3700X + RTX 2060 S – hackar när jag börjar scrolla

Permalänk
99:e percentilen

3700X + RTX 2060 S – hackar när jag börjar scrolla

Har precis byggt en ny dator med en 3700X och ett RTX 2060 Super, men har stött på ett problem som jag inte haft på någon av mina andra datorer (5930K + GTX 980 respektive 6600K + GTX 960).

När jag börjar scrolla i Firefox hackar det till och flyter riktigt dåligt i några tiondelar av en sekund. Absolut inte i närheten av några mjuka 120 Hz. Därefter flyter det på som det ska, om jag till exempel scrollar upp och ner kontinuerligt. Om jag sedan håller musen still i bara ett par sekunder och börjar scrolla igen hackar det likadant igen – varje gång. Det är nästan som att datorn går ner i någon form av vila och inte hinner vakna upp snabbt nog när jag börjar scrolla igen.

Någon som har en aning om hur man kan få bukt med detta? Inte roligt när en ny, fin dator känns långsammare än den maskin den ska ersätta.

Provat:

  • AMD Ryzen High Performance och vanliga High Performance under Power Options.

  • Chrome – där uppstår inte problemet.

  • G-Sync av och på, i fullskärms- och fönsterläge.

Specs:

  • CPU: Ryzen 3700X

  • Moderkort: Asus ROG Strix B450-I

  • RAM: Corsair Vengeance LPX 32 GiB @ 3200 MHz

  • Grafikkort: Gigabyte RTX 2060 Super Gaming OC

  • SSD: Samsung PM961

  • PSU: Corsair SF750

  • Kylare: Noctua NH-L12

  • Chassi: Louqe Ghost S1 MkII

  • OS: Windows 10 1903

  • Skärm: Acer XV273K

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Pröva att stänga av alla energisparfunktioner i BIOS och klocka den manuellt på ex. 4GHz.

Det du även kan göra först (innan detta ovan) är att stäng av eventuell hårdvaruacceleration i webbläsaren, jag får problem i Chrome med mitt RTX kort bla.

Edit: Visst har du HDR stöd på denna skärm? Jag har också en Acer HDR 4K skärm nämligen.

Edit2: Du kan pröva att stänga av HDR i Windows 10 om du ej redan gjort det och scrolla utan, se om det gör någon skillnad.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Visst har du provat att installera om Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aeig:

@Alling: Pröva att stänga av alla energisparfunktioner i BIOS och klocka den manuellt på ex. 4GHz.

OK, ska prova det.

Citat:

Det du även kan göra först (innan detta ovan) är att stäng av eventuell hårdvaruacceleration i webbläsaren, jag får problem i Chrome med mitt RTX kort bla.

Provade att sätta layers.acceleration.disabled till true, men det gjorde ingen skillnad.

Citat:

Edit: Visst har du HDR stöd på denna skärm? Jag har också en Acer HDR 4K skärm nämligen.

Edit2: Du kan pröva att stänga av HDR i Windows 10 om du ej redan gjort det och scrolla utan, se om det gör någon skillnad.

Tja … på pappret. Har allt HDR-relaterat avaktiverat i Windows såvitt jag kan se.

Skrivet av Philip320:

Visst har du provat att installera om Windows?

Mitt gamla hederliga stalltips! Definitionsfråga; installerade Windows i måndags då jag byggde datorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen

Hmm … Problemet verkar vara kopplat till GPU snarare än CPU. Om jag sänker upplösningen på skärmen försvinner problemet eller blir åtminstone mindre påtagligt. Och det verkar vara när GPU-klockfrekvensen ligger på ca 300 MHz (enligt MSI Afterburner) som det laggar när jag scrollar, inte när den (som en följd av scrollandet) hoppat upp till runt 1 500 MHz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen

Samma problem beskrivs på MozillaZine av Hyberpsycrow, som har ett RTX 2080 Ti och, precis som jag, en 4K-skärm med 120 (144) Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hmm … Problemet verkar vara kopplat till GPU snarare än CPU. Om jag sänker upplösningen på skärmen försvinner problemet eller blir åtminstone mindre påtagligt. Och det verkar vara när GPU-klockfrekvensen ligger på ca 300 MHz (enligt MSI Afterburner) som det laggar när jag scrollar, inte när den (som en följd av scrollandet) hoppat upp till runt 1 500 MHz.

Drog också den slutsatsen när jag höll på och krånglade med det ett tag. Har definitivt med GPU att göra. Problemet har kommit och gått med olika nVIDIA-drivare. Stänger man av hårdvaruacceleration försvinner det har jag för mig, men det är ju inte så kul. Har för mig att jag till sist löste det genom att ändra några flaggor under about:config men jag minns ju inte vad. Förbannat irriterande problem hursomhelst.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av fragande:

Drog också den slutsatsen när jag höll på och krånglade med det ett tag. Har definitivt med GPU att göra. Problemet har kommit och gått med olika nVIDIA-drivare. Stänger man av hårdvaruacceleration försvinner det har jag för mig, men det är ju inte så kul. Har för mig att jag till sist löste det genom att ändra några flaggor under about:config men jag minns ju inte vad. Förbannat irriterande problem hursomhelst.

Aha! Om du går in på about:config och klickar på rubriken Status borde du kunna se precis vilka flaggor som inte har standardvärdet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Aha! Om du går in på about:config och klickar på rubriken Status borde du kunna se precis vilka flaggor som inte har standardvärdet.

Har typ 500 värden som är ändrade tyvärr Har du testat att sätta gfx.webrender.all till true? Om det inte är aktiverat som standard i nyare versioner av FF.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av fragande:

Har typ 500 värden som är ändrade tyvärr Har du testat att sätta gfx.webrender.all till true? Om det inte är aktiverat som standard i nyare versioner av FF.

Det hjälpte inte. Däremot gjorde det susen att sätta Power management mode till Prefer maximum performance i Nvidias kontrollpanel. Då klockar GPU:n aldrig ner sig till 300 MHz, utan ligger på 1470 MHz konstant.

Nackdelen med det är förstås att datorn drar mer ström och att grafikkortet blir varmare. Dess temperatur (vid låg belastning) stabiliserar sig på 74 grader i mitt Ghost S1 med en NF‑A12x15 som utblås i botten, så jag kan nätt och jämnt tvinga fläktarna att stå still med MSI Afterburner. (Gigabyte klarar tydligen inte av att bygga fläktar som kan gå långsammare än 40 %, så det är ett måste att kunna kyla kortet passivt i idle.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling:

Testa stäng av hårdvaruaccelerering i webbläsaren, gissar att din GPU går från vila till load när du upplever "hacket"
Är den av så slå på den istället

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hakd:

@Alling:

Testa stäng av hårdvaruaccelerering i webbläsaren, gissar att din GPU går från vila till load när du upplever "hacket"
Är den av så slå på den istället

Det stämmer att GPU:n klockar upp sig precis när det laggar, men det hjälper inte att ändra något i about:config. Utan hårdvaruacceleration laggar det hela tiden, inte bara när man börjar scrolla. Det enda som hjälpt hittills är Prefer maximum performance i Nvidias kontrollpanel, så att GPU:n aldrig klockar ner sig.

Notera att problemet (föga förvånande) verkar vara kopplat till hög upplösning: Om jag kör Firefox i ett fönster som bara täcker en fjärdedel av skärmen (ungefär 1 920 × 1 080) flyter allt på som det ska med GPU:n på 300 MHz, men i hel- och halvskärm laggar det om jag inte tvingar den att hålla sig högt klockad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det stämmer att GPU:n klockar upp sig precis när det laggar, men det hjälper inte att ändra något i about:config. Utan hårdvaruacceleration laggar det hela tiden, inte bara när man börjar scrolla. Det enda som hjälpt hittills är Prefer maximum performance i Nvidias kontrollpanel, så att GPU:n aldrig klockar ner sig.

Notera att problemet (föga förvånande) verkar vara kopplat till hög upplösning: Om jag kör Firefox i ett fönster som bara täcker en fjärdedel av skärmen (ungefär 1 920 × 1 080) flyter allt på som det ska med GPU:n på 300 MHz, men i hel- och halvskärm laggar det om jag inte tvingar den att hålla sig högt klockad.

Testa stäng av Gsync helt, alt släng på vsync

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det hjälpte inte. Däremot gjorde det susen att sätta Power management mode till Prefer maximum performance i Nvidias kontrollpanel. Då klockar GPU:n aldrig ner sig till 300 MHz, utan ligger på 1470 MHz konstant.

Nackdelen med det är förstås att datorn drar mer ström och att grafikkortet blir varmare. Dess temperatur (vid låg belastning) stabiliserar sig på 74 grader i mitt Ghost S1 med en NF‑A12x15 som utblås i botten, så jag kan nätt och jämnt tvinga fläktarna att stå still med MSI Afterburner. (Gigabyte klarar tydligen inte av att bygga fläktar som kan gå långsammare än 40 %, så det är ett måste att kunna kyla kortet passivt i idle.)

Nej det är ju ingen höjdarlösning. Kör med Optimal kraft och kortet klockar ner sig som det ska utan att scrollhack. Jag minns att jag satt och slet mitt hår och Google-fu:ade i många timmar innan jag efter femtioelva olika "lösningar" hittade något som fungerade som det borde göra. Kanske bara är planeterna som står i linje ... Verkar vara ett sånt problem som kommer och går med olika drivrutiner, versioner av FF, hårdvarukonfigurationer m.m.

EDIT: När jag tittade runt lite i nVidias kontrollpanel såg jag att jag under Hantera 3D-inställningar > Programinställningar ändrat Läget Energisparfunktioner till Anpassningsbar för Mozilla Firefox. Har även Vertikalsynk på. Om det gör någon skillnad eller inte vet jag dock inte för jag vågar inte röra något nu när det fungerar

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070