Permalänk
Medlem

Jag skäms...

Råkade av misstag se ett test från WC för Alla med titeln "Bästa grafikkorten just nu – från budgetalternativ till värstingmodeller"

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.116615/har-ar-din-basta-gui...

Jag har inte skämts för någon så här mycket sedan jag såg The Verge guide till att bygga en gaming dator. Jag hoppas att dom bara har råkat få tidsstämpeln fel men här är några utdrag:

"I skrivande stund är AMD Vega 64 såpass färskt att det bara finns en modell som är tillgänglig i butik"

"Korten vi testade installerades i samma dator, en kraftfull speldator från HP, Omen 880. Den har Intel Core i7 7700K-processor med vattenkylning"

"Kraftaggregat: Uppgraderar du hårdvara kan det vara lätt att glömma att mer prestanda ofta innebär mer energiförbrukning."

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

@kibatronic:

Vad fan, känns väldigt oseriöst för en såpass stor sida..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

skrivet: 2019-10-24 11:39

Kan ju inte stämma?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Råkade av misstag se ett test från WC för Alla med titeln "Bästa grafikkorten just nu – från budgetalternativ till värstingmodeller"

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.116615/har-ar-din-basta-gui...

Jag har inte skämts för någon så här mycket sedan jag såg The Verge guide till att bygga en gaming dator. Jag hoppas att dom bara har råkat få tidsstämpeln fel men här är några utdrag:

"I skrivande stund är AMD Vega 64 såpass färskt att det bara finns en modell som är tillgänglig i butik"

"Korten vi testade installerades i samma dator, en kraftfull speldator från HP, Omen 880. Den har Intel Core i7 7700K-processor med vattenkylning"

"Kraftaggregat: Uppgraderar du hårdvara kan det vara lätt att glömma att mer prestanda ofta innebär mer energiförbrukning."

Huvva! Tacka vet jag Sweclockers tester och termer, även om kraftaggregat låter tufft

Permalänk
Medlem

Syndikerade tester/nyheter är en styggelse och bör utrotas.
Kan nästan garantera att "original" artikeln var skriven för flera år sedan och blev översatt och publicerad på svenska nyligen för att skapa lite trafik.

Permalänk
Skrivet av kibatronic:

Råkade av misstag se ett test från WC för Alla med titeln "Bästa grafikkorten just nu – från budgetalternativ till värstingmodeller"

Är det ett tecken på vad du tycker om sidan?

Permalänk
Medlem

Phew, jag läste precis att Asus ROG Strix RTX 2080 Ti O11G Gaming inte är så tungt, och det därför lyckligtvis inte behövs några extra STÖD till kortet. Goda nyheter till alla ägare ju!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Syndikerade tester/nyheter är en styggelse och bör utrotas.
Kan nästan garantera att "original" artikeln var skriven för flera år sedan och blev översatt och publicerad på svenska nyligen för att skapa lite trafik.

2080 TI finns med i listan över testade kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Den enda tidning som kan mäta sig med PC för alla i dålighet är Komputer for alle

https://komputer.dk/

Med förbehåll för att jag inte läst någon av tidningarna på många, många år.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PC för alla:

Billiga 1600 MHz ddr3-minnen fungerar bra på kontoret, men är ofta en dold flaskhals för spelprestanda. Ska du bygga eller köpa nytt så se till att du får ddr4-minnen.

Jag ska försöka komma ihåg det.

Permalänk
Medlem

Kraftaggregat låter som att det skulle va nånting som används på ett kärnkraftverk.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ok att man håller det enkelt för en bredare målgrupp. Men det här var ju bara konstigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Har du kollat på deras hemsida? https://pcforalla.idg.se/

Känns som aftonbladet för 50-talister som började lära sig data på en komvux kurs för 5 år sedan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Har du kollat på deras hemsida? https://pcforalla.idg.se/

Tror att pc för alla är en del av idg.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

PCFöralla skriker fortfarande' Antivirus på CD Skiva i din brevlåda'.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Kraftaggregat låter som att det skulle va nånting som används på ett kärnkraftverk.

Säger inte alla kraftaggregat? Åtminstone alla över 40 i alla fall

Skrivet av CFSsss:

Har du kollat på deras hemsida? https://pcforalla.idg.se/

Känns som aftonbladet för 50-talister som började lära sig data på en komvux kurs för 5 år sedan..

Vad konstigt, när jag läste inlägget så stod det något om att folk inte läser papperstidningar längre... men när jag citerade så blev det detta istället! Aja, hur som helst, jag läser helst tidningar i pappersformat. Böcker däremot går bra på läsplatta (e-bläck).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

PCFöralla skriker fortfarande' Antivirus på CD Skiva i din brevlåda'.

Men det är väl bra att det även finns datortidskrifter för de över 80?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det påminner mig om när audiofil-tidningen Ljud&Bild (f.d. Elektronikvärlden) skulle "testa" gaming-tangentbord i våras.
Alla bilder var stock photos på tangentborden med Engelsk ANSI-layout. "Artiklarna" var i princip tillverkarnas marknadsföring med orden omflyttade lite. Varje produkt ska också ha en lista med plus-och-minus, och för ett av de flera tangentborden med flytande tangenter stod det: "Plus: Topplatta i flygplans-aluminium"... Åh herregud.

Det är bedrövligt att behöva se vad som hade hänt med den tidning som en gång i tiden hade väckt mitt datorintresse när jag var liten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Den enda tidning som kan mäta sig med PC för alla i dålighet är Komputer for alle
https://komputer.dk/assets/sites/komputer/logo_da-f97fff74b29d1609558881967d851ff0eb6eb199f382db7f1e7688ebcec1810e.png
https://komputer.dk/

Med förbehåll för att jag inte läst någon av tidningarna på många, många år.

Haha, läste den på tiden då de skickade med en gul 3,5" diskett med varje nummer!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Stortest: 12 smarta wifi-paket som täcker hela huset

Bäst i test: Asus Lyra

Räckvidd per enhet**: 10 meter.
Pris vid test: 4 490 kronor.

** Längsta avstånd, inklusive en tunn innervägg, där det behövdes en ny extender.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.682037/test-smarta-wifi-pak...

Vad fan är de dom rekommenderar till folk?

Permalänk

PC För Alla är en tidning med målgruppen "Tant Agda 65 år" dvs hemanvändarna. Jag själv började läsa PC För Alla, men upptäckte ganska fort att tidningens mest avancerade grej som de hade klassningen "Extra avancerad" var att partitionera sin hårddisk.

När jag senare hittade Sweclockers så övergav jag tidningen då Sweclockers pratade om mer avancerad datorteknik än "Hur man lägger in Gmail i Outlook-klienten".

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Det är en sak att förenkla sitt innehåll för en bredare kundkrets, en helt annan att av antingen okunskap eller någon annan orsak, fara med ren osanning. Har de ingen som kontrollerar fakta och stavning ("kraftaggregat" - inte ens google translate får Powersupply till kraftaggregat).

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Mailade och fick ett relativt snabbt svar

Skrivet av Mig själv:

Har du rökt crack eller?
"I skruvande stund är AMD Vega 64 såpass färskt att det bara finns en modell som är tillgänglig i butik, och bara hos ett par online-butiker. Varken Sapphire själva eller de som distribuerar deras kort i Norden har några exemplar att låna ut. Vårt kort kommer därför direkt från butiken cdon."

Kortet är över två år gammalt och uppföljarna RX 5700 och RX 5700XT har kommit ut.
Även Radeon VII som är toppkortet från AMD.

Skrivet av Mattias Inghel:

Hej Sonny, det set ut som om en handfull gamla tester från mig har blivit återpublicerade, tillsammans med några nya GTX-tester jag gjorde i våras. Det blir som du påpekar väldigt missvisande. Jag ska kolla med redaktörerna och se vad som pågår här.

Mvh Mattias Inghe

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Ordet "kraftaggregat" får mig att tänka på såna här:

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Varför den tonen?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

@Lodisen: Varför den tonen?

Kan tyckas vara rätt aggresivt, men i det här läget väldigt befogat enligt mig.

Jag anser att man bör kunna sitt jobb, eller åtminstone ha något humm om vad man gör när man får betalt för det.
I allra högsta grad om man publicerar sådant som kommer att läsas av personer som har ett intresse av att lära sig saker och ting inom ämnet men som kanske inte är så insatta.
Man kan publicera rent skräp som det här, men jag tycker man har ett ansvar gentemot läsarna att publicera korrekt information (Nu finns det ju lägen där man är insatt, men har fått fel information och det är godtagbart).

Hade jag fått jobb att skriva recensioner om svetsverktyg att använda på en oljeplattform när jag inte kan ett dyft, så hade jag faktiskt frånsagt mig uppdraget även om det innebar ekonomiskt lidande för egen del. Det saknas integritet helt enkelt.

Det var menat som en pik för att få skribenten eller de ansvariga som publicerade artikeln att reagera över vad som skrivs.

Det gjorde mig rent utsagt förbannad när jag läste det här.
Inte därför att innehållet är felaktigt, utan jag tänker på de som nyligen blivit intresserade av datorer och vill lära sig, för att sedan läsa denna smörjan och se det som tillförlitlig information när det kommer från en stor utgivare.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Kraftaggregat låter ju lite tyskt... kan det vara snott från någon tysk tidning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Varför skäms du? Är det du som skrivit artikeln eller.
Annars är det svårt att skämmas för det

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Varför skäms du? Är det du som skrivit artikeln eller.
Annars är det svårt att skämmas för det

Mer skämskudde tror jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Bra 1440p-skärmar (2560x1440) för gaming börjar dyka upp, 🙈

Visa signatur

Mobo: ASUS ROG Strix B660-F CPU: Core i7 13700K GPU: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000mhz SSD: Samsung 950 PRO 512GB, Force MP510 960GB, 850 EVO 500GB X2 Case: Meshify 2 Compact TG PSU: Cooler Master V850 Gold Cooler: Arctic Liquid Freezer II 240