Windows 10X till bärbara datorer utan dubbla skärmar

Permalänk
Melding Plague

Windows 10X till bärbara datorer utan dubbla skärmar

Nästa år lanseras Surface Neo med operativsystemet Windows 10X, anpassat för dubbla skärmar. Av misstag avslöjar nu Microsoft sina planer kring Windows 10X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Intressant
Längtar till lite nytt.

Permalänk
Medlem

men vänta, sa inte MS att Win10 var den sista, å att de skulle uppdateras likt vissa Linux Distar uppdateras? eller är Win10x den där som baserar sig på Linux som vi läste här om dagen i en nyhet här på SweC??

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Intressant
Längtar till lite nytt.

jag är gammal, blir äldre, konservativ filosofi gör sig mer å mer påmind, nej tack

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Hur många varianter av W10 finns de inte egentligen? Har sett hur många som helst ju!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WDac:

jag är gammal, blir äldre, konservativ filosofi gör sig mer å mer påmind, nej tack

https://i.postimg.cc/V6XYPY2w/2019-10-26-2113.png

Haha den bilden har jag sätt i något annat sammanhang, ja jag blir inte heller yngre med mina unga 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

men vänta, sa inte MS att Win10 var den sista, å att de skulle uppdateras likt vissa Linux Distar uppdateras? eller är Win10x den där som baserar sig på Linux som vi läste här om dagen i en nyhet här på SweC??

Kanske är ett win 10 med fokus på Xbox för PC? ..inte så troligt om det gäller laptops iofs. .

Permalänk
Medlem

Återigen leker MS följa-John. De ser det stora hotet från Chromebooks i skolvärlden där en hel generation växer upp med enbart dessa och mobil-OS och har då inga legacytrådar till den traditionella PC:n.
Jag är skeptiskt till att det kommer falla väl ut för dem men tiden får avgöra.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av WDac:

men vänta, sa inte MS att Win10 var den sista, å att de skulle uppdateras likt vissa Linux Distar uppdateras? eller är Win10x den där som baserar sig på Linux som vi läste här om dagen i en nyhet här på SweC??

Jo precis, Windows 10 ska uppdateras kontinuerligt med flera mindre uppdateringar om året istället för de nya systemversionerna som tidigare släpptes med flera års mellanrum.

Windows 10X är inte Linux-baserat, däremot är det en något bantad version som använder en förenklad användarmiljö jämfört med vanliga Windows 10. Men det är inte två väsensskilda system, Windows 10X är vara utformat för en annan typ av datorprodukter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jo precis, Windows 10 ska uppdateras kontinuerligt med flera mindre uppdateringar om året istället för de nya systemversionerna som tidigare släpptes med flera års mellanrum.

Windows 10X är inte Linux-baserat, däremot är det en något bantad version som använder en förenklad användarmiljö jämfört med vanliga Windows 10. Men det är inte två väsensskilda system, Windows 10X är vara utformat för en annan typ av datorprodukter.

Skickades från m.sweclockers.com

aha okej, så vi är inne på typ 3 olika versioner av Win10, men alla är anpassade för olika hårdvaru lösningar?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Återigen leker MS följa-John. De ser det stora hotet från Chromebooks i skolvärlden där en hel generation växer upp med enbart dessa och mobil-OS och har då inga legacytrådar till den traditionella PC:n.
Jag är skeptiskt till att det kommer falla väl ut för dem men tiden får avgöra.

Är verkligen chromebooks ett stort hot? Känns som att det bara används i skolor och inte ute på arbetsplatser.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Är verkligen chromebooks ett stort hot? Känns som att det bara används i skolor och inte ute på arbetsplatser.

Kommuner kör det även ute på folks skrivbord, bygger stora Citrix-kluster o.s.v. för att köra applikationerna. Ser man det som en tunn klient är det fortfarande Chrome OS som är konkurrenten.

@WDac: Finns många versioner, talar vi verkliga varianter med olika media så är det fortfarande fler än tre. Home/Pro/Pro for Workstations, N-versioner av dito, Enterprise och Enterprise LTSC, Education, X, IoT, IoT Core o.s.v. finns ju nu.

Permalänk
Medlem

@NoNamesWayne: Inte för närvarande möjligtvis.
Tex för mig som 80-talist så är windows djupt rotat eftersom det var de facto operativsystemet på alla datorer man kom i kontakt med, både privat men ffa i skolan. Nu har jag sedan i våras gått vidare till Linux istället för win7.
Men det växer upp en generation som inte kommer ha några starka rötter i windows och win32-program som inte längre ser windows som de facto standarden och det skrämmer antagligen livet ur MS som glidit på en räkmacka sedan mitten av 90-talet. Att de var tvugna att skänka bort uppgraderingen av win10 är ett tecken på detta.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av WDac:

aha okej, så vi är inne på typ 3 olika versioner av Win10, men alla är anpassade för olika hårdvaru lösningar?

Ja precis. Som @Petterk är inne på finns det olika utgåvor av de olika systemen, men om man ska se till konsumentinriktade system är Windows 10, 10X och Windows on ARM de tre huvudsakliga plattformarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

@NoNamesWayne: Inte för närvarande möjligtvis.
Tex för mig som 80-talist så är windows djupt rotat eftersom det var de facto operativsystemet på alla datorer man kom i kontakt med, både privat men ffa i skolan. Nu har jag sedan i våras gått vidare till Linux istället för win7.
Men det växer upp en generation som inte kommer ha några starka rötter i windows och win32-program som inte längre ser windows som de facto standarden och det skrämmer antagligen livet ur MS som glidit på en räkmacka sedan mitten av 90-talet. Att de var tvugna att skänka bort uppgraderingen av win10 är ett tecken på detta.

Känns som att du talar med känslor snarare än fakta.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kommuner kör det även ute på folks skrivbord, bygger stora Citrix-kluster o.s.v. för att köra applikationerna. Ser man det som en tunn klient är det fortfarande Chrome OS som är konkurrenten.

@WDac: Finns många versioner, talar vi verkliga varianter med olika media så är det fortfarande fler än tre. Home/Pro/Pro for Workstations, N-versioner av dito, Enterprise och Enterprise LTSC, Education, X, IoT, IoT Core o.s.v. finns ju nu.

Mest sett tunna windowsclienter faktiskt.
Känns som att Chrome OS max kommer hamna på samma nivå som MacOS har legat och stampat.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Mest sett tunna windowsclienter faktiskt.
Känns som att Chrome OS max kommer hamna på samma nivå som MacOS har legat och stampat.

Spelar det någon roll? Microsoft har ändå försökt med Windows RT och Windows 10 S som konkurrent innan. Eftersom det främst handlar om bärbara så handlar det om miljontals enheter om året, där de vill ha del av kakan för att inte hamna utanför. De som väljer Chromebooks kommer ju inte köra Office på varenda enhet heller. En kommunal tjänsteman eller arbetare i Sverige kör mer troligen en Chromebook än en MacBook redan skulle jag nog säga och även där finns det massor tjänster runtomkring att sälja in.

Permalänk
Medlem

Tror det kan bli mycket trevligt. Windows 10 kan verkligen anpassas bättre till bärbara datorer, finns mycket att lära från macOS.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Spelar det någon roll? Microsoft har ändå försökt med Windows RT och Windows 10 S som konkurrent innan. Eftersom det främst handlar om bärbara så handlar det om miljontals enheter om året, där de vill ha del av kakan för att inte hamna utanför. De som väljer Chromebooks kommer ju inte köra Office på varenda enhet heller. En kommunal tjänsteman eller arbetare i Sverige kör mer troligen en Chromebook än en MacBook redan skulle jag nog säga och även där finns det massor tjänster runtomkring att sälja in.

Fast har du sett någon kommunal tjänsteman med en chromebook?
Chromebook känns mer som ett komplement som kan fungera till pluggandet, beroende på vad du gör men sedan när du väl tar dig ut på arbetsmarknaden så är det andra produkter som gäller. Har väl inte sett ut att tagit någon fart till något annat än just denna miljö.
Jag förstår att du inte gillar MS men låt inte dina känslor styra.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fast har du sett någon kommunal tjänsteman med en chromebook?
Chromebook känns mer som ett komplement som kan fungera till pluggandet, beroende på vad du gör men sedan när du väl tar dig ut på arbetsmarknaden så är det andra produkter som gäller. Har väl inte sett ut att tagit någon fart till något annat än just denna miljö.
Jag förstår att du inte gillar MS men låt inte dina känslor styra.

Varför kommer du med personattacker? Du som kommer med känsloargument, analyser av tidigare försök kan man göra objektivt.

I min kommun kör de Chromeboxar på skrivbordet och jo jag har sett tjänstemän använda dem. Min kommun är inte ensam i kommunsverige om att rulla ut Chrome OS som klient. Apple ute hos tjänstemännen (i kommunverksamheten) ser man i princip inte IT-press nämna. När det gäller annan verksamhet är såklart Apple mycket mer använt, men det handlar fortfarande om miljoner enheter varje år som säljs med Chrome OS och som säljs in i olika verksamheter och Microsoft vill också ha något att erbjuda som alternativ till en traditionell Windowsmiljö.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Diskussionen om Windows (PC), MacOS, chromeOS pågår för fullt på IT-avdelningar/enheter i kommunsverige, det kan jag lova.

Min uppfattning är att det sker en omställning från "alla ska ha en dator med windows på" till att det är beroende av vilken funktion/roll/behov som tjänstemannen har. Men det svåra ligger inte i att skicka ut en massa chromebooks till all personal för att det är billigare enheter vid inköp. Utan de största hindren är hantering(Device management), säkerhet och upphandling.
De flesta upphandlingar görs på 4 år, och det är oftast vid en upphandling som en större förändring kan göras i klientparken. Därtill tillkommer också ett förändrat arbetsätt inom IT (oftast inte populärt) men till det också ett förändrat arbetsätt hos de anställda, vilket är bra mycket svårare.

Allt detta bidrar till frågan "är det värt att gå ifrån Windows och PC som har varit de facto standard i herrans många år"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaen:

@Petterk: Diskussionen om Windows (PC), MacOS, chromeOS pågår för fullt på IT-avdelningar/enheter i kommunsverige, det kan jag lova.

Min uppfattning är att det sker en omställning från "alla ska ha en dator med windows på" till att det är beroende av vilken funktion/roll/behov som tjänstemannen har. Men det svåra ligger inte i att skicka ut en massa chromebooks till all personal för att det är billigare enheter vid inköp. Utan de största hindren är hantering(Device management), säkerhet och upphandling.
De flesta upphandlingar görs på 4 år, och det är oftast vid en upphandling som en större förändring kan göras i klientparken. Därtill tillkommer också ett förändrat arbetsätt inom IT (oftast inte populärt) men till det också ett förändrat arbetsätt hos de anställda, vilket är bra mycket svårare.

Allt detta bidrar till frågan "är det värt att gå ifrån Windows och PC som har varit de facto standard i herrans många år"?

Tyvärr för Microsofts del så är det ju det som skadar nyttan av produkter som Windows 10 on ARM/Snapdragon, Windows 10 S och Windows 10X.

Att köra en stor Citrix-miljö som min kommun gör kostar såklart pengar, men det är något de fortsätter med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Återigen leker MS följa-John. De ser det stora hotet från Chromebooks i skolvärlden där en hel generation växer upp med enbart dessa och mobil-OS och har då inga legacytrådar till den traditionella PC:n.
Jag är skeptiskt till att det kommer falla väl ut för dem men tiden får avgöra.

Både google och ms går ju över till allt mer molntjänster där man prenumerar på tjänsten. Det ger en jämnare inkomst och i slutändan även en större. Samtidigt så slipper man väldigt mycket support och administration med med Chromebooks och det kostar pengar så även om licenskostnaderna blir större så blir den totala kostnaden ändå mindre då man kan slimma supportorganisationer.

Skrivet av NoNamesWayne:

Är verkligen chromebooks ett stort hot? Känns som att det bara används i skolor och inte ute på arbetsplatser.

Skolan utbildar nästa generations användare och även bland lärarna så får många gå över till Chromebooks och då är det på arbetsplatser för skolan är en sådan.

Skrivet av NoNamesWayne:

Fast har du sett någon kommunal tjänsteman med en chromebook?
Chromebook känns mer som ett komplement som kan fungera till pluggandet, beroende på vad du gör men sedan när du väl tar dig ut på arbetsmarknaden så är det andra produkter som gäller. Har väl inte sett ut att tagit någon fart till något annat än just denna miljö.
Jag förstår att du inte gillar MS men låt inte dina känslor styra.

Jag jobbar i en annan kommun än Petterk och även i min kommun så går man över till helt webbaserat och då funkar Chromebooks väldigt bra för det är ingen skillnad på att sitta på en Windowsburk och jobba i molnet och sitta på en Chromebook och jobba i molnet... eller jo det är det, Chromebooken har inte samma problem med webbläsare som läcker minne.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730