Permalänk
Avstängd

Ljuddämpning över hdd?

Har märkt att min lagringsdisk låter ganska mycket.
Fick en bit ljuddämpning över från mitt gamla chassi funderar på om man kan klistra på denne över hdd:n.
Eller är det en dåligt för tempen?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Troligen dåligt för tempen om du sätter den direkt på hårddisken. Hårddiskar brukar annars monteras så att luft blåser över dem.

Men du kan ju sätta dämpmatta på chassits vägg mittemot en hårddisk som fångar upp ljudet från den.
Det ska också finnas upphängningsanordningar som ska kunna dämpa att vibrationer från hårddisken tar sig igenom chassit via dess fästen, men de brukar vara för 3.5"-disk i 5¼"-plats resp. 2.5"-disk i 3.5"-plats.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Troligen dåligt för tempen om du sätter den direkt på hårddisken. Hårddiskar brukar annars monteras så att luft blåser över dem.

Men du kan ju sätta dämpmatta på chassits vägg mittemot en hårddisk som fångar upp ljudet från den.
Det ska också finnas upphängningsanordningar som ska kunna dämpa att vibrationer från hårddisken tar sig igenom chassit via dess fästen, men de brukar vara för 3.5"-disk i 5¼"-plats resp. 2.5"-disk i 3.5"-plats.

Ok. Det är gummi emellan. Och även ljuddämpat chassi.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Har märkt att min lagringsdisk låter ganska mycket.
Fick en bit ljuddämpning över från mitt gamla chassi funderar på om man kan klistra på denne över hdd:n.
Eller är det en dåligt för tempen?
https://i.imgur.com/YElnM87.jpg

Ljuddämpning är nästan alltid en kompromiss mellan ljudnivå och kylning. Naturligtvis är det dåligt för temperaturen att täcka över hårddisken med en dämpningsmatta, men frågan är om det är tillräckligt dåligt för att vara ett problem.

Backblaze har massor av statistik över hårddiskars livslängd, och har skrivit en bra artikel om temperaturkänslighet. Här konstateras att det finns ett mycket svagt samband mellan diskarnas livslängd kontra temperatur med några enstaka undantagsfall. Här kan vi dra slutsatsen att temperatur sannolikt inte spelar någon signifikant roll så länge vi håller oss till ganska låga temperaturer (20-30 °C).

Från bilden gissar jag att du har en Seagate Barracuda 2TB ST2000DM008, och på sida 12 i manualen står det att den maximala temperaturen under drift inte får överstiga 60 °C. För att ha lite marginal bör du alltså hålla dig till max 50 °C.

Det enklaste sättet är helt enkelt att prova. Starta till exempel HWMonitor och håll ett öga på hårddiskens temperatur medan du monterar ljuddämpningen. Går den över 50 °C får du prova att ändra något så att den får mer luftflöde.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Häng upp den i gummisnoddar annars om det fortplantar sig i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...