Webbhallen påstår att dom inte mottagit retur...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Nej, och vi har ingen aning om huruvida artikeln i fråga ens skickades tillbaka. Problemet är att oavsett vad som hänt så får man som företag böja sig för att slippa drev på sociala medier.

Dumheter, det finns inget som helst bevisvärde i att presentera en film som visar det du säger. Det säger sig ju självt.

Inget bevisvärde? Lutar väldigt mycket åt att regleringar i onlinehandel och beviskrav etc.

Allt det här med onlinehandel är en cirkus då det antingen blir kunden eller företaget som trampar minor titt som tätt.

Tycker du att det vore konstigt om man som företag har en returmottagning/lager med kameror som filmar packande av produkter?

Jag skulle definintvt vilja ha det om jag skötte ett liknande företag, för idag är det bara ord mot ord vid varje scenario.

Inget är vattentätt, men det är en förebyggande rutin så man enkelt kan sålla bort mycket.

Permalänk
Medlem

Har inte många företag börjat spela in när de öppnar returer, för att de ska kunna presentera bevis i fall likt dessa? Kan ju vara en idé för Webhallen hallen att haka på den trenden.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

OT. När jag blev medlem blev jag utlovad en liten rabatt vid nästa köp. Medan jag hämtade uppgifter för att fylla i en meny, så försvann erbjudandet! Jag påpekade detta när jag var i Webhallen. De gav sig inte förrän de löst problemet. Heder åt dem, och de vann en nöjd kund.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Opatagio:

@videopac: Eller helt enkelt godta att kunden har ett starkt konsumentskydd i detta landet. Kan man inte hantera det på ett snyggt sätt kanske man inte ska sälja till privatpersoner överhuvudtaget?

Konsumentskydd skall inte behöva innebära att företag är tvungna att acceptera vad som helst från en kund. Det anser inte jag i alla fall. Finns inga snygga sätt att sköta sådant här på utan att bara "köpa" kundens påstående och pynta upp.

Skrivet av Ejziponken:

Det jag ställer mig lite frågandes över är ju om Webhallen visste att det skulle finnas en nv-link i paketet eller inte? Om de visste att det skulle finnas en, kan man ju tycka att de borde kontrollerat allt i paketet lite närmare... Då hade ju hela situationen aldrig uppstått för antingen hade dem ju hittat den eller så hade de varit helt säkra på att den inte fanns med..

Om de nu visste att det skulle finnas en nv-link i paketet, men sket i att tittare väldigt noga när de inte hittat en, ja då tycker jag de ska stå för kostnaden för då känns de ju som att de gjort lite fel. Har dom däremot kontrollerat noga och vet att de gjort det, så ska de ju såklart inte betala något. Goodwill ska ju bara (och bör) användas om det finns en chans att butiken slängt produkten i det här fallet.

Men det är ju det som är kruxet; det spelar ingen roll med dagens påtryckningsmedel huruvida de kontrollerat noga eller inte. Det ser man ju i sådana här trådar där ingen egentligen vet vad som hänt och där ord står mot ord. Lynchstämning mot företaget blir det oavsett... och mycket riktigt får företaget krypa till korset och acceptera att betala.

Skrivet av Xcm:

Inget bevisvärde? Lutar väldigt mycket åt att regleringar i onlinehandel och beviskrav etc.

Allt det här med onlinehandel är en cirkus då det antingen blir kunden eller företaget som trampar minor titt som tätt.

Tycker du att det vore konstigt om man som företag har en returmottagning/lager med kameror som filmar packande av produkter?

Jag skulle definintvt vilja ha det om jag skötte ett liknande företag, för idag är det bara ord mot ord vid varje scenario.

Inget är vattentätt, men det är en förebyggande rutin så man enkelt kan sålla bort mycket.

Jag säger inget om att man har den typen av övervakning i syfte att se vad personalen gör eller inte gör. Även för att internt få en uppfattning om sakernas tillstånd. Men det har ju inget juridiskt bevisvärde i sig. Det gäller åt båda hållen förstås.

Det hela mynnar ut i ord mot ord och så får företaget endera ta det att det blir förtalat i sociala media alternativt köpa sig fri från anklagelserna. Någon rättvisa i traditionell betydelse lär inte gå att utmäta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Webhallen har en tendens att jobba emot kunder.

Returer går ibland även till ombud istället för direkt till dem och de skiter i att hämta ut dessutom.

Det kanske beror på att kunder använder egna fraktsedlar dock? Är väl förståeligt att företaget inte kan hålla på att åka till ombud för att hämta paket eller saknar budbil för att hämta upp dem. Ett företagspaket med deras fraktsedel bör ju inte komma till ombud, men om så ändå är fallet så får man väl be dem hämta ut/fixa utkörning, men är det kunden som använt fel fraktsedel så förstår jag att de inte har möjlighet att hämta ut paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Det kanske beror på att kunder använder egna fraktsedlar dock? Är väl förståeligt att företaget inte kan hålla på att åka till ombud för att hämta paket eller saknar budbil för att hämta upp dem. Ett företagspaket med deras fraktsedel bör ju inte komma till ombud, men om så ändå är fallet så får man väl be dem hämta ut/fixa utkörning, men är det kunden som använt fel fraktsedel så förstår jag att de inte har möjlighet att hämta ut paketet.

Kruxet kan vara att om ingen på är på plats och kan ta emot paketen så blir dom lämnade hos ombud. Vi har samma problem på mitt jobb, finns ingen på plats och kan ta emot paketen när dom skall levereras så får vi åka till ombud och hämta ut dessa där.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BM-Mods:

Kruxet kan vara att om ingen på är på plats och kan ta emot paketen så blir dom lämnade hos ombud. Vi har samma problem på mitt jobb, finns ingen på plats och kan ta emot paketen när dom skall levereras så får vi åka till ombud och hämta ut dessa där.

Jo men för ett företag som främst lever på distanshandel och dagligen har regelbundna besök av fraktbolag är det nog inte så att det inte finns folk på plats för godshantering, det är ju företagets huvudverksamhet det handlar om.
Jag kan däremot förstå att det kan vara bökigt och dyrt att skicka iväg personal att hämta paket hos nått ombud för det innebär ju mycket mer arbetstid än att ta emot paket på plats och dessutom kanske tillgång till fordon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Kruxet kan vara att om ingen på är på plats och kan ta emot paketen så blir dom lämnade hos ombud. Vi har samma problem på mitt jobb, finns ingen på plats och kan ta emot paketen när dom skall levereras så får vi åka till ombud och hämta ut dessa där.

Fast det borde ju inte vara så svårt att lösa att se till att nån alltid är på plats? Webhallen bör ju ha personal för det som temporärt kan hoppa in om ordinarie för leveranser inte är på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo men för ett företag som främst lever på distanshandel och dagligen har regelbundna besök av fraktbolag är det nog inte så att det inte finns folk på plats för godshantering, det är ju företagets huvudverksamhet det handlar om.
Jag kan däremot förstå att det kan vara bökigt och dyrt att skicka iväg personal att hämta paket hos nått ombud för det innebär ju mycket mer arbetstid än att ta emot paket på plats och dessutom kanske tillgång till fordon.

Absolut är det så. Jag tänkte mer på scenarion som kan utspela sig.

Skrivet av Northbane:

Fast det borde ju inte vara så svårt att lösa att se till att nån alltid är på plats? Webhallen bör ju ha personal för det som temporärt kan hoppa in om ordinarie för leveranser inte är på plats.

Absolut, det bör ju inte vara ett problem och jag tror ju att dom paketen gått iväg till ett ombud så har det blivit något fel.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Shit, vad dyrt för vad som egentligen bara är en uppdaterad SLI-brygga. Tänk om de skulle höja priset med 10x varje gång man ändrade en standard med lite hårdvaruförbättringar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag har mycket goda erfarenheter av webhallen. har fått lämna tillbaka saker som det inte varit ångerätt på, en skärm för 7 tusen är det dyraste.
så för mig är dom en av de bättre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har mycket goda erfarenheter av webhallen. har fått lämna tillbaka saker som det inte varit ångerätt på, en skärm för 7 tusen är det dyraste.
så för mig är dom en av de bättre.

Samma här.

Bra för TS att det löste sig. Webhallen är långt ifrån omöjliga.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Inget bevisvärde? Lutar väldigt mycket åt att regleringar i onlinehandel och beviskrav etc.

Allt det här med onlinehandel är en cirkus då det antingen blir kunden eller företaget som trampar minor titt som tätt.

Tycker du att det vore konstigt om man som företag har en returmottagning/lager med kameror som filmar packande av produkter?

Jag skulle definintvt vilja ha det om jag skötte ett liknande företag, för idag är det bara ord mot ord vid varje scenario.

Inget är vattentätt, men det är en förebyggande rutin så man enkelt kan sålla bort mycket.

Ja, vi skulle ha det som i Kina där man blir filmad överallt. Är ju nice att bli filmad på jobbet hela dagen. Jag säger, - mer övervakning på folket! (Ja jo, jag är ironisk)

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Northbane:

Det kanske beror på att kunder använder egna fraktsedlar dock? Är väl förståeligt att företaget inte kan hålla på att åka till ombud för att hämta paket eller saknar budbil för att hämta upp dem. Ett företagspaket med deras fraktsedel bör ju inte komma till ombud, men om så ändå är fallet så får man väl be dem hämta ut/fixa utkörning, men är det kunden som använt fel fraktsedel så förstår jag att de inte har möjlighet att hämta ut paketet.

Kunden använder väl sedeln som de skriver ut från Webhallen via mail?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Kunden använder väl sedeln som de skriver ut från Webhallen via mail?

Man skulle ju kunna tro det, men finns nog en del som skickar med egen fraktsedel varpå detta problem uppstår.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eazy:

Ja, vi skulle ha det som i Kina där man blir filmad överallt. Är ju nice att bli filmad på jobbet hela dagen. Jag säger, - mer övervakning på folket! (Ja jo, jag är ironisk)

Varför skulle fokus vara på att filma just dig Jag tyckte jag lät övertydlig med att man filmar packandet.

En kamera som filmar produkterna som läggs i och plockas upp, simpelt.

Permalänk
Avstängd

Jag tror på TS för jag kan inte förstå varför TS skulle behålla en NVLink så tillvida inte det dyker upp någon försäljning av den under "Marknad" eller på Blocket, Tradera, från Västernorrland. Mycket troligt att någon på Webhallen råkade slänga bort den pga. emballaget.

Tråkig situation eftersom någon måste stå för kostnaden. Samtidigt är det en relativ billig "Lektion" för Webhallen att genast implementera nya returrutiner vad gäller uppackning och kontrollera emballaget extra noga varje gång. Tänk strikta protokoll som i kemilabb.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag tror på TS för jag kan inte förstå varför TS skulle behålla en NVLink så tillvida inte det dyker upp någon försäljning av den under "Marknad" eller på Blocket, Tradera, från Västernorrland. Mycket troligt att någon på Webhallen råkade slänga bort den pga. emballaget.

Tråkig situation eftersom någon måste stå för kostnaden. Samtidigt är det en relativ billig "Lektion" för Webhallen att genast implementera nya returrutiner vad gäller uppackning och kontrollera emballaget extra noga varje gång. Tänk strikta protokoll som i kemilabb.

Jag tror också på TS men samtidigt finns det starka incitament för en småkriminell att ljuga över att ha skickat tillbaka den. Sälja, behålla, ge bort eller dölja att man haft sönder den är väl de vanligaste anledningarna.

Jag håller också med om att webhallen bör fundera över att t.ex. filma deras uppackning men jag tror att de redan gjort det och kommit fram till att detta problem är så litet att det inte försvarar kostnaden samt integritetskränkingen det skulle medföra.

Det är också en billig lektion för TS och andra läsare; paketera inte en vara så att den kan misstas för emballage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Varför skulle fokus vara på att filma just dig Jag tyckte jag lät övertydlig med att man filmar packandet.

En kamera som filmar produkterna som läggs i och plockas upp, simpelt.

Hur det ens filmas kommer det att upplevas kränkande för den som blir filmad.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd

Ett annat alternativ kan ju vara att automatiskt med varje leverans till kund slänga med lika många RFID-taggar som varor. Enkelt att klistra på vid tillbakaskick så skannas antal paket in automatiskt hos webhallen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av videopac:

Sidär, utpressning via forum fungerar. Grattis.

Det är bara att inse, som företagare får man ta mycket sk*t för andras misstag i dagens internetvärld.

Gissar att du bara accepterat att bli av med 1045 kr trots att du inte gjort något fel. Hade Webhallen tänkt steget före så ha en de tagit kostnaden utan att det hade skrivits på forumet. Enligt vissa här så tycker man att vi har för mycket rättigheter som konsument.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Gissar att du bara accepterat att bli av med 1045 kr trots att du inte gjort något fel. Hade Webhallen tänkt steget före så ha en de tagit kostnaden utan att det hade skrivits på forumet. Enligt vissa här så tycker man att vi har för mycket rättigheter som konsument.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast... För att använda dina egna ord så kanske du också ska tänka ett stege före, vad skulle hända om webhallen och andra butiker började lita blint på alla människor?

Själv är jag av åsikten att ingen gjorde fel, men samtidigt så gjorde båda fel. Felet TS gjorde var att paketera varan så att den såg ut som emballage och webhallens fel var att de inte var tillräckligt uppmärksamma. Beroende på hur likt varan var emballage så lutar skulden lite åt den ena eller andra parten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Gissar att du bara accepterat att bli av med 1045 kr trots att du inte gjort något fel. Hade Webhallen tänkt steget före så ha en de tagit kostnaden utan att det hade skrivits på forumet. Enligt vissa här så tycker man att vi har för mycket rättigheter som konsument.

Du kanske inte riktigt förstått min poäng? Oavsett om TS beskriver detta på ett riktigt sätt eller inte så är upplägget med att kunna pressa företag genom kampanjer på sociala medier förkastligt. Varför? För att de som påverkas av dessa kampanjer inte vet huruvida den "förfördelade" kunden talar sanning eller inte.

Blev det lite klarare nu?

Permalänk
Medlem

Gällande filmandet så finns det faktiskt butiker som gör just det, har en kamera riktad rakt nedåt mot bordet och filmar uppackningen så att man genom bildbevis kan påvisa vad som faktiskt låg eller inte låg i paketet. Toppen tycker jag och fokus är naturligtvis inte att filma den som packar upp varorna utan man ser nog bara ett par händer vilket jag tror de flesta är OK med.

Nu hjälper det inte i det här fallet om det nu misstogs för att vara emballage men i många andra fall så sätter det stopp för oärliga kunder på samma sätt som när moderkort fotas från fabrik för att bevisa att de inte har böjda pins.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Yep, jag har sett en del "bevis" upplagd här och var från butiken, efter kundens godkännande, där man visar övervakningskameran som är pekad mot servicebordet där returnerade produkter packas upp.

Det är ENKLARE att ordna så man kan bevisa vad som fanns i paketet som öppnas än vad som packas ner och skickas, speciellt om man spelar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Yep, jag har sett en del "bevis" upplagd här och var från butiken, efter kundens godkännande, där man visar övervakningskameran som är pekad mot servicebordet där returnerade produkter packas upp.

Det är ENKLARE att ordna så man kan bevisa vad som fanns i paketet som öppnas än vad som packas ner och skickas, speciellt om man spelar in.

För företaget så är en video ett bra sätt att visa på vad som fanns i paketet, men inte vad som inte fanns, vilket är en viktig distinktion.
Finns inte varan i paketet för att köparen inte skickade tillbaka den eller för att företaget eller en anställd hos företaget öppnade upp paketet i botten, tog ut det, förseglade det, och spelade sedan in en video när de öppnade paketet från toppen? Tror inte att stora företag skulle ägna sig åt sådant, men internt svinn förekommer i stort sett alla företag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av videopac:

Du kanske inte riktigt förstått min poäng? Oavsett om TS beskriver detta på ett riktigt sätt eller inte så är upplägget med att kunna pressa företag genom kampanjer på sociala medier förkastligt. Varför? För att de som påverkas av dessa kampanjer inte vet huruvida den "förfördelade" kunden talar sanning eller inte.

Blev det lite klarare nu?

Jag kanske inte hängde med här, men hur skulle du ha gjort om du var i samma sits som TS? Jag är nyfiken och givetvis skall man inte utöva utpressning. Det är skillnad att ha rätt och få rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Jag kanske inte hängde med här, men hur skulle du ha gjort om du var i samma sits som TS? Jag är nyfiken och givetvis skall man inte utöva utpressning. Det är skillnad att ha rätt och få rätt.

Jag skulle diskuterat det med företaget i fråga. Om det är så att det inte gick att lösa så skulle jag nog antagligen inte handla mer därifrån. Men inte skulle jag skapa trådar i sociala media och "bitcha", gnälla, över det hela för att försöka påverka företaget. Någon slags självrespekt får man allt ha. Anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jag skulle diskuterat det med företaget i fråga. Om det är så att det inte gick att lösa så skulle jag nog antagligen inte handla mer därifrån. Men inte skulle jag skapa trådar i sociala media och "bitcha", gnälla, över det hela för att försöka påverka företaget. Någon slags självrespekt får man allt ha. Anser jag.

Är det verkligen att ha självrespekt att bara ta att man blir blåst på pengar och kallad lögnare om man vet att man har gjort rätt för sig? Om du som kund lägger en beställning, får hem paketet och sen hävdar att någon del fattas, tror du företaget hade sagt "ok du behöver du inte betala för den delen" om dom vet att den är skickad och din förklaring till varför den fattas är att du nog har misstagit den för emballage då och kastat den?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Ett litet tips.

Skriv ALLTID en följesedel (för hand eller dator) och lägg i eller sätt fast utanpå paketet. Det underlättar så himla mycket och gör allting smidigare så man inte råkar missa nåt.... Vi är ändå människor allihopa och människor är ofta trötta eller blir distraherade titt som tätt och missar lätt saker.

Självklart man kan ljuga eller vadfan man vill göra.... men med den där lappen så kommer den som öppnar paketet troligen att titta lite snabbt på den och kanske leta lite extra om nåt saknas