Micron X100 är "världens snabbaste SSD"

Permalänk
Melding Plague

Micron X100 är "världens snabbaste SSD"

Med minnestekniken 3D Xpoint presenterar Micron vad som sägs vara världens snabbaste SSD, med hastigheter på upp till 9 GB/s.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tar 2!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

De där hade inte varit fel å ha😁

Visa signatur

Rog maximus xi code z390 i9-9900k@5ghz. 2x Rtx 2080Ti Rog Strix. Phanteks Revolt X 1000W. 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200MHz. Corsair Hydro H115i Pro RGB. ASUS 28" 4K LED

Permalänk
Medlem

8 millisekunder låter lite väl högt.
Tror det skall vara 8 microsekunder. Tror det blev lite fel i avläsningen av symbolen

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zorerk:

8 millisekunder låter lite väl högt.
Tror det skall vara 8 microsekunder. Tror det blev lite fel i avläsningen av symbolen

Ja den verkar vara en väldigt slö en, priset kan inte vara så högt på denna.

Permalänk
Avstängd

Om den inte kostar mer än 10 tusen så kanske det blir ett köp.

Behöver en snabbare Slog disk.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Två såna i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag har 3200MBps i min Samsung 960 evo.. Har inte haft större nytta av det då om jag flyttar data så flyttar jag till nån av mina andra SSD med 500MBps eller NAS på ca 80-120MBps.

Men säkert bra för datacenter?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Yes!
Skall absolut spara till en sådan historia att experimentera med virtuellt minne på.

Får hoppas de kommer med en 120GB renodlad XPoint med utlovad bandbredd för under 2000.

Permalänk

För dyr, för strömkrävande och för mycket värmeutveckling. 👎

Permalänk
Avstängd

@hallonskalle123: Äschdå, villaägare kan lika gärna göra något produktivt med strömmen innan den blir värme, och sitter man länge vid datorn kan det vara schysst med en grad till eller två i rummet.

Permalänk
Kontot avslutas

Den har en 8-pinnars anslutning för vad jag antar är strömförsörjning... Kontakten ser dock varken ut som en EPS12V eller PCIe aux anslutning så det är svårt för mig att säga specifikt vad det kan vara för något. Lär ju inte vara för att driva kortet tycker man. Den får ju 75W från PCI-kontakten, och MTP att aktiv kylning saknas lär det väl inte vara 150W 12-volt som pipas in här. Då skulle ju allt smälta ner ganska raskt.

Batteribackup kanske? Det är ju jättekontrollern arne på kortet, substratet ser lika stor ut som för en mellanklass GPU åtminstone, så den kanske behöver batterikraft för att skydda mot dataförluster vid strömavbrott. Väldigt kraftigt dimensionerad kontakt bara för lite batteribackup i någon sekund eller så max dock (xpoint minne är ju icke-flyktigt så behöver inte ström för att behålla innehållet i minneskretsarna.) Så jag är lite konfunderad! *axelryck*

Skrivet av superegg:

Om den inte kostar mer än 10 tusen så kanske det blir ett köp.

Sarkasm? Den här kommer att kosta alla djävulens skjortor på en gång, typ. Den är ju fokuserad mot storföretag och medans de vänder på både kronor och ören för det mesta i IT-utrustningsväg så pröjsar de ändå fett för topp-prestanda om det är det de behöver.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

2-4 år till och så kommer alla kunna ha hastigheten för 1000-2000 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har 3200MBps i min Samsung 960 evo.. Har inte haft större nytta av det då om jag flyttar data så flyttar jag till nån av mina andra SSD med 500MBps eller NAS på ca 80-120MBps.

Men säkert bra för datacenter?

Det är inget argument för att inte tillverka snabbare enheter. Den är din specifika setup som är flaskhalsen

Jag har 2st 960 evo så att flytta en 10GB fil tar typ 3-4 sek

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Det är inget argument för att inte tillverka snabbare enheter. Den är din specifika setup som är flaskhalsen

Jag har 2st 960 evo så att flytta en 10GB fil tar typ 3-4 sek

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, dessutom finns det en hel del anledningar till att ha hög write/read på en disk utöver att föra filer från disken till en annan enhet.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonskalle123:

För dyr, för strömkrävande och för mycket värmeutveckling. 👎

Ja. De där extra 10 kronorna på elräkningen måste verkligen svida.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LennyV:

Den har en 8-pinnars anslutning för vad jag antar är strömförsörjning... Kontakten ser dock varken ut som en EPS12V eller PCIe aux anslutning så det är svårt för mig att säga specifikt vad det kan vara för något. Lär ju inte vara för att driva kortet tycker man. Den får ju 75W från PCI-kontakten, och MTP att aktiv kylning saknas lär det väl inte vara 150W 12-volt som pipas in här. Då skulle ju allt smälta ner ganska raskt.

Batteribackup kanske? Det är ju jättekontrollern arne på kortet, substratet ser lika stor ut som för en mellanklass GPU åtminstone, så den kanske behöver batterikraft för att skydda mot dataförluster vid strömavbrott. Väldigt kraftigt dimensionerad kontakt bara för lite batteribackup i någon sekund eller så max dock (xpoint minne är ju icke-flyktigt så behöver inte ström för att behålla innehållet i minneskretsarna.) Så jag är lite konfunderad! *axelryck*

Sarkasm? Den här kommer att kosta alla djävulens skjortor på en gång, typ. Den är ju fokuserad mot storföretag och medans de vänder på både kronor och ören för det mesta i IT-utrustningsväg så pröjsar de ändå fett för topp-prestanda om det är det de behöver.

Behöver byta Slog disk har tänkt att skaffa två Intel DC P4800X men om denna är bättre så köper jag heller den.

Allt beror på priset tänker inte betala hur mycket som helst.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Ja, dessutom finns det en hel del anledningar till att ha hög write/read på en disk utöver att föra filer från disken till en annan enhet.

Absolut! Finns massa scenarios där prestandan begränsas av max read/write på Sata diskar. Och säkerligen även av pcie 3 diskar, speciellt för proffs som jobbar med stora projekt som kan va flera hundra/tusen gig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Det är inget argument för att inte tillverka snabbare enheter. Den är din specifika setup som är flaskhalsen

Jag har 2st 960 evo så att flytta en 10GB fil tar typ 3-4 sek

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut inte, tvärt om. Jag är glad att tekniken går framåt, inte så jag menade!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av serverfel:

2-4 år till och så kommer alla kunna ha hastigheten för 1000-2000 kr.

Bara om xpoint-minne rasar drastiskt i pris, och mtp att det tar upp mycket mer chip-yta än flash så är väl det osannolikt.

Nog för att en flash-baserad SSD skulle kunna nå 9GB/s är ju inte otänkbart, men det blir ju bara på stora filöverföringar. Småaccesser med flash är betydligt långsammare än xpoint, och det är ju just dessa som är vanligast inom datorvärlden.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Bara om xpoint-minne rasar drastiskt i pris, och mtp att det tar upp mycket mer chip-yta än flash så är väl det osannolikt.

Nog för att en flash-baserad SSD skulle kunna nå 9GB/s är ju inte otänkbart, men det blir ju bara på stora filöverföringar. Småaccesser med flash är betydligt långsammare än xpoint, och det är ju just dessa som är vanligast inom datorvärlden.

Hur lösningarna kommer se ut vet jag inte. Men jag tror i alla fall att nya tekniker kommer att göra prestandan möjlig hos vanligt folk.

Som du sade så är vanligt flash inte där än men detta är ändå coolt:

https://www.google.com/amp/s/www.pcgamer.com/amp/this-8tb-sto...

Man använder typ raid0 om jag fattat rätt. Här är det ju pcie 4.0 som möjligör hastigheten.

Och vem vet vad vi har för flash teknik om 4 år? Du kanske då. Jag baserar mina antaganden på hur det gått fram tills nu.

Nåja. Coolt med ssd hursomhelst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Så här snabba minnen hade lämpat sig bra för en PCIE 4.0 baserad SSD.
PCIE 4.0 8X får ut 100% av överföringshastigheten
PCIE 4.0 4X får ut 88% av överföringshastigheten

Då om man kan ha M.2 slottar med PCIE 4.0 4X och ändå få ut det mesta av prestandan.
Visserligen ser nuvarande lösning ut att vara för stor för att kunna monteras på en M.2 sticka.
Men för de som inte sitter med Threadripper eller Epyc så är det ändå bra att få mycket prestanda utan att det tar all PCIE bandbredd. Även om det är på ett vanligt PCIE kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Det är inget argument för att inte tillverka snabbare enheter. Den är din specifika setup som är flaskhalsen

Jag har 2st 960 evo så att flytta en 10GB fil tar typ 3-4 sek

Och hur mycket tid IRL skulle du spara med dessa diskar?

Poängen är väl att man når till slut en nivå där tidsvinsten för vad man egentligen behöver är så liten att det inte ens är värt fåtal % mer kostnad. Självklart är denna nivån olika på olika marknader, och server/företag som dessa är riktade är det säkert viktig tid.

Men att få folk att ge fan i en enda kaffe paus med IDLE tid, ger mer $$$ åt företaget. Och om den står o tuggar under tiden de tar 5min kaffepaus, så är det ändå lägre kostnad (pga billigare hårdvara).

Hemanvändare har valfri billig SSD nästan den perfekta sweet-spotten redan. Och du tjänar mer tid på att ha stora nog SSDer så du slipper flytta de 10GB om och om igen, än att kunna göra det snabbt.

Skrivet av GuessWho:

Så här snabba minnen hade lämpat sig bra för en PCIE 4.0 baserad SSD.
PCIE 4.0 8X får ut 100% av överföringshastigheten
PCIE 4.0 4X får ut 88% av överföringshastigheten

Då om man kan ha M.2 slottar med PCIE 4.0 4X och ändå få ut det mesta av prestandan.
Visserligen ser nuvarande lösning ut att vara för stor för att kunna monteras på en M.2 sticka.
Men för de som inte sitter med Threadripper eller Epyc så är det ändå bra att få mycket prestanda utan att det tar all PCIE bandbredd. Även om det är på ett vanligt PCIE kort.

U.2 borde kunna hantera det. 4X kontakt precis som M.2, men 2,5" format med möjlighet till kylning. PCI-E 5.0 bör göra detta fullt vettigt med 100% dessutom då det blir enklare att byta ut U.2 diskar än PCI-E kort i hotswap.

Permalänk
Avstängd

Nu har det gått ett halvår, och det är fortfarande omöjligt att hitta några faktiska tester av en Micron X100.
Skulle ha skeppats till "utvalda kunder" under slutet av 2019. Man kan ju tycka att åtminstone en stor hårdvarutestare kunde ha lagt vantarna på en dylik.

Vill fortfarande ha en stadig kloss för virtuellt RAM så jag slipper byta moderkort, men IOPS på industrioptanemoduler är lite mjeh.

Skrivet av Paddanx:

Men att få folk att ge fan i en enda kaffe paus med IDLE tid, ger mer $$$ åt företaget. Och om den står o tuggar under tiden de tar 5min kaffepaus, så är det ändå lägre kostnad (pga billigare hårdvara).

Att höra sådant där får mig att uppskatta förmånen att vara på kommunen ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Nu har det gått ett halvår, och det är fortfarande omöjligt att hitta några faktiska tester av en Micron X100.
Skulle ha skeppats till "utvalda kunder" under slutet av 2019. Man kan ju tycka att åtminstone en stor hårdvarutestare kunde ha lagt vantarna på en dylik.

Vill fortfarande ha en stadig kloss för virtuellt RAM så jag slipper byta moderkort, men IOPS på industrioptanemoduler är lite mjeh.

Det är väl redan så ovanlig teknik som Optane är, och få teknik-siter ser nyttan. Du får nog titta mer på server nivå tekniksidor för att ha en chans att hitta. Det kan också vara så att de fått problem och valt att vänta till revision 2 innan de slår på trumman igen. (Gissar, men det var ju lite så Optane själv gjorde)

Skrivet av Ricerunner:

Att höra sådant där får mig att uppskatta förmånen att vara på kommunen ännu mer.

Också sånt som gör att vi tappar mer och mer tillverkning och produktion till andra länder. Tom Tyskland har betydligt mer strikt "jobb" än flesta svenska företag. Så det tar några år, men till slut ersätts dessa jobb med en maskin som jobbar mer effektivt mer och mer.

Jag personligen förstår att man ibland behöver en paus, men den precis som mycket annat i detta land, missbrukas något extremt av folk som är lata. For sociala biten, helt klart... för att komma undan att faktiskt göra ditt jobb...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Det är väl redan så ovanlig teknik som Optane är, och få teknik-siter ser nyttan. Du får nog titta mer på server nivå tekniksidor för att ha en chans att hitta. Det kan också vara så att de fått problem och valt att vänta till revision 2 innan de slår på trumman igen. (Gissar, men det var ju lite så Optane själv gjorde)

Också sånt som gör att vi tappar mer och mer tillverkning och produktion till andra länder. Tom Tyskland har betydligt mer strikt "jobb" än flesta svenska företag. Så det tar några år, men till slut ersätts dessa jobb med en maskin som jobbar mer effektivt mer och mer.

Jag personligen förstår att man ibland behöver en paus, men den precis som mycket annat i detta land, missbrukas något extremt av folk som är lata. For sociala biten, helt klart... för att komma undan att faktiskt göra ditt jobb...

Det låter klokt att de gör sitt bästa för välfungerande delar ändå, om det är det som tystnaden beror på.

Ja saken är ju den, att självklart är det en både stark och fin egenskap att göra sitt arbete ordentligt.
Å andra sidan tror jag att det kan vara lite osunt med en sådan fokus på tillväxt att det agerar menligt på de som ingår i nätverket.

Livet borde fungera, absolut. Helst bra och dessutom en evighet, tycker jag.
Men om jag nu hade antagit att jag hade ansvar på ett företag, då skulle jag föredra att arbetarna har lite längre fikapauser där de sitter och uppmuntrar varandra än att de våldar i sig kaffet på fem minuter och dessutom gör sitt bästa för att behandla varandra illa under den lilla tid de har, som någon sorts kaffekain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Ja saken är ju den, att självklart är det en både stark och fin egenskap att göra sitt arbete ordentligt.
Å andra sidan tror jag att det kan vara lite osunt med en sådan fokus på tillväxt att det agerar menligt på de som ingår i nätverket.

Livet borde fungera, absolut. Helst bra och dessutom en evighet, tycker jag.
Men om jag nu hade antagit att jag hade ansvar på ett företag, då skulle jag föredra att arbetarna har lite längre fikapauser där de sitter och uppmuntrar varandra än att de våldar i sig kaffet på fem minuter och dessutom gör sitt bästa för att behandla varandra illa under den lilla tid de har, som någon sorts kaffekain.

Säger som sagt, Tyskland gör närmare detta av vad jag förstår från olika källor. De är ledande inom många brancher inom EU, har en av de bästa ekonomierna och vågar påstå mest frikostiga "sociala" status utanför jobbet.

Håller med dig att behandla andra som skit, är fel. Men deras kultur ger mer produktivitet, vilket gör att du jobbar på arbetstid, och umgås med kollegorna efter arbetstid istället.

Finns nog positiva bitar i båda sidorna. Fredags-fika är nog hälsosamt det med