Vad för språk är ditt Windows på?

Permalänk
Medlem

Vad för språk är ditt Windows på?

Jag satt helt random och funderade över livet, och så började jag fundera lite på varför mitt Windows är på Engelska. Efter en stund så kommer jag på att jag väldigt sällan har tekniska problem, men dom gånger man har haft det så är det lättare att hitta information när man kan beskriva på engelska med korrekta namn på funktioner etc.

Så ... min fråga till er blir; Vad kör du med för språk på din Windows installation och varför?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Engelska uteslutande på alla enheter med språkval. Dels för enklare felsökning utan knepiga översättningar men också för det skulle bli ett jävla liv av sambon.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Jubileumsmästare

Började köra på engelska när jag använde en produktnyckel via skolan och kände inte för att installera det svenska språkpaketet. Sen har det levt kvar och har väl insett att felsökningen är lite lättare på engelska

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Det konstiga är att jag kör alla program och alla launchers på Engelska men har ändå Windows på Svenska. Får väl byta

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Engelska uteslutande på alla enheter med språkval. Dels för enklare felsökning utan knepiga översättningar men också för det skulle bli ett jävla liv av sambon.

Skrivet av BumBumX:

Började köra på engelska när jag använde en produktnyckel via skolan och kände inte för att installera det svenska språkpaketet. Sen har det levt kvar och har väl insett att felsökningen är lite lättare på engelska

Ja felsökning blir 100 resor lättare på Engelska Detsamma när man vill konfigurera något eller skapa något custom, då man når betydligt fler än på svenska

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Alltid engelska. Allt på engelska. Löjligt mycket lättare att hitta svar på frågor än när jag själv ska försöka översätta "Ett allvarligt undagsfel 0E har inträffat" till engelska

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Svenska. Är faktiskt ganska trevligt tycker jag. Felsökning brukar bli lite knepigt men oftast är det lätt att hitta ändå trots att man måste göra översättningar då de flesta källor är på Engelska.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Svenska. Är faktiskt ganska trevligt tycker jag. Felsökning brukar bli lite knepigt men oftast är det lätt att hitta ändå trots att man måste göra översättningar då de flesta källor är på Engelska.

Det är ju inte precis kört om man är lite data-van att göra on-the-fly-översättningar när man söker. Det mesta löser sig automatiskt. Däremot är det rätt trevligt att Engelska i praktiken har ett universalstöd. Installerar jag något program så blir det enhetligt, rent språkmässigt, med resten av systemet. Med Windows Sve. så fick jag ibland svenskt OS med Engelska program, och det klarar inte min OCD av

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Har alltid kört svenska på datorn hemma och engelska på jobbet.
För ungefär ett halvår sedan fick jag totalt hjärnsläpp när man skulle börja rodda i kontrollpanelen och inte hittade ett skit..

... så nu rullar allting på engelska istället
Förstår inte varför jag har kört olika tidigare, det blir bara jobbigt till slut.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Engelska, för att det blir enklare så.

Enklare att söka på felmeddelanden.
Mindre förvirrande utan dåliga översättningar.
Finare utan språkblandning mellan program.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Engelska

Mycket enklare om man behöver guider för mer avancerade saker inom operativet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Rekordmedlem

Självklart svenska, allt annat är uteslutet.
Tycker det är en styggelse när folk använder svengelska och i övrigt inte lär sig rätt termer typ "formatera om datorn" när de menar installera eller partitionera (oavsett språk) eller när någon tramsar med förvirrande förkortningar (speciellt på forum) typ frågor som "jag laddar ner i 100 mb/s från Steam är det ok ?"
Nej det är inte ok att skriva så för det är oerhört otydligt !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Just nu svenska, men majoriteten av jobbets datorer är på engelska så hanterar bägge utan problem. Vi har nyligen fått möjlighet att ha svenska på jobbdatorerna så kände att jag behövde fräscha upp mig en smula på den svenska terminologin i Windows.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Alltid engelska. Det är som om det vore mitt modersmål i datorvärlden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Har installerat en modifierad version av operativsystemet, där all telemetry, spårning och annat är så gott som helt bortblåst, och den versionen av Windows 10 finns endast på engelska. Mycket är borttaget och man är typ låst för att man inte är administratören, men använder systemet endast för spelande, så det gör mig ingenting.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Det blir endast engelska på alla enheter och program (Adobe, Steam etc) för att det är lättare att felsöka. Sedan tycker jag att Steam på svenska ser för löjligt ut.

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Sedan tycker jag att Steam på svenska ser för löjligt ut.

När det gäller Steam tror jag allt handlar om vad man är van vid.

Brukar köra det mesta av programmen (inkl operativsystem) på Svenska om det finns, men exempelvis Minecraft är ett undantag eftersom man lärde sig spelet på Engelska, vilket var det enda språk som fanns tillgänglig just då

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Svenska, Windows 10 har nästan aldrig krånglat på något sätt, så har inte känt behovet av att byta till Engelska för enklare felsökning.

Men hade jag på något sätt jobbat med IT-support eller liknande så hade jag definitivt kört Engelska på jobbdatorn.

Permalänk
Avstängd

Svenska. Man ser alltför många som har blivit engelska-skadade; som inte kan uttrycka sig på svenska längre. Dessa personer, i synnerhet, borde anstränga sig lite mer och använda svenska i de program och operativsystem som tillåter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Svenska. Man ser alltför många som har blivit engelska-skadade; som inte kan uttrycka sig på svenska längre. Dessa personer, i synnerhet, borde anstränga sig lite mer och använda svenska i de program och operativsystem som tillåter det.

Instämmer i den kritiken. Vi bor trots allt i Sverige och vårt officiella språk är Svenska och inte Engelska även om det ibland kan kännas så. Förstår att man måste prata Engelska med personer som inte kan Svenska men tycker det har gått lite för långt när man använder Engelska istället för Svenska trots att det inte finns någon anledning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Svenska. Man ser alltför många som har blivit engelska-skadade; som inte kan uttrycka sig på svenska längre. Dessa personer, i synnerhet, borde anstränga sig lite mer och använda svenska i de program och operativsystem som tillåter det.

Känner mig träffad.... Det händer väldigt ofta att man glömmer bort den Svenska motsvarigheten till vissa enskilda ord.

Permalänk
Medlem

Windows på engelska hade jag bara när jag crackade Windows 7 från TPB och det bara fanns på engelska för 5-6 år en(:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Bytte till engelska för några år sedan. Visst blir det lite lättare att felsöka och så men jag tyckte ändå att det gick bra nog med Windows på svenska. Google gav rätt resultat även om mina egna översättningar inte alltid stämde med Microsofts. Annan sak när man ska försöka förklara en process för en person med sitt Windows på engelska. "Open the Activity Manager and click on End Process" kanske inte är det mest hjälpsamma när det heter Task Manager och End Task i engelska Windows.

Jag kör dock de flesta program på svenska, förutsatt att det finns. Jag tänker att när jag ändå bor i Sverige bör det finnas lite spår av det i min dator.

Permalänk
Avstängd

Svenska av princip.
Har faktiskt inte tänkt så mycket på detta förut om man skall vara ärlig, men överlag använder jag väl generellt i Engelska, Tyska (där det är originalspråk, mest för att det är lättare att kommunicera dit på deras eget språk om så krävs och att jag inte tycker om Engelska som språk då jag anser det mentalretarderat och efterblivet (Jämfört med tex Tyska och Franska, ryska, mm) om det inte är genuin traditionell old scool engelska) och Svenska, tror faktiskt bara det är windows och kanske någonting mer jag har på svenska.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Engelska. Är det något problem så är det enklare att googla efter det.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Började med datorer för 37år sen, då var det bara engelska som fanns och det är helt naturligt med det när man sitter vid en dator. Svenska däremot är bara fel i sammanhanget.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Uteslutande engelska på alla mina devices.
Dela för sambons skull men också för att svenskan bör förpassas till historieböckerna. Engelska är det som gäller.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köra någon mjukvara på något annat än engelska av flera anledningar, men senare tillgång till nya versioner, dåliga översättningar och problematisk felsökning är några.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Tycker det låter som att vissa i tråden har svårt att skifta mellan svenska och engelska.
Jag kör alla operativsystem på svenska. Får jag en blåskärm så kan jag googla typ "BSOD CF" eller vad felkoden nu är.
Skriver man in sökvägar så fungerar för det mesta både engelska och svenska. Sen kan man söka på till exempel computer management genom att skriva "comp" is sökrutan.

Visa signatur

Citera för svar!