Permalänk
Medlem

Innan jag började bygga mina egna datorer så var jag på elgiganten och blev pålurad (Ja, jag anser att jag blev pålurad men det var också pga min okunskap) en AMD dator "För gaming" som var så seg att det är lite svårt att beskriva. Blev av med runt 11 lax.

Kort därefter blev jag SweC medlem och började snart bygga mina egna riggar, och kanabaliserade lite kritiska delar ifrån den köpta datorn så man kom igång.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Året var 2009.. jag brände en intel cpu 980 extreme... lite för mycket kräm på den... ehrm... nådde 5,1 ghz dock tills jag bootade om, fick sänka fsb och spänning kraftigt så startade den igen... efter nästa omstart fick jag sänka igen tills den inte startade.... suck 12.000 i sjön..

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk

det finns ett antal saker som jag skulle kunna skriva, men får nöja mig med när jag hjälpte en polare att bygga en dator, egentligen inte mitt fel men jag ville att vi skulle lossa på kylaren på nord och sydbryggan för att säkerställa att det var bra med kylpasta samt uppgradera den till Arctic Silver, jag glömde dock bort detta och kom på det när vi redan hade skruvat fast moderkortet i chassit så vi orkade inte göra om för att göra "rätt" (gå till överdrift?)
Dock så hade dom från fabrik (MSI) misslyckats med att trycka fast ena push-pin till kylaren på sydbryggan så kylaren låg endast minimalt emot chippet så den brändes sönder efter någon vecka, då sydbryggan står hårddisken och den också pajjade samtidigt så hade vi en helt ny hårddisk och moderkort som var bränt, och detta hade undvikits om inte jag hade glömt bort att byta ut kylpastan, tack och lov så gick detta på garantin.
polaren hade förövrigt extremt mycket otur med just detta bygge.
1 av 2 minnen var DOA, moderkortet, hårddisken, någon vecka efter att garantin gick ut så slutade nätaggregatet att fungera, sedan pajjade skärmen

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Inaktiv

Råkade böja sladden på en "En till två fan adapter" så ena sladden gick av i kontakten
Tur inet hade ny för 37kr.

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Råkade böja sladden på en "En till två fan adapter" så ena sladden gick av i kontakten
Tur inet hade ny för 37kr.

Sånt där är aldrig kul. Kan ligga sömnlös i månader efter ett sådant misstag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd

Vet inte om man kan kalla det för misstag, men det var nog på Högstadietiden, när skolan hade köpt in nya Compaq och HP-datrorer, där det fanns nätagg som gick att ställa för 230v till 115v, vilket vi gjorde på några datorer (säkerligen 15-20st).

Inte jag som betala kalaset men...

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Har väl råkat bränna av en format c:\, när man skulle tömma ut en floppy, morsan blev väl sådär glad när ett halvårs jobb gick åt pipan...

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Hade som ung en 386:a hemma där det fanns en spänningsbrytare på nätaggregatet för byte mellan 120v och 230v
jag ställde över brytaren till 120v och det tog max några sekunder sen small nätagget och tog komponenterna i datorn med sig
som tur var hade datorn inget monetärt värde direkt då detta var nånstans 1994-1995 när den gamla burken inte var något att ha längre.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Var väl inte det värsta, men när jag skulle bygga min första customloop trodde jag att alla skruvar var urskruvade, så skulle börja ta bort kylaren. Men var en skruv kvar så böjde i kretskortet på gpun en hel del. Det dog till 98% det kunde ibland starta windows med artifakter, skulle göra dubbla 290 vattenkyld men slutade med två i men med ett fungerade

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Köpa en Webhallen Config

Permalänk
Medlem

Montering av Zalman Reserator till en HTPC hos en vän. Jag är egentligen oskyldig men han ringde mig å sa att de va något som hade hänt å att det va blått på golvet. Han hade haft loss CPU blocket å "glömt" ansluta slangen igen. Startat den å då pumpades allt vatten ut. Å de va ganska mycket vatten

Visa signatur

Vad är RGB?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Första datorbygget som 11-åring. Glömde distanser mellan moderkortet och chassit.

Dåtidens elektronik hade inte samma skyddande åtgärder. CA 18 000 kr - bye bye.

Pappa blev dock inte så sur, utan sa åt mig endast att komma ihåg detta dyra misstag så att jag inte gör om det igen.

Lät din farsa dig skruva i ett moderkort för 18.000 när du var 11...?

Permalänk
Medlem

Det var ett jäkla tag sedan men köpte ett nytt moderkort och CPU. Gick från P3 till Athlon XP "Barton" 2600+ en fin uppgradering.
Dock var jag helt fail och när jag skulle sätta på CPU kylaren som gjordes med en skruvmejsel för att sätta över bygeln. Jag slant med mejseln och sopade den i moderkortet. Givetvis gick CPUn också sönder.

exempel på hur det såg ut.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Snusfri

Måste ha varit när jag blev lite väl arg på min förra laptop.
Visserligen ingen värsting, bara en gammal i3 men den trilskades och jag drog knytnäven rätt på skärmen som dog helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

1. Monterade en stor fläkt på min nya CPU, skar mig på en fläns och mitt finger sprutade blod över hela moderkortet, bara köpa nytt

2. Första året jag använde Linux och skulle wipa datorn, la över allt viktigt på ett USB minne och för skojs skulle skulle testa det omtalade kommandot 'sudo rm -rf /'. Glömde ta ur USB minnet innan, allt 'viktigt' var såklart borta

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk

Köpte Be Quiet! fläktar för dryga 1200kr för att få ner ljudet för att sen inse att det var ljudet från mitt 1070 FE som väsnades inte fläktarna i chassit. Så blev ett nytt grafikkort. De tidigare fläktarna var det inget fel på.

Visa signatur

Min Burk: CPU: Ryzen 2700X, CPU kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4, GPU: ASUS ROG Strix RTX 3080, MOBO: Asus ROG Strix X470-F gaming, Case: Corsair Carbide 275R TG, Lagring: 4.5 TB av bara SSD:er

Permalänk
Medlem

Inte riktigt ett dator misstag, men jag köpte en Philips lightstrip plus som kostar 700-800kr som jag skulle klippa av så längden skulle bli bra, men jag hade kopplat in den innan och den var påslagen så jag kortslöt hela lightstripen... Den lös knallvitt konstant. Var bara att slänga x( Annars är jag jävligt försiktig med mina saker. Utom när jag spelar monster hunter world

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Skulle byta kylare på en ryzen 1800x, av någon anledning så följde processorn med kylaren när jag lyfte upp den, massor med böjda pins som jag inte lyckades fixa. Blev att uppgradera till en 2700x istället.

DEN är du inte ensam om! För de som inte vet - lossa kylarens skruvar (eller klämmor) och vrid tills du känner lite lätt att den går att vicka, då kan den sen lyftas.

Värsta grejen med AMDs AM4(och tidigare)-socklar, märkligt att de inte försett dessa med anordning som håller fast processorn!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Lät din farsa dig skruva i ett moderkort för 18.000 när du var 11...?

japp Det var så han uppmuntrade mig att lära mig saker. Ska väl tilläggas han han kanske möjligen (definitivt) nämnde att de ska in och att jag själv glömde det.

För övrigt lät han mig stoppa in mackor/smörgåsar i VHS'en som 2 åring, samt sitta och trycka på on/off-knappen till tjock-TV'n till att lampan gick sönder och behövdes bytas ut för ett antal tusenlappar.

Gammgubben trodde och tror starkt på en learning-by-doing metod som involverar trial-and-error. Det har ju definitivt gett resultat, då jag fixar det mesta hemma själv oavsett om det handlar om IT, elektronik eller renovering av kök/badrum Intresset av att alltid lära sig nytt och nyfikenheten på att testa på nya saker samt att våga göra fel är nog till stor del hans förtjänst.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

La en MacBook i sängen, uppvikt, under täcket. Kom hem på fyllan, ställde mig i sängen för att nå toppfönstret. Pang sa de, 15tkr försvann på ett tramp.

Som yngre, skulle tvätta ett tangentbord, blötte ner hela skiten i ett badkar. Startade efter några timmar första gången. Andra gången.. inte lika tursam.

Ville överklocka en 266Mhz Intel Pentium 2. ”Kylning är bra” tänkte jag. Tog en påse is å la ovanpå den passiva kylning. Påsen smälte tillslut (av rumstemp) och ni kan ju tänka er själva vad som hände då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Runt millennieskiftet som ung tonåring. Slog om volttalet på nätagget till 115V när hembygget inte startade.

Det blev en explosiv överraskning kan jag säga. Ett smällande sätt att lära sig om Sveriges nätspänning (220V). Turligt nog var det bara PSU:n som brändes och inte hela systemet.

The hard and costly way to knowledge;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte dator på avbetalning av SIBA. 400:-/mån i tre år. totalkostnad 14000:- efter 2 år så kunde man köpa bättre datorer för mindre än halva priset.
Det värsta var att de hade slängt in en Pentium Celeron och det var integrerad grafik som AGP x4, som använde RAM-minnet. Problemet var att windows XP 32-bit inte ville ge mer än 8MB till grafiken och när jag hade XP 64-bit kunde jag delegera 32MB men då fanns det inga drivrutiner för varken nätverkskort eller 3G-dongel, så det var att välja mellan att kunna spela Morrowind & Counter-strike, eller få internet.

Byggde några år senare min första dator när jag slutat skolan och börjat jobba en Pentium 4 maskin som stod sig ganska länge.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tidig HP envy 13” laptop, den med extrabatteri under hela bottenplattan, på nattygsbordet och ett stort glas vatten. Bara att konstatera att jag viftat med armen under natten och laptopen och teakskivan under var skrot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

japp Det var så han uppmuntrade mig att lära mig saker. Ska väl tilläggas han han kanske möjligen (definitivt) nämnde att de ska in och att jag själv glömde det.

För övrigt lät han mig stoppa in mackor/smörgåsar i VHS'en som 2 åring, samt sitta och trycka på on/off-knappen till tjock-TV'n till att lampan gick sönder och behövdes bytas ut för ett antal tusenlappar.

Gammgubben trodde och tror starkt på en learning-by-doing metod som involverar trial-and-error. Det har ju definitivt gett resultat, då jag fixar det mesta hemma själv oavsett om det handlar om IT, elektronik eller renovering av kök/badrum Intresset av att alltid lära sig nytt och nyfikenheten på att testa på nya saker samt att våga göra fel är nog till stor del hans förtjänst.

Finns nog en hel del som dött på kuppen med den metodiken - att erhålla kunskap;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Genx031:

Vet inte om man kan kalla det för misstag, men det var nog på Högstadietiden, när skolan hade köpt in nya Compaq och HP-datrorer, där det fanns nätagg som gick att ställa för 230v till 115v, vilket vi gjorde på några datorer (säkerligen 15-20st).

Inte jag som betala kalaset men...

Så vem tror du betalade ditt kalas då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Måste ha varit när jag blev lite väl arg på min förra laptop.
Visserligen ingen värsting, bara en gammal i3 men den trilskades och jag drog knytnäven rätt på skärmen som dog helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är man inte ensam med andra ord...

CRT skärmarna brukade hålla bättre, de har jag aldrig lyckats ha sönder framifrån, var väl typ 2-3 centimeter tjockt härdat glas på de äldre av dem vad jag mins...

(Sedan kan vi ju låtsas att det inte var typ igår detdär med laptopen hände...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hade ett vattenkylningspaket med en pump var lite för högljudd för min smak (vibrerade kraftigt).
Det systemet arbetade enligt principen "högt flöde lågt tryck", bytte då pump till en med "lägre flöde, högre tryck" (vilket jag insåg först efteråt).

Fick läckage från chipset-blocket som innebar att vatten rann ner på: Moderkort, grafikkort, ljudkort, nätverkskort (inga budgetvarianter).
Då det inte gick att se på moderkortet och jag hade garanti kvar så fick jag det utbytt, t o m flera gånger då det inte ville fungera rätt (var väl något slags begagnat/returnerat kort jag fick).
Ev hade även nätagget el minnena påverkats indirekt.

Det tog lång tids felsökning för att komma fram till exakt vilka delar som var skadade (för t ex ljudkortet syntes det inget på). Köpte nya delar stegvis, men fick fortfarande slumpmässiga blåskärmar tills jag bytt ut i princip allt..
Sen kanske ni undrar varför jag då bara inte köpte ny maskin direkt?
Som student var det ju inte bara att slänga fram de betydligt högre summor det handlade om då, runt 2004-2005. Så jag behöll nog t ex CPU och minnen, men uppgraderade även dem sen. I praktiken bytte jag ut allt utom chassit.
I slutänden hade det nog varit bättre och billigare att gå över till S775 (el någon AMD) och DDR2 i det läget istället för att stanna på S478.

Om inte det var nog så råkade jag även senare ut för överhettning av det grafikkort jag köpt (p g a ghettomoddning i form av fläktbyte).

Allt i jakten på lägre ljudnivå p g a ett chassi som snarare förstärkte ljud, ett Lian-Li i aluminium.

Några lärdomar därifrån är att inte ha chassi i aluminium utan inbyggd ljuddämpning och att vara väldigt försiktig med vattenkylning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Finns nog en hel del som dött på kuppen med den metodiken - att erhålla kunskap;)

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå, den listan kan göras lång. Moderkort, CPU, GPU, XBOX, XBOX360, ett antal proppar i proppskåpet, etc.

Det som dock är lite värre i mina ögon är ju att man aldrig kan planera något till 100% rätt innan man lär sig, vilket innebär att många felköp måste göras (köpte ett 30x60x80 Marbodal bänkskåp som jag var tvungen att sälja vidare = hejdå 6000 kr) och många felprioriteringar tas.

Men men, offra måste man göra i namnet av kunskap

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Köpte en 32 tums monitor tidigare i år och efter att ångerrätten slutat gälla försökt koppla min Tobii eyetracker till den för att upptäcka att eyetrackern bara funkar upp till 27 tum... Därav skall man givetvis kolla sånt innan den där månaden gått ut XD

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag är inne på mitt tredje asrock m-itx x299 moderkort nu. Men har haft tur med att gpu,mem och cpu har klarat sig varje gång när moderkortet gett sig

Vad säger det om Asrock som tillverkare? Har hittills valt Asus eller Gigabyte, men nu kikat med lite intresse på ett Asrock X570, kanske skall hoppa det???

Skickades från m.sweclockers.com