Veckans fråga: Förbokar du spel?

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Borde funnits ett alternativ till:

”Nej, inte längre. Då spelen som släpps numera ändå aldrig är färdiga utan skall patchas i 2-3 veckor för att uppnå samma release-candidate status som man hade förr.”

Håller helt med, bränd för många gånger.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem

Det händer, men inte så ofta. Jag har en förbokning på Red Dead 2, och de senaste jag förbokade före det var Warhammer: Total War och GTA V. Så ungefär vartannat år i genomsnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jo, jag har klarat det två gånger också, andra gången på PC. Men jag hade gärna fått en förvarning om att spelet i sitt grundutförande inte gav en hela storyn. Det var ju extremt mycket hål i berättelsen. Först nu är väl spelet mer eller mindre komplett med alla tillägg som dykt upp i efterhand?

Ja det stämmer nog det du säger. Jag lade nog större vikt på questerna, action osv men nu när jag tänker efter så har du en poäng. Antar att ett sådant spel inte mår bra av att fastna i "development hell" som det gjorde. Tur att det iaf blev klart och att det ändå sålde bra.

Skrivet av sKRUVARN:

Du är inte den första som skriver det, men kan ju lika gärna komma en helt trasig pc-port...

Kommer iof säkert bli helt ok, rockstar brukar ha rätt bra qc, och gick ju hyfsat med GTAV, men personligen hade jag verkligen inte förbokat det förrens man får se någon port-report.

Jag vet att jag vill köpa RDR2 då jag lirat 10h på PS4 Pro (spelet var bra men såg förfärligt ut på Pro) men är också liiiite skeptisk till PC releasen. Hoppas ju självfallet på det bästa och spelet verkar vara optimerat efter att ha kollat på en Digital Foundry video om saken. Förbokar faktiskt inte för säkerhets skull, better safe than sorry som det så vackert heter på Engelska.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ett motvilligt "ja" blev det. Har inte förbokat ett spel på 8-10 år. Med Red Dead 2 för PC kunde jag inte motstå. Gjorde det mot min vilja egentligen, ville inte missa war horse och andra exklusivitet.... Dessutom ingick två andra spel. Så det kändes inte som en HELT usel deal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Händer även om det är bra puckat

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har förbokat ett spel, Lord of the Rings Online. Väl värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förbokade en hel del fram till och med Diablo 3. Då jag insåg att även "säkra" kort från "säkra" utvecklare kunde vara skit.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

När jag lirade på Xbox 360 så förbokade jag, men då fick men ett färdigt spel dagen innan release i brevlådan också! Nu tycker jag spelen inte är värda sina 60 euro (eller mer!) som de frågar efter på release.

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

Förbokar endast spel utvecklade av CD Projekt Red.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“All cruelty springs from weakness.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finwë:

Förbokar endast spel utvecklade av CD Projekt Red.

Skickades från m.sweclockers.com

haha precis vad jag tänkte skriva men du hann före...

Permalänk

Brukar förboka för att man får extra saker i spelet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte förbokat spel på många år, sedan man köpte fysiska exemplar. Men nu jag har förbokat the last of us 2 collectors edition. Eftersom jag aldrig spelar online bryr jag mig inte om diverse in-game-prylar man får vid förbokning av "deluxe editions" och dylikt, men jag gillar de fysiska sakerna man får med en collectors edition av ett spel jag verkligen tycker om.
Har inte ens haft en ps4 på några år nu, men ska köpa en ps4 pro bara för TLoU2. Det säger väl en del om vilka förväntningar jag har för det spelet 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem

Enda spelen jag har förbokat förut har varit Blizzard-IPs, WoW expansioner t.ex, som jag vet att jag kommer spela. Inget annat vad jag kommer ihåg, har säkert varit något enstaka förr.

Permalänk
Medlem

Jag brukar förboka om jag redan vet jag ska köpa ett spel, då kan jag lika gärna fått det tillagt i mina spelbibliotek dirket och ibland om jag har tur så kan man spela lite tidigare också.

Förbokade Red Dead redemption2 till PC nyss förövrigt

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är ditt svar ja, så har du troligen Iphone och tycker Intel är bäst
(grovt generaliserande humor med inslag av sanning).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Spelar du aldrig online spel med/mot andra?

Eller du kommer typ "tjena grabbar nu kan vi spela XX spel", 6-12 månader efter alla andra spelat?

Jag spelar inte multiplayer spel alls, jag spelar OSRS men det är ju ett singleplayer spel inuti ett multiplayer spel

Permalänk
Medlem

Måste låna tråden för lite shameful advertising
Jag har en del pengar i min steam wallet som jag skulle bli av med. Jag köper/förhandsbokar Cyberpunk 2077 (eller vilka andra spel som helst) till rabatterat pris! Om du är intresserad, se min annons på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Av ren princip: Nej
Betalar inte för en produkt för jag har sett vad det är.
Tänk om ingen förhandsbokat Anthem, då skulle det inte ”oförtjänt” vara en av de bäst sålda titlarna i 2019.

Jag kan ev göra ett undantag för project reds speltitlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ytterst sällan att jag förbokar spel. Idag är det ju sällan (aldrig) brist på att få spelet på releasedagen iallafall.

Permalänk
Medlem

been burnt by AC Unity... 6 DVD's??

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Nix väntar på 70% off innan det blir deal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag använder Twitchstreams till att bedömma om ett spel är bra. Om allt verkar bra (både sett till spel och buggar), och ger tillgång till early access kan jag tänka mig att köpa. Men skulle inte förboka någon AAA-titel.

Permalänk
Medlem

senast igår, timmar före release, hehe

Permalänk
Medlem

Förhandsbokning i min åsikt var bara "nödvändigt" när man fortfarande köpte spel fysiskt, dvs som cd eller dvd-skivor, då var ju spelens tillgång baserat på antalet exemplar butiker hade i lager, numera så laddar man mer hem spel via Steam, GoG och andra distributörer.
Jag kan inte ens minnas det sista spelet, örk, jo det gör jag.. "No Man's Sky". Var glad över att jag returnerade spelet förhandsbokat/köpt via Steam då det framkom så snabbt hur dess utvecklare ljugit om spelets innehåll, samt att det inte var möjligt att spela spelet de första 2 dagarna efter dess release på Steam pga. server issues. Köpte dock spelet ett tag senare för ca 1/2 priset vid release var.
Sista spelet jag definitivt minns ha förhandsbokat OCH var i fysiskt format, var ett DLC till spelet "Battlefield 2142", ah fick googla det, "Northern Strike" hette DLCet, fick hem ett dvd-plastfodral som inte hade en skiva, bara en kod jag fick skriva in för att aktivera DLCet, som då laddades ned och installerades som tillägg till själva spelet.

Visa signatur

John

Permalänk

Det enda spel jag har förhandsbokat är Diablo II.

Permalänk
Medlem

Förbokade gjorde jag på den gamla goda tiden med fysisk media, men inte nu längre. Finns ju ingen anledning att förboka jämte att köpa på release. Sedan ska sägas att backlog är så lång att jag sällan köper spel annat än på Black Friday (då det kommande årets spel införskaffas).

Last of Us 2 och ett eventuellt Horizon 2 skulle jag ev. kunna göra undantag för. Eller något nytt i War/StarCraft-serierna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Till villkor såklart, jag ska få något för det.
Förstår mig inte på folk som förbokar digitala utgåvor, utan att få något för det.
Det är inte någon begränsad tillgång direkt.

Permalänk
Medlem

Skyrim och Unreal Tournament 3 var de enda spel jag har förbokat. Båda fysiska utgåvor. Föredrar nog digitalt nuförtiden men samtidigt ser jag inte vitsen med förbokning med digital utgåvor, ofta kostar collector's edition och extra krimskrams extra vilket jag sällan ser värdet på, skulle det extra vara gratis för förbokare kanske jag nångång skulle kunna tänka mig en förbokning på digital utgåva också men oftast ser jag hellre mera värde på att vänta och se om det är en rushed release och eventuellt vänta på ett par patchar först.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Svarade nej, men har köpt en del spel på limitedrun där man bara kan köpa på det sättet. De tillverkar så många som beställs, så jag ser det inte riktigt som en förbokning, då det inte finns något alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Det händer, nu senast med RDR2 då jag helt enkelt längtat efter spelet i över ett år. Har ettan på PS3 men går fan inte att spela hur mycket man än vill då kontrollen, mina händer och hjärna inte är kopplad på det sättet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10