Advokatbyrå skickar ut kravbrev till svenska fildelare

Permalänk

@Starenheight: Fick nog ett liknande brev jag också, jag hade bara tänkt skicka ett mail och bestrida den då jag inte laddat ner något. Hur tänkte du göra?

Permalänk
Medlem

Svara inte på brevet ni fått. Släng brevet bara.

Permalänk
Medlem

Fick kravbrev idag jag med, brevet åkte i soptunnan och jag såg nu att Bahnhof är billigare för 100/100 än vad Telia är, så jag kommer ringa och byta operatör imorgon med

Betala inte, svara inte och bestrid inte brevet.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk

Jag fick rådet att bara bestrida ärendet, är intressant att höra om det har hänt något för dom som inte gjort något eller bestridit brevet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av csgobf1:

Har också en "kompis" som fick detta idag. 7k för en porrfilm som filmproducenten Strike 3 kräver.

Jag säger som jag sa till hen: betala absolut inte, utan vänta och se vad som händer. Enligt uppdrag granskning finns det idag inte ett enda fall som gått vidare till domstol i sverige. Det tyder ju på hur lite bevis dom har och ävrn hur lätt dom kan förlora. Då det blir extremt svårt att bevisa vem som faktiskt satt bakom vilken dator just den tidpunkten.

Mitt tips är att låta nätet stå öppet, använda vpn eller båda två. Det är väl det som är kritiskt i domstol av det jag har fattat och leder till att man vinner ifall det går så långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Strike 3 fick en rejäl pungspark i Amerikansk domstol nu i veckan. Domaren vägrade att godkänna utlämning av kundinformation-ip adress och la ner målen eftersom det inte gick att spåra någon utan den informationen.

40 minuters video där dom går igenom domen och analyserar vad det betyder. Också mycket information hur dom här utpressarna arbetar.
https://www.youtube.com/watch?v=ZIx1DcOCMPo&t=2143s

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Skrivet av cancerman1:

@Starenheight: Fick nog ett liknande brev jag också, jag hade bara tänkt skicka ett mail och bestrida den då jag inte laddat ner något. Hur tänkte du göra?

Jag tänkte ignorera det och inte låta dem få någon replik eller någon hjälp att ta detta ärendet vidare.
Är så sjukt irriterad av Telia att dem lämnar ut denna information för sedan bli anklagad. Installerar fiber på fredag och därmed byter leverantör men skön käftsmäll nu sista minuten.
Nu fick jag brevet idag så det har inte lyckats hända något men tänker ignorera det.

Permalänk

@Starenheight: Okej ja man blir duktigt förbannad har ju också Telia och är tyvärr fast med det i min förening annars hade jag också bytt ISP.
Jag hade tänkt att skicka ett mail imorgon och bestrida sen tänkte inte jag göra något mer.

Permalänk
Skrivet av mikgus:

Strike 3 fick en rejäl pungspark i Amerikansk domstol nu i veckan. Domaren vägrade att godkänna utlämning av kundinformation-ip

Fast det är USA. De har mycket starkare skydd för yttrandefrihet och personlig integritet än vad Sverige har.

Permalänk

@cancerman1: Hör gärna av dig vilken respons du får tillbaka och hur det utvecklas vidare.

Permalänk

@Starenheight: Absolut skulle va intressant att höra hur det gått för andra som bara ignorerat och bestridit

Permalänk

Enligt svensk lag får dom (advokatbyrå) inte bedriva indrivning av pengar om dom inte har ett domstolsbeslut (typ tingsrätten) mot dig! Lika i alla nordiska länder bara att kosta skiten och inte ta kontakt eller dylikt med dom .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av cancerman1:

@Starenheight: Okej ja man blir duktigt förbannad har ju också Telia och är tyvärr fast med det i min förening annars hade jag också bytt ISP.
Jag hade tänkt att skicka ett mail imorgon och bestrida sen tänkte inte jag göra något mer.

Låt det bara vara kasta brevet dom kan inget göra
Måste dra dig inför rätta först innan dom kan dra ur dig pengar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hollowman71:

Enligt svensk lag får dom (advokatbyrå) inte bedriva indrivning av pengar om dom inte har ett domstolsbeslut (typ tingsrätten) mot dig! Lika i alla nordiska länder bara att kosta skiten och inte ta kontakt eller dylikt med dom .
Skickades från m.sweclockers.com

Det är säkert därför de är noga med att inte kalla breven för kravbrev och att inte heller kräva betalning.
Ett förlikningsförslag är inte ett kravbrev även om mottagarna uppfattar det som ett sådant.
Och just för att det är ett förlikningsförslag som inte grundar sig på någon fastställd skuld hos mottagaren så kan denne helt enkelt strunta i brevet och slänga det. Ett förslag behöver man inte ens svara på än mindre bestrida.

Permalänk
Skrivet av Andylindy:

Det är säkert därför de är noga med att inte kalla breven för kravbrev och att inte heller kräva betalning.
Ett förlikningsförslag är inte ett kravbrev även om mottagarna uppfattar det som ett sådant.
Och just för att det är ett förlikningsförslag som inte grundar sig på någon fastställd skuld hos mottagaren så kan denne helt enkelt strunta i brevet och slänga det. Ett förslag behöver man inte ens svara på än mindre bestrida.

Precis var väl lite så jag menade 👍🙂 bara att låta det vara!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick ett brev idag jag också, tydligen ska jag ha ladda ner "power, season 1 ep 1".

Aldrig sett skiten.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av att höra hur det gått för er med ert ignorerande/bestridande av kravbrevet/förlikningserbjudandet.
Berätta gärna hur det gått.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...