Veckans fråga: Förbokar du spel?

Permalänk

Väldigt sällan.
Sista fysiska spel jag kommer ihåg jag gjorde var Gran Turismo 5 Collectors Edition som jag fick en vecka innan release.
Enda digitala spel som jag kommer ihåg jag förbokat är AoE2 Definitive Edition och Sonic Mania.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lappen81:

Inte ens Duke Nukem Forever? O_O

Haha! Nope ;).

P3-spel har för övrigt ett trevligt avstnitt om den där soppan.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1245927?programid=4090

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Förbokar aldrig. Väntar istället 3 månader och köper det på rea. I vissa fall, om det är ett är spel med mycket DLC, väntar jag 1-2 år så jag kan köpa HELA spelet i någon GOTY version.

Permalänk
Medlem

Köpte GTA V vad jag vet.
Sedan köpte jag även Cyberpunk 2077 på en steam rea för några månader sedan (?)

Men generellt aldrig

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv

Jag har förbokat Detroit: Become Human, men annars har jag aldrig förbokat så jag röstade nej.

Permalänk
Medlem

Jag har förbokat förut. Har dock lärt mig att vänta...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inga problem att förboka fysiska ex (förutsett att jag betalar på releasedagen, skulle inte betala i förväg) om jag testat nåt demo innan eller följt spelet så pass att jag vet att det kommer vara värt mina pengar. Att förböka ett digitalt ex däremot tycker jag går emot all logik, finns ju ingen som helst risk att "alla digitala ex skulle ta slut" på releasedagen...

Permalänk

Generellt sett nej brukar inte förbeställa spel men det har hänt med spel som jag verkligen sett fram emot t.ex. The witcher 3 när det släptes.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sällan, men funderade på att förboka Death Stranding.... kliar i fingrarna, vad ska jag göra alla underbara människor?

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem

Förbokade X-rebirth för att X3 va så sjukt jäklar bra och trodde inte dem kunde misslyckas, men vilken besvikelse och sen dess har det aldrig blivit några förbokningar som jag inte redan testat i "demo" dvs open beta form.

Permalänk
Medlem

Var nog 15 år sedan jag förbokade typ Collectors Edition utgåvor som kunde ta slut. Nuförtiden spelar jag inte nya spel förrän de går ner till halva priset och är färdigpatchat av tidigare spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

förbokar aldrig, flesta spel är för buggiga vid lansering, brukar vänta något år

Det är en del av upplevelsen man betala för när man förköper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen förbokat jag bara spel om jag är 100% säker på att jag kommer gilla det. Händer ytterst sällan dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter Unreal Tournament 3 har jag aldrig förbeställt ett spel, plus att jag är snål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rna:

Sällan, men funderade på att förboka Death Stranding.... kliar i fingrarna, vad ska jag göra alla underbara människor?

Jag förbokade från Power.se efter att jag fått reda på att de skickar spelet så att man har det på releasedagen:) Kunde inte låta bli då. Och ser så mycket fram emot det. Det kan bara inte misslyckas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Never. Köper knappt spel första dagen vid releasen fast än jag sett fram emot spelet

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Har slutat mer och mer att förboka men Modern Warfare köpte jag dagen innan det släpptes!
Tycker mkt spel idag är ofärdiga och har för mkt lootlådor och annat trams så inte värt att boka.
Bokade mkt samlarutgåvor för massa år sedan när dom flesta var begränsade och inte släpptes i miljarder exemplar. Har idag slutat nästan helt om det inte står att dom verkligen är limiterade!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Musikälskare

Det är väl ingen synd att förboka spel om man har lite vett att läsa recensioner efter release känns värt

För övrigt förbokar jag väldigt sällan, så länge man inte gör det till EA och liknande så är det väl lugnt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Brukar oftast vänta till tills första eller andra patchen släppts.
Bättre chans att buggar etc. är fixade då.

Visa signatur

MK - Asus Z390-F Gaming, CPU - Intel i9-9900K, GPU - Asus ROG Strix 2080 Ti OC, RAM - 64GB Corsair @3200 MHz CL16, PSU - Corsair HX750i, SSD - #1 Samsung EVO 970 Plus 1TB #2 Samsung EVO 970 Plus 2TB, #3 Samsung 860 EVO 2TB, Skärm - Acer XV273K (3840 x 2160, 120Hz), Chassi - Fractal Design Define R6 USB-C

Permalänk
Medlem

Nä, finns ingen anledning att förboka.

Att preloada vinner man ju inte mycket på, även stora (i gigabyte)spel går ju ganska snabbt att ladda ner.

Nackdelarna är övervägande i dessa tider då recensenter kanske inte får tillgång till spelen i förtid, just för att man vill förhindra dåliga recensioner vid release.
Vi vet ju att nästan alla spel är buggiga vid release, samtidigt som vi vet att dev team jobbat arslet av sig för att möta deadline i crunch-mode. (dvs man jobbar 24/7 sista 2 veckorna), och så fort det är release så tar dom semester, vilket betyder att det kanske inte finns någon vid release som kan fixa buggar. (assassins creed unity, som exempel)

Det är ju inget kul att spela ,, försöka spela ett buggigt spel, hur bra det än är.
Så nej, kolla att det funkar först, sen kan man köpa spelet. är det ett bra spel så är det värt att vänta lite tills man vet att det funkar.

Permalänk
Medlem

Nej ytterst sällan, Diablo 3 var nog senaste.

Permalänk
Medlem

Sällan

Det händer naturligtvis väldigt sällan, men vissa spel kan jag inte låta bli.

Det jag har förbokat är Doom Eternal.
Doom64 medföljer vid förhandsbokning.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag tror butikspersonalen i min lokala Webhallen-butik kan svara på den frågan. Deras kommentar brukar vara ”oj det var en lång lista, ska se om jag kan hitta det du ska plocka ut idag”. Jag brukar ofta boka olika specialutgåvor av spel och förbokar så att jag säkert vet att jag får tag på ett ex. Men jag förbokar även vanliga utgåvor av spel som jag vet att jag kommer vilja spela. Men detta gäller fysiska spel, förbokar nästan aldrig digitala spel eftersom det inte kan ”ta slut”, och de kan dessutom inte åka upp i spelhyllan:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Bränd för många gånger. Väntar minst ett par dagar om det inte är typ GTA eller en expansion till ett spel jag redan gillar.

Permalänk

Förutom Kickstarters och liknande, så minns jag inte vad det senaste jag förbokade.
Var säkert någon MMORPG Expansion.

Permalänk

Bokad precis red dead....
Men normalt brukar jag vänta till rea

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag har förbokat ett spel var GTA 5 och det var enbart för att få 1,5 miljoner in-game cash

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Har inte förhandsbokat ett spel på flera år(GTA5 var det senaste) och planerar inte att göra det heller i framtiden. Kanske blir kort efter lansering dock om det visar sig att spelet håller vad det har lovat och recensioner är positiva.

Det finns så många problem med spelindustrin som skapas genom att folk förhandsbokar. Dock om jag börjar lista dem nu så blir det ingen sömn inatt. Skiten gör en bara förbannad om man skall vara ärlig. Folk säger sig att bry sig om industrin och gamers men gör aktivt val som skadar den.

Permalänk
Medlem

Förbokade nog Star Citizen nu när jag tänker efter, borde ha en kod någonstans eller något sånt?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1144177-star-citizen-n...

Men det var ju snart 6år sedan, estimated delivery på kickstarter var november 2014 , finns en alpha att ladda ner.

https://www.kickstarter.com/projects/cig/star-citizen/comment...
"Rohit
about 2 months ago
Honest question- what happens to the rewards for backers who have died between pledge and release date?

This game will be in development so long that this wont be a unique scenario"

Permalänk
Medlem

Jag förbokade Duke Nukem Forever

Skrivet av lappen81:

Förbokade nog Star Citizen nu när jag tänker efter, borde ha en kod någonstans eller något sånt?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1144177-star-citizen-n...

Men det var ju snart 6år sedan, estimated delivery på kickstarter var november 2014 , finns en alpha att ladda ner.

https://www.kickstarter.com/projects/cig/star-citizen/comment...
"Rohit
about 2 months ago
Honest question- what happens to the rewards for backers who have died between pledge and release date?

This game will be in development so long that this wont be a unique scenario"

Det var ju communityn som bestämde att de skulle utveckla det så långt som möjligt.. förhoppningsvis ser vi Squadron 42 nästa år.
Jag "förbokade" 2012

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------