Meshnätverk för fjäll-lägenhetsbyggnad med 4 lägenheter

Permalänk
Medlem

Meshnätverk för fjäll-lägenhetsbyggnad med 4 lägenheter

Hej!
Jag söker ett lämpligt meshnätverk för 340kvm med anslutning till ~100 smarta enheter. Gissar på antingen överdimensionerad hemmalösning eller en lämplig professionell lösning?

Vi bygger en två-vånings fjällstuga på sammanlagt 340kvm med 4 lägenheter som alla är separerade med tjockare träsektioner enligt gällande byggregler. Lägenheterna är fördelade mellan tvåvåningslägenheter i ytterkanterna på 120kvm och sedan två enplanslägenheter i mitten på 50kvm (en övervåning och en undervåning).

Planen är att vid entren i mitten av fastigheten på bottenvåningen ha ett elrum där fiberlinan går in till en mesh-router och sedan ha trådlösa knytpunkter runt om i huset (dvs en kabelanslutna om det går att undvika). Då det maximalt kan vara upp till ~24 personer i huset med smartphones etc. samt kommer diverse annan elektronik såsom ~20 smarta högtalare ~8 tv-apparater, yale doorman, fjärrvärmepumpar osv som kommer belasta nätet.

Har ni några rekommendationer på lämplig lösning?

Permalänk
Rekordmedlem

Bygg ett vanligt kablat nätverk om ni håller på att bygga för trådlöst bör undvikas så lång det bara går och sätt sedan 1-2 accesspunkter i varje lägenhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En kabel till varje lägenhet med router/switch i varje bostad. Montera sedan in AP.

Permalänk
Avstängd

"Norr om Dalälven" så har många inte "tummen mitt i näven" eller känner någon som galant skulle klara en kabeldragning!!

Egentligen obegripligt hur många som skriver att det "inte går" att dra en kabel??

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av plunn:

"Norr om Dalälven" så har många inte "tummen mitt i näven" eller känner någon som galant skulle klara en kabeldragning!!

Egentligen obegripligt hur många som skriver att det "inte går" att dra en kabel??

Ja och ännu mer obegripligt om man "håller på att bygga" som det står, hur man kan låta bli att planera in rör för nätverk är i så fall en gåta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jo TS får förklara för är det så att man bygger så är det ju helt klart urbota korkat att inte dra nätverkskablage!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

2 vettiga och strukturerade svar och därefter bara dålig attityd? Byggnaden är 340kvm dvs motsvarande 1,5 halvstor villa varav jag tycker frågan är befogad. Inga problem att dra kabel om detta är nödvändigt.

Vad hoppades sista tre kommentarerna att uppnå med samma uttalanden men i nedlåtande ton uppnå med sina ”bidrag”? I samtlig andra trådar inom Sweclockers är alla mycket öppna och förklarande men här är tydligen inte syftet att hjälpa utan att trycka ned?

Besviken på er attityd och ber er reflektera över varför ni kommenterar i trådar där folk ber om råd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@lindstroem: Du får ju ett generellt råd i all välmening, och det är att dra kabel istället för att använda ett trådlöst nätverk. Det är åtminstone min tolkning av svaren

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

100 smarta enheter på fyra lägenheter? Samtidigt? Det låter extremt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Som sagts, ett stamnät (klassisk stjärna) som utgår ifrån ISPns fiberavlämning. Där tycker jag en router bör räcka. Jag skulle definitivt gå en komplett Ubiquiti Unifi-lösning.

Router
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3037638

Poe switch
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2902494

APs (6st, en till varje våningsplan) Dessa är små och snygga.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4730496

Cloud Key (för konfig/styrning)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4910251

kabel till varje innertak (6st) för PoE anslutna AP
kabel till varje tvrum (4st)
kabel till alla fasta installationer som värmepump etc.
Kabel för framtida kameraövervakning?
Kabel för andra potentiella nätverksinstallationer.
Eventuellt kabel till eventuell utomhus-ap

Permalänk
Medlem

Strålande tack för bra lista! @Cyklonen, drar snabbt iväg med antalet enheter även om 100 är något vältaget:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om planen är att det ska hyras ut till eller bo olika familjer i lägenheterna så föreslår jag att du bygger så som man bygger i vanliga lägenhetslösningar. Sätt en mediacentral/knutpunkt i varje lägenhet.

Vid inkommande fiber sätter du en router t.ex. Edgerouter 8-portars. Från den går du med en kabel till respektive lägenhet. Där sätter du en switch och fördelar ut till respektive lägenhets accesspunkter och fasta uttag. Routern konfigurerar du så varje lägenhet kommer åt internet, men inte varandra.

Om allt ligger på samma nät så är det lätt att enheter börjar hitta varandra och när folk börjar använda chromecast, smart-tv funktioner, skärmdelning etc. så finns en stor risk att man börjar slänga upp filmer på grannens TV osv.

Så separera lägenheterna. Ha olika SSID och lösenord för respektive lägenhet.

Edit: uppdaterade med bildförslag.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

En Unify AC-pro accesspunkt per lägenhet. Dra kabel till dem från el-rummet där fibern kommer in. Där sätter du en edgerouter eller USG. Samt en unify poe-switch. Eventuellt en cloudkey gen2, om du vill övervaka nätverket på distans.

Med så många enheter och tjocka väggar är mesh att glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Hej!
Jag söker ett lämpligt meshnätverk för 340kvm med anslutning till ~100 smarta enheter. Gissar på antingen överdimensionerad hemmalösning eller en lämplig professionell lösning?

Vi bygger en två-vånings fjällstuga på sammanlagt 340kvm med 4 lägenheter som alla är separerade med tjockare träsektioner enligt gällande byggregler. Lägenheterna är fördelade mellan tvåvåningslägenheter i ytterkanterna på 120kvm och sedan två enplanslägenheter i mitten på 50kvm (en övervåning och en undervåning).

Planen är att vid entren i mitten av fastigheten på bottenvåningen ha ett elrum där fiberlinan går in till en mesh-router och sedan ha trådlösa knytpunkter runt om i huset (dvs en kabelanslutna om det går att undvika). Då det maximalt kan vara upp till ~24 personer i huset med smartphones etc. samt kommer diverse annan elektronik såsom ~20 smarta högtalare ~8 tv-apparater, yale doorman, fjärrvärmepumpar osv som kommer belasta nätet.

Har ni några rekommendationer på lämplig lösning?

Mitt förslag var ju baserat på att det var en familj, ett SSID och ett LAN. Det kanske inte är lämpligt om det är för varandra okända personer som bor i de olika enheterna, om man exempelvis vill styra sin AppleTV och får upp tre grannars Apple TV som val också och alla har defaultnamnet AppleTV.

Fyra separata LAN kräver också fyra separata SSID, fyra routrar etc. Beroende på om ni får en eller fyra publika IP-adresser från ISP kan ytterligare en router behövas.

Personligen kan jag tycka att det i en fjällstuga med fyra enheter är helt OK att dela på ett LAN och ett SSID även om man inte känner varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Om planen är att det ska hyras ut till eller bo olika familjer i lägenheterna så föreslår jag att du bygger så som man bygger i vanliga lägenhetslösningar. Sätt en mediacentral/knutpunkt i varje lägenhet.

Vid inkommande fiber sätter du en router t.ex. Edgerouter 8-portars. Från den går du med en kabel till respektive lägenhet. Där sätter du en switch och fördelar ut till respektive lägenhets accesspunkter och fasta uttag. Routern konfigurerar du så varje lägenhet kommer åt internet, men inte varandra.

Om allt ligger på samma nät så är det lätt att enheter börjar hitta varandra och när folk börjar använda chromecast, smart-tv funktioner, skärmdelning etc. så finns en stor risk att man börjar slänga upp filmer på grannens TV osv.

Så separera lägenheterna. Ha olika SSID och lösenord för respektive lägenhet.

Hej!
Mycket vettiga argument, har inte tänkt på strömningsaspekten så det är väldigt logiskt att dela upp nätverken, även om det finns en tjusning i att ha delat då alla då sprider samma trådlösa nät. Så det får nog bli helt skilda lösningar med kabel till en accesspunkt i respektive lägenhet.

Gällande router, är det en sådan här du tänker på? Viktigt att den är stabil så att man inte ska behöva gå och starta om den vid jämna intervall då den kommer vara i ett separat elskåp (kommer dock vara kodlås dit så gäster kan öppna där vid behov om något strular rejält)
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad...

För specifik router i respektive lägenhet tänker jag mig antingen en väldimensionerad router eller egna mesh-lösningar i lägenheterna, typ denna? Tänkte avvakta till black friday för att se lite om det kommer några bra erbjudanden så det kan även få vara lite vägledande.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5101705

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Hej!
Mycket vettiga argument, har inte tänkt på strömningsaspekten så det är väldigt logiskt att dela upp nätverken, även om det finns en tjusning i att ha delat då alla då sprider samma trådlösa nät. Så det får nog bli helt skilda lösningar med kabel till en accesspunkt i respektive lägenhet.

Gällande router, är det en sådan här du tänker på? Viktigt att den är stabil så att man inte ska behöva gå och starta om den vid jämna intervall då den kommer vara i ett separat elskåp (kommer dock vara kodlås dit så gäster kan öppna där vid behov om något strular rejält)
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad...

För specifik router i respektive lägenhet tänker jag mig antingen en väldimensionerad router eller egna mesh-lösningar i lägenheterna, typ denna? Tänkte avvakta till black friday för att se lite om det kommer några bra erbjudanden så det kan även få vara lite vägledande.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5101705

Tack igen!

Du kan skapa olika SSID i ubiquitys system samt skapa vlan om du sätter dig in i det. Köper du cloud key kan du hantera systemet på distans. Dock hanteras edgeroutern inte via samma system, vilket Unify USG gör. Båda är bra och stabila grejor.

Ett tips kan vara att sätta en vanlig strömbrytare utanför elcentralen där man kan trycka och stänga av och på all nätverksutrustning.

Permalänk
Skrivet av lindstroem:

Gällande router, är det en sådan här du tänker på?
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad...

En sådan kan du använda även att det inte är krav på PoE i just denna placering.
Tanken är att du från denna router går med en kabel till respektive lägenhet, se skissen, sedan via en switch till AP osv.
Om du köper fristående 1-pack av accesspunkter (unifi), så medföljer en PoE-adapter. Så du klarar dig med en vanlig enklare switch utan PoE i respektive lägenhet.

Skrivet av lindstroem:

För specifik router i respektive lägenhet tänker jag mig antingen en väldimensionerad router eller egna mesh-lösningar i lägenheterna, typ denna? Tänkte avvakta till black friday för att se lite om det kommer några bra erbjudanden så det kan även få vara lite vägledande.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5101705

Med lösningen enligt skissen så behövs ingen mer router. I routern "i källaren" så ansluter du varje lägenhet till egen port. Routern konfigurerar man sedan så den har egna "LAN-interface" ut. Varje port är alltså ett helt eget LAN. I routern kan man säga att det blir en brandvägg mellan dessa LAN och mellan varje LAN och ut på internet. Så de olika lägenheterna når internet, men inte varandra.

I respektive lägenhet sätter du vad du nu vill ha för switch och det antal accesspunkter du tror du behöver.

Om du vill att allt "bara ska fungera" så behöver du normalt ingen controller eller annat. Du programmerar upp accesspunkterna via dator eller app i telefonen. Sedan rullar allting på.

Skulle du vilja så kan du ha både en extra ap och switch i elrummet ifall det strular i någon lägenhet, så kan den hyresgästen lösa det i nödfall.

En annan aspekt med att separera näten är att man aldrig vet vad en hyresgäst/besökare stoppar in i nätverksuttagen och då är det bra att man bara förstör för sig själv och inte sänker nätet även för grannarna.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

@lindstroem:
Gör dig själv en björntjänst och kör med unifi (ap + usg + ck). Om du inte bor i närheten av stugan, så du kan felsöka/utesluta problem fjärr.

EDIT: Använd ubiquiti switch också 24 portar (ev 16 om det räkcer). Så du kan felsöka där också, samt du kör APs direkt i switchen så du kan göra en restarta fjärr på respektive AP vid behov.

Visa signatur

.

Permalänk

Håller tyvärr inte med om felsökningsaspekten. Jag gillar Unifi och produkterna i den serien. Men det som oftast ballar ur är routern eller CK / fjärrstyrning. Har aldrig i någon av alla system jag sköter, behövt starta om AP eller switchar. Det enda jag "behövt" göra är att fjärrstyra för att uppdatera enheter. Men om man har en enkel setup med 1-2 AP per lägenhet så finns det ingen anledning att göra varenda uppdatering utan man kan göra sådant på plats då och då.

Vet inte hur mycket CK man strösslat med som ändå inte används i vardagen sen. De flesta vill konfogurera enheterna och sen bara glömma bort det och låta allt rulla på.

Nu kanske trådskaparen ändå vill ha denna fjärrfunktion, men det är inget jag föreslår för jag tycker inte att 2500 kronor för den funktionen man kanske aldrig använder är motiverad.

(I övrigt är det ju möjligt att fjärrstyra Edgerouter och edgeswitchar också. Både via webbläsaren eller det mer avancerade UNMS.)

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Glöm "mesh"-lösningarna och satsa på en klassisk stjärn-struktur.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"