Asus moderkort med Asus grafikkort - Spärren till PCIE-sloten tålde inte tryck på den enda delen man kom åt & gick sönder så grafikkortet sitter fast

Permalänk
Medlem

Asus moderkort med Asus grafikkort - Spärren till PCIE-sloten tålde inte tryck på den enda delen man kom åt & gick sönder så grafikkortet sitter fast

Edit: Ändrade rubriken då jag inser att Webhallen inte kunde gjort annorlunda, men JÄVLUGT förbannad på Asus då det är deras egna 2 produkter & enda sättet att lossa gjorde att spärren gick sönder. Förväntar mig bättre kvalitet på ett moderkort för nästan 3000 i deras Rog Strix-serie.

Hej,

Jag hämtade ut en Webhallen Custom Config igår där jag själv bestämt delarna. Jag bygger vanligtvis ihop mina egna datorer, men för en gångs skull tyckte jag det kunde vara bekvämt att låta dem göra det & tänkte att de är extremt vana samt då bygger den bra samt bra kabeldragning.

Jodå, kabeldragningen var superb, men efter ett litet tag upptäckte jag en väldigt irriterande sak. Jag har ett Asus Rog Strix X570-F Gaming, ett ASUS ROG Strix Radeon RX 5700XT 8GB OC samt en be quiet! Dark Rock 4 Pro CPU-kylare. Jag hade redan en M2 SSD som jag skulle montera. För att kunna montera d4en så behövde jag ta loss skyddsplåtarna (PCH cover & M2 heat sink). För att kunna få bort dem behövde jag ta loss grafikkortet. Det var då jag upptäckte det irriterande. Webhallen har monterat GPU:n i den första PCIE-16-sloten vilket förvisso är vanligt, men som innebär att där bara är en 1-1.5 cm springa mellan CPU cooler & GPU och då omöjligt att komma åt PCIE-spärren med fingrarna. Jag hade alltså valet att antingen sticka in något verktyg & försöka slå om switchen så jag kan ta bort grafikkortet ELLER montera bort hela jäkla CPU-kylaren, vilket jag INTE vill göra med en ny monterad dator & var själva anledningen till att jag ville få den monterad för att slippa det mesta skruvandet själv.

Jag ringer Webhallen & hoppas på att de har någon teknisk support eller att kunna prata med Custom Config-avdelningen för att se vad de säger, dels om sitt val att montera så att det är extremkrångligt att ta bort grafikkortet eller sticka in något smalt verktyg. Det finns enbart den vanliga kundtjänsten så jag berättar om mitt dilemma då det inte känns så bra att sticka in ett verktyg då jag vet att de spärrarna kan vara lite ömtåliga & man känner inte lika bra hur hårt man trycker om man inte trycker direkt med fingrarna. Jag frågar om det är meningen att man ska behöva montera bort CPU-kylaren från en nybyggd dator bara för att lossa grafikkortet & får svaret att "Nä, så ska det ju absolut inte vara, beklagar missen i bygget & personen själv hade använt ett verktyg i det fallet". Då jag fått "godkänt" så testar jag med skaftet till en träslev & trycker lite försiktigt. Inget händer. Jag trycker lite hårdare & får fortfarande ingen känsla av att något rör sig. Jag trycker till sist lite hårdare, och inte speciellt hårt enligt min uppfattning, hör ett knäppande ljud & tänker att spärren gav vika. Jag lossar grafikkortet & försöker lirka ut det, men märker att det tar emot vid spärren. Jag lirkar lite till, men känner att det sitter fast. Jag lyser in i springan & ser att spärren ser annorlunda ut, men när jag granskar den noggrant så ser jag att en del av spärren saknas & inser att ljudet jag hörde var att plasthelvetet gav vika & sprack (jag hittar även den lilla plastbiten som brutits av. Jag försöker än en gång trycka mot spärren för att få den att ge vika, men den rubbas inte & lutar en aning så allt bara glider av när jag trycker.

Kort & gott: En helt ny dator, spärren på PCI-sloten är sönder & jag kan inte rubba den, grafikkortet sitter fast & jag kan inte få ut den.

Jag anser att Custom Config-gänget gjort ett misstag genom att montera grafikkortet så nära CPU-kylaren att det är svårt att få bort det utan att montera bort själva kylaren & i mitt fall resulterade i ett trasigt 3000-kronors-moderkort när jag gjorde som Webhallens kundtjänst rekommenderade.

Jag har ännu inte rapporterat det & är nyfiken på vad ni själva hade gjort? Hade ni tyckt att det var ok att behöva montera av kylaren bara för att kunna montera av grafikkortet? Hade ni gjort samma som mig? Borde inte Custom Config-byggarna inse en sån här sak med tanke på att de ska vara "experter"?

Jag är bara arg & besviken, både på mig själv & Webhallen. Mig själv för att jag fick SSD:n som en kul grej av en som hörde att jag skulle bygga en dator & visste att jag ville ha en sån SSD, men jag funderade på att lämna tillbaka den på öppet köp & låta den ingå i bygget så jag slapp skruva alls, men då hade jag fortfarande varit i samma situation när jag nån gång skulle behöva lossa grafikkortet.
På Webhallen för att de borde för helvete monterat grafikkortet i en annan slot så det inte skulle vara problem att ta bort grafikkortet.
Ja, jag VET att det rekommenderas att placera graffikkortet i första sloten pga prestanda, men enligt Asus så är det samma prestanda på alla 3 slots förutom att 3:an delar bandbredd med en PCIE-x1, vilket i det här fallet spelar noll roll. Slot #2 hade funkat utmärkt.

Här är en ungefärlig skiss hur det såg ut. Det är den svarta "plastramen" runt spärren (som ni kan se vid toppen av grafikkortet) som gått av & enbart metalldelen är synlig

Här kan ni se hur liten jäkla plats det är mellan CPY-kylare & grafikkort

Ny info
Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem

Är väl rätt vanligt mig veterligen, brukar själv använda en mejsel eller liknande för att trycka in spärren och få ut kortet. Hur fan man lyckas ha sönder spärren istället för att få ut den vet jag inte, men min gissing är väl att du tryckt längst ut på spärren istället för på mitten där det dessutom finns inbuktnader gjorda för att trycka.

I mina ögon har inte Webhallen gjort något fel, det är så man bygger en dator. Vill du ha mer space där emellan så är det upp till dig att välja rätt komponenter. Du har valt komponenter som har otroligt små marginaler för uttrymme. Att placera den på första slotten är som du själv säger, rekommenderat och vanligt. Ser inte alls att de skulle gjort annorlunda.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Inte så bra koll på chassin, men kan det inte vara så att kylningen bli sämre om man flyttar ner kortet en slot? Dvs. placeringen är rätt given.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Ja det var tight men samtidigt så brukar väl kortet sitta i översta pcie-porten som standard, brukar väl funka bäst?

Dock skulle du bett att få det kundtjänst sa skriftligt på mejl, hoppas de inte bråkar om det.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Är väl rätt vanligt mig veterligen, brukar själv använda en mejsel eller liknande för att trycka in spärren och få ut kortet. Hur fan man lyckas ha sönder spärren istället för att få ut den vet jag inte, men min gissing är väl att du tryckt längst ut på spärren istället för på mitten där det dessutom finns inbuktnader gjorda för att trycka.

I mina ögon har inte Webhallen gjort något fel, det är så man bygger en dator. Vill du ha mer space där emellan så är det upp till dig att välja rätt komponenter. Du har valt komponenter som har otroligt små marginaler för uttrymme. Att placera den på första slotten är som du själv säger, rekommenderat och vanligt. Ser inte alls att de skulle gjort annorlunda.

Problemet är att grafikkortet går ut så långt åt höger att jag enbart kommer åt sidan av spärren, dvs spärren är under högra delen av CPU-kylaren.

Jag är som sagt bara förvånad att vana byggare skulle placera en komponent så att det är oerhört svårt att lossa utan att lossa andra delen när de kan placera den i en exakt likadan annan slot utan problem.

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem

Det är så grafikkortet ska sitta så Webhallen har inte gjort något fel.
De andra portarna är rätt ofta inte 16X.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

med en GPU så kan du bara använda slot 1 iaf på ditt kort...

Läs manual

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_X57...

https://imgur.com/a/RIHOT4o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Great Games Archive:

med en GPU så kan du bara använda slot 1 iaf på ditt kort...

Läs manual

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_X57...

https://imgur.com/a/RIHOT4o

Ja, jag ser det nu. Men det är ju fullständigt åt helvete då med deras EGET grafikkort så kan jag bara trycka på sidan av spärren eftersom grafikkortet täcker resten & själva spärren är så svag att den knäcks innan spärren i sig ger vika & flyttar sig. På ett moderkort som kostar 3 papp!

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem

Så vad är du sur på Webhallen över? Att de monterade grafikkortet i den slot det fungerar i? För att du själv hade sönder ditt moderkort?

För övrigt säger du att du ”lossar grafikkortet” efter att du hört knäppandet, menar du att du inte skruvat loss grafikkortet från chassit innan det? I så fall har du svaret på varför moderkortet gick sönder där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så vad är du sur på Webhallen över? Att de monterade grafikkortet i den slot det fungerar i? För att du själv hade sönder ditt moderkort?

För övrigt säger du att du ”lossar grafikkortet” efter att du hört knäppandet, menar du att du inte skruvat loss grafikkortet från chassit innan det? I så fall har du svaret på varför moderkortet gick sönder där.

Fel! Jag skruvade loss skruvarna. Sen tryckte jag till spärren & därefter lirkade kortet.

Sur på Webhallen? För att jag hade missat att det måste vara i slot 1 (vilket jag för övrigt tycker är dumt av just denna anledning) då det brukar gå med vilken som fastän prestandan kan vara sämre & jag hade kollat upp att 1 & 2 har samma prestanda.

Nej, i det gär fallet ör jag kan mer förbannad på Asus att delarna inte håller för att trycka på när man trycker på sidan vilket är det ENDA alternativet med deras eget kort. Jag tryckte INTE speciellt hårt utan lätt först efter att ha kollat på den undre spärren EXAKT hur jag behövde trycka,swn lite hårdare & hårdare tills plasten smällde.

Så du menar att du inte kan förstå hur det här känns?

Kan du på allvar säga att du i den här situationen hade lossat på CPU-kylaren innan du hade lossat på grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeilon:

Fel! Jag skruvade loss skruvarna. Sen tryckte jag till spärren & därefter lirkade kortet.

Sur på Webhallen? För att jag hade missat att det måste vara i slot 1 (vilket jag för övrigt tycker är dumt av just denna anledning) då det brukar gå med vilken som fastän prestandan kan vara sämre & jag hade kollat upp att 1 & 2 har samma prestanda.

Nej, i det gär fallet ör jag kan mer förbannad på Asus att delarna inte håller för att trycka på när man trycker på sidan vilket är det ENDA alternativet med deras eget kort. Jag tryckte INTE speciellt hårt utan lätt först efter att ha kollat på den undre spärren EXAKT hur jag behövde trycka,swn lite hårdare & hårdare tills plasten smällde.

Så du menar att du inte kan förstå hur det här känns?

Kan du på allvar säga att du i den här situationen hade lossat på CPU-kylaren innan du hade lossat på grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag hade gjort som är brukligt att göra, lirkat loss kortet innan jag tryckte på spärren och dragit upp det försiktigt samtidigt som jag lätt trycker på spärren. Då hade det gissningsvis inte gått sönder till att börja med.

Har jag sönder något så tar jag ansvar själv, jag gråter inte på ett forum och försöker skylla på andra när det är mitt fel. Klart att det inte känns bra men stå ditt kast när DU gjort fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Är väl rätt vanligt mig veterligen, brukar själv använda en mejsel eller liknande för att trycka in spärren och få ut kortet. Hur fan man lyckas ha sönder spärren istället för att få ut den vet jag inte, men min gissing är väl att du tryckt längst ut på spärren istället för på mitten där det dessutom finns inbuktnader gjorda för att trycka.

I mina ögon har inte Webhallen gjort något fel, det är så man bygger en dator. Vill du ha mer space där emellan så är det upp till dig att välja rätt komponenter. Du har valt komponenter som har otroligt små marginaler för uttrymme. Att placera den på första slotten är som du själv säger, rekommenderat och vanligt. Ser inte alls att de skulle gjort annorlunda.

Nä, Webhallen har inte gjort något fel inser jag nu. Dock kunde jag enbart komma åt en del av spärren då resten doldes av grafikkortet. Om du tittar på bilden av moderkortet så var det endast en del av det övre "vita" (metallen) med den svarta ramen runt som man kom åt & den tryckte jag på. Den svarta plasten gav vika & metallen sitter kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej jag hade gjort som är brukligt att göra, lirkat loss kortet innan jag tryckte på spärren och dragit upp det försiktigt samtidigt som jag lätt trycker på spärren. Då hade det gissningsvis inte gått sönder till att börja med.

Har jag sönder något så tar jag ansvar själv, jag gråter inte på ett forum och försöker skylla på andra när det är mitt fel. Klart att det inte känns bra men stå ditt kast när DU gjort fel.

Tur att du vet så tydligt att jag gjort fel. Enbart en bråkdel av spärren var åtkomlig då resten täcktes av grafikkortet. Jag testade först med spärren till den tomma sloten för att veta EXAKT hur jag skulle trycka. Därefter testade jag med den där grafikkortet sitter & nej, jag tog INTE i hårt.

Dock oerhört komiskt att du utan tvekan tar för givet att jag varit vårdslös, gjort fel. För det kan ju aldrig vara så att saker är dåligt designade, sämre naterialval än det borde vara eller tom faktiskt MATERIALFEL.
Men visst, alla här är perfekta och hade aldrig gjort likadant även när det inte fanns alternativ.

Måste vara skönt att vara så perfekt.

Så du hade skruvat bort kylaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem

Mycket irriterande situation som jag själv vart i flera gånger. Den enda bra lösningen är att först ta bort kylaren eller riskera att ha sönder något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Mycket irriterande situation som jag själv vart i flera gånger. Den enda bra lösningen är att först ta bort kylaren eller riskera att ha sönder något.

Tack! Skönt att få något annat svar än "Skyll dig själv din dumme fan"-varianter.

Det var ju därför jag ville ha den färdigbyggd för att slippa skruva för en gångs skull & absolut inte skruva isär stora delar av en ny dator.
Och att plocka bort kylaren är ju lite mer jobb än att bara skruva lite när den ska tillbaka & det vill man inte gärna göra när man precis hämtat en färdigmonterad dator.

Det var ju faktiskt lite sånt som jag förlitade mig på Webhallen för då även om delarna inte är inkompatibla så är det ju inte en riktigt bra lösning & en lite mindre kylare hade varit att rekommendera. Det är en sån sak som de gärna kunde ha tagit upp med mig. Jag är ju ingen amatör & jag hade ändå inte koll på exakt hur stor plats delarna skulle ta i praktiken fastän jag läst på & undersökt en hel del.

Det retar faktiskt gallfeber på mig att det är ett Asus grafikkort & Asus moderkort som sannolikt är en hyfsat vanlig kombo & ändå sitter spärrarna så att grafikkortet täcker större delen av spärren så du tvingas trycka ute på kanten där spärren är svagare, med eller utan kylare, och då riskera JUST det som hände mig. Det är fan inte helt lyckad design för en jävla serie med premiumprodukter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem

Jag ska ge er en lite bättre bild av situationen.

Detta är en av spärrarna

Av det var det alltså enbart följande del som jag kunde komma åt och trycka på.

Att trycka mitt på spärren var således inte något alternativ. Den här åtkomsten hade jag alltså på ett Asus-moderkort med ett Asus-grafikkort. Jag tycker ärligt talat inte att det är fenomenalt uttänkt direkt. Jag tvingas alltså trycka ute i hörnet där den här delen självklart är svagare än mitt på. Dock har man inget annat val & Asus borde gjort den starkare än den var.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeilon:

Jag har ännu inte rapporterat det & är nyfiken på vad ni själva hade gjort? Hade ni tyckt att det var ok att behöva montera av kylaren bara för att kunna montera av grafikkortet? Hade ni gjort samma som mig? Borde inte Custom Config-byggarna inse en sån här sak med tanke på att de ska vara "experter"?

Tycker att du redan själv har svarat på din egna fråga:

Webhallen har monterat GPU:n i den första PCIE-16-sloten vilket förvisso är vanligt, men som innebär att där bara är en 1-1.5 cm springa mellan CPU cooler & GPU och då omöjligt att komma åt PCIE-spärren med fingrarna.

Förstår att det känns surt, att det första som händer är att moderkortet går sönder, du får helt enkelt se det här som läropengar, och du borde ha monterat bort CPU-kylaren innan du satte igång.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv

Trist när sånt här händer Har varit med tidigare och knäckt PCI-E spärrar. Då var det en lång plastflär. Men moderkortet funkar väl? Det är väl bara plastspärren som gått sönder. Stoppa in kortet och njut av datorn istället. Det fanns verkligen ingen plats där emellan. Den typ av spärr som finns på ditt moderkort så ska man lätta på grafikkortet där bak så att du kommer i vinkel och sen ett lätt tryck på spärren. Tror att de @Zeilon vet att han borde ha monterat bort CPU-kylaren i det här laget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon2110 Tack! Jo, men att behöva montera bort kylaren från en nybyggd dator? Nej, det trodde jag inte jag skulle behöva & det var ju just det jag ville slippa.

Jag tror inte många hade monterat av kylaren i min situation.

Sen är det ju rätt omöjligt att veta exakt hur man ska hantera de olika spärrarna utan att testa innan. Jag kände ju mig fram med den tomma spärren, men inte ens det hjälpte & det gick åt helvete ändå.

Jag är jävligt förvånad & besviken över den generella attityden här på forumet. Jag trodde mer om Sweclockers-communityt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har exakt samma spärr på mitt Asus-kort och ett gigantiskt grafikkort som jag tar ut varje halvår för rengöring. Gjorde det senast för några veckor sedan. Finns inte plats för handen så jag använder en skruvmejsel och trycker lätt på ena sidan av spärren samtidigt som man lirkar uppåt. Fungerar varje gång och gjort denna manöver iaf 10 gånger nu.

Personligen aldrig brutit av en spärr men det finns andra varianter som är bra mycket sämre och lättare att förstöra. Ska man mecka datorer måste man ha känsla i fingrarna annars är det bättre att låta någon annan göra det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Sådär trångt är det ju alltid om man har lite större kylare och grafikkort. Är det svårt? Ja, lite krångligt är det allt. Och du skriver ju själv att du visste att du behövde ta bort kylaren för att lösa detta men ville inte göra detta.
Nu vet du att det inte finns några genvägar till det perfekta ljudet.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv

Man brukar även få lyfta grafikkortet lite lätt samtidigt man trycker på spärren så inte hela tyngden på grafikkortet vilar på spärren, då brukar det gå lätt och man behöver knappt trycka alls.