Permalänk
Entusiast

Det mesta ändrar sig självt men ska orka ta tag i väderstationen och ugnen i köket. Känner jag mig själv rätt kommer de gå en timme fel ett bra tag till...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast

Ändrade alla "dumma" klockor i hemmet innan läggdags igår, men likt förbannat ställde klockan i Windows 10 på huvuddatorn inte om sig! Har aldrig hänt mig förut men det gjorde mig rejält förbryllad under en spelsession
Särskilt eftersom det var WoW jag spelade och servern har en lokal "realm time" på UTC.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är att det är samma tid i varje land.

Sedan om vi i stället flyttar arbetstiden till mellan 14-23 (eller vad det nu kan bli enligt världsklockan) så gör väl inte det någon skillnad.

Plötsligt kan vi alla i världens prata samma tider. Enda omställningen man behöver göra är "vad betyder morgon" på min klocka och när är det ett nytt dygn?

Men tar ju inte lång tid att anpassa sig när det väl skulle vara på plats.

Permalänk
Medlem

Inför svensk vintertid där klockan flyttas fram 6 timmar på vintern. Då får vi ljusa kvällar!

Permalänk
Avstängd

Min TV ställde även om sitt alarm/starting-time med en timme. 👺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@JeanC: Ganska bra förslag. Åtminstone alla databaser borde följa UTC-klockan. Det var ett mindre hvete på min sista arbetsplats där allt skulle vara igång 24/7. För att allt skulle kunna vara igång fick klockan "gå sakta" eller för snabbt under natten då tiden skulle ställas om. Givetvis krånglade det oftast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

6 ungar? SEX UNGAR?!?!?! du spelar för lite på din PC helt klart

Mycket kärlek, lite pc....men jag är en nattuggla så jag brukar lyckas stilla mitt Bf begär.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Hedersmedlem

Låg ofrivilligt vaken ganska länge inatt. Kollade klockan 02:08, låg vaken ett bra tag till, kollade klockan... 02:04. Vad i... Visst fan var det strax efter två jag kollade sist?!
Strax därefter kom jag på att det var prat om att ställa tillbaka klockan "nästa helg" för typ en vecka sen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Nej, fixat sig självt och medvetet ignorerat armbandsuret så avstod röst.

Permalänk
Medlem

Är väl mest mikron, ugnen och sådant som inte ställer om sig. Väggklockan vi har är en med radiostyrd tid så den ändra iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Med 6 barn så är 1 timme extra sömn som att få ett helt nytt grafikkort, gudagåva typ. Inget jag glömmer i första taget. Tyvärr har en inte fattat att man ska sova längre an vanligt....

Jag har 4 själv och stämmer in till 100%. Beslutas det om permanent sommartid blir det fan statskupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grukk:

Det stämmer, men då blir ju samma sak på vinterhalvåret när det kommer till mornarna.
Att ha ljusare mornar under vintern är något jag inte vill byta bort.

Om bytet ska bort bör vi ha vintertid (normaltid) året runt, just för att ha det ljusare en tid som man faktiskt är ute som arbetande vuxen.

Givetvis är det en smaksak, men jag har då rakt hellre en timme extra ljus på fritiden. Mitt och gissningsvis de allra flesta jobb kan utföras i konstgjort ljus. Det är väl ganska få verksamheter som helt sonika läggs ner på grund av bristande dagsljustillgång under vintern, vilket kan utgöra någon slags underlag för den förmodan. Utöver det är omställningen till vintertid verkligen en deppmarkör för mig, upplever det som att nu blir det mörkt.

Allra helst hade jag nog haft finsk sommartid året om. Har ingen nytta av att det blir ljust och koltrastarna börjar väsnas vid tre på morgonen om sommaren, tar hellre varma ljusa kvällar då man kan bli kvar på bryggan med en öl efter att ha grillat och ätit klart. Ett par extra ljusa timmar på eftermiddagen skulle också definitivt bredda fritidsaktivitetsurvalet för en friluftsmupp som jag om vintern

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en radiokontrollerad klocka på Lidl för 99,95kr. Den rättade sig mitt på dagen idag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

Givetvis är det en smaksak, men jag har då rakt hellre en timme extra ljus på fritiden. Mitt och gissningsvis de allra flesta jobb kan utföras i konstgjort ljus. Det är väl ganska få verksamheter som helt sonika läggs ner på grund av bristande dagsljustillgång under vintern, vilket kan utgöra någon slags underlag för den förmodan. Utöver det är omställningen till vintertid verkligen en deppmarkör för mig, upplever det som att nu blir det mörkt.

Nu var det ju inte det att dagsljuset behövs för att kunna utföra jobbet, det får vi gratis oavsett då de allra flesta jobbar under dagstid. Utan för att bäst använda den lilla sol vi har under vinterhalvåret går ner innan arbetsdagen är slut.

Så det blir inget extra ljus på fritiden. Spelar självklart roll var i Sverige man bor, men jag tar hellre ljuset på morgonen när jag är på väg till jobbet.

Jag tycker det är en välsignelse att det är ljusare på morgonen när vi bytt till vintertid. Det gör så mycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grukk:

Nu var det ju inte det att dagsljuset behövs för att kunna utföra jobbet, det får vi gratis oavsett då de allra flesta jobbar under dagstid. Utan för att bäst använda den lilla sol vi har under vinterhalvåret går ner innan arbetsdagen är slut.

Så det blir inget extra ljus på fritiden. Spelar självklart roll var i Sverige man bor, men jag tar hellre ljuset på morgonen när jag är på väg till jobbet.

Jag tycker det är en välsignelse att det är ljusare på morgonen när vi bytt till vintertid. Det gör så mycket.

Är det ljust ute när du börjar jobba så börjar du för sent

Allvarligt talat. På gränsen till soluppgång när jag gick ut i morse och sen kommer det vara mörkt på kvällarna också om några veckor.

Morgonljuset har jag aldrig haft nån nytta av innan jobbet de senaste 10 åren. Mörka kvällar tvärdödar sen all motivation att göra nåt efter jobbet.

Tror jag inför en personlig tidszon snart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Var vaken vid skiftet; hade glömt bort det men då förstod man ju att något var på gång när datorklockan och mobilerna hade en tid och väggklockan och mikron i köket hade en annan tid

Normaltid är det jag skulle föredra vid låsning till en tid.

Permalänk
Medlem

Var inte riktigt beredd på att det skulle vara ljust när jag klev av tåget. Ser hellre att det är mörkare på morgonen och ljust när man ska hemåt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hur kan man vilja byta bort mörkare morgnar? Det är ju helt underbart att komma in på kontoret och tända något ljus och njuta av en varm kopp valfri vätska.

Permalänk
Medlem

Jag valde "automatiskt" för det är så min väckarklocka (mobil) och digitala enheter löser det.
Dock så har jag fått ställa om Mikro, en termometer och bilen. Har en väckarklocka och 2 termometrar hemma att ställa om men de är inte använda som "klocka" ofta så blir när jag går förbi.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Inser nu att jag glömt ställa om mina timers... annars är man med på banan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Att slänga bort miljarder kronor på att manipulera tiden två gånger per år är lika sinnessjukt som att investera i en tidsmaskin!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Glömde ställa om väckarklockan, så den tjöt en timme tidigt i morse. Tryckte snooz utan att kolla (görs alltid, går upp, duschar, sedan är radion på när jag kommer ut). Har också väckarklocka på mobilen som ringer ~20 sekunder senare, så inväntade den, men den ringde inte, plockade upp mobilen, noterade att det var tidigt. Försökte sova om, men det gick sådär. Bonustimme bortkastad...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@JeanC:

Ingen heldum idé. Dock, utöver att det blir svårt att övertala alla andra, kommer du nog få rejäla problem med folk som använder 12-timmarssystem, som då blir helt irrelevant

Då somliga diskuterar borttagande av sommar/vintertid: Jag förespråkar helårsvintertid. Vill du ha några timmars extra ljust på kvällen, så får du väl gå upp ännu lite tidigare så du får de dära extra timmarna då du kan ta din öl i solen eller vad du nu vill göra när det fortfarande är ljust.

Så gäller inte det argumentet för de som har sen naturlig dygnsrytm (mig inkluderad) och inte vill köra sommartid? Jo, visst, för all del. Men med vintertid så har vi ett dygn som faktiskt är centrerat kring solens cykel för vår tidszon. Allt annat känns IMHO som en arbiträr tidsdefinition (bortsätt möjligen JeanC's förslag, som har givna praktiska fördelar internationellt sett).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Vägrar ställa om, världen får anpassa sig efter mig

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]