Nvidia Geforce GTX 1650 Super får rejält prestandalyft

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GTX 1650 Super får rejält prestandalyft

Fler grafikkort för mellanklassen är på ingång och nu avslöjas specifikationerna för Geforce GTX 1660 Super och GTX 1650 Super, där sistnämnda innebär en markant uppgradering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Intressant modell, se vad priset landar på.

Permalänk
Medlem

Har alltid undrat. Vad gör kortet längst ned i prestandasegmentet till ett mellanklasskort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Riktigt konstigt beslut att göra 1650 Super en grafikmodell som i generationer, tex 550 Ti, 650 Ti, 750 Ti och 1050 Ti varit 75W. Hur tänkte Nvidia där?

Nej det är dags att lägga Turing på hyllan och invänta Ampere bara där kommer 50-serien göra sig tillrätta. Nvidia har matat Turing länge nog.

Eller köra på AMD RX 5300 XT.

Permalänk
Skrivet av aholman:

Har alltid undrat. Vad gör kortet längst ned i prestandasegmentet till ett mellanklasskort?

Skickades från m.sweclockers.com

Priset?

Permalänk
Medlem

Jag har undrat om hur snacket på stan om 2080 Ti Super?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leif Hagelsmak:

Best case

GTX 1650 prisänks till 120-130 dollar MSRP
GTX 1650 Super 170-180 dollar MSRP
GTX 1660 200 dollar MSRP

Men förmodligen så plockas GTX 1660 ur produktion och GTX 1650 Super får runt 180-200 dollar MSRP

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

1650 super "dog" iom kravet på mer ström. Jag hade förväntat mig mer av ett Ti med samma tdp

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

1650 super "dog" iom kravet på mer ström. Jag hade förväntat mig mer av ett Ti med samma tdp

Ja GTX 1650 "vanilla" känns som det är en modell som är vettig att ha kvar p.g.a. strömsnålare (och billigare) än 1650 Super och 1660.
Vad finns det annars, förutom GTX 1650 under GTX 1650 Super? GT 1030 ? Är inte det ett ganska stort steg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag har undrat om hur snacket på stan om 2080 Ti Super?

Finns redan, den heter bara "RTX Titan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leif Hagelsmak:

Har alltid undrat. Vad gör kortet lägst ned i prissegmenten till ett mellanklasskort?

(den vitsige svarar här: prestanda, men så bra lär inte kortet bli, även om det är en bra matchning mot RX5500)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja GTX 1650 "vanilla" känns som det är en modell som är vettig att ha kvar p.g.a. strömsnålare (och billigare) än 1650 Super och 1660.
Vad finns det annars, förutom GTX 1650 under GTX 1650 Super? GT 1030 ? Är inte det ett ganska stort steg?

RX 560, GTX 1050, GTX 1050 Ti är väl de kort som finns kvar

RX 560 går att hitta enstaka modeller för 1000 kr men de flesta ligger runt 1200-1800 kortet är också gammalt och en utgående modell

GTX 1050 är det ännu värre och korten ligger 1400-1800 kr också ett gammalt kort som är en utgående modell

GTX 1050 Ti är bara någon hundlapp billigare så inte ett vettigt alternativ är också en utgående modell.

RX 570 som kostar ungefär lika mycket som GTX 1650 är det bästa kortet vid denna prisklass det är också en utåtgående modell så just nu finns egentligen inget nyare grafikkort under GTX 1650.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Har alltid undrat. Vad gör kortet längst ned i prestandasegmentet till ett mellanklasskort?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ipac:

Har alltid undrat. Vad gör kortet lägst ned i prissegmenten till ett mellanklasskort?

(den vitsige svarar här: prestanda, men så bra lär inte kortet bli, även om det är en bra matchning mot RX5500)

Skickades från m.sweclockers.com

För att mellanklasskort INTE är längst ned i prestanda eller prissegment?

NVidia's lägsta är väl 1030 och 710. AMD säljer fortfarande så gammalt som 6450 och standard "nya" lågpris verkar vara RX 550 för strax över tusenlappen.
Men en stor del av lågbudgetklassen har tagits över av integrerat eftersom deras prestanda har gått upp en bra bit.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Avstängd

Någonting jag funderar över, är livslängden på dessa "super" kort som Nvidia har tvingats ta fram?

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av patteSatan:

Någonting jag funderar över, är livslängden på dessa "super" kort som Nvidia har tvingats ta fram?

Det är nog ingen fara
Det är ju inte inte enbart att 2060 super är ett klockat 2060 utan att mer skiljer dem åt.

"For the same price as before, the RTX 2060 Super packs the same Turing graphics processor built on the 12-nanometer (nm) process, but now with more video memory (VRAM), render output (ROP) units, texture units, ray tracing (RT) cores and different clock speeds.

To be exact, the RTX 2060 Super has 8GB of GDDR6 VRAM compared to the previous model’s 6GB. Likewise, the graphics card is house to 64 ROP units to the older model’s 48 units, 136 texture units to the original’s 120 and 34 RT cores to the latter’s 30."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag har undrat om hur snacket på stan om 2080 Ti Super?

Kommer inte att hända förrän AMD har något i samma prestanda-klass. Alla dessa Super-kort är för att kontra AMDs kort, just de här för att NVidia förväntar sig en viss prestanda av RX 5500. NVidia älskar att ligga 5% över i prestanda och ta 10% mer, och mycket av deras långsiktiga marknadsföring handlar om det att de är att man köper ”det bästa” inom en viss prisklass. Att hålla på som de gör blir dyrt på kort sikt (det här är ett 284 mm2 kort som de skall sälja i undre mellanklassen) men verkar funka på lång sikt.

Så om du vill ha ett 2080 Ti Super, hoppas på ett RX 5900 snart. Det ser inte ut som om det blir så, utan att det kortet är Navi 21 eller 23 i början av nästa år när nästa NVidia-generation står för dörren, men man vet ju aldrig. AMD läcker inte riktigt lika mycket längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

RX 560, GTX 1050, GTX 1050 Ti är väl de kort som finns kvar

RX 560 går att hitta enstaka modeller för 1000 kr men de flesta ligger runt 1200-1800 kortet är också gammalt och en utgående modell

GTX 1050 är det ännu värre och korten ligger 1400-1800 kr också ett gammalt kort som är en utgående modell

GTX 1050 Ti är bara någon hundlapp billigare så inte ett vettigt alternativ är också en utgående modell.

RX 570 som kostar ungefär lika mycket som GTX 1650 är det bästa kortet vid denna prisklass det är också en utåtgående modell så just nu finns egentligen inget nyare grafikkort under GTX 1650.

570 är pris/prestanda-kungen och har varit det ett tag. Dess enda problem är de där 150W i TBP, när de andra korten du listar finns så lågt som 75W (sträcker sig för all del upp över 100W på en del tredjepartsmodeller också).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kommer inte att hända förrän AMD har något i samma prestanda-klass. Alla dessa Super-kort är för att kontra AMDs kort, just de här för att NVidia förväntar sig en viss prestanda av RX 5500. NVidia älskar att ligga 5% över i prestanda och ta 10% mer, och mycket av deras långsiktiga marknadsföring handlar om det att de är att man köper ”det bästa” inom en viss prisklass. Att hålla på som de gör blir dyrt på kort sikt (det här är ett 284 mm2 kort som de skall sälja i undre mellanklassen) men verkar funka på lång sikt.

Så om du vill ha ett 2080 Ti Super, hoppas på ett RX 5900 snart. Det ser inte ut som om det blir så, utan att det kortet är Navi 21 eller 23 i början av nästa år när nästa NVidia-generation står för dörren, men man vet ju aldrig. AMD läcker inte riktigt lika mycket längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Titan RTX kan man se som 2080ti super. Men det ger som vanligt med Titan korten väldigt lite prestanda för de pengarna man lägger om man nu inte behöver videominnet. https://www.youtube.com/watch?v=4rYIpEEabDk

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Om de inte ökar prislappen med $20 så är det lätt värt det. Men det kommer nog vara mer än så.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Håll ut snart kommer 2080 superduper och efter det megasuperduper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nvidia vill alltid ge så lite prestande de kan, för pengarna.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Håll ut snart kommer 2080 superduper och efter det megasuperduper.

Skickades från m.sweclockers.com

megasuperduper Ti

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

megasuperduper Ti

Megasuperduper Ti FE SC!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1650 Super verkar prestandamässigt kunna ligga i hasorna på 1660. Ökningen i effektförbrukning är dock en rejäl skiljelinje från 1650.

1660 Super är i princip 1660 med mycket snabbare minne. Är minneshastigheten så kraftigt underdimensionerad på 1660?
I så fall bör 1660 Super kunna konkurrera med 1660 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

1650 Super verkar prestandamässigt kunna ligga i hasorna på 1660. Ökningen i effektförbrukning är dock en rejäl skiljelinje från 1650.

1660 Super är i princip 1660 med mycket snabbare minne. Är minneshastigheten så kraftigt underdimensionerad på 1660?
I så fall bör 1660 Super kunna konkurrera med 1660 Ti.

Lite så jag tänkte också... de som köpte 1660/Ti har precis blivit lite omkörda med ett mer prisvärt kort. 1650 Super blir ett prisvärt kort iaf.

Permalänk
Medlem

Jag hade en GTX 1650 och var faktiskt väldigt nöjd med vad det presterade i förhållande vad det drog i watt (75w). Nu på 1650 Super är strömkravet 100w och de som vill bygga en riktigt billig gamingdator från en gammal kontorsdator (som jag gjorde) kanske behöver byta nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Megasuperduper Ti FE SC!

Skickades från m.sweclockers.com

Med extra mycket LEDs

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av lefty44:

Jag hade en GTX 1650 och var faktiskt väldigt nöjd med vad det presterade i förhållande vad det drog i watt (75w). Nu på 1650 Super är strömkravet 100w och de som vill bygga en riktigt billig gamingdator från en gammal kontorsdator (som jag gjorde) kanske behöver byta nätagg.

Det verkar som om GTX 1650 kommer att förbli tillgänglig. Det finns också i kort i halv höjd. Kan alternativt GTX 1650 Super-kortet underklockas till önskat effekt och ha en Molex till PCIe-adapter för att hantera den extra strömkontakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Med extra mycket LEDs

Måste vara RGB!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Måste vara RGB!!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Ger 20% högre prestanda bara sådär.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli