Control får bra kritik – övernaturlig action övertygar

Permalänk
Medlem

Någon annan som upplever spelet som fruktansvärt suddigt vid rörelse? Kan inte hitta motion blur någonstans i inställningar. Jag stod inte ut längre än 10-15 minuter innan illamåendet blev överväldigande. Nån som vet om effekten försvinner längre in i spelet? Kör de flest inställningar på högsta, DX11 eller 12 verkar inte ha någon inverkan.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Det är jättemycket motion blur ja och nej det kommer inte gå att stänga av för ens nästa stora patch. Jag tycker dock att det är betydligt bättre i DX11 än 12. Nvidias nya shapening-filter som du kan lägga på via alt+f3 om du har overlayen igång tycker jag hjälper en hel massa också.

Testa att sänka lite saker. Inte kollat vad som gör vad, men jag har för mig att jag uppskattade volumetric light på low.

RTX var en big no-no.

Permalänk
Medlem

Det jag älskar med det här spelet är inställningen till att följa regler. Du kan conforma till level designen och följa pathen utan att tycka att något är konstigt. Kartan fungerar som ett metroid-vania och det finns uppenbara "hemligheter" och gates att öppna. Men första gången man stannar upp och inser att de gate:at en "hemlighet" med en dörr som kräver en level 2 security key... men något är off. För dörren leder till ett glasrum. Så du skjuter glaset... och voila, du är inne. Då klickar något.

Efter det har jag hittat "omöjliga" hemligheter i nästan varje rum, som alla förutsätter att du abusar att spelet är ett spel. Du kan stapla physics objekts på ett icke-inutitivt sätt. Hoppspamma dig upp på en ojämn vägg för att dasha över till en platform. Klättra på stora vajrar som hänger från taket där du måste falla av från sidan och snabbat ta tag igen för att komma vidare uppåt. Och spelet är alltid där och säger "jupp, så kan du också göra" med en liten belöning eller en genväg.

Det är ett riktigt smart sätt att inkorporera "behind the poster" i spelmekaniken.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Igår kväll gick jag i mål med huvudstoryn i Control och skulle nog säga att jag håller fast vid 4 av 5 ivägflängda brandsläckare. Grym story, riktigt jäkla snyggt och kul gameplay. Det där jävla checkpointsystemet bara, så fruktansvärt frustrerande i vissa svårare delar.

Ser fram emot DLC-delarna de ska släppa framöver!

Permalänk
Medlem

Varvade det igår, riktigt bra spel! Är väldigt glad över att ha lirat det! Blev riktigt snyggt med nVidia Sharpening, DLSS och all RayTracing på.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av zojjz:

Någon annan som upplever spelet som fruktansvärt suddigt vid rörelse? Kan inte hitta motion blur någonstans i inställningar. Jag stod inte ut längre än 10-15 minuter innan illamåendet blev överväldigande. Nån som vet om effekten försvinner längre in i spelet? Kör de flest inställningar på högsta, DX11 eller 12 verkar inte ha någon inverkan.

Får damma av din gamla CRT!
https://feber.se/pc/ar-det-fortfarande-vart-att-spela-pa-en-c...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Sugen på att testa Control, speciellt när det är på lite rea nu på Epic store.
Jag vet dock inte om jag ska lira det på Xboxet (inte One X) eller på min PC med 6700k och 1070. Vilket alternativ tror ni ger bäst upplevelse?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Newbranch:

Sugen på att testa Control, speciellt när det är på lite rea nu på Epic store.
Jag vet dock inte om jag ska lira det på Xboxet (inte One X) eller på min PC med 6700k och 1070. Vilket alternativ tror ni ger bäst upplevelse?

Nu när du nu har möjligheten att välja skulle jag definitivt gå på PC-versionen. Borde inte vara några större problem att köra 1080p vid förinställda "Medium" med ditt system och hålla 60 FPS (vilket är betydligt roligare än 30 FPS med Xbox One).