Leclerk hjälper ju till genom att inte rejsa. Som om han tror racen avgörs i kvalet. Hade han inte paceat i Singapore i hopp om enkel vinst i den naiva tron att Vettel inte heller vill vinna hade de vart tuffare för vettel utmana genom bra hotlaps även om han fick förtur i depån.
Nu hade han ju inte fart så hade de bytt plats så hade nog Hamilton kunnat ta dem bägge om vettel lyssnat på den korkade radion. Det var ju inte direkt multi 21 läge där allt var klart redan...
Ferraridepån förtjänar kritik också.
Fast i Singapore så följde väl Leclerc endast Ferraris anvisningar om varvtid? Eller tror du på allvar att hans bil gick 13 sekunder långsammare i race än i kval? Leclerc låg i ledning och förväntade sig förtur i depån. Men nu såg Ferrari en chans att göra en undercut på Hamilton med Vettel, samtidigt som Leclerc ändå skulle kunna komma ut i ledning. Men nu räknade man lite galet och Vettels undercut tog honom enda upp i ledning. Leclerc var alltså bara en "åskådare" och gjorde som han blev tillsagd av teamet.
Det är självklart att teamet vill ha sina bilar etta och tvåa, inget snack om saken. Det vill även förarna. Däremot så brukar man ju inte manövrera ut sin egna bil med hjälp av strategi. Därav brukar den gängse regeln vara att den som ligger först på banan är fri att välja strategi först. Detta frångicks alltså i Singapore och Leclerc blev snuvad på vinsten.