Klubben för ägare av Navi (RX 5700/5700XT)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimwin:

Tack, och även tack till xxbiker. Låter som att det kan bli affär 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så lägger du till några hundralappar om du känner att du vill ha ett XT istället: https://www.webhallen.com/se/product/308086-SAPPHIRE-Radeon-R...

Edit: Sorry, tänkte inte på att jag har ganska kraftig rabatt på fyndvaror, lvl 19, 3800 kostar det på mitt konto.. Kanske är dyrare annars..

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AleexF:

Eller så lägger du till några hundralappar om du känner att du vill ha ett XT istället: https://www.webhallen.com/se/product/308086-SAPPHIRE-Radeon-R...

Edit: Sorry, tänkte inte på att jag har ganska kraftig rabatt på fyndvaror, lvl 19, 3800 kostar det på mitt konto.. Kanske är dyrare annars..

4300 låg det på för mig, bra pris men lite för mycket för mig! Men nån annan kanske har användning för det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har kommit upp något intressant på reddit om att man blir av med nästan allt stutter på rx 5700/5700XT om man använder sig av 2st separata strömkablar till korten istället för en som splittar sig till 2st 6+2

Har provat och det kan vara placebo men det verkar fungera?

Skulle vara kul om fler som har problem med detta som kan testa.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

Har kommit upp något intressant på reddit om att man blir av med nästan allt stutter på rx 5700/5700XT om man använder sig av 2st separata strömkablar till korten istället för en som splittar sig till 2st 6+2

Har provat och det kan vara placebo men det verkar fungera?

Skulle vara kul om fler som har problem med detta som kan testa.

Har du nån länk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

Har kommit upp något intressant på reddit om att man blir av med nästan allt stutter på rx 5700/5700XT om man använder sig av 2st separata strömkablar till korten istället för en som splittar sig till 2st 6+2

Har provat och det kan vara placebo men det verkar fungera?

Skulle vara kul om fler som har problem med detta som kan testa.

Det borde ju vara Placebo. Så länge agget kan leverera ström så bör det (Kan jag tycka) Inte göra någon skillnad om man använder separata kablar eller en kabel som blir två.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

@Nimwin: finns några, men tar denna som exempel

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

NetonNet hade ett 5700 XT Pulse som fyndvara. Jag drog iväg en beställning fast det stod att det var slut på lager redan.

Fick en konfirmation via mail där de även nämndeatt varan för nuvarande inte fanns på lager och därför inte kan skickas (än).

En dag senare(idag) fick jag ett mail om att min beställning skickats.

Får se om jag får en fyndvara eller om de helt enkelt skickade iväg ett nytt kort till mig.

4390 fick jag ge för det, deras normalpris är 5190.

Sitter för närvarande på ett GTX 970 så det blir en ganska rejäl uppgradering.
Något speciellt jag ska tänka på innan jag sätter in det i burken?

----------------------------------------

Edit: Förlåt, mitt inlägg hade fått med sig lite konstig text på slutet som fick det att verka som en dokusåpa vad gäller att bibehålla spänningen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sevenix:

NetonNet hade ett 5700 XT Pulse som fyndvara. Jag drog iväg en beställning fast det stod att det var slut på lager redan.

Fick en konfirmation via mail om att varan för nuvarande inte fanns på lager och därför inte kan skickas.

En dag senare(idag) fick jag ett mail om att min beställning skickats.

Får se om jag får en fyndvara eller om de helt enkelt skickade iväg ett nytt kort till mig.

4390 fick jag ge för det, deras normalpris är 5190.

Sitter för närvarande på ett GTX 970 så det blir en ganska rejäl uppgradering.
Något speciellt jag ska tänka på innan jag sätter in det i burken?

Idag fick jag medelande om att

"Idag fick jag medelande om att"
...
????

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Fick hem kortet idag. Antingen har de fixat boxen o.s.v. väldigt snyggt eller så skickade NetonNet mig ett helt nytt.

Kopplade in allting utan problem och nu ska jag börja testa runt lite för att se hur det presterar.

Drog en Userbench

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sevenix:

Fick hem kortet idag. Antingen har de fixat boxen o.s.v. väldigt snyggt eller så skickade NetonNet mig ett helt nytt.

Kopplade in allting utan problem och nu ska jag börja testa runt lite för att se hur det presterar.

Drog en Userbench

Riktigt trevligt!
Har du testat att slå om BIOS-switchen, då skall det gå lite svalare, men tappar dock en aning prestanda?

Vill varna för Asus TUF RX5700XT, såg tipset via @Chris_Kadaver. :*(
#18120271

Dags att hissa pestflagg för Asus grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tyvärr så måste jag slänga på bensin på Asus-brasan.

Läste om detta problem med dåliga skruvar på kylaren som gör att den inte sitter emot kortet.
Another major problem with the STRIX 5700 XT - Reddit

Jag har samma problem. :/

Det svarta ni ser mellan kylplattan och V-ramet är inte en skugga tyvärr.

Med lite press på kylaren så ser ni hur mellanrummet försvinner.

Bara att få lagad, byta/lämna/tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Det borde ju vara Placebo. Så länge agget kan leverera ström så bör det (Kan jag tycka) Inte göra någon skillnad om man använder separata kablar eller en kabel som blir två.

Beror ju på hur mycket den kan leverera per kabel.
En del nätaggregat matar PCI-E kablarna från olika 12V linor. Då blir ju varje 12V lina mindre belastad om man använder separata kablar än om man pressar en enda lina hårt. Skulle kunna göra skillan på kvaliteten i levererad ström. Det kan ju också vara så att nätaggregatet inte riktigt klarar att levera tillräckligt med ström över en lina, men lätt klarar det på två.

Så jag kan tänka mig att för vissa kombinationer av nätaggregat/grafikkort så kan det faktiskt göra skillnad om man använder separata kablar eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag beställde precis ett Sapphire Pulse RX 5700 som kom ut som fyndvara på Inet för 4190. Lite avis på er som hittat ett XT för 4400!

Får se hur det funkar med min Ryzen 1700X, om den blir flaskhals eller ej

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Kan man köra RX 5700XT i 1440p med freesync över HDMI till en LG OLED C9? TV:n är ju med på denna lista: https://premiumbuilds.com/televisions/freesync-tv-list/

Men det enda jag hittar på AMD forum är att folk vill att det ska fungera så kanske inte gör det.

Skrivet av https://community.amd.com/thread/243442:

AMD, we need the RX5700 series of GPUs to offer Freesync over HDMI to this G-Sync Compatible TV. Is that a thing that could happen. I am very interested in the value an RX 5700 XT offers for 1440p 120 fps gaming on my beautiful C9.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@employed:

Idag bytta jag skruvarna på Strix-kortet. Nu sitter allt som det borde. Förhoppningsvis kan man få ut nya skruvar av Komplett. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Beror ju på hur mycket den kan leverera per kabel.
En del nätaggregat matar PCI-E kablarna från olika 12V linor. Då blir ju varje 12V lina mindre belastad om man använder separata kablar än om man pressar en enda lina hårt. Skulle kunna göra skillan på kvaliteten i levererad ström. Det kan ju också vara så att nätaggregatet inte riktigt klarar att levera tillräckligt med ström över en lina, men lätt klarar det på två.

Så jag kan tänka mig att för vissa kombinationer av nätaggregat/grafikkort så kan det faktiskt göra skillnad om man använder separata kablar eller inte.

Dessutom är det spänningsfall i kablarna så med två skilda kablage från nätaggregatet så har man enkelt sagt bara halva spänningsfallet vid GPU

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att Radeon Settings fryser när man gör ändringar eller bara kollar på något under Global WattMan.
Eller är det bättre att köra med något annat program exempelvis afterburner när man ska testa lägre spänning eller klocka?

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk

Fantastisk kort fick mitt i fredags, stressat kortet hela helgen med 1440p och superupplösningar. Sitter också på ett ryzen7 2700x det finns inget som kan stressa ut kortet. Haft lite problem med svartskärmar när jag startat spel och en krasch eller två. Men annars har allt varit frid.
Testa kortet i spel som: AOE2"DE"(ClosedBeta), CoH2, BattleField5, Warframe, WarThunder(Movie settings), Apex Legends(Har haft mest problem här), CS, Warcraft3.

Snittar 95fps och mer i alla spel med ovanstående upplösningar o maxade inställningar. Om jag hinner så kommer jag skicka med lite loggar i veckan.

Permalänk
Medlem

Jag har kört mitt system ett tag nu men har problem med krascher när jag ser videos på nätet (ex. YouTube) med felmeddelande VIDEO_SCHEDULER_INTERNAL_ERROR, kortet fungerar felfritt i bland annat Witcher 3 som jag spelat en hel del av nu. Har testat installera om drivrutinerna. Något annat tips på felsökning? Har googlat lite men problem med drivrutinerna verkar vara det vanligaste. (Se signatur)

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk

@Yaana:

Kolla i bios efter PCIE så den står som 3.0

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Avstängd

Joinar nu sällskapet med ett msi RX 5700 MECH OC. Skall testa kortet och jämföra de mot andra modeller. Jag hoppas nu att denna modell inte lider av dumheterna som msi gjort med bland annat deras EVOKE modeller.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hej.
1. Är det någon av er som vet om fästena till kylare är ändrat mot tidigare kort från AMD?
Jag har Accelero Xtreme 3 och Accelero Xtreme 4 och dom har hittills passat på alla grafikkort jag provat från AMD och Nvidia.

2. Är det någon av som använder Radeon mod?

3. Är det någon av er som använder det sjukt bra programmet RadeonPro??

Mig veterligen så är det samma hålbild på 5700 som tidigare AMD kort, dvs 54mm cc.

Min plan är att inom kort prova och flytta över kylaren från en gammal 290 till mitt 5700, enligt måtten jag har tagit så ska det funka väl, men verkligheten kan ställa till det endå.
GPUn på 290 sitter inte på samma plats som 5700 på PCBn.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-r9-290.c2397
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-rx-5700-xt.c3339

Timmy Joe fick inga bra resultat av Accelero xtreme på sitt 5700xt kort
https://www.youtube.com/watch?v=S0eYigMcgpg

Permalänk
Medlem

@ante_ante: Hej, nu haft en krasch på nytt så det verkar inte ha varit problemet. Skulle kortet kunna vara defekt tro?

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yaana:

@ante_ante: Hej, nu haft en krasch på nytt så det verkar inte ha varit problemet. Skulle kortet kunna vara defekt tro?

kan vara en bugg med pcie, så senaste bios med moderkortet samt chipset driver samt testa pcie x8 i stället för x16 tex.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hjälpsam

Komplett säljer två demoex av 5700XT.
Sapphire PULSE Radeon RX 5700 XT -Demo, 4680 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag har bara positiva saker att säga om mitt RX 5700 referenskort. Den håller chassit svalare iom blowerstyle (lådan blir inte varm längre, jämfört med när den forne trotjänaren Asus Top CU II R9 280 satt i burken, som hade bra kylning). Ljudnivån ska inte behöva avskräcka någon, var själv lite orolig för detta, helt i onödan. Min erfarenhet är att referenskylaren inte är så dålig som den framställs här och var på nätet. Tips! Bevaka prisjakt, den dimper ned till 3500 kr ibland, man får inte mer fps per krona.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får hålla med @T4kti, referenskylaren är bra och tyst. Synd att radeon settings bestämmer sig för stt krasha då och då, har kört en lätt underklockning och höjt fläktkurvan några procent, och då tuffar det på kallt och tyst 😊. Men iom att det återställer inställningarns vid krash så orkar jag inte bry mig längre.

En fråga: hur funkar det med boost på klockan? Upplever inte att kortet boostar utan tappar fps ibland istället, nån mer som har de problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nimwin:

Får hålla med @T4kti, referenskylaren är bra och tyst. Synd att radeon settings bestämmer sig för stt krasha då och då, har kört en lätt underklockning och höjt fläktkurvan några procent, och då tuffar det på kallt och tyst 😊. Men iom att det återställer inställningarns vid krash så orkar jag inte bry mig längre.

En fråga: hur funkar det med boost på klockan? Upplever inte att kortet boostar utan tappar fps ibland istället, nån mer som har de problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

kan ändra enhanced sync som brukar vara en orsak

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

Ska faktiskt montera en Kraken G12'a + H55 på mitt RX 5700.

Är det nån som vet hur höga kylflänsarna kan vara på vRAM'et? Jag har 6st 10mm höga och 2st 8mm höga, alla i aluminium.

Tror ni dessa storlekar på kylflänsar kan klara av att tämja GDDR6 från Micron? (Hålla temperaturen under 90c)

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem

Är ny i klubben! Fick in ett MSI Mech 5700 xt för 4190 kr som fyndvara från Netonnet, riktigt fynd i min mening. Hade lite problem med att få signal men nu fungerar allt perfekt. Kör red dead redemption 2 i 1440p på ultra/high och wow! Väldigt nöjd i allmänhet och även om det finns en del snack om kylningen på just detta kortet (thermal pads)så ligger det under 70 grader konstant. Min 6600k hanterar väl inte uppgraderingen särskilt bra men blir ryzen nästa år