Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Leclerk hjälper ju till genom att inte rejsa. Som om han tror racen avgörs i kvalet. Hade han inte paceat i Singapore i hopp om enkel vinst i den naiva tron att Vettel inte heller vill vinna hade de vart tuffare för vettel utmana genom bra hotlaps även om han fick förtur i depån.

Nu hade han ju inte fart så hade de bytt plats så hade nog Hamilton kunnat ta dem bägge om vettel lyssnat på den korkade radion. Det var ju inte direkt multi 21 läge där allt var klart redan...

Ferraridepån förtjänar kritik också.

Fast i Singapore så följde väl Leclerc endast Ferraris anvisningar om varvtid? Eller tror du på allvar att hans bil gick 13 sekunder långsammare i race än i kval? Leclerc låg i ledning och förväntade sig förtur i depån. Men nu såg Ferrari en chans att göra en undercut på Hamilton med Vettel, samtidigt som Leclerc ändå skulle kunna komma ut i ledning. Men nu räknade man lite galet och Vettels undercut tog honom enda upp i ledning. Leclerc var alltså bara en "åskådare" och gjorde som han blev tillsagd av teamet.

Det är självklart att teamet vill ha sina bilar etta och tvåa, inget snack om saken. Det vill även förarna. Däremot så brukar man ju inte manövrera ut sin egna bil med hjälp av strategi. Därav brukar den gängse regeln vara att den som ligger först på banan är fri att välja strategi först. Detta frångicks alltså i Singapore och Leclerc blev snuvad på vinsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

@oqvist: Som jag förstod det så var det bestämt att Leclerk skulle ge Vettel drag i starten för att han skulle gå om Lewis men det även skulle ge han fart nog att gå om Leclerk. Där av att han skulle ge tillbaka ledningen senare.

Man kan se det på flera sätt.

1. Smart av Ferrari att säkra en 1-2 istället för att låta dom köra fritt.
2. Låt killarna köra fritt och den som är före är före, detta ger dock Lewis bättre chans att vinna när Vettel och Leclerk inte samarbetar.

Trist med teamorders men så har det väl varit enormt länge i F1, lite första - andra förare stuk, även på Ronnie Petersons tid.

Ja, det skulle vara roligare utan teamorders, mera ärlig fight men jag tror vi helt enkelt får acceptera att F1 är en lagsport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ja, jag tror exakt det var så Ferrari tänkte. Dessutom så hade man ju haft Bottas flåsande i hasorna, också på nya Soft. Så jag tror att man trodde att det snarare skulle bli försvara sig från Bottas, än attackera Hamilton, varför man istället valde att gå in och komma ut på samma gummiblandning och sedan hoppades man på att den fina farten på rakorna skulle räcka för att passera Mercedes. Men med facit i hand så kanske man gick bort sig.

Ja lite så, Ferrari strategerna har inte tagit de bästa besluten under denna säsong. Men det är nog lätt att vara efterklok.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Trist med teamorders men så har det väl varit enormt länge i F1, lite första - andra förare stuk, även på Ronnie Petersons tid.

Ja, det skulle vara roligare utan teamorders, mera ärlig fight men jag tror vi helt enkelt får acceptera att F1 är en lagsport.

Teamorders har ju tidigare varit förbjudet i F1. Problemet är bara att det är i praktiken omöjligt att hålla på ett förbud. Vad som samtalas mellan team och förare på deras möte kan man omöjligt kontrollera. Så det går att göra tusentals överenskommelser eller hitta på olika koder för att det ska vara omöjligt att hävda att det var just en förbjuden teamorder.

"Fernando is faster than you, do you copy?"
Om inte ens detta klassiska radiomeddelandet från Ferrari till Massa klassades som Teamorder så är det uppenbart att det är en regel som helt saknar tänder och i praktiken omöjligt att förbjuda så länge varje team kör med flera bilar.

Skrivet av maniac:

Ja lite så, Ferrari strategerna har inte tagit de bästa besluten under denna säsong. Men det är nog lätt att vara efterklok.

Ja, i en hel del race har de kollrat bort sig själva. Men jag tycker inte att de fattade fel beslut i helgen, givet situationen. På samma sätt tycker jag inte att Mercedes gjorde fel med Hamilton i Singapore när Vettels undercut var ett faktum. Team som Mercedes och Ferrari vill vinna, att komma tvåa eller tre betyder inte så mycket nu när VM mer eller mindre ändå är klart. Därför kör man vildare chansningar nu om det kan ge en möjlighet till vinst.

I hamiltons fall var det förhoppningen att däcken skulle hålla lite längre, samtidigt som Vettel och Leclerc skulle få problem med trafiken framför. Men nu höll inte Hamiltons däck uppe att han kunde bygga en lucka, så han förlorade ganska mycket på det. På samma sätt hade Leclerc kunnat stannat kvar igår och "kämpat" för att behålla andraplatsen, eller så drar de en chansning och istället försöker jaga på Mercedes och gå för vinsten. Det må inte ha gått vägen, men jag gillar ändå att man gick för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Visst kan man tycka att det känns snopet när SC eller VSC leder till en tvär omkastning i ledningen, men å andra sidan så är det "lika" för alla och något som i min mening ger lite extra krydda till racen. Att kunna sträcka ut sin stint längre än sina motståndare innebär att strategin är mer mottaglig för SC och VSC. Alltså är det, liksom annan trafik, däckslitage, etc. olika parametrar man behöver ta hänsyn till när man lägger upp sin strategi. Tar man helt bort detta, så kan ju resultatet istället bli det helt motsatta. En SC samlar ju ihop hela fältet (hur rättvist nu det är?), om då den ena bilen hunnit gå i depå innan SC, och den andra ligger kvar, så kommer den med nya däck få köra ikapp hela avståndet och nu ligga kloss i baken, fast med nya däck. Skulle det verkligen vara bättre? Skulle inte detta bara göra racen ännu mer linjära och förutsägbara?

Varför skulle Leclarc inte gnälla när man på förhand gjort en överenskommelse inom teamet, som då den andra helt struntar i? Vettel var väl medveten om den överenskommelsen, då han vid första radiokontakten med teamet sa att man bara skulle vänta i 2 varv, sen göra bytet. Men så blev det ju inte. Jag har full förståelse för att Leclerc reagerar som han gör, framförallt med tanke på hur teamet sjabblade bort honom förra helgen i Singapore.

Bara för att något är lika för alla betyder ju det ju inte att det är något som är bra? Man skulle ju i varje race kunna lotta vem som får 50 extra poäng. Det är ju lika för alla men knappast bra?

Att man sträcker ut sin stint ska väl snarare belönas med att man får färre varv på de mjuka tex och kan pusha dessa varv. Som det är i dagsläget så känns det mer som ett par varv oavsett vilka däck det är så går det inte köra 100%. De borde hålla samma grepp en längre tid istället för gradvis bara bli sämre och sämre.
Sträcker man ut stinten slipper man väl också risken att hamna i trafik efter 1:a stoppet, det kan väl vara belöning nog. Att blanda in slumpen är ju aldrig en bra grej.

Det är ju svårt att ta bort slumpen då SC finns. Men borde ju finnas lösningar som att alla får gå in om de vill men innan SC släpper fältet ska ordningen vara som innan SC.

Att LecLerc gnällde gällde inte bara han direkt, tycker de klagar för mycket. Och då hör man ju som sagt bara en bråkdel av det hela.

Angående starten så är det ju lite olika saker att ta hänsyn till. Totalt okompotenta Ferrari som inte fattar att den smutsiga sidan ger sämre starter. De verkar inte heller förstå att mjuka däck ger en fördel kontra medium i starten.

Skulle jag varit teamchef så hade jag krävt att båda skulle ligga 1:a och 2:a efter 1:a kurvan och de skulle få göra som de ville. Det enda sättet någon av de inte hade lyckats med det skulle varit om de gjort en dålig start.

Sen kan man ju undra om inte LeClerc har backspeglar på sin bil. Borde ju sett tydligt att Hamilton försvann bakåt och att Vettel låg bakom nästan direkt. Han skulle ju bara kunnan flytta sig till innerspåret så hade ju saken varit klar.

Jag har också förståelse att han reagerade lite negativt. Men skillnad på att nämna det till teamet kontra gnälla nonstop. En enkel lösning vore väl att inte sända dessa gnälliga meddelanden. Kan inte se något positivt med att höra sådant gnäll mer än en gång.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att man inte ska få stanna under vsc och sc. Nu hade ju Merca kvalat på hårdare däck för att kunna köra längre och då kunna chansa på en vsc eller sc, historiskt sätt så har sc använts 60% av racen (3/5 race innan årets, liten mängd race att kolla på men trots allt). Det är ju strategi från mercedes, dom har tagit en chans som historiskt sett hade 60% chans att betala av sig. För de såg att de inte skulle ha en chans i racet annars.

Så sluta se F1 som bara söndagar och se hela helgen där man samlar in information och testar olika saker, kommer fram till olika strategier. Eller ska vi sluta tillåta att ingenjörerna på hemmabas får lägga sig i? För det är ju inte heller samma för alla, och kanske sluta låta teamen bygga sina egna bilar för det är ju inte heller rättvist om man kollar på pengafördelning etc etc.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Ni som säger att man inte ska få stanna under vsc och sc. Nu hade ju Merca kvalat på hårdare däck för att kunna köra längre och då kunna chansa på en vsc eller sc, historiskt sätt så har sc använts 60% av racen (3/5 race innan årets, liten mängd race att kolla på men trots allt). Det är ju strategi från mercedes, dom har tagit en chans som historiskt sett hade 60% chans att betala av sig. För de såg att de inte skulle ha en chans i racet annars.

Så sluta se F1 som bara söndagar och se hela helgen där man samlar in information och testar olika saker, kommer fram till olika strategier. Eller ska vi sluta tillåta att ingenjörerna på hemmabas får lägga sig i? För det är ju inte heller samma för alla, och kanske sluta låta teamen bygga sina egna bilar för det är ju inte heller rättvist om man kollar på pengafördelning etc etc.

Håller med, mitt f1 intresse är kanske 10% race-baserat. Resterande 90% handlar om strategi, teknik, drama, rykten, komplexitet osv osv. Att göra byten under vsc/sc adderar ett extra element som gör det hela mer intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Ni som säger att man inte ska få stanna under vsc och sc. Nu hade ju Merca kvalat på hårdare däck för att kunna köra längre och då kunna chansa på en vsc eller sc, historiskt sätt så har sc använts 60% av racen (3/5 race innan årets, liten mängd race att kolla på men trots allt). Det är ju strategi från mercedes, dom har tagit en chans som historiskt sett hade 60% chans att betala av sig. För de såg att de inte skulle ha en chans i racet annars.

Så sluta se F1 som bara söndagar och se hela helgen där man samlar in information och testar olika saker, kommer fram till olika strategier. Eller ska vi sluta tillåta att ingenjörerna på hemmabas får lägga sig i? För det är ju inte heller samma för alla, och kanske sluta låta teamen bygga sina egna bilar för det är ju inte heller rättvist om man kollar på pengafördelning etc etc.

Du menar att Mercedes kvalade på "sämre" däck för att de chansade på en SC först efter att de mjukare däcken börjat degradera? Vad hade hänt om SC kommit ut innan varv 20-22? Då hade Mercedes måste stannat ute medans de andra kunna gå i depå för de låg i fönstret. Sen hade SC packat ihop fältet och alla hade legat inom sekunder från varann men Mercedes med ett depåstopp kvar att göra. VSC eller SC är ren tur för de som kan utnyttja den och inget annat, det finns ingen strategi för att kunna dra nytta av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Du menar att Mercedes kvalade på "sämre" däck för att de chansade på en SC först efter att de mjukare däcken börjat degradera? Vad hade hänt om SC kommit ut innan varv 20-22? Då hade Mercedes måste stannat ute medans de andra kunna gå i depå för de låg i fönstret. Sen hade SC packat ihop fältet och alla hade legat inom sekunder från varann men Mercedes med ett depåstopp kvar att göra. VSC eller SC är ren tur för de som kan utnyttja den och inget annat, det finns ingen strategi för att kunna dra nytta av den.

Jag menar att Mercedes valde att köra en annan strategi i kvalet mot Ferrari eftersom att Merca visste att dom inte klår Ferrari i en straight up fight. Ett medvetet risktagande för att skapa en chans. Chansen att det ska slå in är väldigt liten, men det är betydligt mer troligt att den slår in om du har däck som funkar i 40 varv istället för 25 varv, och om du kör på en strategi som är motsatt din rival. Och är det inte därför vi väljer att kolla på sport? För att oförutsedda saker kan hända. Om vi bara vill se bil/förare mot bil/förare så är väl det bästa att ta bort pit stops överhuvudtaget, be pirelli ta fram däck som håller hela racet för såna däck kan dom absolut ta fram. Vi kanske ska göra som rallyscenen, bara köra mot tider. Sprida ut bilarna på banan, och bara låta bilar som är inom en viss tidsintervall köra samtidigt så att man inte kommer ikapp någon. Då är det ju verkligen bara bilen och föraren som spelar in i ekvationen. Fast vi kanske ska köra bilar som är likadana, så att det bara är föraren som avgör?

Det är väldigt kul att såna här resonemang bara kommer upp när den dominanta föraren vinner och underdoggen missgynnas. Var precis likadant de två sista åren när Vettel vann, vad som än hände som gynnade Vettel så skulle reglerna ändras för att göra det mer "rättvist" AKA nerfa Red Bull och Vettel.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Att ha däck som håller längre ger ju alltid möjlighet till fler strategiska val. Även Ferrari vet detta men med snabbaste bilen räknade de på att sprint skulle hålla. Har inget emot vsc och av. Om allt ska va förutbestämt och statiskt hur intressanta blir racen? Tur är något som brukar jämna ut sig iaf om strategerna tar hänsyn till att detta kan hända. Fler lopp har sc än ej trots allt och racestrategi är en viktig del i racing.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Håller med, mitt f1 intresse är kanske 10% race-baserat. Resterande 90% handlar om strategi, teknik, drama, rykten, komplexitet osv osv. Att göra byten under vsc/sc adderar ett extra element som gör det hela mer intressant.

Måste säga att jag verkligen håller med. Ser fram emot att Ocon kommer tillbaka nästa år. Han och Verstappen har rykt ihop tidigare så där finns det säkert en del spänning kvar. Saker som dessa bidrar helt klart till en intressantare sport i min mening

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mysigt!
Formula 1 to stream 2019 Mexican Grand Prix weekend via Twitch.
Formula 1 will live stream on-track action from a Grand Prix weekend via the Twitch web site and app for the very first time. All sessions will be shown live and free in Germany, Switzerland, Luxembourg, Denmark, Norway and Sweden.
https://www.formula1.com/en/latest/article.formula-1-to-strea...

Permalänk
Medlem

Kul med frivisning på twitch men riktigt tråkiga och smått amatörmässiga kommentatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Kul med frivisning på twitch men riktigt tråkiga och smått amatörmässiga kommentatorer.

Lyckades inte få till det, klagade på region för mig trots att svedala skulle vara med.
Men om kommentatorerna var dåliga så kvittar det ju ändå.

Permalänk
Medlem

Var Slop3 och en till som kommenterade, och ja det var inte som man var van med. Eftersom att jag har tillgång till SkyF1 sändning så gick jag tillbaka till den, men roligt att det experimenteras.

Det visade även hur dåligt F1TV's tjänst är när de på Twitch utan problem kunde sända i 1080p 50fps.

Ser fram mot dagens start, om bara Ferrari kommer iväg okej från starten så tror jag inte att dom kommer vara hotade förrän deras däck tar slut, vilket brukar vara 10 varv före de andra teamen.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Var Slop3 och en till som kommenterade, och ja det var inte som man var van med. Eftersom att jag har tillgång till SkyF1 sändning så gick jag tillbaka till den, men roligt att det experimenteras.

Det visade även hur dåligt F1TV's tjänst är när de på Twitch utan problem kunde sända i 1080p 50fps.

Ser fram mot dagens start, om bara Ferrari kommer iväg okej från starten så tror jag inte att dom kommer vara hotade förrän deras däck tar slut, vilket brukar vara 10 varv före de andra teamen.

Lite udda var det minst sagt. Intrycket är ju annars att allt brukar vara superpetigt med F1, men just detta var ju något helt annat.

Videoströmmen i sig funkade ju alldeles utmärkt, om de hade haft en bra kommentator så hade nog alla tyckt att det var kanon (förslagsvis engelskspråkig med tanke på att de hade öppnat för flera länder).

Angående rejset så hade det ju varit roligare om Max startat på pole, men den där bestraffningen fixade han ju till alldeles själv, så det är ju inte mycket att säga om.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Föredetting
Skrivet av evil penguin:

Lite udda var det minst sagt. Intrycket är ju annars att allt brukar vara superpetigt med F1, men just detta var ju något helt annat.

Liberty Media gör ju allt för att F1 ska nå ut till amerikaner, med den här takten ser det ut som NASCAR lagom till 2021.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Liberty Media gör ju allt för att F1 ska nå ut till amerikaner, med den här takten ser det ut som NASCAR lagom till 2021.

Med regionsbegränsingen Tyskland, Luxemburg, Schweiz, Danmark, Norge and Sverige och med svensk amatörkommentator (ja, utifrån vad jag förstår av kaoset i chatten så är det svenska för alla!) så det är ju högst indirekt koppling till att nå ut till amerikaner.

Ja, det är väl ett experiment som kanske i förlängningen kan relatera till en lösning som är attraktiv i USA, men det är ett riktigt udda arrangerat experiment.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

VILKEN TWITCH KANAL?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

VILKEN TWITCH KANAL?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.twitch.tv/formula1

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hur kan Vettel komma undan med den där bryska stängningen?

Permalänk
Medlem

Tack! Den fungerar inte med min VPN. Det var därför jag blev så förbryllad. Ursäkta min caps-lock -panik

Permalänk
Medlem

Urusla depåstopp, skärpning!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av evil penguin:

Med regionsbegränsingen Tyskland, Luxemburg, Schweiz, Danmark, Norge and Sverige och med svensk amatörkommentator (ja, utifrån vad jag förstår av kaoset i chatten så är det svenska för alla!) så det är ju högst indirekt koppling till att nå ut till amerikaner.

Ja, det är väl ett experiment som kanske i förlängningen kan relatera till en lösning som är attraktiv i USA, men det är ett riktigt udda arrangerat experiment.

Har inte kollat streamen, som du säkert märker, jag kommenterade i högst allmäna ordalag. Kopplingen i det här specifika fallet får väl istället bli F1 -> Amazon (den där sköna sponsrade statistiken med kurvhastighet i MPH, exempelvis) -> Twitch.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Är ju slop3 som kommenterar, märks verkligen att han inte är van vid annat än CS. Bra racing annars, hoppas få se Vettel vinna.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Pushade verkligen Vettel så hårt som han borde?

Permalänk
Medlem

Slutet blev en antiklimax ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Det kunde blivit ett intressant slut, men tyvärr fanns det inte däck kvar för det. Hade varit grymt om dom fyra i toppen hade kunna fajtats om vinsten.

Märks också att Verstappen blev störd av bestraffningen från kvalet. Han körde lika galet som han gjorde för något år sen.

Permalänk
Medlem

slutet blev precis som väntat efter att vettel inte gick i depå varvet efter hamilton.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!