. Även bygga egna banor via world craft. Nä, höj istället priset på spelet och låt allt ingå istället för detta lurendrejeri som vissa speltillverkare håller på med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAN1N:

Det här med att kanalerna sänder reklam från utlandet och kommer undan är ju väldigt skumt. Det finns ju typ ingen annan bransch där du kan komma undan alla lagar bara för att du ”importerar” från utlandet. Ta alkoholen som exempel, det har ju satts lagar för att styra importen av alkohol och det gick ju undan.

Jag skulle nog säga att exempelvis alkoholförsäljningen är ett bra exempel på när man kringgår lagstiftning ;). Närmare bestämt inom taxfree. Använd det faktum att du är "utanför landet" på en flygplats eller på finnlandsfärjan för att helt slippa betala skatt som säljare när du säljer sprit. Och godis, tobak, parfym and allt that också såklart. Intressant ;).

Skrivet av KAN1N:

Förstår inte varför reklam eller andra saker som loot-lådor ska komma undan.

Med just lootlådor handlar det väl inte så mycket om ett val att de ska komma undan. Lagstiftning tillkommer sällan med blixtens hastighet. Det har inte pratats om problemet i juridisk mening särskilt länge och det är ju på gång ny lagstiftning för lootlådorna.

Skrivet av KAN1N:

Och när det gäller TV-reklamen går ju säkert majoriteten av sändningar via markbundet nät, då är det ju ett svenskreggat företag typ Comhem som ansvarar över vad de släpper igenom. Det är ju inte lagligt att ladda ned copyright från utlandet, men olaglig reklam enligt svensk lag är ok för Comhem att släppa ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det mesta går säkert marksänt. Men det marksända innehåller väl inte reklam för alkohol eller innehåller reklam riktat till ungar? Visst är det så att den typen av reklam endast visas från satellitsändningar?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Sverige kan inte enskilt göra nåt åt problemet. Det måste lagstiftas på EU nivå för att det ska ske något.

Men bra att initiativet har tagits. Lootboxes är ett aber oavsett om man är barn eller vuxen. Ingen vill ha dom. Varje gång det införs så blir det ett jävla liv på youtube. Men det verkar som att spelföretagen inte bryr sig.

Nej då, man kan stifta lagar bara i sverige, då gäller lagen i sverige och om de vill sälja spel här måste de anpassa sig till svensk lag. Det är konstigt att tro att vi inte kan göra något själva utan EU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Det här med att kanalerna sänder reklam från utlandet och kommer undan är ju väldigt skumt. Det finns ju typ ingen annan bransch där du kan komma undan alla lagar bara för att du ”importerar” från utlandet. Ta alkoholen som exempel, det har ju satts lagar för att styra importen av alkohol och det gick ju undan. Förstår inte varför reklam eller andra saker som loot-lådor ska komma undan. Steam geoblockar ju till Sverige/EU för att man inte ska kunna köpa från en marknad som är billigare. Och när det gäller TV-reklamen går ju säkert majoriteten av sändningar via markbundet nät, då är det ju ett svenskreggat företag typ Comhem som ansvarar över vad de släpper igenom. Det är ju inte lagligt att ladda ned copyright från utlandet, men olaglig reklam enligt svensk lag är ok för Comhem att släppa ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns ingen aggressiv internationell lobby som har ett sådant förbud i sitt intresse, till skillnad från upphovsrättmaffian.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fattar inte hur det ska gå till rent praktiskt? I Sverige är det förbjudet att göra TV-reklam som riktar sig till barn eller spritreklam för vuxna. Ändå förekommer detta hos viasat och canal digitals kanaler?

Free-to-play appar till mobiler är ju överösta med olika typer av betalfunktioner i spelen, för att inte tala om reklam i apparna som riktar sig till barn. Så om man inte ens kommer åt satelitkanalerna, hur ska man då kunna komma åt en spelbranch som är internationell?

Det borde inte vara särskilt svårt om man lagstiftar om att klagande spelare/förälder alltid ska få tillbaka sina pengar från betalföretaget. Betalningen sker ju inom landet till skillnad från tv reklam från utlandet och om man omöjliggör att spelföretagen kan ta betalt för lådorna så lär det funka, det blir ju helt enkelt ointressant att försöka ta betalt för dem om det endast kommer att innebära extra arbete och klagomål från företagen som hanterar betalningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag att det är ok med slumpmässiga utfall ifrån loot-lådor eller liknande, det är lite samma som slumpmässiga drops ifrån monster i t.ex. diablo.

Jag är t.o.m. ok med att man kan köpa loot-lådor för ingame valuta. (Det första exemplet som jag träffade på var i Diablo 2 där man kunde gå till en merchant som sålde oidentifierade föremål. Ie man visste inte vad man fick när man köpte.) Jag ser inte det som ett jättestort extra steg ifrån att man går ut och "jobbar" för sina random drops. Klart att det finns möjlighet att bli beroende men då hamnar vi välidgt nära debatt om datorspelsberoende.

MEN detta är endast ok om man INTE kan köpa ingame valute för riktiga pengar, då blir det ju direkt spel för riktiga pengar och det är inte ok!

Jag tycker att det är väldigt bra att regeringen försöker stoppa detta, det är såklart inte speciellt stor chans att sverige själva kan göra mycket men om fler EU länder gör samma så kan det bli en EU lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xray:

Håller med dig här.
Jag tycker det är fel att banna loot-lådor för att inte föräldrar kan uppfostra sina barn.
Barn ska inte ha tillgång till att köpa lådor/nycklar utan sina föräldrars tillstånd så problemet skulle inte uppstå om föräldrarna är mer medveten om vad sitt barn gör vid datorn.
Men om barn går och köper hockeykort eller lootlådor för sin veckopeng är väl helt upp till barnet/familjen.

Problemet är ju dock att tydligt psykologiska manipulativa processer riktar in sig på barn. Ett spel med E-rating borde aldrig få innehålla dessa mekanismer. Det är lila "ok" som att alkoholreklam hade riktats till barn. Svårt att hävda att det är ok och att det är upp till föräldrar att se till att ungarna inte vill ha det som man försöker sälja på dem. Lägg där till hur spel just framhäver det sociala i skins osv och får barn att vilja ha bara för att inte vara den enda som inte har i skolan.

Loot-lådor och in game gambling får gärna vara kvar, men då skall spelet ha en A-rating för Adults only.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Är inte för loot lådor generellt, men det är bara dagens magic eller hockey kort, och skulle de försvinna helt skulle jag inte gråta.

Det där är en intressant jämförelse som jag funderat lite på också: är lootlådor egentligen värre än magic/hockey/pokemon kort? Borde vi inte banna dem också isåfall?

Jag gillar verkligen inte lootlådor, men är ramaskriet mot dem riktigt proportioneligt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xray:

Håller med dig här.
Jag tycker det är fel att banna loot-lådor för att inte föräldrar kan uppfostra sina barn.
Barn ska inte ha tillgång till att köpa lådor/nycklar utan sina föräldrars tillstånd så problemet skulle inte uppstå om föräldrarna är mer medveten om vad sitt barn gör vid datorn.
Men om barn går och köper hockeykort eller lootlådor för sin veckopeng är väl helt upp till barnet/familjen.

Detta. Dock lever vi i ett mamma-samhälle där allt skall regleras in i det minsta och misslyckas individen är det samhällets fel. Individuellt ansvar finns ej, blir det dåligt/fel är det någon annans fel.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Detta. Dock lever vi i ett mamma-samhälle där allt skall regleras in i det minsta och misslyckas individen är det samhällets fel. Individuellt ansvar finns ej, blir det dåligt/fel är det någon annans fel.

Sverige är långtifrån där, skulle det vara så skulle ingen straffas för något lol. Att minska på risker för folk i allmänhet är bara bra. Vill nån annan ta risker får de väl åka utomlands vettja?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Detta kan likställas vid att sälja knark till barn.

Vad är det som tar så jävla lång tid.

Först måste de ju sitta ner och prata om det ett tag. Sedan måste dom inse att det försvinner pengar och glöm inte hur väl vi har "pratat" med spelbolagen så att reklamen skall befinna sig på toleranta nivåer....
Just spelreklam är en av anledningarna att jag vägrar se på vanlig TV, rena rama skräpet med avdankade sportfånar som snattrar om hur mycket de ger tillbaka och hur många freespins du får eller inte får bla bla bla.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Detta kan likställas vid att sälja knark till barn.

Vad är det som tar så jävla lång tid.

Mja, det är ett misstag att placera allt beroendeframkallande med en sorts narkotika-stämpel.

Vad som tar tid är att formulera en genomtänkt och genomförbar lagstiftning. Själv är jag osäker på hur genomförbar svensk lagstiftning skulle kunna bli när spelen, tjänsterna, är internationella. Nog finns det metoder. Men området är för smalt för att kavla upp ärmarna i en maktdemonstration på samma sätt som när man försökt och försöker tackla utländska spelbolag.

Skrivet av xray:

Håller med dig här.
Jag tycker det är fel att banna loot-lådor för att inte föräldrar kan uppfostra sina barn.
Barn ska inte ha tillgång till att köpa lådor/nycklar utan sina föräldrars tillstånd så problemet skulle inte uppstå om föräldrarna är mer medveten om vad sitt barn gör vid datorn.
Men om barn går och köper hockeykort eller lootlådor för sin veckopeng är väl helt upp till barnet/familjen.

Vad menar du med "barn ska inte ha tillgång till att köpa lådor utan sina föräldrars tillstånd"? Är det ett uttryck för en vilja kring hur saker borde gå till eller ett påstående om den rådande ordningen? Mig veterligen finns inga sådana hinder idag. Det krävs inte målsmans godkännande för minderåriga att köpa onlinevalutor eller betala för speltjänster med i butik inhandlade värdekoder.

Skillnaden mellan hockeykort och spellådor handlar mest om produktens utformning där den senare är utformad på ett sätt som är framtagen på ett mer aggressivt beroendeframkallande sätt enligt spelbolagens alla regler. Medan de är lika i sin natur, där kunden köper en produkt innehållande samlarprylar med slumpmässiga motiv så går nyansen förlorad om vi jämför spellådor med hockeykort. Det blir lite som att försöka jämställa koffein och nikotin, lika i det att de båda är beroendeframkallande - men olika i sin nivå av beroendeframkallande egenskaper.

Skrivet av frong:

Detta. Dock lever vi i ett mamma-samhälle där allt skall regleras in i det minsta och misslyckas individen är det samhällets fel. Individuellt ansvar finns ej, blir det dåligt/fel är det någon annans fel.

Lever vi verkligen i samma land?
Jag upplever istället att de individuella misslyckandena sällan möts upp av samhället, där de som faller mellan stolarna eller misslyckas låt säga i skolan lämnas åt sitt förbittrande öde. Däremot är det vanligt att hos politiker och aktivister att tala om samhällsstrukturer som orsak till gruppers misslyckanden - ofta baserat utifrån en ideologisk eller politisk färgning.

Permalänk

Gör som Belgien förbjud loot lådor och mikrotransaktioner helt och hållet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Sverige är långtifrån där, skulle det vara så skulle ingen straffas för något lol. Att minska på risker för folk i allmänhet är bara bra. Vill nån annan ta risker får de väl åka utomlands vettja?

Ok.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA