Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av anon301768:

Åsknedslag är betydligt värre och något man bör skydda sig mot, och då hjälper ingen UPS, jag har grendosa både till Stereon och till min dator med inbyggt skydd som bryter strömmen direkt om de blir stor variation i spänningen och de har funkat bra en så länge

Får du ett riktigt blixtnedslag i ledningarna bryr den sig inte om lite fjompiga grendosor. Det är ju tiotusentals volt det är frågan om. Och även om de kunde isolera ett blixtnedslag direkt i dina elkablar in till bostaden 100% skulle blixten ändå steka alla dina prylar innan grendosan hinner bryta. Sådana skydd du har klarar bara mindre överspänningar, vilket en UPS också hanterar.

Skrivet av pv2b:

Finns inget i källaren som kan tappa ström. D.v.s. om inte Bahnhofs knutpunkt också har strömavbrott borde jag rent teoretiskt ha ljus i fibern.
Alltså, rent hypotetiskt, om jag skulle vilja ha en gaming-UPS alltså.

Har själv UPS (Cyberpower Sinewave Series) på min dator och en annan likadan mindre UPS till diverse kringutrustning sedan några månader nu. Häromveckans försvann strömmen utan förvarning i kanske tio minuter eller så, men då Comhem relativt nyligen installerat batteribackup på sin utrustning så behöll mitt kabelmodem uppkopplingen. Nu spelade jag iofs inte, men det är ändå skönt att veta tycker jag att ens dyra fina PC är säkrad.

Skrivet av Ricerunner:

Å andra sidan, är man inbiten spelare som bor avsides och framöver köper lite prima rymdinternet av Elon Musk så kan det säkert ha desto större värde.

Hm, jag vet inte om du som gamer vill köra satellitinternet med många tusen kilometers extra latency och sedan säkert även timeslot-sharing likt 3G/4G (dvs ännu sämre latency, och ojämn dessutom.)

Skrivet av KalBumling:

Bör ju också gå att färga eletrolytvattnet så länge man har en dye som inte påverkar kemin i batteriet!

Helkapslade batterier av säkerhetsskäl, så tyvärr. Du får borra hål isåfall, och jag tror väl inte det är tillrådigt då det är relativt koncentrerad svavelsyra därinne...

Skrivet av mrqaffe:

är man lite våghalsig kan man kanske kombinera med att bygga syrakylning av datorn när man ändå hpller på och redan har stora tankar som borde kunna funka som värmeväxlare.

Jah! Syrakylning av datorn, vilken superide! Bygg värmeväxlarna av tenn också för bästa effekt.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag har ju fiber rätt upp till lägenheten patchad direkt från Stokabs husnod. Ingen aktiv utrustning mellan Bahnhofs knutpunkt och min lägenhet. Finns inget i källaren som kan tappa ström. D.v.s. om inte Bahnhofs knutpunkt också har strömavbrott borde jag rent teoretiskt ha ljus i fibern.

Sen vet inte jag iofs inte om den knutpunkten har UPS eller ej.

Alltså, rent hypotetiskt, om jag skulle vilja ha en gaming-UPS alltså.

Det finns ett serverrum någonstans i fastigheten där du har switchar och annat lulllull. det skulle ju bli lite klurigt att dra runt stokab fibern till alla lägenheter. Så, jo , går strömmen så dyker internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det finns ett serverrum någonstans i fastigheten där du har switchar och annat lulllull. det skulle ju bli lite klurigt att dra runt stokab fibern till alla lägenheter. Så, jo , går strömmen så dyker internet.

Det behöver det inte göra. Rätt så vanligt att det går in exempelvis en 24a eller 48a fiber till huset, och splittas ut till lägenheterna. Sitter absolut inte en switch i varje hyreshus, men i många gör det såklart det

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Shiprat:

Under belastning hörs den, men när den är belastad är den ändå överröstad större delen av tiden så har inte tänkt så mycket på det. Ska försöka lyssna lite senare idag innan jag slår på alla högljudda saker

Handlar mest om när den är passiv och bara laddar.
Alltså när datorn är avstängd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LennyV:

Hm, jag vet inte om du som gamer vill köra satellitinternet med många tusen kilometers extra latency och sedan säkert även timeslot-sharing likt 3G/4G (dvs ännu sämre latency, och ojämn dessutom.)

I FPS-spel på väldigt lokala servrar kan nog fiber vara att föredra ändå ja.
Men spel som t.ex. WoW går det ofta utan problem att ha framförhållning på hundratals, om inte tusentals millisekunder, om det är något man behöver prioritera. Och det ingår helt enkelt i en erfaren PVE-spelares meriter.
Med tanke på hur entusiastiskt Musk har pratat om just latensen får jag känslan av att nätverket när det är färdigbyggt ändå kommer att kunna hållas ganska lågt i sammanhanget.

Merparten av satelliterna kommer att hållas på en höjd under 60 mil.
Grovt räknat ((600*2)/300 000) så blir latensen på signalen upp till satellithöjd och ner till jordytan igen cirka 4 millisekunder.
Det är ändå mindre än latensvariationen man kan ha hos lokala fiberleverantörer.

Ett varv runt jorden på den höjden tar runt 72 millisekunder, och det är extremt okej latens för en sådan sträcka.
Så länge hårdvarukonfigurationen anpassas så kommer det att bli riktigt bra.

Man får anta att hårdvaran för dessa nätverk i många fall kommer att vara extremt modern, så att förvänta sig latenser på under 50ms borde kunna förväntas eftersom de flesta servrarna man spelar på i dagsläget ändå ligger inom en radians avstånd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det finns ett serverrum någonstans i fastigheten där du har switchar och annat lulllull. det skulle ju bli lite klurigt att dra runt stokab fibern till alla lägenheter. Så, jo , går strömmen så dyker internet.

Jag har sett var fibern kommer in i vår fastighet. Det är bara svetsat där till min lägenhet.

Permalänk
Medlem

aldrig fel med en UPS en bra UPS skyddar mot låg spänning strömspikar och lite annat otrevligt sen har man lite tid på sig att stänga ner datorn om strömmen försvinner..

Synd att större UPS kostar en slant

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

aldrig fel med en UPS en bra UPS skyddar mot låg spänning strömspikar och lite annat otrevligt sen har man lite tid på sig att stänga ner datorn om strömmen försvinner..

Synd att större UPS kostar en slant

"Aldrig" håller jag inte med om. En UPS kan krångla och ställa till med problem precis som allting annat, så har man en mycket stabil elförsörjning i övrigt så kan en UPS faktiskt öka risken för el-relaterade problem med datorn.

I andra situationer så kan en UPS naturligtvis vara till stor hjälp, och ge ett bra skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag har sett var fibern kommer in i vår fastighet. Det är bara svetsat där till min lägenhet.

Då ligger serverrummet i en annan fastighet då.
Man drar stokab fibern in i serverrummet, där den kopplas in i en switch. Sedan får el-grabbarna(och tjejerna) dra pvc rör så att fiber snubbarna kan blåsa fiber in i lägenheterna, från serverrummet. väldigt smidigt, för om det blir nått knas med fibern så blåser man bara nytt. (och så slipper man gräva ner en stokab fiber för varje lägenhet, det räcker med en.)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Då ligger serverrummet i en annan fastighet då.
Man drar stokab fibern in i serverrummet, där den kopplas in i en switch. Sedan får el-grabbarna(och tjejerna) dra pvc rör så att fiber snubbarna kan blåsa fiber in i lägenheterna, från serverrummet. väldigt smidigt, för om det blir nått knas med fibern så blåser man bara nytt. (och så slipper man gräva ner en stokab fiber för varje lägenhet, det räcker med en.)

Exakt. Så det är möjligt att strömavbrottet inte påverkar serverhallen man är ansluten till. Kanske till och med finns reservkraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Handlar mest om när den är passiv och bara laddar.
Alltså när datorn är avstängd.

Om du sätter örat nära den i ett tyst rum så kan man höra lite litet surr från någon komponent, en meter bort hör jag absolut ingenting.
Det är då utan belastning.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Shiprat:

Om du sätter örat nära den i ett tyst rum så kan man höra lite litet surr från någon komponent, en meter bort hör jag absolut ingenting.
Det är då utan belastning.

Det verkar ju riktigt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig en sådan till min filserver..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saturday_sun:

Kan tänka mig en sådan till min filserver..

Gaming-filserver menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Ricerunner:

Men spel som t.ex. WoW går det ofta utan problem att ha framförhållning på hundratals, om inte tusentals millisekunder, om det är något man behöver prioritera.

Håhåjaja! Om du bara springer runt och questar eller kör lite enklare dungeons osv är det inget större problem med uppemot 1000ms i WoW, men det är klart att det känns segt och irriterande med en sekunds fördröjning och du kan inte prestera i närheten av på topp. Om du kör raid eller framför allt PvP är det ju döden med "bara" 500ms latency.

Citat:

Grovt räknat ((600*2)/300 000) så blir latensen på signalen upp till satellithöjd och ner till jordytan igen cirka 4 millisekunder.

Men då måste ju satelliten hovra ovanför skal'n på dig. Och det gör den ju inte. Sedan, var ligger basstationen - eller specifikt, var ligger den i förhållande till servern du är uppkopplad till? Och sedan studsar väl knappast dina paket ned från satelliten igen med noll fördröjning heller.

Och syvende, du lär ju inte ha en egen frekvenskanal upp till satelliten, utan du delar sannolikt på en kanal med andra. Då måste du vänta på att det blir din tur i kön för att få sända. Det är ju just detta som tar död på att spela över 3G och 4G; du kan ha bra bandbredd, men ena stunden 150ms ping och sedan lite senare har du 750ms eller 1500ms när en massa jobbiga människor kommit hem från jobbet, käkat kvällsmat och sedan ska börja strömma video från netflix typ...

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Exakt. Så det är möjligt att strömavbrottet inte påverkar serverhallen man är ansluten till. Kanske till och med finns reservkraft.

Skickades från m.sweclockers.com

mjäe... det är mer som en städskrubb i källaren, i någon av områdets hus, så om strömmen går så är chansen ganska stor att den går för hela området. dvs, det är kört.
Ska väl nämna att jag jobbat med att dra fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Gaming-filserver menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, massa games. .

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Helkapslade batterier av säkerhetsskäl, så tyvärr. Du får borra hål isåfall, och jag tror väl inte det är tillrådigt då det är relativt koncentrerad svavelsyra därinne...

Jah! Syrakylning av datorn, vilken superide! Bygg värmeväxlarna av tenn också för bästa effekt.

Det är gel eller AGM batterier i dessa, så de innehåller inte flytande syra. Finns UPS med litiumjonbatteri också, men de är fortfarande ganska dyra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Cad_edis:

Det är gel eller AGM batterier i dessa, så de innehåller inte flytande syra. Finns UPS med litiumjonbatteri också, men de är fortfarande ganska dyra.

Skickades från m.sweclockers.com

Men om de är på 12 V, borde man ju kunna köpa ett MC batteri på Biltema som ersättning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Facepalm om någon köper gaming-UPS och sen spelar på laptop med batteri 🤔

Ska det vara UPS så skulle jag iaf vilja ha en som inte bara släpper igenom nätet utan först likriktar och sen bygger ny fräsch sinus till mig. Hade en sån en gång i tiden men... Den åkte nog på skrot av någon anledning..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hjälpsam

Jag blev faktiskt lite sugen på 750 W modellen.
Eller skal man slå på stort och satsa på 1200 W.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det verkar ju riktigt bra.

Jo, inga klagomål so far För min del är det värt det bara för att få bort högljutt brus och höga smällar i gitarrförstärkaren varje gång man slår på något annat på samma uttag. Men någon dag får det väl bli att ta dit en elektriker och modernisera elen i lägenheten lite också.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shiprat:

Jo, inga klagomål so far För min del är det värt det bara för att få bort högljutt brus och höga smällar i gitarrförstärkaren varje gång man slår på något annat på samma uttag. Men någon dag får det väl bli att ta dit en elektriker och modernisera elen i lägenheten lite också.

Men det är ju charmigt när man slår igång stereon som säger OPPffffffff samtidigt som gitarrförstärkaren säger KAHhhhh med lite reverb.

Permalänk

Undvik gärna ledande svar i omröstningar, så att röstare inte avstår för att de inte håller med om resten i den åsiktsdränkta texten.

För att spara verksamhetskritiskt arbete på en myndighet eller se till att man kan operera på ett sjukhus, då behövs UPS. Väldigt få andra behöver det, och speciellt inte för att slippa förlora hela 2 min speltid...

Sen har jag åsikter om att man stylar bra hårdvara med skrikiga färger. Men det är (lite) offtopic.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Men det är ju charmigt när man slår igång stereon som säger OPPffffffff samtidigt som gitarrförstärkaren säger KAHhhhh med lite reverb.

Oh ja, särskilt om har hög volym och gain, sitter nära högtalarkabinettet och har dragit ner volym på gitarren för lite finlir och sedan kopplar om något utan att tänka och har tinnitus i en vecka efter -_-

Skrivet av HolyFather:

Undvik gärna ledande svar i omröstningar, så att röstare inte avstår för att de inte håller med om resten i den åsiktsdränkta texten.

För att spara verksamhetskritiskt arbete på en myndighet eller se till att man kan operera på ett sjukhus, då behövs UPS. Väldigt få andra behöver det, och speciellt inte för att slippa förlora hela 2 min speltid...

Sen har jag åsikter om att man stylar bra hårdvara med skrikiga färger. Men det är (lite) offtopic.

Well, det går väl inte att ta frågan så pass seriöst ändå just när det gäller gaming?

Tills relativt nyligen så har jag aldrig faktiskt använt en UPS för något datorrelaterat- däremot bytt/installerat/bytt batterier i ett antal som driver diverse styrelektronik, motoriserade maskiner och ljudutrustning.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Va fan ska man med UPS om man bor i en stad? Under de 10 år som jag har bott i Stockholm har det varit strömavbrott 2 gånger som jag känner till, och den ena fick jag info om tidigare.

I somras rök elen för ganska många i GBG under någon timma. Jag satt inne i någon Destiny 2-raid tror jag, RIP

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Har redan UPS till min speldator, när den ändå ligger nära mina serverdator så är det lika bra att den får ta del av UPS.

Om något skulle hända så behöver jag en dator för att kunna stänga ner allt, då måste speldator ha backup ström.

Skrivet av frong:

I somras rök elen för ganska många i GBG under någon timma. Jag satt inne i någon Destiny 2-raid tror jag, RIP

Så det var du som orsaka strömavbrottet.

Hade ingen ström på 1 timme, vilken panik man fick och den stress som bildas, lyckas stänga ner allt och efter 10 sek så dog UPS.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Har redan UPS till min speldator, när den ändå ligger nära mina serverdator så är det lika bra att den får ta del av UPS.

Om något skulle hända så behöver jag en dator för att kunna stänga ner allt, då måste speldator ha backup ström.

Det vore bättre om du ordnade det med automatik för du lär inte sitta vidd datorn när det blir strömavbrott.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag ser absolut inget syfte alls för en sådan för gaming, viktigt arbeta dock kan jag se nyttan att ha lite tid på sig att spara sitt arbeta om strömmen går helt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det vore bättre om du ordnade det med automatik för du lär inte sitta vidd datorn när det blir strömavbrott.

Japp, har försök men får inte till det.

Har inte lyckas få ESXI att svara från FreeNAS, sen är fråga om man skulle kunna stänga ner hela ESXI och göra så att alla VM blir suspend eller måste man stänga ner allt?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666