Mitt kylskåps cirkulations fläkt fungerar ej, något man kan fixa själv?

Permalänk

Intressant konstruktion, ser ut som en ingjuten förångare och fläkten verkar monterad utifrån/bakifrån. Då kanske det sitter en magnetventil vid kompressorn som slår om till frys och kyl. Den kan det bli stopp i eller fastna i nåt läge. Det kan också vara dåligt med köldmedium pga läcka, det kan man känna på kondensorn om den inte är varm hela vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Intressant konstruktion, ser ut som en ingjuten förångare och fläkten verkar monterad utifrån/bakifrån. Då kanske det sitter en magnetventil vid kompressorn som slår om till frys och kyl. Den kan det bli stopp i eller fastna i nåt läge. Det kan också vara dåligt med köldmedium pga läcka, det kan man känna på kondensorn om den inte är varm hela vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

kul att du gillar den

ringde samsung då de inte fattade mitt mail. dom har 3 års reklamations rätt och 2 års garanti och då får alla butiker det till...5 år tadaaaaa.
så nu har jag skruvar ned alla saker i kylen och alla kyla kommer från frys delen, tror att jag dessutom hittat felet. precis ovanför frysen sitter en liten instats med en låda som kallas coolselect zone. den får kyla direkt från frysen och har vad jag tror ett litet element för att inte bli för kall och en givare, därför den fungerar som den ska.
sen har vi kyl delen och där är det givetvis också någon givare och lite annat men även en lucka från frys delen men den verkar vara "passiv".
SÅ det verkar som att all "magi" sitter (för det mesta) i frys delen och däri sitter också luckor och spjäll som reglerar vart kalla luften ska, ska cool select zone ha lite kyla så öppnas spjällen dit och ska kylskåpet ha kylan så öppnas spjällen dit, osv.
på en bild härunder ska ni få se att det kan vara den passiva luckan som är boven. har jag otur är det något spjäll i frys delen som spökar

EDIT: luckan är inte passiv. tog bort luckan och upptäckte en liten axel där luckan gått sönder. så kylen har nog försökt öppna luckan men axeln har bara snurrat förgäves.
hur lagar jag detta? lim?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Funkar det med lim kan du ju alltid leta upp reservdelen och köpa för en mer beständigare fix. Är nog bara Elon som sålt ditt kyl/frysskåp med 5 års garanti, och då står de väl själva för garantin. Samsung själva erbjuder 5 år på andra serier.

Permalänk
Medlem

Så nu verkar det vara fixat MEN eftersom det är jag har jag tabbat mig IGEN. kablarna var extremt korta när jag skulle ta bort grejerna så en kabel klippte jag av. tänkte att jag löder ihop den med sin kontakt lite senare och passar på att förlänga kabeln samtidigt. nu är kontakten spårlöst försvunnen, det är helt sjukt har sprungit runt och letat i ca en timme men den är borta. så jag bifogar en bild på "tvilling" kontakten har jag tur är det en vanlig variant. frysen fungerar inte utan den givaren.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Sådär jag hittade kontakten i frysdelen såklart, den hade hoppat ned där på något sätt. så nu är allt fixat och alla lampor och allt tänds men kompressorn verkar nu istället död. kan det vara så att när jag bara kopplade in "luckan" för att se så den rörde sig så dog något annat?
nåja jag har iallafall lärt mig något, så jävla surt bara att den nu är fixad så slutar kompressorn att gå troligtvis för att allt inte var inkopplat. en bild på frys delen kan ni få med luckan bort plockad(fläkten sitter i luckan).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

tog ut nederlaget i förskott, den var nog bara lite "förvirrad" för nu när jag gick upp och tittade hörde jag det välbekanta ljudet av kompressorn OCH det kom luft ur kylhålen i kylen. så nu har jag bara ställt den på rätt plats så får vi se om det håller. lim, en stripe(buntband) runt och lösdkolvs lagning, smälte lite plast för extra styrka. lagade radiostyrda bilar i min ungdom när plast saker gick sönder på dom, tex styr armarna.
hoppas det fungerar och håller länge!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Aka_The_Barf: Funkar det med lim kan du ju alltid leta upp reservdelen och köpa för en mer beständigare fix. Är nog bara Elon som sålt ditt kyl/frysskåp med 5 års garanti, och då står de väl själva för garantin. Samsung själva erbjuder 5 år på andra serier.

tack för infon och tack alla andra som oxå kommit med tips. tror du man kan köpa delar till sin kyl löst? tror att samsung håller sådana delar hemliga och enbart tillgängliga för sina reperatörer? för när jag ringde dom och vi kommit fram till att det var kompressorn som hade 10 års garanti och inget annat mer än 2 år så var han snabb med att ge mig nummer till deras reperatörer som kunde fixa det åt mig.

jag har aldrig kört någon bil till en verkstad och jag kommer då inte köra ett kylskåp dit heller :), inte nog med att jag kom undan billigt det blev miljövänligt också.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

När du har gjort det så kollar du om du hör fläkten vispa runt, går oftast med stängda dörrar alt. trycka in dörrbrytare eller försöka hitta dörrkontakten med en magnet.

När man öppnar dörren stänger den spjället så du du hade rätt där, fast den är lite seg så öppnar man snabbt blåser det på bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

tack för infon och tack alla andra som oxå kommit med tips. tror du man kan köpa delar till sin kyl löst? tror att samsung håller sådana delar hemliga och enbart tillgängliga för sina reperatörer? för när jag ringde dom och vi kommit fram till att det var kompressorn som hade 10 års garanti och inget annat mer än 2 år så var han snabb med att ge mig nummer till deras reperatörer som kunde fixa det åt mig.

jag har aldrig kört någon bil till en verkstad och jag kommer då inte köra ett kylskåp dit heller :), inte nog med att jag kom undan billigt det blev miljövänligt också.

Finns flera som säljer reservdelar från Samsung, Samsung tillåter bolagen att sälja till allmänheten och länkar själv till flera, kollade lite snabbt och såg inte just dessa delar (spjäll?) dock. Sensorer, tätningslister och sånt hittar du för de flesta skåp inkl Samsung i vilket fall. En del saker är svårt att hitta utan reservdelsnummer tyvärr. Har kyl/frysskåpet vaknat till liv nu? Kul. Efter lite mer tittande så verkar hela motordelen säljas som en enhet, således där du hittar eventuellt artikelnummer. Kanske inte är värt besväret att byta, och bättre att lita på reparationen av plastdelen. Hela den enheten lär du dock kunna köpa av reservdelssäljarna, och om den inte hittas ny finns det möjligtvis begagnat på typ Ebay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns flera som säljer reservdelar från Samsung, Samsung tillåter bolagen att sälja till allmänheten och länkar själv till flera, kollade lite snabbt och såg inte just dessa delar (spjäll?) dock. Sensorer, tätningslister och sånt hittar du för de flesta skåp inkl Samsung i vilket fall. En del saker är svårt att hitta utan reservdelsnummer tyvärr. Har kyl/frysskåpet vaknat till liv nu? Kul. Efter lite mer tittande så verkar hela motordelen säljas som en enhet, således där du hittar eventuellt artikelnummer. Kanske inte är värt besväret att byta, och bättre att lita på reparationen av plastdelen. Hela den enheten lär du dock kunna köpa av reservdelssäljarna, och om den inte hittas ny finns det möjligtvis begagnat på typ Ebay

Ja där ser man trodde att de vill undvika att folk ska fixa själva. ja skåpet fungerar nu. jag tror lagningen kommer hålla ett tag, kändes gediget med lim, stripe och lite "lödning" av plasten.

riktigt skönt att slippa köpa ett nytt speciellt när det bara var ett spjäll(om man kan kalla ett plast lock det ).

bra att veta att man kan få tag i delar om det skulle behövas.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Haha, blev lite orolig och tänkte "shit, nu har han klantat till det rejält, skulle aldrig gett han tips". Men kudos till dig att du fick till det till slut. Kompressorn har normalt en startfördröjning på allt från 15 min till i värsta fall 45 min.

Jag skulle inte lita på att limmet håller speciellt länge, det är en rätt tuff miljö och plast funkar inte så bra i kyla om det är skadat. Den där delen borde gå att få tag på för en mindre peng kan man tycka, borde vara typ förbrukningsvara på just denna modell.

Edit: Gjorde lite sökningar på Samsung vitvaror reservdelar men det var ju det sorgligaste jag sett, fanns ju ingenting. Kommer nog hålla mig till Elux och Bosch Siemens när jag ska handla vitvaror för där kan man beställa hem direkt från tillverkaren.

När jag höll på med sånt här så satte jag en extra tunn remsa armaflex runt hålet som tätning, vet inte om det gjorde nån nytta men det kändes bättre mot kondens och isbildning som kunde frysa fast och har sönder mekanismen.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Haha, blev lite orolig och tänkte "shit, nu har han klantat till det rejält, skulle aldrig gett han tips". Men kudos till dig att du fick till det till slut. Kompressorn har normalt en startfördröjning på allt från 15 min till i värsta fall 45 min.

Jag skulle inte lita på att limmet håller speciellt länge, det är en rätt tuff miljö och plast funkar inte så bra i kyla om det är skadat. Den där delen borde gå att få tag på för en mindre peng kan man tycka, borde vara typ förbrukningsvara på just denna modell.

Edit: Gjorde lite sökningar på Samsung vitvaror reservdelar men det var ju det sorgligaste jag sett, fanns ju ingenting. Kommer nog hålla mig till Elux och Bosch Siemens när jag ska handla vitvaror för där kan man beställa hem direkt från tillverkaren.

När jag höll på med sånt här så satte jag en extra tunn remsa armaflex runt hålet som tätning, vet inte om det gjorde nån nytta men det kändes bättre mot kondens och isbildning som kunde frysa fast och har sönder mekanismen.

limmet skulle jag knappast enbart litat på, därför jag drog en "stripe" runt och även smälte plasten runt sprickan och sedan även limmade runt stripen mest för att den inte skulle lyckas glida av på nått sätt. hoppas den håller i ett par år iallafall.

trevligt att du oroar dig för mig men det finns ingen garanti så oavsett vad jag gjorde skulle den varit lika obrukbar som tidigare. jag har en toppmatad frys i källaren(inga konstiga fläktar och spjäll och skit) samt en liten minikyl som håller ställningarna i köket. så det är inte kritiskt att den fungerar, mini kylen tar god hand om insulinet som är det enda jag bryr mig om, mat kan man köpa nytt och i värsta fall spy av men ofta kan man lukta sig till om det blivit dåligt. dåligt insulin kan däremot få allvarliga konsekvenser.

utan dina tips hade jag nog inte kommit så långt som jag gjorde då kanske jag helt enkelt hade tänkt att jag köper en ny istället.

Tänkte faktiskt köpa en bosch men säljaren övertalade mig att ta en samsung istället. nästa gång ska jag stå på mig och säga vad som hände när jag litade på en försäljare senast.

armaflex var en bra ide men de verkar försökt här genom att köra en liten kant som "locket" ligger mot som är väldigt tunn antagligen för att det inte ska frysa fast så lätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

om det nu mot förmodan skulle gå sönder igen så kan du ju testa om plasten är kompatibel med SK plastlim.

sånt man använder till modeller som i sig inte "limmar" plasten utan snarare löser upp ytorna på plasten som sedan stelnar igen när "limmet" dunstat bort.

funkar ju dock inte på alla plaster tyvärr men kan va värt ett försök om de händer igen det värsta som händer är att det intefäster öht.

har för mig de e typ bara ABS de funkar på men har inte testat så många andra plaster inte omöjligt att de funkar på fler å en burk räcker i typ 20 år och blir aldrig för gammal om du inte glömmer sätta på locket ordentligt så bara att ställa i limlådan å glömma bort tills det behövs igen.

glöm inte att va ute eller i välventilerat utrymme det luktar väldigt starkt innan det dunstat bort helt.

har själv en burk ja köpte när ja va typ 12 år och fortfarande halva burken kvar (är 35år nu) och har kommit till nytta lite då och då när div plastgrejjor gått sönder.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om det nu mot förmodan skulle gå sönder igen så kan du ju testa om plasten är kompatibel med SK plastlim.

http://www.konstnarscentrum.se/images/liquidpoly28_1443709055.Jpeg

sånt man använder till modeller som i sig inte "limmar" plasten utan snarare löser upp ytorna på plasten som sedan stelnar igen när "limmet" dunstat bort.

funkar ju dock inte på alla plaster tyvärr men kan va värt ett försök om de händer igen det värsta som händer är att det intefäster öht.

har för mig de e typ bara ABS de funkar på men har inte testat så många andra plaster inte omöjligt att de funkar på fler å en burk räcker i typ 20 år och blir aldrig för gammal om du inte glömmer sätta på locket ordentligt så bara att ställa i limlådan å glömma bort tills det behövs igen.

glöm inte att va ute eller i välventilerat utrymme det luktar väldigt starkt innan det dunstat bort helt.

har själv en burk ja köpte när ja va typ 12 år och fortfarande halva burken kvar (är 35år nu) och har kommit till nytta lite då och då när div plastgrejjor gått sönder.

Det där kanske skulle fungera men personligen har jag otur med att limma plast då det sällan blir samma styrka som innan. plast är bra på rätt ställen.
tack för tipset det där var billigare än loctites 406 som kostar närmare 300kr för en liten burk.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det där kanske skulle fungera men personligen har jag otur med att limma plast då det sällan blir samma styrka som innan. plast är bra på rätt ställen.
tack för tipset det där var billigare än loctites 406 som kostar närmare 300kr för en liten burk.

var så god.

i de falla jag använt detta lim så är det inte "limningen" i sig som oftast går sönder efter utan det är vanligare att det sedan går sönder nån annan stans utom i limningen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

var så god.

i de falla jag använt detta lim så är det inte "limningen" i sig som oftast går sönder efter utan det är vanligare att det sedan går sönder nån annan stans utom i limningen.

Ska skaffa mig sådant lim då plast ofta kan vara svårt att limma så smält effekt är nog bra, därför jag brukar "löda" plast men det kan vara svårt utan att skada något när man ka löda i själva sprickan. Dessutom ser det fult ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ska skaffa mig sådant lim då plast ofta kan vara svårt att limma så smält effekt är nog bra, därför jag brukar "löda" plast men det kan vara svårt utan att skada något när man ka löda i själva sprickan. Dessutom ser det fult ut.

Skickades från m.sweclockers.com

som jag sa den funkar inte på all plast men för 40:- istället för 300:- är det lätt värt att ändå ha en burk ståendes förr eller senare hittar man nått som går att laga med det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows