Permalänk
Medlem

Har väl slagit sönder säkert 3-4 tangentbord, 2-3 möss och 1 skärm senaste 10 åren.

Dyraste misstaget var då jag Deliddade min 3 månader gamla i7 7700k... CPUn låg inte helt plant i botten på verktyget och när jag skruvade på bulten för att lossa IHS'en så klickade det till som det ska göra men med ett litet "bryt"-ljud samtidigt...
Tänkte inte mer på det förrens jag plockade upp den och såg att kortet var knäckt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Inte gjort så stora tabbar inom datorvärlden. Men jag köpte en minidisk precis innan mp3 slog igenom. Nästan samma kategori

Skickades från m.sweclockers.com

Ouch, den känner man igen.

Jag hade fyllt år och jag tillsammans med morsan skulle köpa en ny ”bärbar musikspelare” och vi frågade killen i butiken vilket som var bäst. Minidisc var det solklara valet, mp3 var nämligen inget annan än en fluga. Så fel man kan ha...

Men men, jag hade måååånga bra timmar med min minidisc så det var väl egentligen inget dåligt köp i sig. Samtidigt så var jag den enda i klassen som hade en minidisc vilket förstås var lite roligt.

Permalänk
Medlem

Ehh pajade 2st moderkort med en och samma felaktiga ram sticka.. Inte kul.

Visa signatur

3900x / 32gb ddr4 / 980gtx / 4tb nvme + 256gb ssd + 18tb hdd

Permalänk
Avstängd

Första misstaget: Intel, andra misstaget:Nvidia, 3/4/5 corsair.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk

Inte Jag, men en kollega satte upp en ny HDD som backupdisk i en kunds widowsserver, windows backup formatterar disken till nåt eget litet geggformat, tyvärr valde kollegan inte den nya backupdisken utan kundens datadisk... fanns backup online som tur var (fast något dygns data var ju borta)

tror firman slapp skadestånd, men det gick ju ingen faktura till kunden den månaden...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Det dyraste och nog det enda misstaget hittills var när jag misslyckades med att delidd på en I7 7700k. Klantade till det och slog av kanten på chippet, knäckte det...haha ja jösses man måste ha sett bra lång i fejset ut då
Jag skulle bara ha den svalare och nog fan fick jag det alltid...för evigt!
Köpte polarens I7 7700 som var deliddad redan nästa gång

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

När jag var mindre lyckades jag spilla ut en flaska med Coca-Cola över mitt nätaggregat. Det gick inget vidare och tillsammans med ett nytt PSU blev det även att införskaffa nytt moderkort då en/flera kondensatorer gick upp i rök.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eldat upp ett moderkort pga överklockning och Folding@home kombinerat. Köpte ett nytt i lokala datorbutiken till överpris bara för att få igång datorn igen.

12GB minne som dog troligen på grund av latent ESD-skada. Återigen panikköpte jag nytt minne i lokala datorbutiken till överpris.

Custom vattenkylning där radiatorerna blev igengeggade pga att kylvätskan bröt ner anti-virvel svampen i tanken.

För att nämna några.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Eldat upp ett moderkort pga överklockning och Folding@home kombinerat. Köpte ett nytt i lokala datorbutiken till överpris bara för att få igång datorn igen.

12GB minne som dog troligen på grund av latent ESD-skada. Återigen panikköpte jag nytt minne i lokala datorbutiken till överpris.

Custom vattenkylning där radiatorerna blev igengeggade pga att kylvätskan bröt ner anti-virvel svampen i tanken.

För att nämna några.

Det sista var ju inget misstag, mer en erfarenhet/visdom. Jag läste om fler med samma sak så har varken svamp eller rör i min res.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

va tvungen att skaffa 3st morderkort när jag hade en i7 920, för att pinnarna på sockeln böjde sig, på nåt konstigt jävla sätt.

en gång i '98 så hade jag raderat system32 tror jag i dos läget, för jag trodde på min kompis, kommer dock ej ihåg varför... va tvungen att installera om win98, problemet va bara det att datorn hade inbyggt grafikkort och tack vare det så gick det inte att installera grafikkortet igen så man spelade på ännu sämre grafikinställningar än vad jag annars kunde ha gjort, även på Unreal Tournament 98

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag råkade stöta av en smd cap på mitt grafikkort när jag skulle montera på vattenblock. Det var ett nytt gtx 1080. Men jag lödde fast den igen så allt funkar iaf. Så jag klarade mig.

Permalänk
Medlem

Dyraste misstagen?

Tja... Det är väl kanske att många gånger ha envisats med att köpa det kraftigaste ATI/AMD har haft att erbjuda i grafikkortsväg. Hehe.

Bl.a. 4870X2, HD5970, och på senare år 290 och Vega 64 LC.

Nej, skämt åsido. Har väl varit nöjd med prestandan på grejorna, även om 64 LC't var lite i saftigaste laget. (Runt 7400 tror jag det gick på, i oktober när mining-crazen var på väg uppåt som bäst, så jag kom väl undan relativt lindrigt ändå. Kostade väl 15000 beggat ett halvår senare.)

Annars har jag väl inte tabbat mig så sjukt mycket när jag byggt dator. Tror väl det värsta som kan ha varit mitt fel var ett par RAM-stickor som inte funkade av någon anledning. (Tror de var DOA, men man kan ju aldrig veta. Kanske var felaktig hantering.)

Har också knäckt fötterna på mitt Corsair K70 tangentbord när jag under en extremt dålig dag fick nog av någon anledningen och bankade till det med näven. (I övrigt funkar det som det skall.)

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Just ja! Jag kollade storleken på min hårddisk en gång, som var typ 400mb. I samma ruta tillsammans med en massa statistiska tårtcirklar fanns en knapp: komprimera hårddisk. Där stod det att efter komprimering skulle storleken vara, säg, 650mb. Vaaaad!?

Jag komprimerar datorn, för det där lät ju bra.

Några timmar senare funkar ingenting som det ska.

Haha, detta var något man gjorde när MSDOS kördes och diskarna var på 10MB. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade en BBS i slutet på 80 talet / början på 90. Programmerade en hel del små saker till Maximus. Utvecklade lite annat också bl a ett litet fakturerings/bokföringsprogram för familjens företag.

Skaffade en 1GB SCSI disk till BBSen, och vid något intelligent tillfälle lyckades jag göra en Low level format på fanskapet. En massa yes yes yes yes are you sure …vilket jag tydligen var... och vips var allt jag gjort borta. Inga backuper, ingenting.

Tappade lusten att programmera och trots många försök tog det till 2007 innan jag skrev en kodrad igen.

Permalänk
Medlem

Min förra dator som jag byggde blev alldeles för dyr, custom vattenkylning på att delar i datorn, för många grafikkort, bara de bästa och dyraste delarna till vattenkylningen. Bara övervakningen av vattentemperaturen lades 3500kr på.
Maxade antalet SSD-diskar, RAM med lägsta möjliga latens och högsta hastighet. Ja och så fortsatte det, över 6 månader som bygget pågick landade det på strax över 100K. Datorn är inte ens igång idag, den står med en tom loop och skräpar i ett hörn i förrådet.
Kommer inte lägga så mycket igen på en sketen dator. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Under tonåren tappade jag lätt humöret när jag spelade tävlingsspel. Mina tangentbord låg raka utan möjlighet till att vinklas upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skäggig legend

När jag var yngre, runt 10 flickade jag om från 220v till 110v på nätagget. POFF sa det. Pappa sa att det var den berömda 2000 års kraschen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Detta var tidigt 90tal, 90talskrisen hade satt sina spår min fars företag hade gått i konkurs och var fattiga. De hade lyckats spara ihop till en PC när jag flydde 15. Jag var väldigt rädd om den men en tag så skulle jag ta över hårddisken för att kopiera massa saker till den från en annan dator. Disken ligger hängandes i IDÉ-kabel ut från chassit av någon anledning så råkar jag putta till den så att den åker in i chassit och kortsluter disken så att den dör. Alla mina saker var borta, allt jag programmerar, alla bilder precis allt. Kom ihåg att jag var ledsen väldigt länge över det. Tog mig ett år innan jag lyckades köpa en ny disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Dyra misstag

Jag köpte GTX 480 Fermi.... sämsta kortet och sämsta prestandan för premium pengar på den tiden.

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Lego Master

Skulle säkerhetskopiera min externa hårddisk med alla mina bilder och viktiga grejjor på.
Kopplade in fel nätdel (som av nån jävla anledning passade). Brände kretskort både i chassit och själva disken. Död som ett bröd.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Fishingrod:

Jag köpte GTX 480 Fermi.... sämsta kortet och sämsta prestandan för premium pengar på den tiden.

Det var väl det kortet som var ökänt för energiförbrukning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Skulle byta kylare på en ryzen 1800x, av någon anledning så följde processorn med kylaren när jag lyfte upp den, massor med böjda pins som jag inte lyckades fixa. ...

Skrivet av yrfhar:

Vet inte vad det är med just 1800x men hände mig också men pinsen höll.

Jag tror inte det är begränsat till 1800X. När jag skulle ta bort standardkylaren från en 3600X som strulade följde hela processorn med. Verkar vara den förmonterade kylpastan som är extra klistrig.
En pinne böjde sig lite, men gick lätt att rätta till med hjälp av lupp och mejsel.
Sedan dess har jag tagit för vana att rotera kylaren gentemot processorn för att lossa pastan innan den lyfts av.

Permalänk

@Knotvillage: japp. Och höga temps, den låg som standard under load på mellan 90-100°

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Lämnade kartonger framme med 5960x och ddr4 stickor för 5k. Hunden gnagade på allt. Trodde ändå cpun skulle leva men gav 00. Blev dyrt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Föredetting

Kostade mig iofs ingenting, men det var lite lätt underhållande. Körde en livetävling i överklockning med flytande kväve i Taiwan, där luftfuktigheten är en smula högre än här. Det här hade jag inte riktigt haft med i beräkningarna när jag isolerade, resultatet blev kortslutna och sedermera brinnande MOSFETs med ett system som var igång och halvvägs igenom en runda wPrime eller något.

Lite fascinerad av att systemet inte kraschat stängde jag av det hela och funderade på vad jag skulle ta mig till härnäst medan lågan släckte sig själv. Av ren nyfikenhet satte jag igång systemet igen för att se vad som händer, och till min förvåning fick jag POST, men elden var tillbaka.

Moderkortet kasserades (var nog ett X58 Big Bang) och CPU:n (980X, tror jag) var inte riktigt sig själv efteråt, även om den faktiskt fungerade.

En annan klassiker var GTX 580 som drog hiskeliga mängder ström på flytande kväve. Lite extra luftflöde behövdes mest överallt för att slippa dels kondens, men även för att kyla kort som var av lite tveksammare kvalitet, typ referenskort. Gigabyte SuperOverclocked var en klass för sig när det kom till både påkostad VRM såväl som ren idioti i layout av densamma. All ingående ström från PCI-E-strömkontakterna leddes igenom tre nollohmsresistorer.

Halvvägs igenom en 3DMark-runda i ~1600MHz på GPU blir skärmen helt svart. Omstart gör ingen skillnad. Värma systemet gör ingen skillnad. Provar med annat grafikkort, får bild. Tinar Gigabytekortet och börjar dissekera, ser att lodet till resistorerna helt sonika har smält och flertalet andra närliggande komponenter nu sitter åtskilliga millimeter längre ner än vid början av benchsessionen. Att belasta den VRM:en med 7-800W utan extra kylning gick inte, kunde jag konstatera.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Min förra dator som jag byggde blev alldeles för dyr, custom vattenkylning på att delar i datorn, för många grafikkort, bara de bästa och dyraste delarna till vattenkylningen. Bara övervakningen av vattentemperaturen lades 3500kr på.
Maxade antalet SSD-diskar, RAM med lägsta möjliga latens och högsta hastighet. Ja och så fortsatte det, över 6 månader som bygget pågick landade det på strax över 100K. Datorn är inte ens igång idag, den står med en tom loop och skräpar i ett hörn i förrådet.
Kommer inte lägga så mycket igen på en sketen dator. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

När jag läser detta mår i alla fall jag lite bättre, då mitt verkar så ynka i jämnförelse, tack nu mår jag bättre i alla fall...

köpte en hel ihoppsatt vattenkyld maskin begagnat av en medlem här på forumet för inte så länge sedan.
lådan hade 2 kinesiska 1080 ti kort som började krångla redan efter en vecka.
i månad senare var de döda båda 2 med synliga vram bränningar på korten. så det var väl en 10k åt skogen, shit happens sägs det.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Lyckades häromveckan kortsluta en "embedded dator" av mil-spec vi utvecklat och konstruerat för åtskilliga tiotusentals kr. Glömde koppla ur batteri innan jag skulle greja på kretskortet och tappade kabel med batteriplus rakt över processorbenen. Allt gick sönder och man vart redigt förbannad den veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Ett dyrt misstag som jag gjort mer än en gång. Köpt en dyr speldator för att sedan spela spel som inte är det minsta krävande. Oftast World of Warcraft.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk

Runt 2011 under en flytt från en bostad till en annan, bar jag ut min burk till bilen. Fick ett rejält gubbsläpp på en isfläck en bit ifrån bilen och råkar då slunga iväg burken likt SM i slägga. Burken landar såklart med moderkortssidan platt på marken efter denna flygtur i slowmotion och glider under bilen.
Plot twist #1. Datorn överlevde?
Jag känner mig som en lottovinnare och vi går och lägger oss i sängen i nya lägenheten.
Plot twist 2#. Placerar mitt arsle i sängen (vanlig gammal modell av säng som är ca 40cm hög) vilket får min splitternya Samsung s2 att ramla ned i trägolvet.

Skärmen såg ut som en ishockeyplan efter 3x20 minuter. Utan spolning.

En annan dum grej var väl skolan hade fått in sin första dator, Windows 95 med Pinball 3d. Den busige klasskompisen lurade då mig att Format C i DOS är ett fusk till Pinball..
4 föräldrar, Mr.Busig och jag fick sitta och prata tillsammans med rektor och lärare i slutet av den dagen kan man säga.

Permalänk

Skulle ta av heatspreader på ramminne en gång. En av minnesmodulerna satt kvar på heatspreadern när jag tagit bord den...

Hade precis köpt ramstickan, det kändes ganska surt.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S