Intel Xe på väg till utvecklare efter lyckad testkörning

Permalänk
Melding Plague

Intel Xe på väg till utvecklare efter lyckad testkörning

Den planerade lanseringen av Intels grafikkort i Xe-serien ser ut att hålla schemat då bolaget meddelar att ett grafikkort framgångsrikt testkörts.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Längtar tills det kommer! Ska bli väldigt kul att se om vi kommer få fortsätta att se tre olika företags grafikkort på marknaden eller om det är för svårt att ta sig in nu.
Jag håller tummarna för Intel och hoppas att allt blir bra!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Snusfri

Ska bli riktigt intressant detta.
Hoppas verkligen att det slår väl ut då minst en till aktör behövs på marknaden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Längtar tills det kommer! Ska bli väldigt kul att se om vi kommer få fortsätta att se tre olika företags grafikkort på marknaden eller om det är för svårt att ta sig in nu.
Jag håller tummarna för Intel och hoppas att allt blir bra!

Om deras grafikkort är i närheten av vad Nvidia och AMD har när de kommer ut till marknaden lär de inte ha några problem att ta sig in. Intel tror jag har stora möjligheter att ge bra erbjudanden till OEM tillverkare om de väljer att köra både CPU och GPU från intel i sina speldatorer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Intels inträde på GPU-marknaden kommer nog att påverka Nvidia mest då de har störst andel av GPU-marknaden för datacenter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om deras grafikkort är i närheten av vad Nvidia och AMD har när de kommer ut till marknaden lär de inte ha några problem att ta sig in. Intel tror jag har stora möjligheter att ge bra erbjudanden till OEM tillverkare om de väljer att köra både CPU och GPU från intel i sina speldatorer.

Jag tror också att de har bra förutsättningar för att ta sig in på grafikkortsmarknaden. Jag tror dock inte att det kommer att röra sig om kort riktade mot spel i första läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om deras grafikkort är i närheten av vad Nvidia och AMD har när de kommer ut till marknaden lär de inte ha några problem att ta sig in. Intel tror jag har stora möjligheter att ge bra erbjudanden till OEM tillverkare om de väljer att köra både CPU och GPU från intel i sina speldatorer.

-Ja vem vet, Intel kanske till och med är villiga att betala lite för att OEM skall välja bort de andra?

Skämt åsido, hade gärna sett fler bra beräkningskort i Nano-formatet som ligger runt 50-75W som man kan trycka in i servrar.
Ska bli intressant att se vad Intel kan bidra med här!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Vad ska korten göra? Arbetsstationer? Datacenter? Gaming? Alla?

Edit: Hittade detta i en annan artikel... Gamingkorten lär förbli överprisade.

"Instead of purely targeting the gaming market, Intel is set to combine the new GPUs with its CPUs to create a competitive platform in a bid to pursuit business opportunities from datacenter, AI and machine learning applications and such a move is expected to directly affect Nvidia, which has been pushing its AI GPU platform in the datacenter market, the sources noted."

Permalänk
Avstängd

Om det visar sig att Intel själva vägrar att använda sina egna grafikkort pga. prestandan och/eller strömförsörjning och därmed kostnadseffektivitet så säger det en hel del.

Vad jag menar är att jag hoppas på succé men visar det sig att korten är så katastrofala att Intel hellre väljer sina konkurrenters grafikkort framför sina egna i sina egna verksamheter så säger det en hel del.

Jag hoppas på succé så det blir fler billiga och bra grafikkort utöver AMD.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

-Ja vem vet, Intel kanske till och med är villiga att betala lite för att OEM skall välja bort de andra?

Skämt åsido, hade gärna sett fler bra beräkningskort i Nano-formatet som ligger runt 50-75W som man kan trycka in i servrar.
Ska bli intressant att se vad Intel kan bidra med här!

Dåligt insatt men jag tror att intel tjänade på det sist trots att de fick lite böter. Så de skulle säkert kunna överväga att göra om det.

Själv är jag mest intresserad av grafikkort för spel men det är väl bra om de börjar någonstans.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Snyggt kort, kanske köper ett bara för att den är cool att titta på.
Undrar om det vita lyset i mitten kan ge 200fps + då den påminner lite om Iron Mans Reactor Core

Permalänk
Medlem

Ryzen med intel Gpu! Blasphemy!!!

Skämt åsido.

De behöver ju inte vara bäst utan erbjuda bra prestanda till lägre pris.

Jag tror inte de kommer utmana nVidia eller Amd i toppen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ExcZist: Bilden högst upp i nyheten är en konceptillustration och inte en produktbild. Ingen vet om Intel väljer en mer sober designfilosofi för Xe-korten i konsumentled eller om de kör på en gaming-fokuserad designfilosofi med RGB-bonanza

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Dåligt insatt men jag tror att intel tjänade på det sist trots att de fick lite böter. Så de skulle säkert kunna överväga att göra om det.

Själv är jag mest intresserad av grafikkort för spel men det är väl bra om de börjar någonstans.

Inte heller helt insatt men Intel har nog i det längsta försökt förhala ev. utbetalningar oavsett böter.

Ja grafikkort i all ära, Intel kan säkert drämma till på konsumentmarknaden också.
Ska bli intressant med en 3:e spelare där, det var roligare förr på nittiotalet när fler slogs om prestandan och konkurrensen hölls i schack.
Fördelen idag är att vi bl.a. har fler öppna standarder på området som mer förenar utvecklingen. Dock är prisnivån rätt löjlig för topp-korten.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jag tror också att de har bra förutsättningar för att ta sig in på grafikkortsmarknaden. Jag tror dock inte att det kommer att röra sig om kort riktade mot spel i första läget.

Vill minnas att Sweclockers nämnde i sin senaste panel att Intel i första hand riktat in sig på företag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Hoppas på strömsnåla kort i lågprofil, passivt kylda. Med prestanda i klass med åtminstone RX550.

Och den där ohyggligt fula konceptbilden som någon tagit fram vill jag slippa se

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på prestanda som trippla 2080TI, sen om drar 400w+trippleslot är helt ointressant bara det går att kyla kortet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@ExcZist: Bilden högst upp i nyheten är en konceptillustration och inte en produktbild. Ingen vet om Intel väljer en mer sober designfilosofi för Xe-korten i konsumentled eller om de kör på en gaming-fokuserad designfilosofi med RGB-bonanza

Trist om detta inte är kortet då det är riktigt snyggt och det är första kortet med RGB som gjorde mig imponerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag hoppas på prestanda som trippla 2080TI, sen om drar 400w+trippleslot är helt ointressant bara det går att kyla kortet.

Och helst till en prislapp under 1000:-.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av loevet:

@ExcZist: Bilden högst upp i nyheten är en konceptillustration och inte en produktbild.

Sant!

Dock, att de försöker sig på en gaming-inspirerad form på kylaren talar för att det är den marknaden de siktar mot skulle jag spekulera. Inte så många enterprise-kunder imponeras av kylare med RGB och en massa stealthflygs-liknande vinklar och grejer...

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och helst till en prislapp under 1000:-.

Du tänker ju precis som jag.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Du tänker ju precis som jag.

Ja. Hur svårt ska det vara liksom.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Trist om detta inte är kortet då det är riktigt snyggt och det är första kortet med RGB som gjorde mig imponerad

Det är som sagt ett koncept, och är i själva verket en del av en serie av koncept skapade av Cristiano Siqueira åt Intel. Du kan se resten av koncepten hos t.ex. wccftech.

Det står för övrigt i artikeln jag länkade att koncepten är för grafikkort som är tänka att introduceras 2035. Detta är inte ett skrivfel som man skulle kunna tro, utan koncepten är helt enkelt tänkta att visa hur grafikkort skulle kunna se ut i framtiden. Så om ca 15 år kommer vi kunna rota fram konceptbilderna igen och skratta åt hur fel de var

Permalänk
Medlem

2080 Ti till halva priset or bust!

Man kan väl få drömma i alla fall.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Märklig transformation som Raja Koduri genomgick iom övergången från Amd till Intel. Som chef för RTG hos Amd fick han utstå mycket smädelse och kritik, men efter övergången hyllades han som en guru, stjärna och frälsare som Intel lyckats beröva Amd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Märklig transformation som Raja Koduri genomgick iom övergången från Amd till Intel. Som chef för RTG hos Amd fick han utstå mycket smädelse och kritik, men efter övergången hyllades han som en guru, stjärna och frälsare som Intel lyckats beröva Amd.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte hur mycket inflytande Raja haft med utvecklingen av XE som startade redan innan han gick över till Intel från AMD. Däremot var korten han styrt upp hos AMD inte de mest upphetsande direkt. Därav kritiken.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vet inte hur mycket inflytande Raja haft med utvecklingen av XE som startade redan innan han gick över till Intel från AMD. Däremot var korten han styrt upp hos AMD inte de mest upphetsande direkt. Därav kritiken.

Jo så kan det nog vara, men som sagt, den ändrade synen på honom efter övergången var minst sagt märklig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det rör på sig. Alltid nåt. Intressant detta....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Tror aldrig i en sådan målgrupp att RGB passar in av att döma av prototypbilden som har RGB.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Om det visar sig att Intel själva vägrar att använda sina egna grafikkort pga. prestandan och/eller strömförsörjning och därmed kostnadseffektivitet så säger det en hel del.

Vad jag menar är att jag hoppas på succé men visar det sig att korten är så katastrofala att Intel hellre väljer sina konkurrenters grafikkort framför sina egna i sina egna verksamheter så säger det en hel del.

Jag hoppas på succé så det blir fler billiga och bra grafikkort utöver AMD.

Så kan man säga om vad som helst: "Om det är så at du kör kattungar i tvättmaskinen säger det en hel del om dig."

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10