Fel på bil vid köp av privatperson

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har sett/hört BMWs fördelningslådor gå sönder pga att folk kört med olika däcksdimensioner fram och bak. Ger typiskt sådana ryck. Var inte så längesedan någon var inne och ville utnyttja fabriksgarantin för just ett sådant fel, på en begagnad bil som de nyligen köpt. Visade sig att förre ägaren inte gjort service enligt schema så det blev kalla handen från BMW. Låg olika däck fram och bak, så den troligaste orsaken enligt de som är experter på detta.

Som @mrqaffe skriver är det väldigt svårt att förstöra gängor så länge man skruvar in några varv för hand och först sedan drar med maskin. Dra med maskin hela vägen? All bets are off!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

@Kalium
Du har inte några dåliga motorfästen e dyl då?

Har faktiskt inte kollat dom men kan göra det imorgon. Tror dock inte det är det som är problemet.

Skrivet av MultiMan:

Jag har sett/hört BMWs fördelningslådor gå sönder pga att folk kört med olika däcksdimensioner fram och bak. Ger typiskt sådana ryck. Var inte så längesedan någon var inne och ville utnyttja fabriksgarantin för just ett sådant fel, på en begagnad bil som de nyligen köpt. Visade sig att förre ägaren inte gjort service enligt schema så det blev kalla handen från BMW. Låg olika däck fram och bak, så den troligaste orsaken enligt de som är experter på detta.

Som @mrqaffe skriver är det väldigt svårt att förstöra gängor så länge man skruvar in några varv för hand och först sedan drar med maskin. Dra med maskin hela vägen? All bets are off!

Ja, det är ju omöjligt att veta vad tidigare ägare kört för däck på bilen. På tal om gängor, var och lade på vinterdäcken på fälgarna i fredags och fick då hjulen balanserade. Hade med mig dom i släpvagnen för jag ville byta hjul på bilen själv så ingen klåpare är och drar sönder gängorna åt mig. Visar sig att dom måste ha misslyckats med balanseringen av hjulen för efter hjulbytet så fick jag typiska symptom på obalans i hjulen. Bara att byta hjul igen, in med dom i släpvagnen, och fara iväg till däckverkstan och säga åt dom att göra om och göra rätt...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

OT: Jag är bara nyfiken, men är dagens 4wd såpass känsliga för olika slitna däck? Hur ska däcken kunna slitas jämnt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andree_larsson:

OT: Jag är bara nyfiken, men är dagens 4wd såpass känsliga för olika slitna däck? Hur ska däcken kunna slitas jämnt?

Det beror nog en del på vilket system det är hur känsligt det är. T ex viskokopplingarna som var vanliga innan Haldex slog igenom hade väldigt liten tolerans för skillnader i omkrets.

Har man en bil med samma dimension runt om är det ju inget problem. Det är bara att byta plats på fram och bak varje säsong, eller under säsongen om man kör väldigt mycket. Att göra det är inte en så dum åtgärd även på en tvåhjulsdriven bil istället för att, särskilt på en framhjulsdriven bil, få två däck som närmar sig slicks och ett par som är mycket mönster kvar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Tradigt när sånt händer men vad är det för motor som kostar 100,000kr att renovera ?

Ja verkligen. Det var en klassisk sportbil som skulle vart iordninggjord maskinellt. Men ju mer jag började gräva i det ju mer såg jag hur dåligt allt var. Hade jag vetat detta från början hade jag skrotat den.

Nya kolvar, stakar, lager, planslipa topplocket, hona cylindrar, fräsa nya ventilsäten och en massa mekaniskt arbete. När jag såg hur dålig maskinen var bestämde jag mig för att gå igenom resten också. Kopplingen var sönderkörd, elen var fel etc..

Jag bestämde oss för att göra allt ordentligt med andra ord. Tanken var att jag skulle ha bilen i många år med att göra detta vid sidan av ett heltids jobb plus att vi flyttade så blev jag så less på bilen att jag bara gjorde klart allt och sålde den tillslut.
Det mekaniska arbetet lämnade jag bort, resten gjorde jag själv.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB