Tips på en billig men bra 27" gaming, FreeSync skärm med eye care och GSync kompatibel.

Permalänk
Medlem

Tips på en billig men bra 27" gaming, FreeSync skärm med eye care och GSync kompatibel.

Några tips? Max 2.500:- helst.

Permalänk
Bildexpert 📺

@goranpaa: Vad är "eye care"? Det marknadsförs en hel del funktioner som påstås vara skonsamt för ögonen, mest för att bondfånga köpare på deras oro.

Annars finns det ganska många skärmar som matchar ditt mål och budget. Om det ska vara specifikt godkänt av Nvidia är det lite svårare men du kan stämma av mot Nvidias lista: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Skulle dock misstänka att din budget är för tight för att nå produkterna som listas där. Mer mot 4.000 kr och uppåt.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Hej!

Njae, min Asus skärm har Eye care funktion som funkar och likadant en kompis som har en Benq. Jag hade förut en Acer skärm utan denna funktion och den slaktade mina ögon på några timmar.

Skärmen, behöver nödvändigtvis inte finnas på Nvidias lista. En hel del tillverkare och sälj sidor har börjat sätta ut om GSync funkar med vissa FreeSync skärmar.

Ja, 4000:- är litet väl blodigt för mitt bank konto. 3000:- kan jag sträcka mig till i allra värsta fall.

Permalänk
Bildexpert 📺

@goranpaa: Aha - de "eye care"-finesserna. Detta var en nischad försäljningsgrej för flera år sedan.

Vad det bestod av då var att tillverkaren såg till att lysdioderna reglerades efter omgivningsljuset med en ljussensor, samt att själva regleringen sker med sänkning av styrkan snarare än att använda dåtidens vanligaste metod pulsbreddmodulering, PWM. Det senare är att LED:arna regleras genom att flimra vilket i längden inte visar sig vara en allt för bra idé.

Då var detta utveckling. Idag är det snarare norm att lysdioderna är direktreglerade och inte flimrar. Hör istället till undantagen att det används PWM-flimmer då det betraktas som en tydlig nackdel. De flesta tillverkare brukar kalla det "flicker free" men tyvärr finns det ingen norm eller gräns för vad som får kallas "flicker free" då det förekommer skärmar som använder PWM-reglering trots "flicker free".

Ljussensor är fortfarande ovanligt och förekommer främst på mer påkostade modeller. Men du kan, bör och måste reglera ljusstyrka på normalt sätt, det vill säga sänka Brightness-reglaget i skärmen manuellt. Dagens skärmar kan vara väldigt ljusstarka, lysa på med 300-400 nits direkt ur kartong. Detta kan förstås "slakta" din ögon och medför även en lång rad andra nackdelar. Men är alltså busenkelt att justera. Behöver bara bli medveten om hur det fungerar.

Väldigt många missar fortfarande detta med ljusstyrkan på skärmen. Artikel om ämnet här: https://www.sweclockers.com/artikel/24406

Permalänk
Medlem

TS menar inte vanligt blue-light filter då? Finns nästan på alla skärmar och skonar ögonen, en sorts 'eye care'

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@str8forthakill: Finns ingen konsensus om att "blåfilter" i skärmen skulle vara skonsammare. Om så vore fallet så borde vi aldrig vistas utomhus dagtid med tanke på magnitudskillnaderna av de faktiska energinivåerna, inklusive UV-ljus man utsätts för då. Skulle säga att de även här handlar om kombinationer av dålig ergonomi och för hög ljusstyrka som är grundproblemet. Men det är lättare att leta efter en tröstande funktion i skärmen än att försöka se till helheten runt sitt skärmanvändande.

Och vill man sänka mängden blått ljus, det vill säga gör bilden gulare, så finns den funktionen i så gott som alla skärmar. Om man själv inte vet hur man vitbalanserar skärmen mot en varmgulare ton då. Eller kör f.lux och liknande.

Permalänk
Medlem

Tack allihop för era inlägg!
Men Eye care och blå stick filer eller ej?

Hur går det med tips om skärm?

Permalänk
Medlem

För dom pengarna kan du inte ha så höga krav... tyvärr.
Testa prisjakt och filtrera på lite kriterier så ser du vilka pengar du måste upp i.
Dom absolut billigaste 27" ligger på ~2500:- och då är det en enkel TN panel, 60Hz, ingen adaptiv synk öht.

Mitt tips är att spara lite mer pengar och köpa en vettig skärm

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

AOC C27G1
Den kanske? 2400 från amazon ca 2700 i sverige

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Bildexpert 📺

@goranpaa: Jag rekommenderar allroundskärmar för det du efterfrågar. Alltså vanliga IPS:er med 2560x1440-paneler. Väldig säkra köp där jag ännu inte stött på dåliga exemplar. Idag är det också väldigt ovanligt med PWM-flimmer i den här kategorin. Men man kan aldrig vara helt säker på just flimmernivåer. Går igenom dem här med länkar till prisjakt:

https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Vill du ha gaming-egenskaper och höga frekvenser behöver du öka på din budget en hel del.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/mission-sg-em3...

Kostade 2990:- för någon månad sedan. Sänks säkerligen till liknande nivå under black friday.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Bildexpert 📺

För att avgöra om en skärm använder PWM-flimmer så är det ganska enkelt att kontrollera bara man har en mobiltelefon med slow-motion. Sänk ljusstyrkan till ca 1/4-del mot botten (för att aktivera en längre PWM-period) och filma av skärmen i ett mörkt rum (för att undvika flimmer från lampor*). Videon kommer avslöja ifall skärmen flimrar.

(*) ...och skulle man med samma metod märka att belysningen i ens arbetsrum flimrar, byt belysningen också.

Skrivet av Lodisen:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/mission-sg-em3...

Kostade 2990:- för någon månad sedan. Sänks säkerligen till liknande nivå under black friday.

Mission SG EM32144CQHD är en OEM-skärm med VA-panel vilket ringer en del varningsklockor för sådant som PWM-flimmer och subpixelstrukturer som kan framstå som besvärande. Som någon har den, testa gärna ovanstående!

Permalänk
Medlem

Man tackar och bockar för all information! Jag ska ta en närmare titt på de föreslagna skärmarna.
Ni här på forumet rockar fett!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

O.k. tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

Jag beställde denna innan jag såg ditt inlägg:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/aoc-27g2u/1010...

24 tums varianten av denna skärm har ju fått bra betyg, så då ska det väl inte vara något fel på 27" modellen heller?

Permalänk
Medlem

Det får du själv avgöra när du får den! Vad man kräver av en skärm är extremt subjektivt.

Skickades från m.sweclockers.com