Veckans fråga: Förbokar du spel?

Permalänk
Medlem

Jag förhandsbokar sällan spel numera men nästa Assassin's Creed som kommer att handla om vikingar vill jag spela dag ett.

Permalänk
Medlem

Nej. Utgivarna/utvecklarna har gång på gång visat att de inte levererar vad de lovar.
Kvalitéten har sjunkit otroligt mycket. Man försöker mjölka spelarna på en massa pengar utöver de 500-1200Kr man lagt på spelet eller "special utgåvan".

Nej tack. En jättetråkigt utveckling som skett

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Har förbokat Borderlands 2, Borderlands 3 och Destiny 2 Shadowkeep då jag köper digital delux versionerna. Season pass med DLC är det som lockar.

Sett till alla spel man köpt borde svaret varit nej, men jag har ju förbokat 2 i närtid.

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Medlem

Brukar mot bättre vetande förboka Assassin's Creed, vilket var ett osäkert kort tills dom slutade pumpa ut ett spel om året. Då gick kvalitén upp lite. Enda spelet jag har förbokat på sistonde är Red Dead Redemption 2 till PC.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Länge sedan nu, det visar sig allt för ofta att vad som släpps är ofärdigt och inte sällan är det inte fören den första rundan av DLC spelet ens närmar sig vad som utlovades vid release. Och då kan jag lika gärna vänta tills dess och köpa en bundle.

Det jag har gjort och fortsätter göra är att köpa Early Access och stödjer olika små indie utvecklare. Minecraft, Factorio, Rimworld, Prison Architect för att nämna några som köptes långt innan det var i närheten av de fina spel de är idag.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk

Egentligen borde man inte men ibland blir jag så hypad så blir bokning av rena farten eller vad man ska säga.

Permalänk
Medlem

Ja, ända från Battlefield bad company 2 fram till BF1. Det som lockade mest var att få testa på betan innan den släpptes samt "early access".

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Enda jag nu ska förhandsboka är ju utan tvekan The Last of Us: Part II.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan jag förbokar men det händer t.ex om det är ett spel jag vet att jag kommer vilja spela på releasedagen och det har en rabatt på förbokningar eller om de har någon väldigt attraktiv förboknings-bonus (haft spelserier där man får något tidigare spel från serien gratis om man förbokar det nya spelet).

Permalänk
Medlem

Inte sen no mans sky, satt och fingrade på att förbeställa det fram tills lanseringen. Och uj vad besviken man blev, samma med fallout 4 på lanseringsdagen som var en buggfest vid release och låst till 72 fps som pajade spelet och fick en att fastna i alla terminaler.

Inte ens lagt tanken på att förbeställa sedan dess. Jag väntar på lets plays/youtube klipp av spelen i fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett spel under hela mitt liv... World of Warcraft, dock hade jag redan spelat två beta-omgångar innan så inte direkt så att man köpte grisen i säcken.

Har annars haft en tendens senaste 5 åren att inte köpa fullpris-spel i huvudtaget faktiskt, brukar bli ett halvår till ett år efter, är win win både i pris och kvalitet. Gears 5 är det enda jag kan komma på såhär på rak arm som jag köpt hyfsat nära release. RDR2 lär väl nog också köpas hyfasat nära då jag hade tänkt att sätta igång med det under julen.

Permalänk
Medlem

Jag gör aldrig det. Men måste göra ett undantag i och med RDR2, jag har redan spelar några timmar på Xbox, så jag vet att spelet är utmärkt. Och dealen man får på rockstar launcher är för bra för att inte använda.

Permalänk
Medlem

Med åldern så inträder en slags uttröttat "jaha" över många spel. För många besvikelser samt vetskapen att ett år efter release prånglas det ute en ny superversion av spelet med alla lösgrejjer inbakade och med de flesta buggarna fixade.
Med EPIC's intåg var man först frustrerad, men nu tycker jag det är OK. Massor med spel jag hoppat över som jag var sugen över som visade sig vara högst mediokra när allt ståhej lagt sig.
Just i år känns det som om det är "Praise the backlog" som gäller. Dock har jag två spel som det kliar lite i pre-order tarmen för; Cyberpunk och Vampire TM2...

Permalänk
Snusfri

Aldrig någonsin, borde vara spöstraff på dem som gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Brukade göra det ganska ofta förr, då det var enda alternativet om man ville ha något på releasedagen. Men nu när man kan köpa det digitalt och ladda ner samma dag om det visar sig vara bra finns det nästan ingen anledning.

Har dock förbokat RDR2 då man redan vet av konsolreleasen att det är ett bra spel.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag brukade förboka förr i tiden men vissa förbokningar har bitit mig i arslet varför jag slutat med det nu. Det största problemet är att man inte vet hur en PC version kommer att flyta vid release. Flera gånger har det varit enorma problem och då önskar man att man väntat på patch eller helt enkelt skitit i spelet (Just Cause 4 tex).

Iofs förbokade jag Destiny 2 Shadowkeep men då hade jag redan spelat grundspelet på B.net så jag visste att det fungerar som det ska och är kul.

Lustigt hur folk upplever spel på olika sätt

Jag köpte FFXV på PS4 och varvade det. Sen köpte jag Windows versionen då jag tyckte det var så jävla bra plus att jag ville uppleva det i 4K@60fps (vilket var lättare sagt än gjort pga att spelet var rätt buggigt från start).

Jo, jag har klarat det två gånger också, andra gången på PC. Men jag hade gärna fått en förvarning om att spelet i sitt grundutförande inte gav en hela storyn. Det var ju extremt mycket hål i berättelsen. Först nu är väl spelet mer eller mindre komplett med alla tillägg som dykt upp i efterhand?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Brukade göra det ganska ofta förr, då det var enda alternativet om man ville ha något på releasedagen. Men nu när man kan köpa det digitalt och ladda ner samma dag om det visar sig vara bra finns det nästan ingen anledning.

Har dock förbokat RDR2 då man redan vet av konsolreleasen att det är ett bra spel.

Du är inte den första som skriver det, men kan ju lika gärna komma en helt trasig pc-port...

Kommer iof säkert bli helt ok, rockstar brukar ha rätt bra qc, och gick ju hyfsat med GTAV, men personligen hade jag verkligen inte förbokat det förrens man får se någon port-report.

Permalänk
Medlem

Köper alltid spel digitalt så finns ingen anledning att köpa spelen i förtid innan man ser reviews, och har nog bra internet för att kunna ladda ner det dagen det är ute.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Till PC - absolut inte! Är i princip alltid trasiga vid release och måste patchas i absurdum för att ens bli spelbara.

Har dock fått ett Nintendo switch nyligen och kan nog bli förbokningar av spel till den, åtminstone nintendos egna spel.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Ja, men när jag gör det så är det oftast samlarutgåva.
Men försöker som sagt att inte göra det, för inväntar ändå några patchar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Proffsmoddare

Hände väl ibland förr när man köpte spel fysiskt i butik som faktiskt tog slut, men numera ser jag absolut ingen anledning till varför man skulle göra det.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Nope. Väntar alltid tills spelet är uppdaterat några gånger och fungerar 🙂

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem

Aldrig, men förbokade faktiskt RDR2 då spelet redan är släppt på andra plattformar + perks för förbokning.

Permalänk
Medlem

I regel inte, särskilt inte nu när alla spel är digitala.
Har hänt ett par gånger när man fått tjuvstarta eller det varit någon förbokningsbonus.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan men det händer, speciellt för spel jag rejält vill ha och vet att de kommer bli bra, dock risken att preodra digitalt idag är lika med 0 ändå till PC då du får lätt igenom din refund, värre är det för andra plattformar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Nej. Undviker gärna grisen i säcken. Har man inte lärt sig, borde man lärt sig hur spelföretagen gör allt i sin makt för att skapa dessa hype-tåg. Och det slutar alltför ofta med en urspårning och platt fall. Om dom la resurserna för marknadsföring på speltitlarna istället. Då hade vi haft mer kompletta, optimerade och "buggfria" spel till konsument.

Permalänk
Medlem

Förbokar endast spel som jag "vet" är bra / som jag kommer spela oavsett, tex Last of Us II, GTA 6 (när det är på G) osv. Annars brukar jag vänta på recension, säger majoriteten att spelet är kanonbra så kan jag förboka då också om inte spelet är ute innan recensionen.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag förbokade Fallout 76 .....

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Kopierar @Lodisen
Spel = Nej
Collector's Edition = eventuellt.

Jag brukade förboka men sen jag blivit totalt bränd av ett par spel så ville jag inte förboka alls. Sen kom FO76 som jag sade att "detta ska jag skaffa". Blev inte så efter allt som uppdagades, inte ens provat det ännu och lär inte göra heller.

Idag släpps The outer worlds, och detta är väl en gråzon men jag köpte Xbox game pass igår enbart för detta spelet. Även om jag kommer utnyttja det till Metro exodus osv också. (PC)

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Förboka? *spottar*Sånt fanatiker gör och blir besvikna. Fötterna på jorden pysen! Enda jag skulle förbeställa av är teoretiska företag som är ärliga, men dom finns ju inte...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...