Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Hah, låter lite som att hon bara ville få till något men att du missförstod.

mvh,

Haha så har jag aldrig sett på saken!

Permalänk
Medlem

bekant som skulle köpa cykellås till sin son och smsade pappan och frågade om han kunde fixa då han var lite mer kunnig va som passade cykeln.

Slutade med att han köpte ett och sen kom krav-sms på 30kr.
Även om det är deras gemensamma son, han har fastjobb med normal inkomst och hon arbetslös och vänder på kronorna i slutet av månaden.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toivo83:

bekant som skulle köpa cykellås till sin son och smsade pappan och frågade om han kunde fixa då han var lite mer kunnig va som passade cykeln.

Slutade med att han köpte ett och sen kom krav-sms på 30kr.
Även om det är deras gemensamma son, han har fastjobb med normal inkomst och hon arbetslös och vänder på kronorna i slutet av månaden.

Ah, dvs. både snål och dumsnål Vem bövelen köper ett 30 kronors cykellås?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Satt och tänkte ett tag, min hyresvärd KFAB.
Har bott i min nuvarande KFAB lägenhet kort om 7 år, varje år vill KFAB öka hyran med ca 10% för "ökade underhållskostnader". I slutändan vinner de med 2-5% årligen.

Så vilket underhåll kostar? Jag har minsann inte fått något underhåll sedan jag flyttade in. Badrummet vattenskadat, toastolens skruvhål i golvet är lösa, toalettstolens packning är trasig och fyller lägenheten med bajsavloppstank (renoverades på 80-talet). Listen under dörren till badrummet är lös och faller dän med spikarna uppåt, lägenheten har endast 6A säkringar. Trät runt alla fönster, inklusive fönstrena själva, har ruttet trä. Det blir iskallt i lägenheten men värmen slås inte på förrns runt nollan. Köket har ruttet trä övermålat senast 1996, så tjock färg på luckorna att de knappt kan stängas. Köket omklassat till kokvrå trots att det är ett kök så de slipper åtgärda/erbjuda tillägg som installation för diskmaskin. De utfällda fasta garderoberna har ruttet trä, inget man vill förvara annat än sopor i.

Inte bara bostadslägenheterna dock.
Tvättstuga, torktumlare med trasig firmware som behöver fabriksåterställas, icke fungerande avlopp från tvättmaskiner så stinker ruttet i hela tvättstugan. Helt sönderrostade installationer av dem. Torkrum baserat på luftavfuktning, luftavfuktaren är trasig sedan jag flyttade in 7 år sedan.

Allt är felanmält, flera ggr per år, inga åtgärder tas, KFAB skickar någon för att "titta på det".

KFAB har ett poängsystem för sina underhållstekniker där ett löst problem = poäng. Så de åker och tittar på saker, och bedömer dem som icke problem, mer poäng, mer pengar och KFAB bli väldigt glada.

Och nu vill de höja alla hyror baserat på läge, oavsett levnadsstandard.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ah, dvs. både snål och dumsnål Vem bövelen köper ett 30 kronors cykellås?

60kr lås...han krävde 30kr tillbaka =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med en kille som dricker ett antal öl på krogen varje kväll men han är noga med att rycka sladden till apparaterna när han åker hemifrån så de inte snåldrar. Mer pengar till bärs...
Alla har väl sina prioriteringar

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Följande episod äger rum någon gång på mellanstadiet i mitten eller strax innan av nittiotalet. En klasskamrat var väldigt snål. Killen fick en ny dator och var naturligtvis väldigt stolt och lycklig över detta. Efter nån månad så var jag hemma hos honom och fick av någon anledning se att typ 95% av hårddisken var outnyttjat. Jag glömmer inte att jag blev sjukt förvånad. Varför hade han inte fyllt hela datorn med (från skolgården gratis) spel??? Så jag frågade honom varför. Svaret var oerhört komiskt och totalt felinformerat men antagligen fullt rimligt i hans värld: Han ville inte slita på hårddisken. Hahaha

Permalänk
Medlem

Följde för många år sedan 2 kompisar till en av deras bekanta som skulle ha fest. vi skulle ta med oss köttet(grillning) och drickat så skulle dom fixa potatis salladen.

vi var väll en 20 pers på festen och efter maten så ställer sig värden upp och säger att alla ska betala 11 kr för sin del av potatis salladen. alla kollar på varandra i förundran men ryktes vägen hade man hört att han och hans tjej kunde var lite speciella. jag ställer mig upp och säger att idag känner jag mig givmild så jag bjuder alla på detta med dricks och ger dom 300kr :).

Dessa 2 är dessutom allt annat än fattiga, kanske beror på att dom tar betalt för allt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

...men att det skulle vara en självklarhet att bli bjuden på allt trodde jag vi hade kommit förbi helt och hållet??

Så länge samhället strävar mot jämställda löner, och de som nu inte skiljer många procent, så tycker jag det ska vara jämställt rakt av! Man får bjuda, men det är inte längre en förutsättning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ska erkänna att jag är ganska snål när det kommer till vissa saker som rör mig själv. T.ex. så skulle jag aldrig slänga en t-shirt bara för att den hade ett fåtal hål i sig. Perfekt tröja att ha hemma en söndag eller om man ska jobba i verkstaden. Skulle dock aldrig vistas bland folk med den, bara för att förtydliga

En annan sak är att jag hellre har långkalsonger på mig än höjer värmen. Fast i ärlighetens namn så tycker jag det har en mer negativ klang än vad det borde ha. Jag spenderar kanske en minut varje dag för att ta på/av långkalsonger så varför skulle jag då slita på både miljön och tusenlapparna bara för att ha det varmare inomhus?

Men ser man till det stora hela är jag ganska generös och duktig på att spendera tycker jag. Min plånbok tycker i alla fall det

Skrivet av SimpanDirr:

Var på en väldigt fin konferensresa utomlands nyligen med jobbet, firman betalade i stort sett allt.

Dock blev vi kvar på en restaurang efter chefen med storkortet gått. Jag orkade inte krångla så tog den hyffsat stora notan. Tog upp det dagen efter lite snabbt och alla swishade 100kr var så var det löst.

Utom en kvinna, hon hade minsann bara tagit ett glas vin som förmodligen ingick i de första flaskorna vi fick gratis (hon gick samtidigt hem). Fick aldrig hennes 100kr

Visst hade det varit smidigare att bara betala de hundra kronorna men samtidigt... om man snabbt och enkelt kan räkna ut att man inte köpt något så ska man väl lika snabbt och enkelt komma fram till att personen då inte behöver betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Satt och tänkte ett tag, min hyresvärd KFAB.
Har bott i min nuvarande KFAB lägenhet kort om 7 år, varje år vill KFAB öka hyran med ca 10% för "ökade underhållskostnader". I slutändan vinner de med 2-5% årligen.

Dags att flytta?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden, men tror jag har ett fall som åtminstone ligger rätt högt på topplistan haha.

Har en mindre datorkunnig polare som behövde en router tror jag det var (några år sedan). Jag beställde den åt honom och betalade med mitt kort, när den kom ringde jag till honom och sa den har kommit nu, den kostade 297 spänn med frakt, så du kan komma och hämta den, var på han svarar att han kommer direkt. Han bor i huset precis bredvid mitt, så "direkt" innebär att han är hos mig på max 5 minuter. 20 minuter senare dyker han upp, med exakt 297 kronor. "Jag ber om ursäkt att det tog lite tid, jag var tvungen att gå till affären och växla"...han gick alltså och växlade till sig exakt belopp, för att slippa betala jämna pengar 300 spänn.

Man upphör aldrig att förvånas

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

@Roger W:
Så fort jag får en tillsvidareanställning

Permalänk
Medlem

Jag var 10 år gammal år 1995.
Mamma bad sin väninna att handla 5 paket mjölk åt oss, gav väninnan 40 spänn och bad henne att ge dessa till mig (jag var hemma, föräldrar på jobbet).
När väninnan knackade på så tog jag emot 5 paket mjölk och lite småpengar (växel).
Sedan spenderade jag typ en kvart och huvudräknade om jag fick rätt belopp (växel).
Då kostade ett mjölk paket nämligen 4:45.
5*4,45 = 22,25. Jag fick 17 kr i växel.
En femtioöring låter inte mig sova på nätterna!
Barndomstrauma!

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag var 10 år gammal år 1995.
Mamma bad sin väninna att handla 5 paket mjölk åt oss, gav väninnan 40 spänn och bad henne att ge dessa till mig (jag var hemma, föräldrar på jobbet).
När väninnan knackade på så tog jag emot 5 paket mjölk och lite småpengar (växel).
Sedan spenderade jag typ en kvart och huvudräknade om jag fick rätt belopp (växel).
Då kostade ett mjölk paket nämligen 4:45.
5*4,45 = 22,25. Jag fick 17 kr i växel.
En femtioöring låter inte mig sova på nätterna!
Barndomstrauma!

Gick väll till påsen 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

En äldre dam på Ikea som stod före mig i kön och skulle köpa mat, sade till kassörskan att hon skulle dricka vatten till maten och på så sätt spara 5 kronor?

Men när jag skulle ta min måltidsdryck så stod tanten och hällde upp från något annat än kranen som det stod "vatten" på ^^

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

@Bulan75:
Näe, hon hade en sån där väska på hjul.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag var 10 år gammal år 1995.
Mamma bad sin väninna att handla 5 paket mjölk åt oss, gav väninnan 40 spänn och bad henne att ge dessa till mig (jag var hemma, föräldrar på jobbet).
När väninnan knackade på så tog jag emot 5 paket mjölk och lite småpengar (växel).
Sedan spenderade jag typ en kvart och huvudräknade om jag fick rätt belopp (växel).
Då kostade ett mjölk paket nämligen 4:45.
5*4,45 = 22,25. Jag fick 17 kr i växel.
En femtioöring låter inte mig sova på nätterna!
Barndomstrauma!

Det var billig mjölk tror knappt jag hitta mjölk för under 6 kr 1995

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Två saker som bekräftar att en polare var en snål "kompis". Vi skulle åka på en biltripp. Den här gången var det bara vi två. Oftast var vi fler. Jag körde och vi delade på soppa, som alltid. Nu hade det gått någon vecka och jag hade inte fått några soppa-pengar, han visste om detta. Hans farsa gav honom en femhundring för att ha kul med på helgen, jag var med när han fick den. På kvällen så bad jag honom om pengar för soppan för senaste långresan. Det var 230kr. Han sa att han inte hade pengar. Jag visste att han hade fått pengar och gav mig inte, jag var med när han fick dom. Efter ett rejält bråk så avslutade jag med att säga. "Du vet att du är skyldig mig pengar men du vägrar betala, vad är det för polare? När får jag mina pengar?"

Jag skulle få 20kr nu som han hade löst, för att han inte ville spräcka femhundringen som han fått för att då skulle han slösa pengar i onödan. Han var alltså rädd att spräcka hundringen och sen göra av med det han hade kvar för att det då skulle vara så pass lite att han inte tyckte att det var värt att spara.

Det jag visste från den kvällen var också att jag aldrig skulle få några pengar tillbaka. Så blev det, han var alltid så jävla snål och han gav sig aldrig. Hade jag velat gå längre så hade det behövts ta till knytnävarna för att övertala honom, det var det inte värt.

En till händelse med samma "polare" var när hans farsa en annan kväll stötte på oss på ortens lokala ställe var när han gav honom två hundra kronor som vi skulle dela på för att ha kul. Det hörde jag, men det visste inte polaren. Jag hörde inte att ord om att vi fått några pengar att dela på.

Som sagt, snål, sniken...kalla det vad du vill. Det är sånt där som jag aldrig glömmer. Att gå över lik för att tjäna några kronor, det var han det.

Som vanligt så är det den som är snäll som får ta skiten, oavsett vad det gäller. Är man snäll så utnyttjar folk det...det är min erfarenhet. Har inte slagit fel än så länge.

Det sorgliga är att med tiden så blir i alla fall jag mindre benägen att vara snäll. Mer cynisk och biter över världen är vad som hänt med mig över åren istället.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Skulle på en stundetbjudning hos en dåvarande flickväns kompis och sedan kolla på VM-fotboll som var samma dag.

De som höll i mottagningen sa att självklart skall vi kolla fotbollen hos dem, de fixar mat och dryck till alla. Så kom dit bara så slipper ni tänka på det!

Lite snopet sen att drycken var smuggelöl till "självkostnadspris". Dvs Royal från Danmark fr 20:- per burk...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Visst hade det varit smidigare att bara betala de hundra kronorna men samtidigt... om man snabbt och enkelt kan räkna ut att man inte köpt något så ska man väl lika snabbt och enkelt komma fram till att personen då inte behöver betala?

Nja 100kr krånglar man inte om, var säkert fler som inte hade tagit del av de senare men orka. Får man en resa för 15k+ gratis kan man väl betala en 100ing för en kul kväll

Eller är du sådan att om man splittar en nota på tex 5pers, så ska du betala 40kr mindre för alla andra drack varsin IPA och du tog en billigare lager?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Varför det, jag tycker de kan vara riktigt bra att ha nära, jag skulle tex rensa en hel åkerbit för länge sedan från ris och sly för hand, men kom på att det bodde ett äldre på där som var just sådana så jag knackade på och frågade om de ville ha växter gratis, när jag kom tillbaka nästa dag var där soprent, det fanns inte en pinne kvar och alla rötter var noga uppgrävda då de plötsligt kom på att de ville ha en förlänging av en häck på deras gård när jag gick ner för att titta till det hela och nämnde att de fick ta träd där också om de ville... Omgrävt och klar, bara å plöja som det var. Helt perfekt..

(Nu vet jag inte hur det ligger till idag, nu är det säkert en massa ansvars och skyddsbestämmelser och annat som gör sådant omöjligt)

Till saken hörde att de hyrde in folk från orten som tog dit maskiner och annat som kostade en massa pengar att köra samt jobbade åt dem, vid ett tillfälle en hel dag, sedan vägrade de att ens betala för bensinen, trots att de sagt från början att de ville hyra in denne, osv... (han tyckte inte det var någon ide att bråka på dem).
Sådär höll det på hela tiden med i princip allt, annars hade jag naturligtvis inte gjort sådär om det varit hyggliga och ärliga människor, snåla eller ej, dessutom skadade det ju knappast om de hjälpte till någon gång också med allmän nyttiga saker som ändå skulle göras i byn, de hjälpte aldrig till själva annars. Jag lät dem även ta några bärbuskar som stod där, mest för att jag tyckte det var synd att de hamnade på tippen och att de skulle ha någonting vettigt att pyssla med i trädgården i stället.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Har en polare med 3 st barn som varit sjukskriven från och till under en 20 års period, men som driver eget och ofta gör arbeten svart genom mer eller mindre sofistikerade upplägg beroende på kund.
Ett av hans barn behöver även speciell assistans i skola osv.

Han är nog den personen i min närhet som alltid gnäller mest på höga skatter och hur våra regeringar skattat sönder svenskarna. Hans lösning är att rösta på partier som vill sänka skatten och stoppa alla som kommer hit och lever på bidrag.

Det är nog definitionen på en snål människa för mig, en människa som vill ha kakan och samtidigt äta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Satt och tänkte ett tag, min hyresvärd KFAB.
Har bott i min nuvarande KFAB lägenhet kort om 7 år, varje år vill KFAB öka hyran med ca 10% för "ökade underhållskostnader". I slutändan vinner de med 2-5% årligen.

Så vilket underhåll kostar? Jag har minsann inte fått något underhåll sedan jag flyttade in. Badrummet vattenskadat, toastolens skruvhål i golvet är lösa, toalettstolens packning är trasig och fyller lägenheten med bajsavloppstank (renoverades på 80-talet). Listen under dörren till badrummet är lös och faller dän med spikarna uppåt, lägenheten har endast 6A säkringar. Trät runt alla fönster, inklusive fönstrena själva, har ruttet trä. Det blir iskallt i lägenheten men värmen slås inte på förrns runt nollan. Köket har ruttet trä övermålat senast 1996, så tjock färg på luckorna att de knappt kan stängas. Köket omklassat till kokvrå trots att det är ett kök så de slipper åtgärda/erbjuda tillägg som installation för diskmaskin. De utfällda fasta garderoberna har ruttet trä, inget man vill förvara annat än sopor i.

Inte bara bostadslägenheterna dock.
Tvättstuga, torktumlare med trasig firmware som behöver fabriksåterställas, icke fungerande avlopp från tvättmaskiner så stinker ruttet i hela tvättstugan. Helt sönderrostade installationer av dem. Torkrum baserat på luftavfuktning, luftavfuktaren är trasig sedan jag flyttade in 7 år sedan.

Allt är felanmält, flera ggr per år, inga åtgärder tas, KFAB skickar någon för att "titta på det".

KFAB har ett poängsystem för sina underhållstekniker där ett löst problem = poäng. Så de åker och tittar på saker, och bedömer dem som icke problem, mer poäng, mer pengar och KFAB bli väldigt glada.

Och nu vill de höja alla hyror baserat på läge, oavsett levnadsstandard.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror hyresvärden gör allt för att minska kostnader. Bor hos stångåstaden i Linköping, årets hyreshöjning var (enligt information) för att bekosta automatisk belysning i källare och trappa, 10 månader senare har de inte ens försökt påbörja arbetet.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

Kanske var lite otydlig med båda dejterna så gjorde vi någon form av aktivitet och kom överens om att dela kostnaden lika, därav hennes kommentar.

Sen har jag inget emot att bjuda, men att det skulle vara en självklarhet att bli bjuden på allt trodde jag vi hade kommit förbi helt och hållet??

Du trodde helt fel. Tro det eller ej så kommer inte normala kvinnor att vara intresserade av feminiserade, jämställdister. Var en gentleman och uppvakta kvinnorna du tycker om istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Du trodde helt fel. Tro det eller ej så kommer inte normala kvinnor att vara intresserade av feminiserade, jämställdister. Var en gentleman och uppvakta kvinnorna du tycker om istället!

Öööh, aningens generaliserande här. Tro det eller ej, men "normala kvinnor" är olika personer, och fungerar på olika sätt (omfg!). Vissa föredrar att bli bjudna på allt, andra föredrar lite mer neutral hållning, och sen finns det väl alla andra former av varianter däremellan och utanför... Men även andra typer är det väl ofta snyggt att åtminstone försöka vara en smula extra uppvaktande mot.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

En kille i fotbollslaget vägrade betala tillbaka 20kr han lånat för att han hade bjudit på några vindruvor när jag hade varit hemma hos honom

Älskar den här tråden. Ovan är mitt bidrag. Det här är en kille som brukar fråga om fotbollstejp innan varje match och träning medan han själv hade en rulle som han ibland tog fram i smyg precis innan vi gick ut när han misslyckats mygla till sig från andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Rätt standard nu för tiden.

Personligen brukar jag bjuda, men ser inget fel med att dela på kostnaden.
Då brukar jag bara bjuda ut folk som jag redan är bekanta med, skulle det vara någon Tinderdejt så skulle jag aldrig betala hela notan.
https://i.redd.it/22xs11oru1v31.png

Varför har man censurerat "Becky"? Jag blir så nyfiken så jag googlar några ord från bilden och får fram originalinlägget

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Har en polare med 3 st barn som varit sjukskriven från och till under en 20 års period, men som driver eget och ofta gör arbeten svart genom mer eller mindre sofistikerade upplägg beroende på kund.
Ett av hans barn behöver även speciell assistans i skola osv.

Han är nog den personen i min närhet som alltid gnäller mest på höga skatter och hur våra regeringar skattat sönder svenskarna. Hans lösning är att rösta på partier som vill sänka skatten och stoppa alla som kommer hit och lever på bidrag.

Det är nog definitionen på en snål människa för mig, en människa som vill ha kakan och samtidigt äta den.

De kommer hiiit...

Permalänk
Avstängd

Normalt brukar jag skita i om folk är snåla så länge det är vardagliga saker som går att styra upp någorlunda (tex om någon tar hem hela fruktfatet, eller tar med kylväskor till företagets julbord, osv är det ju enkelt och 200% legitimt att öppet säga åt personen tycker jag, eller göra någonting så att denne faller på eget grepp. (var en gubbe som hela tiden stal tidningen på bibliotetket här av någon anledning, jag blir faktiskt litet irriterad att ingen vågade säga till honom direkt, det hade jag gjort, typ, "det är fler som vill läsa dendär, du kan inte bara ta hem den" eller "Ursäkta, detdär är bibliotekets, du måste ha tagit fel" duger utmärkt.) eller faller tillbaka på något slags tragikomiskt vis på dem själva, men någonting jag stör mig på på riktigt däremot är när folk försöker att utnyttja hyggliga och snälla människor att göra jobb och annat gratis åt dem och sedan vägra betala trots att man kommit överens från början, lurar folk på bitar av mark och liknande för att det plötsligt är så jädra "synd om dem" antingen inte svarar alls eller drar någon symbolisk snyfthistoria när de konfronteras, blir mest förbannad på grund av att deras skit enbart drabbar hyggliga och ärliga människor som är för snälla att säga emot skiten, som regel försöker dessa människor sedan bara tänja mer och mer på gränsen för hur mycket de kan utnyttja sina medmänniskor och bygger upp något slags nätverk där de vet vilka som går på det och inte. Sådana personer borde fan skjutas på fläcken.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number