Intel fimpar 10 nanometer för stationärt – går direkt till 7 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Så sägs det varje år. Jag tror knappast att det blir så. Desktops och modulära datorer ger så mycket mer för pengarna. Ingen jag känner skulle någonsin tänka sig att spela på en laptop t.ex. Och då känner jag inte bara datornördar.

Det kommer aldrig att bli bra att streama spel ... man kommer bli ägd av de som inte streamar. Men det kanske kan finnas någon special olympics liga för de som streamar.

Och det är ju inte så att det är färre och färre människor som jobbar framför en dator varje år.

Världen är större än några rika länder i västvärlden.

Jag tror inte heller att det blir bra att strömma spel, men jag tycker att spel på konsol suger som fan, och mobilspel är absolut skräp. Ändå står nog konsol och mobil för den förkrossande majoriteten av allt spelande i dag. Strömmade spel lär matcha eller överträffa spel på konsol, och för väldigt många är det gott nog.

Nej, många jobbar framför en dator, men nästan alla jobbar framför en bärbar. Jag pratar specifikt om "låddatorns" död (eller borttynande).

Missförstå mig inte. Jag VILL inte att det ska bli så här, men jag tror att det tyvärr kommer att bli så. Egentligen finns det knappast några som helst tvivel kring hemmadatorns död, utan det frågan gäller är om det inträffar om fem år, tio år eller femton år. Här är jag pessimist.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Världen är större än några rika länder i västvärlden.

Hur ser det ut i de andra länderna? Om vi tittar på asien, hur är fördelningen där jämfört med västvärlden?

Skrivet av cyklonen:

Jag tror inte heller att det blir bra att strömma spel, men jag tycker att spel på konsol suger som fan, och mobilspel är absolut skräp. Ändå står nog konsol och mobil för den förkrossande majoriteten av allt spelande i dag.

Tror du att det är många som lämnat sina datorer för att exklusivt spela på telefoner eller tror du att de kompletterar sitt datorspelande med spelande på telefoner?

Konsoller där emot. Där vet jag att det är flytt åt båda hållen konstant, men jag vet inte vilket håll som är dominant. När det inte är så att den som har dator även har konsoller och telefon.

Skrivet av cyklonen:

Strömmade spel lär matcha eller överträffa spel på konsol, och för väldigt många är det gott nog.

Påverkar det framför allt konsolspelare eller datorspelare tror du?

Skrivet av cyklonen:

Egentligen finns det knappast några som helst tvivel kring hemmadatorns död, utan det frågan gäller är om det inträffar om fem år, tio år eller femton år. Här är jag pessimist.

Tror det blir fler datorer hemma med tiden, på olika sätt. Jag översätter hemmadatorn med "låddatorn" i stället. Den kanske blir helt portabel i slutändan, men tillräckligt bra beräkningskraft i telefonen. Det är väl den som skulle kunna ersätta datorn för många. Vilket den i många fall har gjort. För de som bara betalar räkningar och surfar så är den enda anledningen att ha en dator att man har en större skärm. Och då finns paddor.

Men jag tror inte de kommer att försvinna inom de närmsta 10 åren. Det kommer att krävas något som är tillräckligt och lika bra för att ersätta det. Och lokala beräkningar är alltid extremt mycket snabbare än beräkning på distans.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

Du får det att låta som att det bara är att börja tillverka 7nm och att den är i stort sett är samma som 10nm.
Jag är av uppfattningen att det är en betydligt större skillnad och utmaning med tillverkning av intels 7nm.
https://www.anandtech.com/show/13683/intel-euvenabled-7nm-pro...

Inga större utmaningar, största utmaningen med 10 nm är att få 193 nm lasrar att tillverka detaljer ned på runt 10 nm...7 nm fixar detta med 13,5 nm lasrar istället.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Returtony:

Förstår inte riktigt detta, så de använder 14nm och vill tillverka på 10nm men det går inge bra så de vill hoppa över 10nm och gå på 7nm? Varför skulle det vara enklare att göra chips på 7nm än 10nm?

För att de byter till lasrar med runt 14 ggr kortare våglängd (193 nm -> 13,5 nm). Därför får de mindre problem med yields och prestanda.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Att man spelar AAA titlar utesluter inte att man även spelar andra titlar, jag skulle snarare säga att andelen gamers som endast spelar nyutgivna AAA titlar tillhör minoriteten. Sen hur mycket CPU prestanda spelar roll beror på vad man spelar och hur hög refreshrate man är ute efter, men att säga att CPU prestanda aldrig spelar roll i 1440P är bullshit.

När sa jag det? Jag sa att i 99% av fallen har folk inte råd med en 14 000 kr GPU som krävs för att man ska flaska CPUn i 1440p...

Sitter man och spelar på 720p och räknar FPS så är det ju en annan femma, då bör man köpa en 9900K och några kärl LN2.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av kelthar:

Och lokala beräkningar är alltid extremt mycket snabbare än beräkning på distans.

Det märks väldigt tydligt för de som t.ex. hackar T-SQL. Latens är prestandaboven #1, speciellt för "pratig" kommunikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

När sa jag det? Jag sa att i 99% av fallen har folk inte råd med en 14 000 kr GPU som krävs för att man ska flaska CPUn i 1440p...

Och jag påstår att så inte är fallet, det finns gott om spel som går att driva med betydligt klenare hårdvara men du kan stöta på problem på CPU sidan pga att spelen skalar dåligt med antal kärnor. Det kanske stämmer i din värld där endast de senaste AAA spelen existerar samt att allt måste spelas på absolut högsta settings (vilket benchmarks oftast är baserade på).

Men ute i verkligheten så är folk mer pragmatiska och justerar inställningar efter hårdvara, problemet är att du kan i de flesta titlar dra ner GPU kraven rejält med nerdragen IQ medan på CPU sidan kan det vara betydligt svårare i många titlar. Men ja är man av din mening att allt under "max settings" samt spel som släppts senaste 2 åren är allt som räknas då har du väl rätt. Men det är ungefär lika verklighetsförankrat som att jag skulle påstå att ingen CPU idag håller måttet pga äldre spel som SC2 och WoW.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Och jag påstår att så inte är fallet, det finns gott om spel som går att driva med betydligt klenare hårdvara men du kan stöta på problem på CPU sidan pga att spelen skalar dåligt med antal kärnor. Det kanske stämmer i din värld där endast de senaste AAA spelen existerar samt att allt måste spelas på absolut högsta settings (vilket benchmarks oftast är baserade på).

Men ute i verkligheten så är folk mer pragmatiska och justerar inställningar efter hårdvara, problemet är att du kan i de flesta titlar dra ner GPU kraven rejält med nerdragen IQ medan på CPU sidan kan det vara betydligt svårare i många titlar. Men ja är man av din mening att allt under "max settings" samt spel som släppts senaste 2 åren är allt som räknas då har du väl rätt. Men det är ungefär lika verklighetsförankrat som att jag skulle påstå att ingen CPU idag håller måttet pga äldre spel som SC2 och WoW.

Du kan ju ge exempel på källor till spel i 1440p+ som flaskar med en R5 3600 och t.ex ett RX 5700 eller ett 2060 super. Tackar på förhand.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du kan ju ge exempel på källor till spel i 1440p+ som flaskar med en R5 3600 och t.ex ett RX 5700 eller ett 2060 super. Tackar på förhand.

AC odyssey kan ha FPS drops relaterade till CPU under 60 fps med en 3600 i vissa scener, tom en 9900K och 3900X kan droppa ner i low 60~ i extreme fall. Med tanke på att jag kunde tuna settings med ett överklockat 1080 Ti till att hålla 3820x1600@60 (hade förmodligen kunnat köra 75 om jag droppat IQ mer) borde ett 5700 något överklockat inte ha större problem med 1440P@60.

Det är ett av de få AAA spel från senare år jag själv har gjort någon testning, men du hade t.ex Kingdom come deliverance där inte ens 3700X@stock pallade 60 FPS i tunga partier (inte stock Intel 9700K heller för den delen) i DFs release test https://youtu.be/SY2g9f7i5Js?t=1164

Allt beror som sagt på vad man spelar, det är framförallt i RTS och open world där man kan få rejäla drops bitvis i vissa titlar. Sen om man bryr som om 95-99% vs 100% över 60FPS är upp till var och en. Men att CPU inte spelar roll i 1440p@60 som ett blanket statement är helt enkelt fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

AC odyssey kan ha FPS drops relaterade till CPU under 60 fps med en 3600 i vissa scener, tom en 9900K och 3900X kan droppa ner i low 60~ i extreme fall. Med tanke på att jag kunde tuna settings med ett överklockat 1080 Ti till att hålla 3820x1600@60 (hade förmodligen kunnat köra 75 om jag droppat IQ mer) borde ett 5700 något överklockat inte ha större problem med 1440P@60.

Det är ett av de få AAA spel från senare år jag själv har gjort någon testning, men du hade t.ex Kingdom come deliverance där inte ens 3700X@stock pallade 60 FPS i tunga partier (inte stock Intel 9700K heller för den delen) i DFs release test https://youtu.be/SY2g9f7i5Js?t=1164

Allt beror som sagt på vad man spelar, det är framförallt i RTS och open world där man kan få rejäla drops bitvis i vissa titlar. Sen om man bryr som om 95-99% vs 100% över 60FPS är upp till var och en. Men att CPU inte spelar roll i 1440p@60 som ett blanket statement är helt enkelt fel.

Fortfarande test med 14 laxars grafikkort, dvs inte relevant för gemene man.

Ett standard grafikkort presterar ju runt 40-50% sämre så då suddas skillnaderna ut helt. Och nästa år kan man ändå uppgradera till R5 4600 som ska bli lite bättre lagom till fler 7 nm eller bättre GPUer.

Men jag antar att du kände dig pressad att försvara Intel så därav extremfalls länken.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Fortfarande test med 14 laxars grafikkort, dvs inte relevant för gemene man.

För att hela poängen med att påvisa en CPU bottleneck så måste man använda det bästa du kan få tag i GPU väg för att ta bort det från ekvationen. Om du tittar på hur lite 2080 Ti tappar i 4k vs 1440p så är det helt klart att det spelet går att driva med 5700XT/1080 Ti i 60 FPS 1440p GPU-mässigt med möjligen några få kompromisser på detaljnivån, det löser dock inte CPU problemet.

4k är förbannat mycket mer tungdrivet än 1440p, generellt sätt förlorar du nästan halva frameraten om du inte har någon CPU bottleneck mot vad du fick i 1440p. Iom att 2080 Ti fortfarande ligger runt 40-50 fps vid 4k i testet så skulle det betyda att resultatet i 1440P (om ingen CPU bottleneck fanns) skulle ligga nånstans runt 75-90 i 1440p där det dippar som lägst i 4k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

För att hela poängen med att påvisa en CPU bottleneck så måste man använda det bästa du kan få tag i GPU väg för att ta bort det från ekvationen. Om du tittar på hur lite 2080 Ti tappar i 4k vs 1440p så är det helt klart att det spelet går att driva med 5700XT/1080 Ti i 60 FPS 1440p GPU-mässigt med möjligen några få kompromisser på detaljnivån, det löser dock inte CPU problemet.

4k är förbannat mycket mer tungdrivet än 1440p, generellt sätt förlorar du nästan halva frameraten om du inte har någon CPU bottleneck mot vad du fick i 1440p. Iom att 2080 Ti fortfarande ligger runt 40-50 fps vid 4k i testet så skulle det betyda att resultatet i 1440P (om ingen CPU bottleneck fanns) skulle ligga nånstans runt 75-90 i 1440p där det dippar som lägst i 4k.

Vilket fortfarande (min poäng sen första inlägget) gör att det är onödigt att köpa Intel om du inte har en massa extra pengar att bränna på svindyra grafikkort.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Fortfarande test med 14 laxars grafikkort, dvs inte relevant för gemene man.

Ett standard grafikkort presterar ju runt 40-50% sämre så då suddas skillnaderna ut helt. Och nästa år kan man ändå uppgradera till R5 4600 som ska bli lite bättre lagom till fler 7 nm eller bättre GPUer.

Men jag antar att du kände dig pressad att försvara Intel så därav extremfalls länken.

Fast nu hänger jag inte med? Säger du att CPUn blir snabbare med ett sämre grafikkort? För klarar inte CPUn 60fps med ett 2080Ti, då når den nog inte det heller när man försöker ställa ner inställningarna för att nå 60fps med ett sämre kort. Många försöker dessutom nå högre än 60fps idag, även med svagare kort...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Fast nu hänger jag inte med? Säger du att CPUn blir snabbare med ett sämre grafikkort? För klarar inte CPUn 60fps med ett 2080Ti, då når den nog inte det heller när man försöker ställa ner inställningarna för att nå 60fps med ett sämre kort. Många försöker dessutom nå högre än 60fps idag, även med svagare kort...

Nej, men i de flesta spel räcker en 3600 gott och väl för 99,9% av gamers, dvs dom som har en budget runt 12kkr, och inte 32kkr.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...