Front End Developer - tips på var man börjar någonstans

Permalänk
Medlem

Front End Developer - tips på var man börjar någonstans

Hallå!

På mitt nuvarande jobb har det dykt upp en möjlighet att ansöka till ett program för re-skilling, till front end developer.

Detta har jag sökt, men min tanke nu är att det aldrig är för tidigt att förbereda sig, varpå jag börjat försöka bygga mig lite kunskap inom ämnet. Programmet kräver ingen tidigare erfarenhet, men det finns ju inget fel i att vilja förbereda sig lite grann.

Detta är dock en enorm djungel, och därför tänkte jag att varför inte höra med riktiga programmerare vad de skulle säga är bäst att börja lägga koncentrationen på.

I annonsen nämner de HTML, CSS och JavaScript.

Så kort och gott, i vilken ände börjar man bäst för att försöka skaffa sig en uppfattning om dessa ämnen?

Edit för förtydligande: Har ingen som helst förkunskap inom något av dessa språk (?) så det är en riktig nybörjarguide jag är ute efter. Någon av er har säkert tips på en riktigt bra sådan, detta är vad jag söker.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Programmerar du redan så bör du redan känna till HTML/CSS/JS. Då skulle jag rekommendera att spana in asynkron kommunikation (AJAX) och/eller något av de frontend ramverken som finns.
Har du gjort något helt annat däremot och är fullständigt grön inom programmering så är det klokt att börja med de 3 teknikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willesakken:

Har du gjort något helt annat däremot och är fullständigt grön inom programmering så är det klokt att börja med de 3 teknikerna.

Ah ja, borde kanske varit tydligare med detta i trådstarten men jag är alltså helt grön inom alla tre av dessa skeppen.

Det närmaste jag kommit programmering på det viset är PLC-programmering, men jag misstänker starkt att det har mindre än noll med regelrätt kodknackning att göra.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Ah ja, borde kanske varit tydligare med detta i trådstarten men jag är alltså helt grön inom alla tre av dessa skeppen.

Det närmaste jag kommit programmering på det viset är PLC-programmering, men jag misstänker starkt att det har mindre än noll med regelrätt kodknackning att göra.

Precis, då är tipset att börja med html/css/js. Förstå hur statiska hemsidor fungerar. Bra/dåliga vanor att ha gällande detta. JavaScript kommer förmodligen kännas lite läskigt och förvirrande i början jämfört med html och css.
När du börjar känna dig varm i kläderna så kan man börja titta på att laga någon simpel backend för att leverera html sidorna.
Eller kanske asynkron kommunikation mellan front- och backend.
Eller något frontend ramverk, men för detta behövs någon form av programmerinsvana nog.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig att kolla upp till exempel www.codeacademy.com. Jag gjorde lite tutorials där innan jag började min programmeringsutbildning och tycker att det gav mig iallafall lite förkunskap. Det är väldigt basic men kostar ingenting.
På w3schools.com kan du också hitta mycket, inte så jättemycket tutorials eller "göra själv" där, mest information, men kan användas hand i hand med codeacademy om det är något du inte förstår.

Permalänk
Medlem

Jag tog mina första steg i "djungeln" på www.codecademy.com . Andra resurser jag använde mig av tidigt i mitt lärande var www.teamtreehouse.com samt www.freecodecamp.com . Den sistnämnda skulle jag säga är den bästa av dessa 3, och även gratis! Men är du som jag och föredrar videomaterial så tycker jag teamtreehouse var också riktigt bra, men då får man betala en slant.

Permalänk
Medlem

Förutom alla ovanstående länkar så kan jag även rekommendera Youtube, finns många bra och gratis videos som jag anser förklarar sakerna pedagogiskt och enkelt.

För att nämna två:
The Net Ninja
Traversey Media

Båda har playlists för HTML, CSS och JavaScript från nybörjarnivå till lite mer avancerade saker och frameworks/librarys.

Skulle rekommendera att börja med HTML för att lära dig hur markup fungerar, grunderna i HTML kan du lära dig på några dagar, det är inte så många taggar att hålla reda på.

Gå sedan över till CSS, men fastna inte här. Fokusera på det fundamentala. CSS är enormt och det är lätt hänt att man fastnar där, och sen kan man inte programmering.

Slutligen applicera JavaScript. Varför jag rekommenderar att läsa JavaScript sist är för att mycket bygger på att arbeta mot DOM (HTML-markupen) genom att byta ut text, taggar och styling etc. Så det är bra att ha grundläggande förståelse för HTML och CSS först.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Frontendmasters.com är att rekommendera. Är lite osäker på vad de har för nybörjare dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill bara tacka för alla grymma tips ni har kommit med, ni är kanon hörni.

Är ett par lektioner in i Codecademy nu, och jag tycker det upplägget är alldeles fantastiskt.

Dessutom har jag upptäckt att jag tycker detta är väldigt roligt, så även om jag kanske skulle gå bet på programmet på jobbet så lär jag iallafall fortsätta med detta som hobby, om jag inte försöker hitta någon smidig kurs på distans.

Men vi ska inte ropa hej än, har bedömnings- och personlighetstester att ta mig igenom först, haha.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Om du gillar video tutorials så kolla in https://www.udemy.com. Finns många bra kurser där. Du kommer långt på gratis kurser men en annan klass på kurser som du får betala för. På Udemy så har dom alltid "reor" så en kurs kommer aldrig kosta över 20 euro även om det står 199 euro på många. Mitt tips är att hitta en lärare som du gillar att lyssna på.

Permalänk
Inaktiv

När du sen har kommit en bit så rekommenderar jag Quasar Framework. Ett Vue,js ramverk som fäljer Material Design 2 specifikationen. Det gör att du kan bygga webbappar väldigt fort som dessutom skalar bra på alla plattformar.