Webhallen vägrar reklamation pga. undermålig emballering trots att datorn skickades i org. förpackningen

Permalänk
Administrativ avgift

@crew seven: Ja du ska behålla kartongen om du inte behåller den är det ditt ansvar att ta fram en förpackning att skicka tillbaka, vem klarar inte av att ha en kartong stå i några veckor i lägenheten/huset? Har folk verkligen så proppfulla garderober?

@Tvelander dags o visa våra garderober?

---- Förlåt för splitposting men jag är osäker om folk blir taggade om man redigerar o sen taggar folk ---

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Konsumentlagen ger ju ångerrätt vid distansköp samt inom 1 år är det upp till handlaren att bevisa att felet är ditt.
Kontakta ARN..

Visa signatur

Hej alla barn !

Permalänk
Medlem

Enligt KKöpL så ligger bevisbördan hos säljaren de första 6 månaderna, dvs de måste bevisa att felet orsakades av TS för att kunna neka reklamationen. Beviskraven är också högre ställda på en näringsidkare än på en konsument.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrukTis:

Konsumentlagen ger ju ångerrätt vid distansköp samt inom 1 år är det upp till handlaren att bevisa att felet är ditt.
Kontakta ARN..

Nej, du är helt ute och snurrar. DAL reglerar ångerrätten, som är på 14 dagar. Detta gäller en reklamation.
Inom 6 månader från köpet är det säljaren som skall visa att felet beror på konsumenten.

Vart fick du ovan information ifrån om jag får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Butiken kan sätta sin egen garanti, 1-2 år tex, även på 3+ års produkter. Skillnaden är att när Wellhallens garanti gått ut måste du kontakta tillverkaren direkt, och ev skicka in varorna på deras villkor.

#14975923

(Länken där funkar tyvärr inte längre, men ett citat av det väsentliga finns att läsa i själva inlägget.)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Som vanligt så misstror jag TS i ärenden som detta tills dess att mer bevis är postade i tråden. Bilder, mailkonversationer, m.m.

Permalänk

Har med sorg noterat att med start för ca 10 år sen så har förståelsen och kunskapen för hur man packar grejor degenererat kraftigt.

Och detta gäller ALLA datorhandlarna, absolut inte bara webhallen. Inet är lika tragiska.
Gissar att det både är en kompetensfråga och en sparapengar-fråga. Istället för att säkerställa att en produkt i ett paket är omsluten av lika stora lager packmaterial åt alla håll, så kan en kartong vara full med "luft" och endast ett par enstaka kartongbitar eller de nu så populära uppblåsbara plastpåsarna. Helt sinnesjukt.

Ett tragiskt exempel jag kan dra är en hårdisk jag beställde nyligen. Den låg mer eller mindre löst i en en tunn kartong, med ena sidan mot kortsidan kartongen, och andra sidan låg några uppblåsbara plastpåsar. Hårdisken hade förutom sin antistatpåse nåt varv tunn bubbelplast runt sig, men låg alltså och glappade med flera centimeters spelrum mot kartongen i alla riktiningar utom en (uppblåsbara plasten, som också inte låg dikt mot).

Så har de 4 senaste hårdiskar jag beställt skickats till mig, av varierande firmor, så mönstret är ganska tydligt. Jag blir heligt förbannad varje gång och börjar omedelbart fundera på att reklarmera, men då jag vet att firmorna kommer att vägra så ger jag upp de tankarna ganska snabbt.

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem

Tjena gott folk!

Jag har fått hem datorn hem nu, lämnade in kortet till en verkstad som håller på med att laga komponenter bara för intressets skull.

En av gubbarna lödde en extra guld platta på kortets PCIe och kortet funkar kanon bra igen.
Det kostade mig 500kr

Det har löst sig nu men för fan vad jag mådde dåligt ett tag pga allt sånt skit man måste tänka på, packa rätt och vilka bevis man ska ha.

Jag har lagt ner mitt ärende hos ARN men skulle kortet sluta funka igen så är det helt enkelt kört.

Tack för hjälpen alla som har löst mitt inlägg!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så TS mottog en dator med packmaterial, kortet gick sönder och TS skickar tillbaka dator utan packmaterial.
Något på kortet har knäckts under transport och webhallen tror därav att det är en transportskada.

Tror det vore bra om TS förtydligar om datorn kom med packmaterial eller inte samt om denne skickade med packmaterial. Skulle räta ut en del funderingar skulle jag tro

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Som vanligt så misstror jag TS i ärenden som detta tills dess att mer bevis är postade i tråden. Bilder, mailkonversationer, m.m.

Det va länge sen jag fick datorn och tyvärr har jag inte sparat bilderna någonstans. Jag trodde att det va bilderna jag hade men det va på en annan burk tyvärr.
Du har rätt att misstro mig men vem har tid och energi att lägga på att gnälla till folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle bara vända mig direkt till http://arn.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Khalat: Vart är din relevanta information i detta? Din video när du packade upp datorn och den satt utan skydd? Konversationen med webhallen? Bildbevisen? Inte för att jag misstror dig men utan relevant fakta kan vi inte vägleda dig och tråden fyller inget syfte förutom att gnälla.

Party pooper? På en fredag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khalat:

Det va länge sen jag fick datorn och tyvärr har jag inte sparat bilderna någonstans. Jag trodde att det va bilderna jag hade men det va på en annan burk tyvärr.
Du har rätt att misstro mig men vem har tid och energi att lägga på att gnälla till folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du vill överbevisa folk i tråden så är det bara att lägga upp ditt ärende nummer hos ARN, även fast du nu tagit bort anmälan.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggkungen:

Ett tragiskt exempel jag kan dra är en hårdisk jag beställde nyligen. Den låg mer eller mindre löst i en en tunn kartong, med ena sidan mot kortsidan kartongen, och andra sidan låg några uppblåsbara plastpåsar. Hårdisken hade förutom sin antistatpåse nåt varv tunn bubbelplast runt sig, men låg alltså och glappade med flera centimeters spelrum mot kartongen i alla riktiningar utom en (uppblåsbara plasten, som också inte låg dikt mot).

Minns förr ifrån Dustin så fick man diskar med generöst rosa skum och sen en ytterkartong.
Liknande:

Håller faktiskt med dig att det packas dåligt nu för tiden.
Tror faktiskt det skulle finnas många som hade betalat lite extra för bättre packning(Om allt nu är en kostnadsfaktor för återförsäljare?), även om man egentligen inte skulle behöva betala extra...

Premium packing 49:-

MEN!
Det är dock ytterst sällan jag fått trasiga produkter verken nu eller förr. Men ändå undrar man hur dem vågar packa saker så snålt...
Dem två jag minns(usch vad gammal man låter!) Är två chassin ett va Thermaltake Armor, de andra något random NZXT chassi som hade skador på kartongen och även fysiskt på produkten.

Permalänk
Skrivet av Xaio:

MEN!
Det är dock ytterst sällan jag fått trasiga produkter verken nu eller förr. Men ändå undrar man hur dem vågar packa saker så snålt...
Dem två jag minns(usch vad gammal man låter!) Är två chassin ett va Thermaltake Armor, de andra något random NZXT chassi som hade skador på kartongen och även fysiskt på produkten.

Jo, det är inte ofta en hårdisk är DOA, även om den skickats med dagens värdelösa förpackningsstandard. Men, vetskapen om hur många smällar den fått när den blivit omkringkastad i sin skitkartong av postnord, gör att man kan räkna ut att livslängden knappast kommer att ha gynnats av det.

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andra94:

Varför sluta om du är nöjd pga ett ev handhavande fel av butiken eller av TS? Du har inte fått några bevis på att webhallen faktiskt gjort fel? Varför dömma innan du vet vem som faktiskt gjort fel? Hur vet du inte att TS tagit loss skyddet och sedan glömt att skicka in detta ?

Läste du på vad jag svarade på?
Jag väntar ju på hur detta ärende urartar sig. Dvs om WH kommer svara på denna tråd och lösa problemet som de gjort i så många andra trådar. Kommer TS med bevis i tråden och WH fortsätter neka så bryter jag helt med den butiken. Nästa gång kan det vara jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift

@anon246659: Så du uttalade det så kan det enkelt tänkas som att du redan gjort din åsikt, att ens börja tänka på saken utan bevis är att börja anta Men jag förstår fel av mig om du menade tvärtom.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToirRisker:

Det är precis så här man måste göra nu för tiden vid nekad reklamation. Gör en tråd på Swec.
Representant från XXX återförsäljare skriver i tråden "ska kolla närmare på det" å vipps så godkänner dem reklamationen å tar på sig felet.

Dem har mer eller mindre satt det i system, det har vi sett bevis på flertalet gånger nu.

Hur mycket vill ni slå vad om att Webhallen tar på sig detta nu efter att denna tråd skapades.

Ja, det är otroligt fult av konsumenter som gör så här. Ren och skär utpressning.

Skrivet av anon193054:

Går ju bara spekulera i om det handlar om den mediala uppmärksamheten eller ej, men inbillar mig också att ärendet hamnar i andra händer som har och får tid att titta på det mer djupgående. Att någon står på sig i kundtjänst gör de inte för att jävlas, de har sina direktiv. Om de fick bestämma själva hade de nog bytt ut kortet utan att blinka.

Det tror jag inte, det är bara det att när det börjar gnällas på sociala media då är det mer eller mindre kört för ett företag; de flesta tar osett parti för den stackars TS och stämmer upp i en ren pöbelkör. Trist men sant.

Skrivet av anon246659:

Det är helt i deras intresse. Jag som annars har varit väldigt nöjd med WH börjar fundera på om jag ens ska fortsätta köpa mina prylar från dom.
Om det är som TS skriver så är det solklart att de gör sitt bästa att neka en kund en fungerande produkt

Q.E.D.

Skrivet av lindahlj:

Som vanligt så misstror jag TS i ärenden som detta tills dess att mer bevis är postade i tråden. Bilder, mailkonversationer, m.m.

Även om det läggs upp så finns det inget sätt att värdera dessa bevis. Allt kan justeras för att visa det TS själv vill.

Skrivet av anon246659:

Läste du på vad jag svarade på?
Jag väntar ju på hur detta ärende urartar sig. Dvs om WH kommer svara på denna tråd och lösa problemet som de gjort i så många andra trådar. Kommer TS med bevis i tråden och WH fortsätter neka så bryter jag helt med den butiken. Nästa gång kan det vara jag.

Till slut kommer du inte att kunna handla någonstans för det finns "rättshaverister" som gnölar på alla företag. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Även om det läggs upp så finns det inget sätt att värdera dessa bevis. Allt kan justeras för att visa det TS själv vill.

Det finns visst sätt att värdera bevisen. T.ex. har det lagts upp bilder på returer där det klart och tydligt varit helt galet förpackat av kunden.

You know my method. It is founded upon the observation of trifles - Sherlock Holmes

Permalänk
Medlem

@videopac:
@andra94:

Ni får nog ta å läsa hans inlägg igen...

Efter 2 veckor kom dem på att det är ett defekt grafikkort.
Plötsligt ändrar dem säg och säger att det är en transport skada och påstår att jag har packat datorn och skickat den fel, alltså inte packat något inne i själva burken så att inte grafikkortet ligger löst.

Mitt svar va: jag fick datorn packat av er utan något skydd i burken så jag skickar den till er PRECIS som ni skicka den till mig. Då nekar dem min reklamation och vill att jag ska kontakta postnord och reklamera skadan trodds att dem som ska göra det för att dom har beställd retur sedel av postnord.

1. Dem säger att det är defekt grafikkort.
2. Nu är det helt plötsligt transport skada pga slarv vid paketering av TS.
3. Dem vill att TS ska kontakta postnord och anmäla skadan.

Problemet med detta är att webhallen vill att TS ska anmäla en transportskada fast än han hade problem med grafikkortet INNAN han skickade tillbaka kortet.. Varför ska TS göra en anmälan till postnord ang transport skada när han hade problem med kortet innan transport??? Skadan va ju där INNAN transport.

Permalänk
Medlem

Webbhallen borde ha en video som visar "Hur packa returer!". Att skylla på kunden är en dålig strategi!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift

@ToirRisker: de har handläggningstid på 2 veckor att felsöka ? ”Defekt pga transportskada” ?Och ja eftersom vi inte har fulla konversationen så är ju frågan vad som stod exakt

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Så TS mottog en dator med packmaterial, kortet gick sönder och TS skickar tillbaka dator utan packmaterial.
Något på kortet har knäckts under transport och webhallen tror därav att det är en transportskada.

Tror det vore bra om TS förtydligar om datorn kom med packmaterial eller inte samt om denne skickade med packmaterial. Skulle räta ut en del funderingar skulle jag tro

LÄS gärna TS inlägg innan du uttalar dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Man handlar inte av svenska butiker utav ren princip, luredrejare hela bunten. #AmazonToRuleThemAll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@ToirRisker: de har handläggningstid på 2 veckor att felsöka ? ”Defekt pga transportskada” ?Och ja eftersom vi inte har fulla konversationen så är ju frågan vad som stod exakt

Ok, så ta bort punkt 1 och 2. Varför vill dem att TS ska göra en anmälan om transportskada när TS hade problem med kortet innan skadan och även skickat in bevis till dem innan transporten där "skadan" skulle ha skett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToirRisker:

@videopac:
@andra94:

Ni får nog ta å läsa hans inlägg igen...

Efter 2 veckor kom dem på att det är ett defekt grafikkort.
Plötsligt ändrar dem säg och säger att det är en transport skada och påstår att jag har packat datorn och skickat den fel, alltså inte packat något inne i själva burken så att inte grafikkortet ligger löst.

Mitt svar va: jag fick datorn packat av er utan något skydd i burken så jag skickar den till er PRECIS som ni skicka den till mig. Då nekar dem min reklamation och vill att jag ska kontakta postnord och reklamera skadan trodds att dem som ska göra det för att dom har beställd retur sedel av postnord.

1. Dem säger att det är defekt grafikkort.
2. Nu är det helt plötsligt transport skada pga slarv vid paketering av TS.
3. Dem vill att TS ska kontakta postnord och anmäla skadan.

Problemet med detta är att webhallen vill att TS ska anmäla en transportskada fast än han hade problem med grafikkortet INNAN han skickade tillbaka kortet.. Varför ska TS göra en anmälan till postnord ang transport skada när han hade problem med kortet innan transport??? Skadan va ju där INNAN transport.

Det här befäster ju bara mitt resonemang. Det är vad TS påstår. Men det vet vi inte alls om det stämmer eller ej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Det finns visst sätt att värdera bevisen. T.ex. har det lagts upp bilder på returer där det klart och tydligt varit helt galet förpackat av kunden.

You know my method. It is founded upon the observation of trifles - Sherlock Holmes

Nu förstår jag inte... hur vet du att det stämmer? Är det ens samma paket? Har det blivit öppnat innan? Här värderar man ju enbart efter att man tror att den ena parten har rätt, det vill säga att man redan bestämt sig.

Men det har du rätt i; jag borde skrivit "objektivt värdera bevisen". Så, nu var det sagt.

Permalänk
Medlem

Brukar alltid filma när jag packar upp varor från kartong för att skaffa bevis om så skulle krävas sedan jag var med om liknande sak.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

@videopac Jag tänker mer så här, varför skulle TS anmäla ett fel och skicka in datorn om det inte var ett fel på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Brukar alltid filma när jag packar upp varor från kartong för att skaffa bevis om så skulle krävas sedan jag var med om liknande sak.

Palla det... kanske om man beställde tre paket om året..

Visa signatur

Citera för svar!