Permalänk
Medlem

Fyra datorer budget ca 30 000kr

Hej.

Tiden har kommit då barnen "behöver" bättre datorer att spela på så att de kan få testa på lite moderna spel.
De har länge stått ut med att spela på laptops som är mellan 7 och 15 år gamla men nu har de blivit så duktiga i sina spel att datorerna begränsar deras möjligheter att faktiskt lyckas och deras kompisar pratar om nyare spel som helt enkelt inte fungerar på dessa datorer.

De har inte klagat nämnvärt utan varit väldigt glada att ha möjlighet att spela så nu känns det rätt att överraska dem med utrustning som kan göra deras spelupplevelser bättre.

Jag skulle i princip kunna köpa vad som helst idag och det skulle vara bättre än den utrustning de spelar med nu.
Men vill så klart få ut så mycket "bang for the buck" som möjligt. Så att de kan fortsätta spela flera år till innan det måste bytas ut igen.

Det som spelas mest för tillfället av "modernare" spel är.
Fortnite
Minecraft
Star Stable Online

Mitt mål är att för ca 30 000kr köpa 2st laptop och 2st stationära.

Vad jag har kunnat hitta så ska det gå att få tag på hyffsade "Gaming" laptops för ca 10 000kr stycket om jag siktar in mig på laptops med geforce 1060 - 1660 grafikkort. Vad jag förstår så ska det inte ens vara värt prisskilnaden att gå ner på tex 1650 då det verkar snabbt bli för långsamt för nyare spel.

Tar gärna emot förslag på vilka specs man ska hålla utkik efter när reorna runt jul börjar trilla in.

Sen skulle jag för ca 10 000 lyckas få ihop 2st stationära datorer som vi kan ha i vår lilla gaming hörna i källaren. Inget behov av super-prestanda då men som funkar för de vanligaste spelen och med någon form av uppgraderingsmöjlighet i framtiden.

Barnen har ofta kompisar över och då försvinner de ofta ner i källaren för att spela Fortnite, Mincraft och wow. Så då hade det varit smidigt med två stationära datorer. Det står redan två gamla laptops där dockade till två gamla skärmar som inte är fantastiska men fungerar.

Så vad kan man få i dator väg som går att spela äldre spel med höga grafikinställningar och nyare spel med lagom grafikinställningar för ca 5000kr st är den ens möjligt?

Permalänk
Medlem

I övrigt kan nämnas att barnen spelar en hel del "retro"-spel dvs spel som jag själv spelade när det var nytt.
Det spelas tex:
Quake 3
Unreal Tournament 2004
CS 1.6
WoW
Heroes of might and magic 3
Need For speed 3
The Sims 1 och 2

Så med bättre datorer så hade de haft möjlighet att testa de nya versionerna i dessa spelserier.

Permalänk
Medlem

Laptops med 1060 har du här för vettigt pris:
https://www.power.se/datorer-och-gaming/datorer-och-bildskarm...

Det lämnar iallafall 12 000 til 2l stationära datorer.
Bygg en med 3400G, den har en integrerad GPU som ror runt fortnite och minecraft iallafall.

Sen kan man lägga till ett dedikerat grafikkort längre fram.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

@The_St1g:

När det gäller 1060. Är det fortfarande ett säkert kort att köpa idag? tänker att det är en äldre modell som kanske inte håller måttet så länge till. Skulle det vara värt att lägga till lite extra för ett 1660? Eller är skillnaden försumbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NitramH:

@The_St1g:

När det gäller 1060. Är det fortfarande ett säkert kort att köpa idag? tänker att det är en äldre modell som kanske inte håller måttet så länge till. Skulle det vara värt att lägga till lite extra för ett 1660? Eller är skillnaden försumbar?

Skillnaden är inte försumbar GTX 1660 Ti prestear ca 40% bättre än ett GTX 1060 6GB laptop kostar dock 2K mer

https://www.notebookcheck.net/GeForce-GTX-1660-Ti-Laptop-vs-G...

https://www.komplett.se/product/1126773/gaming/speldator/barb...

Det är bättre ifall du kör 2x Lenovo Y540 och 1x Stationär

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på begagnade datorer.
Någon som säljer ett komplett paket med 144 Hz skärm.
Du får så mycket mer för pengarna då. Att köpa en ny dator för 6000
är datorer som mer eller mindre egentligen behöver uppgraderas redan idag.

Om du absolut måste köpa nytt hade jag nog satsat på något sånt här (och köpa grafikkort begagnat för ca 1k, t.ex GTX 1060)
2 stycken kompletta datorer förutom grafikkort. Går säkert att få billigare vid köp från flera olika butiker.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12945666

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort såhär

Plus 2 grafikkort ie typ såhär
https://www.power.se/datorer-och-gaming/komponenter/grafikkor...

Totalpris för 2 riggar är 14k operativsystemet köp via Ebay installera

Alternativt leta begagnade gpuer alltså 1060 rx 580 för 1000-1200kr

Bärbara blir lite svårare Skulle rekommendera att kika begagnat där

Typ denna köp nu 6000kr
https://www.tradera.com/item/370541259

Sista datorn får du 10k kvar till t.ex denna.

https://www.webhallen.com/se/product/306089-MSI-GV62-8RE-005N...

Allt som allt runt 29,7k

Alternativt vänta till bf för bärbara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett tips är att vänta till black friday men reka på du!

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

Tackar för otroligt snabb och informativ respons!
Detta är ett fantastiskt forum

Jag börjar reka runt nu är tanken för att ha bättre koll på vad man ska satsa på när väl reorna börjar trilla in runt black friday och mellandag etc.

Tanken är att det barnen får överraskningen som julklapp och vi då kanske redan köpt eller att vi köper i efterhand.

Hörde precis på sweclockers podcast att det kommer massa releases nu i november så med lite tur så kanske en del komponenter går ner i pris med hjälp av det också.

Verkar som de flesta tipsar om AMD Ryzen 5 för de stationära datorerna.
Har alla dessa integrerad grafik som skulle gå att spela någerlunda på iaf? så man kan köpa grafikkort vid senare tillfälle?

Datorlådor tror jag att jag har 2 gamla coolermaster budget lådor kvar sedan min egna gamingfas för x antal år sedan, så där kan jag spara några hundralappar. Samt SSD diskarna som sitter i Laptoparna kan jag återanvända så även där några hundringar att spara.

Är lite rädd för att köpa begagnade laptops har erfarit att de ganska ofta redan har börjat få värmeproblem speciellt om de används av gamers.
Och det blir roligare för barnen att få helt nya saker.

Som jag förstår det i laptopväg så kan det ändå vara bra att hålla sig till 1660 grafikkretsen. Där det går att få dator för runt 10k iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NitramH:

Tackar för otroligt snabb och informativ respons!
Detta är ett fantastiskt forum

Jag börjar reka runt nu är tanken för att ha bättre koll på vad man ska satsa på när väl reorna börjar trilla in runt black friday och mellandag etc.

Tanken är att det barnen får överraskningen som julklapp och vi då kanske redan köpt eller att vi köper i efterhand.

Hörde precis på sweclockers podcast att det kommer massa releases nu i november så med lite tur så kanske en del komponenter går ner i pris med hjälp av det också.

Verkar som de flesta tipsar om AMD Ryzen 5 för de stationära datorerna.
Har alla dessa integrerad grafik som skulle gå att spela någerlunda på iaf? så man kan köpa grafikkort vid senare tillfälle?

Datorlådor tror jag att jag har 2 gamla coolermaster budget lådor kvar sedan min egna gamingfas för x antal år sedan, så där kan jag spara några hundralappar. Samt SSD diskarna som sitter i Laptoparna kan jag återanvända så även där några hundringar att spara.

Är lite rädd för att köpa begagnade laptops har erfarit att de ganska ofta redan har börjat få värmeproblem speciellt om de används av gamers.
Och det blir roligare för barnen att få helt nya saker.

Som jag förstår det i laptopväg så kan det ändå vara bra att hålla sig till 1660 grafikkretsen. Där det går att få dator för runt 10k iaf.

1) Integrerad grafik = NEJ. Glöm.
2) Köp begagnade. Stationära primärt. Mycket pengar att spara samt håller mycket längre.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Förstår inte VARFÖR två av datorerna måste vara bärbara? Skulle inte det funka med 4 stationära? Är betydligt enklare att få ihop något vettigt (nåja, allt är ju relativt ) om du lägger allt krut/hela slanten på stationära burkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Förstår inte VARFÖR två av datorerna måste vara bärbara? Skulle inte det funka med 4 stationära? Är betydligt enklare att få ihop något vettigt (nåja, allt är ju relativt ) om du lägger allt krut/hela slanten på stationära burkar!

Jo, jag vet att det hade varit väldigt mycket lättare att få ihop ordentliga byggen om jag hade skippat det här med laptop.
Men det beror dels på utrymmes brist och för att vi ganska ofta sitter hela familjen tillsammans och spelar tillsammans och då är det trevligt att ta sin laptop och samlas runt köksbordet för att få den där riktiga LAN känslan.

Sen när barnen har kompisar över så kan de ta med sina laptops ner i källaren och och vara ett helt gäng där nere som spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NitramH:

Jo, jag vet att det hade varit väldigt mycket lättare att få ihop ordentliga byggen om jag hade skippat det här med laptop.
Men det beror dels på utrymmes brist och för att vi ganska ofta sitter hela familjen tillsammans och spelar tillsammans och då är det trevligt att ta sin laptop och samlas runt köksbordet för att få den där riktiga LAN känslan.

Sen när barnen har kompisar över så kan de ta med sina laptops ner i källaren och och vara ett helt gäng där nere som spelar.

Två fläskiga laptops som ni bara kopplar in skärm/tangentbord till när det spelas i källaren?
5000:- för stationära så får sisådär dator. Brukar säga att det är bättre att gå upp i runt 7000:- för att få bra grejor som även kommer fugnera ett tag in i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen satsa på begagnat om du ska ha hela 4 st datorer för 30k, kanske vänta tills efter jul när folk börjar sälja av sina julklappar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

1) Integrerad grafik = NEJ. Glöm.
2) Köp begagnade. Stationära primärt. Mycket pengar att spara samt håller mycket längre.

Du skriver stort Nej på att spela med integrerat grafikkort. Men något halvvettigt borde man väl kunna uppnå?
Som sagt så spelar de tex fortnite på väldigt gamla laptops idag där bara en av dem har ett Nvidia Quadro-kort och de andra kör på väldigt gamla intel core i5 processor eller någon gammal amd apu.

Jag kollade lite snabbt på youtube och tex AMD Ryzen 3400g verkar det att vara spelbart i både bilspel och tex fortnite och GTA 5.

Men du tänker kanske i framtiden. Men då tänkte jag att om något år/ några månader köper till ett dedikerat grafikkort om man stöter på ett spel man måste ha som kräver mer prestanda på grafikkretsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Två fläskiga laptops som ni bara kopplar in skärm/tangentbord till när det spelas i källaren?
5000:- för stationära så får sisådär dator. Brukar säga att det är bättre att gå upp i runt 7000:- för att få bra grejor som även kommer fugnera ett tag in i framtiden.

Problemet som uppstår då är att det "bara" är två laptops. Tanken är att barnen har ordentliga laptops att spela på och när de har kompisar över så kan de också spela men kanske inte riktigt lika bra

Permalänk
Medlem

Tycker elgiganten fyndvaror är vägen att gå i detta fallet om du inte vill köpa begagnad. T ex
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

9400 kr för den är ett riktigt kap.

Sen kanske 2 x https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar... för ca 5400 kr. Kan du öka budgeten liten så ökar ju alternativen. Men det är helt ok datorer för pengarna som inte är så uppgraderingsbara jämfört med att bygga själv, men det är svårt att få till något mer hårdvarumässigt när man bygger själv inom budgeten

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Tycker elgiganten fyndvaror är vägen att gå i detta fallet om du inte vill köpa begagnad. T ex
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

9400 kr för den är ett riktigt kap.

Sen kanske 2 x https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar... för ca 5400 kr. Kan du öka budgeten liten så ökar ju alternativen. Men det är helt ok datorer för pengarna som inte är så uppgraderingsbara jämfört med att bygga själv, men det är svårt att få till något mer hårdvarumässigt när man bygger själv inom budgeten

1050 är inget att satsa på men den bärbara va bra pris

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Nu har jag bara som vanligt skummat igenom.. kan ha fattat helt fel..

Två barn eller?

Jag hade isåfall (om det är viktigt med laptop) lagt mina pengar på två vettiga gaming laptops,

Externa skärmar och tangentbord/mus kan du ha stående i gaminghörnan för att lätt pluggas in i laptopsen. Ställ in några beggade stärkare och högtalare också. Kanske lurar (som säkert redan finns) är bra att ha till

Behövs inte bärbarheten så gå rakt på två bra stationära burkar. Bättre pris/prestanda

För objudna gästerna så kan du smälla ihop nåt helt ok som är beggat

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@NitramH: Går faktiskt få en okej dator för 5K ifall du inte behöver Chassi och SSD

AMD Ryzen 3 1200 2x599 = 1198 kr

MSI B450M-A PRO MAX 823x2 = 1646 kr

BitFenix Formula 550W 749x2 =1490 kr

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 849x2= 1698 kr

ASUS PHOENIX GEFORCE® GTX 1660 6 GB 2199x2 = 4398 kr

Totalt 5215x2 = 10430 kr

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

@NitramH: Går faktiskt få en okej dator för 5K ifall du inte behöver Chassi och SSD

AMD Ryzen 3 1200 2x599 = 1198 kr

MSI B450M-A PRO MAX 823x2 = 1646 kr

BitFenix Formula 550W 749x2 =1490 kr

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 849x2= 1698 kr

ASUS PHOENIX GEFORCE® GTX 1660 6 GB 2199x2 = 4398 kr

Totalt 5215x2 = 10430 kr

Den cpun är inte alls bra bättre satsa en 1000 lapp till på 2600 på varje bygge istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Den cpun är inte alls bra bättre satsa en 1000 lapp till på 2600 på varje bygge istället

Skickades från m.sweclockers.com

Ifall TS kan göra det så är det bästa alternativet men ifall budget ligger runt ca 5K så är det svårt att få plats men en vettigt GPU ifall man ska köra på Ryzen 2600.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ifall TS kan göra det så är det bästa alternativet men ifall budget ligger runt ca 5K så är det svårt att få plats men en vettigt GPU ifall man ska köra på Ryzen 2600.

Då är de ju bättre satsa på en begagnad gpu ie 1060 eller 580

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Då är de ju bättre satsa på en begagnad gpu ie 1060 eller 580

Skickades från m.sweclockers.com

Visst men TS har inte indikerat att hen är villig att köpa begagnade delar inte alla vill det.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12947532

Ett försök att få in dina önskemål och allt i en butik*... Ovan kan förbättras på varje punkt och tittar du runt så kan du säkert få ned priset någon tusenlapp så att du kan få in en bättre GPU (GTX1660 / GTX1660 Ti / Radeon 5700). Väntar du till BF kan du säkert spara någon/några tusenlappar till alt. få bättre grejjer.

*Stationära förutsätter att du har chassi och HD/SSD.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Det verkar vara på gång med prissänkningar på laptops med 1660 grafikkort. Fick hem reklamblad igår där det var en Acer Nitro 5 går för 11 000 kr. Visst fortfarande lite över budget men kanske sänks det några hundralappar till under reorna.

Kom och tänka på det att ingen har Nämnt något om AMD har något vettig utmanare till 1660 i laptopkrets.

På Desktop sidan börjar jag luta mot att köra en AMD APU till att börja med. Speciellt efter ha sett denna video: https://www.youtube.com/watch?v=_F3bz-NV2g0

Jag har dator lådor hemma och tar jag SSD från laptoparna så är det typ detta som behöver köpas in.

Sen köpa till grafikkort i efterhand om det skulle behövas. Men vad jag såg på youtube videon så ska det knappt behövas på ett tag.
Så då är där några kronor till att lägga på laptop.

Eller är jag helt ute och cyklar här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NitramH:

Det verkar vara på gång med prissänkningar på laptops med 1660 grafikkort. Fick hem reklamblad igår där det var en Acer Nitro 5 går för 11 000 kr. Visst fortfarande lite över budget men kanske sänks det några hundralappar till under reorna.

Kom och tänka på det att ingen har Nämnt något om AMD har något vettig utmanare till 1660 i laptopkrets.

På Desktop sidan börjar jag luta mot att köra en AMD APU till att börja med. Speciellt efter ha sett denna video: https://www.youtube.com/watch?v=_F3bz-NV2g0

Jag har dator lådor hemma och tar jag SSD från laptoparna så är det typ detta som behöver köpas in.
https://komponentkoll.se/bild/ymZZt.png

Sen köpa till grafikkort i efterhand om det skulle behövas. Men vad jag såg på youtube videon så ska det knappt behövas på ett tag.
Så då är där några kronor till att lägga på laptop.

Eller är jag helt ute och cyklar här?

Det moderkortet är inte kompatibelt med 3000 serien ur box titta på något av max korten typ såhär

Sen typ dessa bärbara

https://www.komplett.se/product/1126773/gaming/speldator/barb...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här är kanske en galen idé men jag å tjejen kör aster multiseat när vi är hemma hos henne. Alltså ett program som gör att flera personer kan dela på en fysisk dator genom att dedikera tangentbord, möss och skärmar på en och samma dator till två eller flera "stationer". Fördelen med en sån här setup är att man kan få brutal prestanda när bara en person spelar. Svagheten här ligger i mängden vram som begränsas till 2.75GB per användare (11/4 = 2.75 GB) om alla 4 ska spela samtidigt. En större nackdel är att bara en steam-klient kan köras samtidigt per fysisk processor oavsett om du samtidigt skulle köra 4 olika windowsinstallationer och installationer av steam. Vet inte om det finns fler program som har samma begränsning. Så kommer de köra mycket som kräver att steam är igång så är det här kanske inget bra alternativ tyvärr.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NitramH:

Det verkar vara på gång med prissänkningar på laptops med 1660 grafikkort. Fick hem reklamblad igår där det var en Acer Nitro 5 går för 11 000 kr. Visst fortfarande lite över budget men kanske sänks det några hundralappar till under reorna.

Kom och tänka på det att ingen har Nämnt något om AMD har något vettig utmanare till 1660 i laptopkrets.

På Desktop sidan börjar jag luta mot att köra en AMD APU till att börja med. Speciellt efter ha sett denna video: https://www.youtube.com/watch?v=_F3bz-NV2g0

Jag har dator lådor hemma och tar jag SSD från laptoparna så är det typ detta som behöver köpas in.
https://komponentkoll.se/bild/ymZZt.png

Sen köpa till grafikkort i efterhand om det skulle behövas. Men vad jag såg på youtube videon så ska det knappt behövas på ett tag.
Så då är där några kronor till att lägga på laptop.

Eller är jag helt ute och cyklar här?

igpu är inte bra och man kommer tröttna på det väldigt snabbt. Många som vill försöka få dom att framstå som bättre än vad de är. Krävs inte mycket till grafikkort för att slå det inbyggda. Gör er själva en björntjänst och köp ordentligt från början, för vad är det annars för vits att lägga x antal tusen på en ny dator när den sedan presterar som en 2000kr begagnad dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

igpu är inte bra och man kommer tröttna på det väldigt snabbt. Många som vill försöka få dom att framstå som bättre än vad de är. Krävs inte mycket till grafikkort för att slå det inbyggda. Gör er själva en björntjänst och köp ordentligt från början, för vad är det annars för vits att lägga x antal tusen på en ny dator när den sedan presterar som en 2000kr begagnad dator.

Precis. Grafikkort som folk här på forumet skänker bort presterar bättre än AMDs APU-grafikdelar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...