Veckans fråga: Förbokar du spel?

Permalänk

Nej för fan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Nej, för stor risk, de flesta företag är inte värda det. Många företag måste patch sina stressade produkter bra länge efter release och inte sällan är det katastrof. Finns så mycket att välja på så bättre att inte stressa och om fler taggar ned så kan det tvinga många företag att mogna eller dö och ersättas av andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Hänt typ 5 gånger tror jag, GTA V (vilket var en riktigt dålig release på pc från början)
Mordor shadow of war (vilket var ett fantatiskt släpp på release dagen bortsett från lootboxes som de tog bort).
Jurassic Park Evolution, bra spel men facit på hand inte värt pengarna för full pris, för lite content.
Anno 1800, värt varenda krona, hur mycket speltid som helst och spelade betan helgen innan släpp och det var rätt polerat så kunde lika väl förbokat.

Nu har jag bokat Red dead 2, jag hoppas min upplevelse ska vara betydligt trevligare än GTA V släppet men får se, nu ska jag ju lira story först så om inte online fungerar så bra spelar ingen roll de första veckorna/månaderna.

Men generellt nej annars, brukar vänta ett par veckor iallfall innan köp.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Du är inte den första som skriver det, men kan ju lika gärna komma en helt trasig pc-port...

Kommer iof säkert bli helt ok, rockstar brukar ha rätt bra qc, och gick ju hyfsat med GTAV, men personligen hade jag verkligen inte förbokat det förrens man får se någon port-report.

Med tanke på hur lika dagens konsoler är PC i arkitekturen så är jag inte alls orolig över det. Det är "a thing of the past" skulle jag säga.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Varje spel jag är hypad på brukar jag förboka. Ibland är det bottennapp (kollar på dig Anthem) men det är sånt man får leva med. Min interna hype är helt för stor

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
99:e percentilen

Absolut inte. Ser ingen anledning till det överhuvudtaget. Visst, man kanske kan börja spela spelet några timmar tidigare för att man slipper vänta på att ladda ner det, men det är ett så ytterst minimalt mervärde för mig att jag aldrig skulle komma på tanken att offra den enda lilla röst jag har gentemot spelutvecklarna för det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

nope aldrig o nu senaste tiden försenas alla spel ett halvår eller mer ändå så jag ser verkligen ingen vits med det.

Permalänk
Medlem

Det händer att jag förbokar. Då är det dock spel som jag absolut vet att jag kommer att älska, samt att de som utvecklar produkten förtjänar mitt stöd.

Senast var Wasteland 2. Nästa blir Transport Fever 2.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Avstängd

Nej, inte ännu.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Beror på spel. PC är oftast inte, bättre att titta recensioner först och se hur dålig PC porten är.

Konsolspel gör jag dock ofta på då det är enda sättet att få hem prylarna i tid och ibland vet man inte hur många kopior som finns ute av mindre populära serier. Köper bara fysiska kopior av konsolspel.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Inaktiv

Nu för tiden: Nej
Alldeles för mycket lurendrejjeri i spelbranchen nu för tiden, många löften som det visar sig inte uppfylls, saker som inte finns med som det lovades etc etc, att förboka i dagens läge är att lura sig själv och ge pengar till dåliga produkter i många fall.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Svarade nej för det är min generella inställning sen förbokade jag dock Links Awakening Limited Edition.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Livsnjutare 😎

Borde funnits ett alternativ till:

”Nej, inte längre. Då spelen som släpps numera ändå aldrig är färdiga utan skall patchas i 2-3 veckor för att uppnå samma release-candidate status som man hade förr.”

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

jag gjorde förut men har i stort sett slutat med det. Förbeställde dock red dead redemtion 2 till pc men jag vet redan att spelet är bra. Annars väntar jag på recensioner.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Bara om jag vill stötta utvecklaren och bara om det är en mindre utvecklare som är beroende av att just detta spel säljer bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som en del andra tycker jag att det kunde vara mer nyanserade svarsalternativ.

* Huvudregeln för mig är att jag inte förbokar, utan snarare väntar uppemot ett år eller mer före köp.
* Ett fåtal spel (som jag bestämt mig för att köpa tidigt) har jag förbokat, av olika anledningar:
1. Stödja en mindre utvecklare. (Bidra till att spelet alls blir utgivet.)
2. Säkerställa att jag inte behöver vänta länge på ny pressning av nödvändig hårdvara (efter att första batchen blivit utsåld).
3. Få extramaterial som annars skulle kostat mig mer pengar.

Jag tror det är totalt fyra spel eller så som jag förbokat under de 25 år som jag haft dator. Inget av dem har varit specialutgåva. Betyder det att jag ska svara "ja"?

Permalänk
Medlem

Har bara förbokat vissa Nintendo produkter. Aldrig någonting annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

De få titlar jag förbokat har alltid varit en besvikelse. Matrix-spelet verkade så coolt men var katastrof exempelvis. Dock har jag förbokat, om man kan kalla det det, Outer Worlds som släpps idag men det ingår i Gamepass så förbokningen handlar bara om att spelet ska laddas ner i förväg, inte något om betalning.

Permalänk

Jag förbokar aldrig spel, precis som jag aldrig betalar för någon annan vara flera månader innan jag får den.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Nej, vad skulle det vara för bra med det?
För man på så sätt köpa spelet bra mycket billigare så skulle jag kunna tänka mig det, men så brukar det ju inte vara.

Brukar vara bättre att avvakta lite och se vad andra säger och skriver om spelet innan köp. Alltför ofta är spel rena buggfesterna initialt.
Har jag verkligen sett fram emot något och allt tyder på att det är ett fantastiskt spel så här det hänt att jag köpt direkt vid release.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte någon risk att de säljer slut på spel. Förut när man köpte spel på skiva så hände det att man förboka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Inaktiv

Brukar förboka främst för att få ett lägre pris. Många gånger höjs spelen till fullpris på releasedagen och följande dagar.

Har förbokat de tre senaste spelen jag köpt. Borderlands 3, Destiny 2 Shadowkeep och Red Dead Redemption 2. Spel som jag är säker på att jag ska köra ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nåt enstaka men inte alls lyckat mycket nu för tiden när man enbart kör digitalt. CE är ju en annan sak då den fysiskt kan ta slut.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk

Nej, aldrig, väntar alltid minst 6 månader upp till ett år innan jag köper ett spel.

Permalänk
Hedersmedlem

Då kommer plot twisten.
Räknas det om man köper early access?

Går att resonera åt båda hållen där hehe.

Man har ju faktiskt betalat för spelet innan det är släppt.
Men det är inte samma sak som förbokning om man kan spela det innan släppet juuu.
Aaa - fast det där med closed beta tests för de som förbokat exempelvis battlefield har ju förekommit. Förbokning för att få spela innan release ;).

Monologen kan fortsättas med: Det är en annan businessmodell i grunden med early access-spel. Yepp. Så äre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Förbokar vissa spel jag ser fram mot och tror på. Blivit en del kickstarter om de räknas. Väntar dock hellre på att spelet lanserat + några månader så utvecklarna hinner få spelet ur alpha stadiet. Är väldigt många utvecklare som släpper spelen då de knappt fungerar.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Generellt sett nej. Har hänt en gång, med WoW för att få tillgång till betan. Sedan tröttnade jag på spelet innan hälften av mina 6 månader var slut...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Förbokar spel som har stuff jag vill åt om det är så.
Annars förbokar jag spel jag ändå kommer köpa.

Just nu dock är enda spelet jag förköpt WC3 reforged.

Dock spelar jag extremt få single player spel, och rena sådana ser jag ingen mening att förboka heller.
Sen har jag hört ifrån en kompis att många laddar ner single player spel också (fy han).

Permalänk
Medlem

Sällan och varje gång jag gör det blir jag missnöjd...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Nej, aldrig, väntar alltid minst 6 månader upp till ett år innan jag köper ett spel.

Spelar du aldrig online spel med/mot andra?

Eller du kommer typ "tjena grabbar nu kan vi spela XX spel", 6-12 månader efter alla andra spelat?