Lyckas inte ominstallera Windows (eller starta datorn)

Permalänk
Medlem

@Tommy66:
Satt USB stickan i när du tog bilderna?

För om BIOS hade hittat den så skulle den ha synts antingen som en USB-FDD eller USB-HDD.

Om den inte gjorde det, ha datorn avstängd och sätt dit den starta upp datorn och titta igen.
Om BIOS hittar den så kan du se vilket du ska välja för att få datorn att starta från den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Tommy66:

NÖ Skåne.

Så ock jag. Om du lämnar den hos mig kan jag kolla om det går att rädda något från hårddisken.
Skicka PM.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Tommy66:
Satt USB stickan i när du tog bilderna?

För om BIOS hade hittat den så skulle den ha synts antingen som en USB-FDD eller USB-HDD.

Om den inte gjorde det, ha datorn avstängd och sätt dit den starta upp datorn och titta igen.
Om BIOS hittar den så kan du se vilket du ska välja för att få datorn att starta från den.

Till dig - och alla övriga vänliga själar här som försöker hjälpa oss...

Jag tog en bildserie nu på det senaste förloppet. Yes, någon form av kontakt får jag med stickan nu. Dock så slutar det med ”System doesnt have any USB boot option. Please select other boot option in
Boot Manager Menu”.

Tog som sagt foto av varje steg som dyker upp, 7 st:
https://imgur.com/gallery/w3GBnxx

Provade på ett sätt till. Då blir det såhär:
https://imgur.com/gallery/UBkm0QU

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

Till dig - och alla övriga vänliga själar här som försöker hjälpa oss...

Jag tog en bildserie nu på det senaste förloppet. Yes, någon form av kontakt får jag med stickan nu. Dock så slutar det med ”System doesnt have any USB boot option. Please select other boot option in
Boot Manager Menu”.

Tog som sagt foto av varje steg som dyker upp, 7 st:
https://imgur.com/gallery/w3GBnxx

Provade på ett sätt till. Då blir det såhär:
https://imgur.com/gallery/UBkm0QU

Skickades från m.sweclockers.com

Det ser fortfarande ut som att den inte hittar din USB-boot, testa med ett annat USB-minne/minneskort + USB-adapter för minneskortet. Du kan också testa att koppla ur ev. andra enheter som är anslutna i datorn, och testa med USB-minnet i en annan port. Testa att göra om Win-USBn, gör exakt som beskrivs här om att "skapa installationsmedia (USB-enhet eller DVD)".

Redan vid bild #1 ska du se din USB-enhet (om jag inte har en brain fart nu hehe). Kom du in i BIOS/UEFI där du kan ändra inställningar? Jag skulle kolla runt bland boot-inställningarna där isf och se om du kan aktivera/välja din Windows USB (förutsatt att den är fungerande, kan du testa din Win-USB i en annan dator för att dubbelkolla det?).

Hoppas att du får ordning på det!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det ser fortfarande ut som att den inte hittar din USB-boot, testa med ett annat USB-minne/minneskort + USB-adapter för minneskortet. Du kan också testa att koppla ur ev. andra enheter som är anslutna i datorn, och testa med USB-minnet i en annan port. Testa att göra om Win-USBn, gör exakt som beskrivs här om att "skapa installationsmedia (USB-enhet eller DVD)".

Redan vid bild #1 ska du se din USB-enhet (om jag inte har en brain fart nu hehe). Kom du in i BIOS/UEFI där du kan ändra inställningar? Jag skulle kolla runt bland boot-inställningarna där isf och se om du kan aktivera/välja din Windows USB (förutsatt att den är fungerande, kan du testa din Win-USB i en annan dator för att dubbelkolla det?).

Hoppas att du får ordning på det!

Jag har samlat ny energi och är på det nu igen...

Har bytt USB-sticka och trodde på framgång, för nu syns den i listan.
Jag har också laddat ner Win 10 genom att följa din länk ovan.

Dock... kör fast.

Ny bildserie (4 bilder) via länken nedan.

Först med Boot Mode Legacy. Då slutar det med att jag får en helt svart skärm med en textrad som hade platsat i en 80-talsfilm... Missing operating system och sen händer inget mer.

När jag sedan väljer UEFI så hamnar jag i samma läge som igår, där man i Boot Option Menu då bara får laptopens interna disk att ”välja” på.

Hmm, hmmm, hmmm.

https://imgur.com/gallery/injeMWu

Permalänk
Medlem

@Tommy66:
Om du har en USB-sticka som är minst 16GB så finns det en sak du kan prova (går också att göra på en extern USB disk, men var medveten om att disken formateras).
Ladda ner Rufus
Följ denna guide How to Create A Windows To Go USB
Då får du en portable version av Windows med vilken du kanske kan starta upp datorn och bl.a kontrollera disken i den.

Sen har det iaf. tidigare varit problem med installationsmedia man skapar med hjälp av Microsoft's verktyg, så prova att ladda ner som ISO-fil via det och skapa USB installationsmedia med hjälp av Rufus istället.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Redan tipsat om Rufus!

Skrivet av sp1k3n:

Har du provat att välja USB FDD som startalternativ?

Har du gjort rätt med överförningen av windows till USB minnet? Här är ett bra program som alternativ för att göra det annars:
https://rufus.ie/

Eller så här:

Om du inte har lyckats än kan du göra så här:
Öppna cmd i administratörsläge

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar disken/USB minnet du vill använda) gör inte fel här!
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active
skriv: format quick fs=fat32
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Nu behöver du bara kopiera över windowsfilerna så har du ett bootbart USB minne.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Burken kan säkert ta både Uefi och CSM så kolla i bios om uefi (secure boot) är aktiverat.

Hittar du inget i bios/uefi gällande uefi/csm förutsätter vi att uefi är aktivt.

Är det det så kör MS egna verktyg för att skapa det: https://support.microsoft.com/sv-se/help/15088/windows-10-cre...

Boota datorn och se till att starta från minnet, bukar innas en knapp, exvis escape på en HP för boot meny, acer lär ha ngt liknande.

Det är alles

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Redan tipsat om Rufus!

Anledningen till att jag länkade till Rufus, var för att det är bl.a det som används på sidan som jag länkade hur man skapar ett Windows To Go USB (och med hjälp av Rufus, så kan man göra det med vilken version av Win 8/Win 10 man vill och inte bara de versioner som Microsoft har begränsat det till).

Så det var faktigst i ett helt annat sammanhang än när du gjorde det.

Att jag sedan nämnde att man kan skapa installationsmedia med det också, var för att jag ändå hade nämnt Rufus.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Tommy66:
Om du har en USB-sticka som är minst 16GB så finns det en sak du kan prova (går också att göra på en extern USB disk, men var medveten om att disken formateras).
Ladda ner Rufus
Följ denna guide How to Create A Windows To Go USB
Då får du en portable version av Windows med vilken du kanske kan starta upp datorn och bl.a kontrollera disken i den.

Sen har det iaf. tidigare varit problem med installationsmedia man skapar med hjälp av Microsoft's verktyg, så prova att ladda ner som ISO-fil via det och skapa USB installationsmedia med hjälp av Rufus istället.

Tror jag har en externdisk/USB som jag inte använder liggande någonstans. Ska tanka hem Rufus och följa instruktionerna enligt länken ovan via en annan PC - och sedan göra ett nytt försök!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man har tillgång till en CD med Win, kan man nyttja den då? Även om den har följt med vid köp av en annan dator, d v s är den (licensen) förbrukad då - eller går det alltid att nyttja det (CD) för att återställa en dator (vilken som helst)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

Om man har tillgång till en CD med Win, kan man nyttja den då? Även om den har följt med vid köp av en annan dator, d v s är den (licensen) förbrukad då - eller går det alltid att nyttja det (CD) för att återställa en dator (vilken som helst)?

Nja, det går ibland (se nedanstående) men drivruitner kommer troligtvis att saknas, och Windows kommer troligtvis inte att bli aktiverat förrän man bytar ut licensnyckeln till den som hör till datorn.

Vissa tillverkare har dock en spärr så att det inte går att använda återställningsmedia från en annan tillverkare (eller dator).

Det sista märker du ganska omgående eftersom man får det i ansiktet direkt när man har startat upp datorn från skivan.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nja, det går ibland (se nedanstående) men drivruitner kommer troligtvis att saknas, och Windows kommer troligtvis inte att bli aktiverat förrän man bytar ut licensnyckeln till den som hör till datorn.

Vissa tillverkare har dock en spärr så att det inte går att använda återställningsmedia från en annan tillverkare (eller dator).

Det sista märker du ganska omgående eftersom man får det i ansiktet direkt när man har startat upp datorn från skivan.

Till den berörda datorn (laptopen som har kraschat) har jag mig veterligen ingen Win-CD (laptopen levererades utan skiva - som väl är praxis sedan länge) däremot köpte vi ganska nyligen en ny/stationär PC. Win10 var förinstallerat på den men det följde också med en skiva.

Så länge jag inte äventyrar något för den (nya) datorn (”licenskonflikt/fuskförsök”🤔🤔) så har jag ju inget att förlora på att testa, tänker jag. Att boota laptopen från den CD:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

Till den berörda datorn (laptopen som har kraschat) har jag mig veterligen ingen Win-CD (laptopen levererades utan skiva - som väl är praxis sedan länge) däremot köpte vi ganska nyligen en ny/stationär PC. Win10 var förinstallerat på den men det följde också med en skiva.

Det brukar gå att beställa återställningsmedia från tillverkaren (brukar kosta runt 500:- för att få det), så du kan prova att kontakta Acer och be att få beställa det.

Skrivet av Tommy66:

Så länge jag inte äventyrar något för den (nya) datorn (”licenskonflikt/fuskförsök”🤔🤔) så har jag ju inget att förlora på att testa, tänker jag. Att boota laptopen från den CD:n.

Om du inte ansluter datorn till internet, kommer det inte kunna ske någon licenskonflikt.
Så prova kan du alltid göra.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Om du inte ansluter datorn till internet, kommer det inte kunna ske någon licenskonflikt.
Så prova kan du alltid göra.

Trodde att jag var på väg att knäcka det nu, med skivan.
Men fastnar nu i ett annat läge. Se tre bilder nedan.
Går varken att Installera (partition 930 GB) eller Formatera.
Har inte testat Delete... jag har har väl i o f s inte mkt att förlora på att göra det?
Men samtidigt så är kommandot New just nu ej klickbart.
?

https://imgur.com/gallery/GVNZbBh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Tommy66:
Du ska välja "Delete" på alla fyra partitioner du ser i det fönstret, sen kan du välja "New". Då skapas det nya partitioner automatiskt och sen är det bara att fortsätta installationen.

Fungerar det ändå inte att installera på disken efter att du skapat nya partitioner kan du göra så här:

Starta installationsprogrammet från börjar, om det inte fungerar där du är i installationsfasen.

Tryck Shift+F10 för att få upp kommandotolken (cmd)
Skriv: diskpart och tryck på Entertangenten

Skriv sedan nedan kommandon och tryck på Entertangenten efter varje:
list disk
select disk X (det nummer din disk har, vanligtvis 0)
clean
convert mbr

Stäng ner rutan och fortsätt med installationen så som det står här ovanför igen!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

Trodde att jag var på väg att knäcka det nu, med skivan.
Men fastnar nu i ett annat läge. Se tre bilder nedan.
Går varken att Installera (partition 930 GB) eller Formatera.
Har inte testat Delete... jag har har väl i o f s inte mkt att förlora på att göra det?
Men samtidigt så är kommandot New just nu ej klickbart.
?

https://imgur.com/gallery/GVNZbBh

Skickades från m.sweclockers.com

Ta bort alla partitioner på disken och tryck nästa. Då skapar den ny mm rätt själv när den fortsätter installera. Efter tiden ca 2:18 visar video det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

@Tommy66:
Du ska välja "Delete" på alla fyra partitioner du ser i det fönstret, sen kan du välja "New". Då skapas det nya partitioner automatiskt och sen är det bara att fortsätta installationen.

Fungerar det ändå inte att installera på disken efter att du skapat nya partitioner kan du göra så här:

Starta installationsprogrammet från börjar, om det inte fungerar där du är i installationsfasen.

Tryck Shift+F10 för att få upp kommandotolken (cmd)
Skriv: diskpart och tryck på Entertangenten

Skriv sedan nedan kommandon och tryck på Entertangenten efter varje:
list disk
select disk X (det nummer din disk har, vanligtvis 0)
clean
convert mbr

Stäng ner rutan och fortsätt med installationen så som det står här ovanför igen!

Skrivet av panpo98:

Ta bort alla partitioner på disken och tryck nästa. Då skapar den ny mm rätt själv när den fortsätter installera. Efter tiden ca 2:18 visar video det.

https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Tack - datorn funkar igen!

... å tack till alla övriga hjälpsamma här i tråden också!

Permalänk
Medlem

@Tommy66:

Schysst att det löste sig till slut! Det gäller oftast att inte ge upp för tidigt ;-P

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"