Permalänk

Originalbatteri eller inte

Har en fråga om batterier till kameror.
Jag har alltid använt mig av originalbatterier men undrar om det är onödigt eftersom de är så dyra.

Har du använt eller använder annat än original i din kamera, vilket märke rekommenderas, har sett jupio, är de bra?

Berätta din erfarenhet, vågar man använda annat än originalbatterier?

Permalänk
Medlem

Använder uteslutande jupio,Bättre batteritid och pris.
Aldrig varit några problem.

Permalänk
Medlem

Jag kör på batterier från ebay till min systemkamera. Fungerar helt felfritt, köpte två så jag kan alternera och alltid ha en laddad.
Men det skiljer i kvalitet och det svåra är att hitta kvalitet i piratjungeln. Köp från en pålitlig säljare och inte billigaste för även piratceller kopieras...

Permalänk
Medlem

Jag använder original och jupio, absolut inga problem med dom och inte någon sämre batteritid. Rekommenderas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man skulle ha otur och kameran skadas av ett batteri som inte är "original" så kan ju tillverkaren neka garanti. Det är en faktor att tänka på.
Annars kan ju kvaliteten vara ganska varierande. Allt ifrån att kapaciteten är avsevärt sämre till att den skyddskrets som ska skydda batteriet från över- resp. djupurladdning saknas, så det KAN vara ett litet vågspel att köpa det billigaste man hittar på ebay, tex.

Sedan finns det ju "märkesbatterier" från 3:e part som tex Jupio som nämnts här i tråden. Jag har två batterier från dem och de funkar utmärkt. De är ju inte lika billiga som dedär billigaste på ebay men billigare än kameratillverkarnas egna batterier.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett batteri till min Nikon D90 för lääänge sedan av en säljare med bra betyg och många sålda batterier. Det håller ungefär hälften så länge som Nikons original. Jag hade kanske bara otur men det finns ju alltid en risk att köpa tillbehör från tredje part, speciellt om det är "no name".

Permalänk
Medlem

Jag har ett pirat och ett original till min D500 som jag köpte när den var rätt ny. Det visade sig att D500 hade en bugg som orsakade väldigt snabb urladdning av alla batterier, vilket löste sig med en uppdatering av batteriet. Piratbatteriet gick såklart inte att uppdatera/få utbytt och jag vet ju än idag inte om de är fixade. Antagligen inte eftersom buggen var specifik för D500 medan batteriet passar till flera kameror.

Med det sagt, de var precis lika bra/dåliga innan det ena fixades

Permalänk

Jag har provat både originalbatteri, jupio batteri, samt ersättnings batteri från kina.

Originalbatteri och Jupio hade jämförbar livslängd, till ganska olika priser.

Ersättningsbatteri från kina levde inte alls upp till förväntningarna. Livslängden var bara 0,5-2 år på de jag testade.