Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

När jag var i din ålder tänkte jag lika dant men du är välkommen om 30 år och tycka till igen, du har garanterat en annan syn på saker och ting.

Utveckla gärna

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Lego Master
Skrivet av GLaDER:

Spännande, men vad jobbar du med?

Utan annan vetskap skulle jag gissa inom vården. Hög belastning, långa dagar, ingen backup o kass lön. Kommunalt/regionalt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Spelutveckling, drygt 21000 efter skatt beroende på kursen. Betald i dollar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KlyfftPotatis:

Utveckla gärna

Började jobba när jag var 16 på ett lokalt bryggeri som jag senare blev fast anställd hos, jag kan ärligt säga att om jag nu idag hade fått börja om igen så skulle jag inte jobbat som jag gjorde, slösade i stort sett bort hela min ungdom fram till de att jag var 30 på att jobba, helger, kvällar ja jämt jobbade jag för jag tyckte de var kul, jobbade så pass mycket att facket gick in och satte stopp, hade mer en 1000 timmar övertid på ett och samma år, när jag var ledig sov jag, när jag var vaken jobbade jag och nu så här i efter hand när man blivit äldre så inser man hur idiotiskt man var, känner inte någon i min ålder som gillar att jobba, frågar man någon i 25 års åldern så är de nog ingen som ens tänker på sånt, för mig så är jobb slöseri med tid, ångrar bittert idag att jag slösade bort så mycket tid på att arbeta när jag istället kunde ha jobbat normalt och umgås med kompisar, när man är ung tänker man inte på att livet går fort, man lever i nuet, när man börjar bli äldre som jag (56) så går tiden fort och man vill inte slösa bort de på arbete, jag förstår mina föräldrar som är pensionärer sedan 15 år tillbaka när dom säger att tiden räcker inte till, jag känner exakt samma sak och de trots att jag har varit arbetslös i 16 månader och före de inte jobbat heltid på drygt 2 år, livet är kort och de är inget man tänker på som 25 åring.

Läste en undersökning för några år sedan då dom intervjuade folk som låg inför döden vad dom ångrar mest.
Av dom fem saker som dom ångrade mest var att dom jobbat för mycket och inte umgåtts med familjen tillräckligt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Började jobba när jag var 16 på ett lokalt bryggeri som jag senare blev fast anställd hos, jag kan ärligt säga att om jag nu idag hade fått börja om igen så skulle jag inte jobbat som jag gjorde, slösade i stort sett bort hela min ungdom fram till de att jag var 30 på att jobba, helger, kvällar ja jämt jobbade jag för jag tyckte de var kul, jobbade så pass mycket att facket gick in och satte stopp, hade mer en 1000 timmar övertid på ett och samma år, när jag var ledig sov jag, när jag var vaken jobbade jag och nu så här i efter hand när man blivit äldre så inser man hur idiotiskt man var, känner inte någon i min ålder som gillar att jobba, frågar man någon i 25 års åldern så är de nog ingen som ens tänker på sånt, för mig så är jobb slöseri med tid, ångrar bittert idag att jag slösade bort så mycket tid på att arbeta när jag istället kunde ha jobbat normalt och umgås med kompisar, när man är ung tänker man inte på att livet går fort, man lever i nuet, när man börjar bli äldre som jag (56) så går tiden fort och man vill inte slösa bort de på arbete, jag förstår mina föräldrar som är pensionärer sedan 15 år tillbaka när dom säger att tiden räcker inte till, jag känner exakt samma sak och de trots att jag har varit arbetslös i 16 månader och före de inte jobbat heltid på drygt 2 år, livet är kort och de är inget man tänker på som 25 åring.

Läste en undersökning för några år sedan då dom intervjuade folk som låg inför döden vad dom ångrar mest.
Av dom fem saker som dom ångrade mest var att dom jobbat för mycket och inte umgåtts med familjen tillräckligt mycket.

Testa att jobba med sådant du ändå skulle gjort på fritiden som du tycker är roligt, då är det verkligen inte slöseri med tid. Är vad jag gör, sådant jag ändå tycker är kul att göra hemma gör jag på jobbet. När man dessutom kan lägga upp arbetsdagen precis så som man vill blir det ju bara bättre.

Om du verkligen tyckte det var kul med ditt jobb i 20 års åldern ser jag verkligen inte hur du kan tycka det var slösad tid, du fick ju glädje. Det finns ju nämligen inget universellt värderingssätt på hur kul saker skall vara utan det är individuellt och förändras över tiden. Om du hade suttit med kompisar/familj 12 timmar om dagen som 25 åring kanske du inte alls tyckt det varit roligt, även om du nu tror det eftersom det är vad du värderar just nu.

Permalänk
Medlem

Utbildning: Gymenisal
Jobb: Tryckeri för livsmedelsförpackningar i Skåne
Ålder: 24

Blev fastanställd för cirka 2 års sedan med en grundlön på 19780kr/mån
Har idag 27000kr/mån med ett hopp 30kkr i Mars när en utbildning jag går internt är klar.
Det är ju inte summor om man jämför med många av er men för att vara ett jobb innan studier och min ålder+antal år anställd är jag nöjd.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Testa att jobba med sådant du ändå skulle gjort på fritiden som du tycker är roligt, då är det verkligen inte slöseri med tid. Är vad jag gör, sådant jag ändå tycker är kul att göra hemma gör jag på jobbet. När man dessutom kan lägga upp arbetsdagen precis så som man vill blir det ju bara bättre.

Du får det att låta som att vem som helst kan börja arbeta med sin hobby. Låååångt ifrån sanningen. Till att börja med så är et väldigt få fritidsintressen som ens kan generera tillräckligt med pengar för att leva på. Om man däremot har ett sådant intresse så kan man ge sig fan på att konkurrensen är stenhård och/eller att det krävs en gedigen utbildning för att kunna tjäna pengar på det. Självklart ska man försöka nå sina drömmar men lite kontakt med verkligheten måste man ha.

Om du jobbar med din hobby så är det bara att gratulera men alla har inte ens möjligheten att försöka göra det.

Dessutom så tror jag det ligger något i dt man brukar säga ≈"Om man börjar jobba med sin hobby så blir det snabbt ett jobb som alla andra istället för en hobby."

Skrivet av Aktsu:

Om du verkligen tyckte det var kul med ditt jobb i 20 års åldern ser jag verkligen inte hur du kan tycka det var slösad tid, du fick ju glädje.

Jag tycker mitt arbete är väldigt roligt, givande och socialt men det betyder inte att jag skulle vilja göra det på min fritid. Jag törs sätta mitt ena lillfinger på att extremt få skulle välja att gå till jobbet fem dagar i veckan om blev erbjudna möjligheten att få betalt samtidigt som de var lediga. Jag skulle t.ex. hellre ligga i soffan och fisa vilket jag blev anklagad för att göra i ett tidigare inlägg här. Inget jag skäms för att erkänna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Du får det att låta som att vem som helst kan börja arbeta med sin hobby. Låååångt ifrån sanningen. Till att börja med så är et väldigt få fritidsintressen som ens kan generera tillräckligt med pengar för att leva på. Om man däremot har ett sådant intresse så kan man ge sig fan på att konkurrensen är stenhård och/eller att det krävs en gedigen utbildning för att kunna tjäna pengar på det. Självklart ska man försöka nå sina drömmar men lite kontakt med verkligheten måste man ha.

Om du jobbar med din hobby så är det bara att gratulera men alla har inte ens möjligheten att försöka göra det.

Dessutom så tror jag det ligger något i dt man brukar säga ≈"Om man börjar jobba med sin hobby så blir det snabbt ett jobb som alla andra istället för en hobby."

Skribenten fick det ju att låta som att vem som helst kan bli ekonomiskt oberoende vilket ju inte alls stämmer heller.

Skulle våga chansa på att en större andel kan lyckas få ett jobb de tycker är roligt och vill arbeta med än andelen som kan bli ekonomiskt oberoende bara genom att spara 10-20 år, och vara nöjda med den levnadsstandarden man får av det.

Visst kräver det lite driv och arbete men som jag sa, om man skall lägga energin någonstans så tycker jag det känns vettigare att lägga den där. Tror ju själv att sannolikheten att nå sitt mål är större där också så då blir det ett givet val.

Skrivet av Trunk:

Jag tycker mitt arbete är väldigt roligt, givande och socialt men det betyder inte att jag skulle vilja göra det på min fritid. Jag törs sätta mitt ena lillfinger på att extremt få skulle välja att gå till jobbet fem dagar i veckan om blev erbjudna möjligheten att få betalt samtidigt som de var lediga. Jag skulle t.ex. hellre ligga i soffan och fisa vilket jag blev anklagad för att göra i ett tidigare inlägg här. Inget jag skäms för att erkänna

Jag hade aldrig kunnat ligga i soffan och fisa mer än 2-3 dagar, hade dött av tristess och dragit igång något roligt företag istället. Sedan skulle jag nog aldrig gå till jobbet 5 dagar i veckan oavsett då jag inte tycker kontor är så roliga att sitta på varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skribenten fick det ju att låta som att vem som helst kan bli ekonomiskt oberoende vilket ju inte alls stämmer heller.

Skulle våga chansa på att en större andel kan lyckas få ett jobb de tycker är roligt och vill arbeta med än andelen som kan bli ekonomiskt oberoende bara genom att spara 10-20 år, och vara nöjda med den levnadsstandarden man får av det.

Visst kräver det lite driv och arbete men som jag sa, om man skall lägga energin någonstans så tycker jag det känns vettigare att lägga den där. Tror ju själv att sannolikheten att nå sitt mål är större där också så då blir det ett givet val.

Jag hade aldrig kunnat ligga i soffan och fisa mer än 2-3 dagar, hade dött av tristess och dragit igång något roligt företag istället. Sedan skulle jag nog aldrig gå till jobbet 5 dagar i veckan oavsett då jag inte tycker kontor är så roliga att sitta på varje dag.

Det stämmer, vem som helst kan inte bli det. Men som jag själv skrev på förra sidan så finns det en gråzon mellan löneslav och ekonomiskt oberoende där nästintill alla kan befinna sig beroende på prioriteringar. Men nog om det, jag tycker du missar min poäng lite grann. Jag håller med om att väldigt många kan skaffa arbeten som de tycker är roliga men det jag opponerade mig emot var ditt påstående som antydde att det bara är att byta jobb till något man gillar att göra på fritiden ifall man vill.

Jag tycker som sagt att mitt jobb är roligt men är det mitt fritidsintresse? Nej. Är det ens lite troligt att jag skulle kunna livnära mig på mitt fritidsintresse? Nej. Skulle jag ens tycka det vore lika roligt om jag var tvingad att utöva mitt fritidsintresse x antal timmar per dag? Kanske, kanske inte.

På ett visst plan tycker vi likadant men du tar det lite för långt i mitt tycke, det är på gränsen att vara lite naivt.

Edit: För att inte framstå som en större slusk än vad jag är så vill jag bara förtydliga att jag inte skulle ligga och fisa i soffan hela dagarna om jag inte behövde arbeta. Visst skulle det hända emellanåt men som du själv säger så blir det snabbt väldigt långtråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skribenten fick det ju att låta som att vem som helst kan bli ekonomiskt oberoende vilket ju inte alls stämmer heller.
...
Skulle våga chansa på att en större andel kan lyckas få ett jobb de tycker är roligt och vill arbeta med [...]

Skrivet av Aktsu:

Sedan skulle jag nog aldrig gå till jobbet 5 dagar i veckan oavsett då jag inte tycker kontor är så roliga att sitta på varje dag.

Alla är visst blinda för sina egna förmåner.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det stämmer, vem som helst kan inte bli det. Men som jag själv skrev på förra sidan så finns det en gråzon mellan löneslav och ekonomiskt oberoende där nästintill alla kan befinna sig beroende på prioriteringar. Men nog om det, jag tycker du missar min poäng lite grann. Jag håller med om att väldigt många kan skaffa arbeten som de tycker är roliga men det jag opponerade mig emot var ditt påstående som antydde att det bara är att byta jobb till något man gillar att göra på fritiden ifall man vill.

Jag tycker som sagt att mitt jobb är roligt men är det mitt fritidsintresse? Nej. Är det ens lite troligt att jag skulle kunna livnära mig på mitt fritidsintresse? Nej. Skulle jag ens tycka det vore lika roligt om jag var tvingad att utöva mitt fritidsintresse x antal timmar per dag? Kanske, kanske inte.

På ett visst plan tycker vi likadant men du tar det lite för långt i mitt tycke, det är på gränsen att vara lite naivt.

Var antydde jag att det bara var att byta jobb till något man gillar? Det har jag nämligen inte gjort.

På samma sätt som man inte kan bestämma sig för att man skall vara ekonomiskt oberoende kan man inte bara byta jobb såklart. Men som jag sa är jag övertygad om att alternativet roligt jobb har högre sannolikhet för gynnsamt utfall när vi pratar glädje. Alltså är det en bättre strategi för var man skall lägga sin energi och tid. Men som allt annat här i livet kommer det inte gratis utan man får ju jobba för det.

Skrivet av gibbon_:

Alla är visst blinda för sina egna förmåner.

Skulle inte säga att arbeta hemifrån är en speciellt stor förmån idag, är ju mer eller mindre standard för alla kontorstjänster. Till den nivån att många gått över till att inte ens ha sittplats till alla på kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skulle inte säga att arbeta hemifrån är en speciellt stor förmån idag, är ju mer eller mindre standard för alla kontorstjänster. Till den nivån att många gått över till att inte ens ha sittplats till alla på kontoret.

Nu jobbar ju inte alla på kontor för den delen, samt att som konsult finns det lite olika regler beroende på vilken kund man sitter hos. Så jag hade tagit det som en stor fördel.

På tal om att bli ekonomiskt oberoende; Vad är poängen att bli det vid 55 års ålder? Vad ska man göra för speciellt då, sluta jobba? Och göra vad? Jobba mindre, och göra vad? Jag gör hellre av med pengar nu när man är i yngre ålder medan man fortfarande är frisk och kan njuta av tiden fullt ut. Har man ett jobb som betalar bra kommer ens pension att vara väldigt bra iaf. Hade kunnat spara 30000 i månaden, men väljer att spara 8-10000 och bränna resten på sånt jag gillar i vardagen för att få lite extra lyx. Hur roligt vore det att ha 8 miljoner på kontot när jag är 55 men insjuknat i cancer...

Sen får jag bilden av att folk som sparar(kan leva väldigt snålt i många fall) har en bild av att när jag väl når upp till en viss nivå ska jag ändra leverne, men det är nog lättare sagt än gjort. Samt att hur många kompisar kommer man ha när man är 55 som också slutat jobba/jobbar lite, att umgås med...

Finns två sidor av detta mynt, men jag kommer aldrig kunna hålla med folk som vill att man ska spara så mycket som möjligt för att kunna leva som äldre. Om alla sparade mer än 50% av lönen hade ingen av er haft jobbet kvar särskilt länge heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Var antydde jag att det bara var att byta jobb till något man gillar? Det har jag nämligen inte gjort.

Jag fick det intrycket från nedanstående mening, framförallt att ordet ”testa”. I mina öron låter det det lite som ”meh, det är väl bara att testa jobba med din hobby ett tag”.

Men skriven text är skriven text, mycket möjligt att jag lade för stor vikt i ordvalen jämfört med vad du menade.

Skrivet av Aktsu:

Testa att jobba med sådant du ändå skulle gjort på fritiden som du tycker är roligt,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag fick det intrycket från nedanstående mening, framförallt att ordet ”testa”. I mina öron låter det det lite som ”meh, det är väl bara att testa jobba med din hobby ett tag”.

Men skriven text är skriven text, mycket möjligt att jag lade för stor vikt i ordvalen jämfört med vad du menade.

Jag tänkte att det fanns lite kontext också, vad hade den personen skrivit bara några inlägg högre upp och vad har jag skrivit som respons till dem. Men det kanske inte var så tydligt som jag trodde :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

På tal om att bli ekonomiskt oberoende; Vad är poängen att bli det vid 55 års ålder? Vad ska man göra för speciellt då, sluta jobba? Och göra vad? Jobba mindre, och göra vad? Jag gör hellre av med pengar nu när man är i yngre ålder medan man fortfarande är frisk och kan njuta av tiden fullt ut. Har man ett jobb som betalar bra kommer ens pension att vara väldigt bra iaf. Hade kunnat spara 30000 i månaden, men väljer att spara 8-10000 och bränna resten på sånt jag gillar i vardagen för att få lite extra lyx. Hur roligt vore det att ha 8 miljoner på kontot när jag är 55 men insjuknat i cancer...

Fast nu är i och för sig nästan alla 55-åringar ganska välmående. Lite småkrämpor kanske men det behöver inte hindra en från att leva.

Lite extra lyx” säger du, för 20.000 extra i månaden :P. Visst, lite avundsjuk blir man ju.

När man diskuterar att spara till framtiden så beror det lite på vilken lön man har också. Om du utan vidare kan spara 10k per månad samtidigt som du spenderar minst 20k på lyx så har du det tillräckligt bra för att slippa prioritera mellan nutid och framtid. För oss andra som inte kan både behålla kakan och äta den samtidigt så får man prioritera. Personligen har jag valt att dra in på sådant som är fullkomligt onödigt idag för att kunna dra ner på arbetet senare i livet.

Som exemplet jag tog på förra sidan med att köpa en mobil var fjärde år istället för vartannat. Inte blir jag mindre lycklig av det men däremot kommer jag kunna gå ner till halvtid något (eller med lite tur, några) år innan pensionen om jag väljer att investera pengarna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Utbildning: Gymenisal
Jobb: Tryckeri för livsmedelsförpackningar i Skåne
Ålder: 24

Blev fastanställd för cirka 2 års sedan med en grundlön på 19780kr/mån
Har idag 27000kr/mån med ett hopp 30kkr i Mars när en utbildning jag går internt är klar.
Det är ju inte summor om man jämför med många av er men för att vara ett jobb innan studier och min ålder+antal år anställd är jag nöjd.

Om man skulle tjäna 40k kr/mån efter en 5-årig universitetsutbildning och jämför med en som jobbat hela tiden och fått 30k kr/mån så skulle det ta 15 år in man nått en break-even på bruttoinkomsten, ännu längre om jmf lön efter skatt pga den progressiva skatten vi har i Sverige.
Nu får man normalt inte 40k kr/mån som nyexaminerad utan det tar några år innan man når det så återbetalningstiden ökar något till.

Det jag vill ha sagt är att det är ingen dålig lön du har, man måste som du säger väga in utbildning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Vi har lite samma synsätt.

Jag sparar 10k per månad och har gjort det i princip sedan jag började arbeta. Det är mycket pengar, men mitt liv är sedan anpassat kring det. Jag har inga dyra vanor och att köpa dyra saker är inget som lockar. Vad som däremot lockar är ränta på ränta och att se fram emot att vara ekonomiskt fri på ett annat sätt än många andra när jag närmar mig 50.

Sparar man 10k per månad, med en genomsnittlig tillväxt på 7% så har du 8 miljoner efter 25 år. Historisk avkastning är inte en garanti på framtida men jag har t.o.m. haft högre avkastning än 7% de senaste 5 åren och då använder jag mig av passiv förvaltning.

8 miljoner, men de mest pessimistiska förutsättningarna ger ca 25k netto per månad utan att man ens tar av kapitalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste ta hänsyn till inflationen.
Om du skall kunna köpa 1 krona om 25 år så kostar den med dagens pengar 1.64 kr.

Du måste plocka ut 41k kr om 25 år för att det skall motsvara värdet på 25k kr idag.

I princip alla liknande sparkalkyler man hittar på nätet har man missat att ta hänsyn till inflationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Du måste ta hänsyn till inflationen.
Om du skall kunna köpa 1 krona om 25 år så kostar den med dagens pengar 1.64 kr.

Du måste plocka ut 41k kr om 25 år för att det skall motsvara värdet på 25k kr idag.

I princip alla liknande sparkalkyler man hittar på nätet har man missat att ta hänsyn till inflationen.

Eller så kan man räkna av inflationen själv genom att sänka avkastningen med 2%.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MystiX:

Nu jobbar ju inte alla på kontor för den delen, samt att som konsult finns det lite olika regler beroende på vilken kund man sitter hos. Så jag hade tagit det som en stor fördel.

På tal om att bli ekonomiskt oberoende; Vad är poängen att bli det vid 55 års ålder? Vad ska man göra för speciellt då, sluta jobba? Och göra vad? Jobba mindre, och göra vad? Jag gör hellre av med pengar nu när man är i yngre ålder medan man fortfarande är frisk och kan njuta av tiden fullt ut. Har man ett jobb som betalar bra kommer ens pension att vara väldigt bra iaf. Hade kunnat spara 30000 i månaden, men väljer att spara 8-10000 och bränna resten på sånt jag gillar i vardagen för att få lite extra lyx. Hur roligt vore det att ha 8 miljoner på kontot när jag är 55 men insjuknat i cancer...

Sen får jag bilden av att folk som sparar(kan leva väldigt snålt i många fall) har en bild av att när jag väl når upp till en viss nivå ska jag ändra leverne, men det är nog lättare sagt än gjort. Samt att hur många kompisar kommer man ha när man är 55 som också slutat jobba/jobbar lite, att umgås med...

Finns två sidor av detta mynt, men jag kommer aldrig kunna hålla med folk som vill att man ska spara så mycket som möjligt för att kunna leva som äldre. Om alla sparade mer än 50% av lönen hade ingen av er haft jobbet kvar särskilt länge heller.

Folk som inte kan tänka på annat en jobb har få intressen på sin fritid och lite att göra.

Permalänk
Medlem

@anon301768:

Bara undrar. Vad anser du som ekonomiskt oberoende? För mig har det inget med om man jobbar eller inte.
Man kan va ekonomiskt oberoende om man tjänar 1 miljon i månaden som handlarn på Ica Maxi i botkyrka gjorde.
Eller så kan man va ekonomisk oberoende om man vinner Eurojackpot.

Men att ha råd med hyra och mat varje månad utan att jobba ser jag knappast som ekonomisk oberoende.. Eller visst, har man inga intressen eller något man gillar att göra som kostar mer pengar så är det väl bra. Men hela poängen med att vara just ekonomisk oberoende är väl att man aldrig behöver kompromissa?
Behöver man boka ekonomiklass på flyget för att kunna komma iväg så är man, i mina ögon, inte ekonomiskt oberoende.. Men det är bara min definition och bild av det hela.

Jag är absolut inte där, och jag lär inte någonsin bli det. Då jag varken driver ica maxi butik eller spelar på eurojackpot.
Men jag jobbar och sparar undan pengar för att den dagen jag går i pension kunna ha den där så kallade guldkanten.

Din inställning verkar dock vara att ett jobb måste vara tråkigt och odrägligt? Då har man valt fel bransch/yrke i mina ögon, jag är bara i början av min karriär inom IT men jag älskar mitt val av yrke då det stämmer överens med mina fritidsintressen samtidigt som jag har alla möjligheter i världen att utveckla mig´själv och min karriär åt alla möjliga håll!
Samtidigt gör ju mitt jobb att resurser finns till andra materiella saker som jag vill ha för att må så bra som möjligt!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

@Guggen64:

Bara undrar. Vad anser du som ekonomiskt oberoende? För mig har det inget med om man jobbar eller inte.
Man kan va ekonomiskt oberoende om man tjänar 1 miljon i månaden som handlarn på Ica Maxi i botkyrka gjorde.
Eller så kan man va ekonomisk oberoende om man vinner Eurojackpot.

Men att ha råd med hyra och mat varje månad utan att jobba ser jag knappast som ekonomisk oberoende.. Eller visst, har man inga intressen eller något man gillar att göra som kostar mer pengar så är det väl bra. Men hela poängen med att vara just ekonomisk oberoende är väl att man aldrig behöver kompromissa?
Behöver man boka ekonomiklass på flyget för att kunna komma iväg så är man, i mina ögon, inte ekonomiskt oberoende.. Men det är bara min definition och bild av det hela.

Jag är absolut inte där, och jag lär inte någonsin bli det. Då jag varken driver ica maxi butik eller spelar på eurojackpot.
Men jag jobbar och sparar undan pengar för att den dagen jag går i pension kunna ha den där så kallade guldkanten.

Din inställning verkar dock vara att ett jobb måste vara tråkigt och odrägligt? Då har man valt fel bransch/yrke i mina ögon, jag är bara i början av min karriär inom IT men jag älskar mitt val av yrke då det stämmer överens med mina fritidsintressen samtidigt som jag har alla möjligheter i världen att utveckla mig´själv och min karriär åt alla möjliga håll!
Samtidigt gör ju mitt jobb att resurser finns till andra materiella saker som jag vill ha för att må så bra som möjligt!

Även om du tjänar 1 miljon i månaden så är man inte ekonomiskt oberoende enligt din definition.
Kompromissa får folk göra oavsett om de tjänar 10000:- i månaden eller 10 miljoner i månaden. Du kan ju inte gå och casha en nybyggd lyxyacht för 5 Miljarder.

Jag anser att man är ekonomiskt oberoende om man har passiva inkomster som överstiger utgifterna sett till den levnandsstandard man vill ha.

Säg att man har utgifter på tot 30k i månaden medans man drar in 40k utan att lyfta ett finger så skulle jag säga att man är ekonomiskt oberoende.

Säg att du bor i New York i en fin lägenhet och har en hyra på 300 000:- i månaden medans du tjänar 400 000:- via ett jobb så är man inte ekonomiskt oberoende.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Folk som inte kan tänka på annat en jobb har få intressen på sin fritid och lite att göra.

Vem är du att döma ut folk efter deras livsval? Jag jobbar mycket, och gärna, men ser till att ta semester och släppa jobbet helt och hållet vid väl valda tillfällen. Någon kan likväl tycka att någon som tänker på annat än jobb och bara roar sig med fritidssysslor är lat och saknar mål i livet.

Det är dumt att döma.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv

Varför jag vill sluta jobba är helt enkelt att jag har för mycket att göra på min fritid och jobbar jag så kan jag inte hålla på med allt och jag anser att i dagens samhälle så går de för mycket tid till att arbeta, jag skulle lätta gå med på 6 timmars dag om politikerna föreslog de.
Har man som jag blivit utbränd på grund av arbete så är de inte så kul att jobba längre, egen hälsa och välmående går före arbete och för att jag ska fungera så måste jag ha en hel del egentid varje dag och de är svårt att hinna med de om man jobbar heltid.

Som de är nu när jag är arbetsfri så går de minst 2 timmar per dag till motion och egentid, jag behöver minst 8 timmar sömn helst mer och när jag snart börjar jobba igen så kommer min fritid att bli minimal, från 100% till knappt 10% vilket blir en svår omställning.

Folk som säger vad ska du göra om du inte jobbar har nog minimalt med intressen och dålig fantasi.

För mig har utbrändheten kommit med många positiva saker, jag har fått lära mig att ta hand om mig själv bättre vilket jag inte gjorde innan men framförallt hoppa av ekorrhjulet och inte göra som alla andra, att inte gå vidare i samma fotspår utan tänka lite annorlunda.

Jag kan gå ut och gå 2 timmar och sedan sätta mig vid någon vacker plats och bara vara här och nu och de är just de som är problemet i samhället idag, utbrändhet är den sjukdom som ökar mest idag och den kommer bara öka, folk måste bromsa upp och inse att jobb är inte de enda som existerar, mår man inte bra så spelar de ingen roll vad man jobbar med.

Och som sagt de är just därför jag vill sluta jobba så fort som möjligt, fritid behöver inte kosta pengar och de är jag ett bevis för som lever bra på 9k i månaden vilket är lägre en den pension jag kommer få, men alla är nog inte som jag, finns säkert många som vill jobba men en person som är i 25 års åldern kan nog inte sätta sig in i den situationen, när jag var i den åldern tänkte man inte en sekund på pension och att sluta jobba.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

Du måste ta hänsyn till inflationen.
Om du skall kunna köpa 1 krona om 25 år så kostar den med dagens pengar 1.64 kr.

Du måste plocka ut 41k kr om 25 år för att det skall motsvara värdet på 25k kr idag.

I princip alla liknande sparkalkyler man hittar på nätet har man missat att ta hänsyn till inflationen.

Det stämmer. Den vedertagna SWR (Safe Withdrawal Rate) ligger på 4% och då tar man hänsyn till inflation.

Min sista mening bygger på ovanstående. Utifrån den procenten så ger varje miljon lite drygt 3k per månad över tid, och 8 miljoner ger därmed ca 25k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Och som sagt de är just därför jag vill sluta jobba så fort som möjligt, fritid behöver inte kosta pengar och de är jag ett bevis för som lever bra på 9k i månaden vilket är lägre en den pension jag kommer få, men alla är nog inte som jag, finns säkert många som vill jobba men en person som är i 25 års åldern kan nog inte sätta sig in i den situationen, när jag var i den åldern tänkte man inte en sekund på pension och att sluta jobba.

Jag är 28, tänker på pension, och vill på sikt gå ner i arbetstid. Livet är inte svartvitt. Man behöver inte "hata jobb och bara vilja vara ledig" eller "älska sitt jobb och jobba 80h i veckan".

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Din inställning verkar dock vara att ett jobb måste vara tråkigt och odrägligt? Då har man valt fel bransch/yrke i mina ögon, jag är bara i början av min karriär inom IT men jag älskar mitt val av yrke då det stämmer överens med mina fritidsintressen samtidigt som jag har alla möjligheter i världen att utveckla mig´själv och min karriär åt alla möjliga håll!

Jag tror att det kanske är tvärt om, men fel inställning blir alla jobb tråkiga och odrägliga. Sen är det så klart så att vissa jobba helt enkelt är roligare än andra, iaf om man har preferenser som är någorlunda "normala". Typ att jobba som lågavlönad städerska med obekväma arbetstider är förmodligen sällan roligare än att jobba som välbetalt IT konsult med fria arbetstider.

Grundproblemet med frågor som denna är att det ofta snabbt tenderar att landa i att vem ska försörja vem, dvs i den mån folk väljer att bli "försörjda" även om dom inte skulle behöva bli det. Samtidigt är den frågan inte heller okomplicerade, t.ex. de flesta pensionärer väljer ju i praktiken att bli försörjda iom att färre och färre tjänat ihop till sin egen pension (detta kan nog @Aktsu bättre än de flesta här så rätt mig gärna om jag har fel ).

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Vänligen återgå till topic som är "Vad har ni i lön?", inte "hur sparar ni/blir ekonomiskt oberoende?".

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Fick precis nytt jobb som jag börjar på i Januari med ny lön och håller med många om att det effektivaste sättet att få upp sin lön på är att byta jobb. Nedan följer mina byten:
Min utbildning är 3-årig systemutveckling.

Jobb 1: 2014, It-Tekniker i småstad. Privat 19500:-
Jobb 2: 2016, Systemtekniker i GBG. Privat 27000:-
Jobb 3: 2018, IT-Samordnare i GBG. Region 31500:-
Jobb 4: 2020, Systemförvaltare i GBG. Kommun 38000:-

Känns bra att det går åt rätt håll, både med löneutveckling och roligare arbetsuppgifter

Visa signatur

Intel E6750 @ 3.2Ghz, 6Gb 800mhz Corsair, 250Gb HDD, Sapphire 4870 1Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaserChoklad:

Fick precis nytt jobb som jag börjar på i Januari med ny lön och håller med många om att det effektivaste sättet att få upp sin lön på är att byta jobb. Nedan följer mina byten:
Min utbildning är 3-årig systemutveckling.

Jobb 1: 2014, It-Tekniker i småstad. Privat 19500:-
Jobb 2: 2016, Systemtekniker i GBG. Privat 27000:-
Jobb 3: 2018, IT-Samordnare i GBG. Region 31500:-
Jobb 4: 2020, Systemförvaltare i GBG. Kommun 38000:-

Känns bra att det går åt rätt håll, både med löneutveckling och roligare arbetsuppgifter

Kul! Jag jobbar som systemutvecklare men har noll koll på vad en IT-Samordnare gör. Vad hade du för arbetsuppgifter då? Och hur skiljer det sig mot din nya position som systemförvaltare?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

@Stefflo: Låter ju inte helt fel, aldrig jobbat som säljare dock så hade varit en rätt stor tröskel tror jag. Just nu är jag firmans lilla schweiziska armé kniv som både ritar, bygger och programmerar maskin linjer/robot linjer. Så underbetald är jag utan tvekan tyvärr. Samtidigt är jag ju så pass färsk ut från skolan så får nog nöja mig med detta fram till årsskiftet. Men tackar för infon och det är något jag helt klart skall lägga på minnet! Får man fråga vilket företag du säljer för?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |