Asus-skärm får eftertraktade kombinationen IPS, 1080p och 144 Hz

Permalänk
Medlem

För spelande skulle jag gärna kunna gå tillbaks till 1080p och få en prestandaboost men för surfande och övrigt skulle jag aldrig vilja gå tillbaka till 1080p.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

16:10!!!!
Nä, inte denna gången heller
Ja, jag vet att det är 1920x1200 i så fall

Är det verkligen nåt att gnälla efter såhär 2019? Jag förstår att det var en grej när 1080p var högsta upplösning som fanns tillgänglig för rimliga summor, men vill du idag ha mer yta så är det ju bara att köpa valfri storlek > 1080p.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

äntligen!! jag har en 1440p 144hz ips skärm och har velat ha en andra skärm men jag vill inte ha 60hz och absolut inte TN.
jag har tn och 60hz på min laptop och det är verkligen helt skilda världar, kommer aldrig att köpa någon skärm med tn igen så länge jag lever.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

1080p eftertraktad? Mega yikes. Ingen vill ha 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Är det verkligen nåt att gnälla efter såhär 2019? Jag förstår att det var en grej när 1080p var högsta upplösning som fanns tillgänglig för rimliga summor, men vill du idag ha mer yta så är det ju bara att köpa valfri storlek > 1080p.

16:10 är bättre än 16:9 oberoende av upplösning, pungt

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Vilken modell är det? Nyfiken.

AOC G2460PF, testad här på Sweclockers.
Den synkar fint, allt funkar som det skall, men jag har knappt använt den för att jag inte gillar färgdithering.

Det blev inge Quake Champions spelat, och der var därför jag köpte den.

Permalänk
Medlem

Finns tydligen en AOC-skärm redan tillgängligmed liknande specs (1080p, 144Hz, IPS): https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192456

Finns en hyfsad review på pcmonitors här också: https://pcmonitors.info/reviews/aoc-24g2u-24g2/

Har utöver freesync även periodisk nedsläckning också (MBR, Motion Blur Reduction). Verkar ju vara rätt mycket för pengarna.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonskalle123:

Har den bara 8 bitars panel?
Eller har den 10-bit?
Klarar den HDR?
Lever den upp till Rec. 2020?
Har den stöd för HDMI VRR?

Tomten kanske inte kan lova att den har allt det där.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Osäker på om IPS är värt pengarna över den här VA monitorn.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Även som FPS gamer så förstår jag inte vad man ska vilja ha denna skärm till. För rent spelande har jag svårt att se några fördelar mot en 240 Hz TN panel (inte direkt så man hinner kolla på färgerna när man har de ryska spinbotsen efter sig) och för allt annat känns en 24" FHD skärm som 1995 typ. Vad är det jag missar och denna skärm tillför, annat än ett lågt pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

IPS till gaming suger dock.

Föredrar definitivt VA och TN över det. Vid gaming som sagt

Finns det ens VA-paneler utan synliga eftersläpningar? Hög uppdateringsfrekvens är fördelaktigt i snabba spel, men i snabba spel blir eftersläpningar efter märkbara så säg att det skulle komma en 240Hz skärm med VA-panel... vore det inte onödigt? Jag gillar VA på TV apparater där man lirar långsanma spel som ska se snygga ut. Men VA på en datorskärm där man lirar typ Quake...? Skulle inte allt se ut som gröt på skärmen när man försöker sig på "flick-rails" exempelvis?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Panelen stöder 72 procent av färgrymden NTSC

Huh!?
Har det verkligen blivit rätt här? 72% av en gammal analog teknik som rent generellt kallats för "Never The Same Color"

IPS vore ju nice, då jag har min monitor lite högre upp än vad man normalt brukar ha, och då blir det knas med färgskiftningar. 180º sida till sida i all ära, men försök titta på en vanlig skärm bara lite underifrån så blir det inte bra. (blir till att luta hela skärmen framåt för att det skall funka)

Men känns ju lite sent ute med 1080p i 24''

Permalänk

Dessa kikar jag på just nu i denna djupa skärmdjungel.. :

AOC 24G2U (IPS)
AOC C24G1 (VA)
ASUS VG248QZ (TN)

Vilken hade ni valt?

Men kanske faktiskt ska ta och vänta på kommande VG249Q.
Det brinner ju liksom inte..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lordsqueak:

Huh!?
Har det verkligen blivit rätt här? 72% av en gammal analog teknik som rent generellt kallats för "Never The Same Color"

Ja, tyvärr. Finns lustig teknikhistoria bakom

Färgrymden är en matematisk definition. Det är koordinater i färgsystem och därmed oberoende av huruvida det kvantifieras analogt eller digitalt.

Just NTSC-färgrymden är lustig då den är en av de första definitionerna. Som man aldrig lyckades uppnå i praktiken med bildrör. NTSC-färgrymden har inte använts på färdiga konsumentprodukter då det var för svårt/dyrt att uppnå. Trots det har själva NTSC-färgrymden från 1953 ändå överlevt in idag som en specifikation.

Vilket är väldigt talande för specifikationer: Denna skärm återger 72% av en färgrymd som i princip aldrig kunde återskapas när den väl var aktuell. Jo tack – väldigt användbar info för en datorskärm år 2019...

När EBU och PAL-systemet satte färg på TV:n i Europa på 60-talet tittade man på amerikanarnas misstag och utgick från vad som var praktiskt möjligt med fosfor i bildrör i en konsument-TV. Därmed en betydligt mer blygsam färgrymd som standard. Amerikanarna slickade sina sårade stolthet och satte sin rådande färgstandard som SMPTE-C med en ny fosforspecifikation. Vilket då ger en del problem när det finns olika sätt att koda färg i systemet. När vi talar om NTSC idag, likt för DVD så är det alltså SMPTE-C det handlar om. Inte NTSC-färgrymden. Japanerna gjorde dessutom på sitt sätt. Därav "Never the same color". Finns många fällor här.

EBU/PAL-koordinaterna från 60-talet var de realistiska och när man sedan inom ITU beslutade om en internationell standard för HDTV, alltså Rec.709, som sRGB och datorgrafik bygger på, utgick man från PAL-koordinaterna. Fast med en en liten tweak. Amerikanarna ville inte riktigt erkänna att EBU hade mer rätt om bildrörsfosfor, så man fick igenom en liten förändring. Någon procent på grönt.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tackar , Där fick man lära sig något nytt. eller något gammalt kanske.

Permalänk
Medlem

1440p 144hz IPS är väl intressantare tycker jag, dock är det väl lite nytt att den är nere på 1ms, gaming skärmarna med IPS brukar väl ligga lite över det i responstid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Bildexpert 📺

"1 ms" och "4 ms" är som vanligt en siffra som plockas ur luften, eller röven för den delen. Finns aldrig någon verklig substans bakom den specen eftersom det inte går att beskriva faktisk responstid som en enda siffra. Så det återstår att se hur eftersläpen verkligen ser ut. Jag skulle bli förvånad om dessa paneler skiljer sig mycket från vad vi idag redan ser hos existerande IPS 144 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Finns tydligen en AOC-skärm redan tillgängligmed liknande specs (1080p, 144Hz, IPS): https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192456

Finns en hyfsad review på pcmonitors här också: https://pcmonitors.info/reviews/aoc-24g2u-24g2/

Har utöver freesync även periodisk nedsläckning också (MBR, Motion Blur Reduction). Verkar ju vara rätt mycket för pengarna.

Jag slog till på en sån men i 27 tum att ha som sekundär skärm. Är nöjd och bilden är mil bättre än min gamla TN-skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon som vet när Asus TUF Gaming VG249Q släpps ut på svenska marknaden?

Det enda jag fann nu var utannonserat med Coming Soon! på utländska CCL https://www.cclonline.com/search/?q=Asus+TUF+Gaming+VG249Q för 3 165,21 SEK och där handlar man ju inte.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Fått svar ifrån Asus Customer Service Feedback:

"Hej,

Tyvärr så har vi ännu ingen information om när den kommer komma."

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Kommit in på 2 ställen nu:

https://www.computersalg.se/i/5937386/asus-tuf-gaming-vg249q-...

https://cdon.se/hemelektronik/asus-tuf-gaming-vg249q-60-5-cm-...

Kommer komma till fler ställen.

Bara att invänta recensioner och omdömen nu.

Hade varit mycket trevligt om SWECLOCKERS hade gjort en recension på skärmen.

Är detta möjligt kanske?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@septembro: Jag är på Asus

Gott

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Ser att den börjat komma ut i butik nu men till ett något högre pris än vad som utlovades i artikeln.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5283953

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Bildexpert 📺

@septembro: 163 kr exkl. moms per kilo i svenska kemikalieskatt ger ett prispåslag på max 560 kr.

https://www.sweclockers.com/nyhet/28768-kemikalieskatten-pa-e...

Så där har vi den kanske rimligaste förklaringen?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@septembro: 163 kr exkl. moms per kilo i svenska kemikalieskatt ger ett prispåslag på max 560 kr.

https://www.sweclockers.com/nyhet/28768-kemikalieskatten-pa-e...

Så där har vi den kanske rimligaste förklaringen?

Aha! Tack. Skulle jag exempelvis handla ifrån danska ComputerSalg nu istället för Elgiganten skulle det vara en prisskillnad ~400 SEK. Avvaktar tills den kommer ut i fler svenska butiker. Asus har i alla fall inte varit särskilt hjälpsamma när det gäller information när jag varit i kontakt med dem. Men det är ju mest dem som förlorar på det eftersom jag nu kanske överväger att handla en annan, t ex AOC 24G2U med samma specifikationer men då till mycket lägre pris.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Bidde minsann en AOC 24G2U! Detta pga av att Asus IPS:en höll högre pris än utlovat här med samma specifikationer som AOC IPS:en: Mycket letande efter Asus skärmen och oklara svar ifrån Asus.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU