Google presenterar omtvistat kvantrekord

Permalänk
Medlem
Skrivet av lap87:

Känns som att flera personer behöver denna listan:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Namn_p%C3%A5_stora_tal

Sedan att miljard på svenska heter billion på engelska gör nog folk mera förvirrade.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar en googling på "IBM Think Quantum". Så hittar den nyfikna lite talks från IBMs stora konferens Think om vad IBM tänker sig att datorerna ska användas till.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det är inte mer fantastiskt än en gammal P3a vs en 100+ trådar dual CPU monster idag.

Vi pratar en faktor 1000... dvs en utveckling du får bara genom vanlig utveckling av teknik

....

Visa en bedrift som inte går att ifrågasätta så enkelt och överdriv inte resultatet, så kan man bli imponerad... annars är det bara fake hype.

Det här är konkurrenters siffror så de bör väl vara minst en faktor på 1000 då som gäller. P3a:n kom för runt 20 år sedan så även med den jämförelsen är detta en stor bedrift. Man har forskat länge inom kvantdatorer men det är fortfarande ett väldigt tidigt skede. Kul att det börjar ta sig nu åtminstone, jag tycker om hypen. Lite synd att de skulle spetsa till siffrorna däremot, det hade räckt med att skriva att vanliga datorer inte bör klara den här typen av beräkningar på så kort tid förrän om 20+ år.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NERDTUBED:

Varje gång jag stöter på det argumentet så brukar jag fråga om jag får gå igenom personens telefon helt oövervakat i 10 minuter.

tack för tipset, de skall jag också börja med, för att försöka höja medvetenheten hos andra

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NERDTUBED:

Varje gång jag stöter på det argumentet så brukar jag fråga om jag får gå igenom personens telefon helt oövervakat i 10 minuter.

Fast det är ju inte i närheten av samma sak. Säger inte att "Jag har inget att dölja" är fantastiskt. Men att helt oövervakat gå igenom min telefon innebär en stor risk för mig. Du skulle kunna förstöra något, utge dig för att vara mig etc. Betydligt värre än att bara ge dig läsbehörigheter. Lägg till att du är en random person och tillståndet skulle ges till myndigheter (Som det är tänkt ska vara trygga iaf). Så blir det bara fånigt. Så om du kom till mig och sa det skulle jag skaka på huvudet, säga nej, och inse att den här personen är ingen idé att ens försöka prata vett med.

Visa signatur

//Bacon